סערה חדשה פוקדת את הכדורגל הישראלי, על רקע החלטתו של יו"ר ההתאחדות אורן חסון להטיל וטו על מינויו של עו"ד מורן מאירי לדיין בבית הדין העליון של אופ"א. ההחלטה גורמת מתיחות רבה בין ההתאחדות לכדורגל לבין מינהלת הליגה.
הסערה פרצה כאשר יו"ר ההתאחדות אורן חסון הופתע לקבל פנייה רשמית מאופ"א, המבקשת את אישורו למנות את מאירי, היועץ המשפטי של מכבי ת"א וחבר הנהלת ההתאחדות, לתפקיד היוקרתי בבית הדין העליון של הארגון. לפי המכתב, ההמלצה על מאירי הגיעה מארגון מינהלות הליגות האירופיות (EL).
4 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
אורן חסון. הטיל וטו
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
מתברר כי ה-EL, שמקבל הקצאה של דיין אחד מבין תריסר הדיינים בבית הדין העליון של אופ"א, ביקש מהליגות השונות המלצות על דיינים. יו"ר מינהלת הליגה הישראלית ארז כלפון בחר להציע את עו"ד מאירי. לטענת גורמים בהתאחדות, הדבר נעשה ללא הליך מסודר לבחירת הנציג הישראלי מבין היועצים המשפטיים במועדונים בארץ, ומבלי לעדכן את ההתאחדות עצמה.
עם זאת, אופ"א מחויבת לפנות להתאחדות על מנת לקבל את אישורה למהלך, מאחר שמדובר בגוף הרגולטורי הרשמי של הכדורגל הישראלי. אלא שחסון, שהופתע מהמהלך שנעשה לטענתו מאחורי גבו, החליט להטיל וטו על המינוי ולא לאשרו.
מההתאחדות נמסר בתגובה: "ההתאחדות פועלת באופן נמרץ ויסודי לעידוד שיתופי פעולה בינלאומיים, מכירה בחשיבותם ובתרומתם לכדורגל המקומי ומטפחת ביתר שאת יצירת מנגנונים לאיוש מושבים על ידי נציגי הכדורגל הישראלי בכל מסגרות אופ"א. כנציגה הרשמית והבלעדית של אופ"א בישראל, מנהלת ההתאחדות תהליכים כאלה ואחרים באופן סדור ועקבי מול אופ"א.
4 צפייה בגלריה
המינוי שלו במוקד. עו"ד מורן מאירי
המינוי שלו במוקד. עו"ד מורן מאירי
המינוי שלו במוקד. עו"ד מורן מאירי
(צילום: אורן אהרוני)
"מתוך הבנת חשיבות איוש המושב האמור בנציג ישראלי ולצורך שימור ההכרה וההוקרה שנבנו לאורך השנים בין ההתאחדות לבין אופ"א, מצאנו כי היה ראוי לקיים את הליך הצגת המועמדות בשיתוף ההתאחדות, לכל הפחות בידיעתה, ולא במחשכים. במקום לסדר תפקיד לחבר 'מועדף', מתוך שיקולים שאינם בהכרח ענייניים, זאת בלשון המעטה, היה ראוי לשתף את ההתאחדות בבחירת כל מועמד שמוצא עצמו ראוי להתמודד על מושב זה. לשמחתנו ולגאוותנו, יש לא מעט כאלה מתוצרת כחול-לבן. צר לנו על כך שהיה מי שניסה למנוע מהם את האפשרות הזאת ופעל במחשכים ולא באופן שקוף והוגן. לפיכך, מרגע שנודע לנו על המהלך הפסול, פעלנו במלוא האחריות המתחייבת למנוע את מימושו.
"עולם הכדורגל שלנו עשיר בדמויות ראויות ומכובדות הפועלות שנים לטובתו. בחירת נציג 'במחשכים', ללא מתן אפשרות למועמדים ראויים נוספים להתמודד, מהווה פגיעה בחשיבות שאנו מעניקים למושב זה מול אופ"א ואינה מייצגת את הסטנדרטים המצופים מאיתנו כארגון הפועל בשקיפות וללא מתן עדיפות לכל דמות, ראויה ככל שתהיה.
4 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
י"ור המינהלת ארז כלפון. סערה בכדורגל הישראלי
(צילום: עוז מועלם)
"ההתאחדות תקפיד למנוע התנהלות נגועה באינטרסים צרים ואישיים, תשמור ותטפח את שיתוף הפעולה הפורה שלנו מול אופ"א ואת האמון המלא בינינו לבינם. השיקול היחיד שמנחה אותנו הוא טובת ההתאחדות, הכדורגל הישראלי ומערכת היחסים עם ההתאחדויות הבינלאומיות להן אנו מסונפים. כל מי שינסה לצבוע את הסיפור בגוון אישי, מוטב שיביט במראה. ייתכן שהדבר גם מסביר את המתקפה הפראית בימים האחרונים נגד ההתאחדות והעומד בראשה מצד בעלי עניין. אנו מאמינים כי בעתיד, תוך הקפדה על הליך סדור, שקוף, הוגן ושוויוני, נזכה לאייש מושב זה באמצעות שיתוף פעולה פורה עם אופ"א".
תגובת עו"ד מורן מאירי: "השנה, לראשונה, ניתנה לארגון ארגון מינהלות הליגות האירופיות אפשרות למנות מועמדים למשרות שיפוט בכירות באופ"א. הגשתי מועמדותי לאחר שגייסתי באופן אישי תמיכה מליגות בחו"ל ובראשן הבונדסליגה הגרמנית. בסוף הליך מיון ובחירה בחר דירקטוריון ארגון מינהלות הליגות האירופיות פה אחד במועמדותי, תוך שאני גובר על מועמדים אחרים. בין היתר תמכו במועמדותי הבונדסליגה, הפרמייר-ליג, הליגה האיטלקית, הליגה הספרדית ועוד.
4 צפייה בגלריה
המינוי ייצא לפועל? עו"ד מאירי
המינוי ייצא לפועל? עו"ד מאירי
המינוי ייצא לפועל? עו"ד מאירי
(צילום: ראובן שוורץ )
"הליך בחירה ומינוי זה אינו קשור כלל להתאחדות. לא נתבקשתי על ידם לבקש אישור כלשהו של ההתאחדות.
לאחר תום הליך הבחירה העביר ארגון מינהלות הליגות האירופיות המלצה עליי לאופ"א. אציין כי מעולם לא כיהן נציג ישראלי בתפקיד שיפוטי כזה ולא כל שכן נבחר פה אחד.
"כפי שנודע לי, לאחר שההמלצה הועברה לאופ"א סוכל המינוי על ידי יו"ר ההתאחדות, וזאת ממניעים אישיים זרים בשיחות שקיים באופ"א מאחורי גבי. נודע לי על כך מארגון מינהלות הליגות האירופיות, שהביע אכזבתו מפעולת ההתאחדות לסיכול המינוי. נציגים נוספים מהליגות השונות הביעו פליאתם ואכזבתם מפעולת היו"ר אורן חסון נגדי. כידוע, אני מנהל זה מספר שנים תביעה נגזרת נגד אבי לוזון על מנת שיושבו כספים שנלקחו שלא כדין מההתאחדות לכדורגל, ולא מן הנמנע כי פעולה זו היא חלק ממסע נקם אישי על רקע זה".
תגובת מינהלת הליגה: "המנהלת היא חברה בארגון הליגות האירופאיות אשר מכסות השיפוט ניתנו לו. פעילותה של המנהלת במסגרת ארגון הליגות הארופאיות נעשית בנפרד ובמנותק מעבודתה מול ההתאחדות לכדורגל בישראל."