בספורט הישראלי מחפשים פיתרונות להשבתת הליגות המקצועניות. אתמול (חמישי) החליטה הכנסת כי לא יתקיימו אימונים לפחות עד ה-14 באוקטובר, ובתגובה שיגר יו"ר מינהלת הליגות בכדורגל ארז כלפון מכתב בו ביקש מהקבוצות להיערך לצאת למחנה אימונים בחו"ל.
כמו כן, המינהלת ביקשה משחקני הליגה להיות בבידוד מלא בבתים וביטלה את פגרת השזרוע המתוכננת. משרד האוצר אישר מימון למחנות אימונים בחו"ל במקרה שהאימונים לא ישובו ב-14 באוקטובר. בעלי בית"ר ירושלים, משה חוגג, פנה לשר האוצר והציע לו לקיים את הליגה במתכונת "בועה" בחו"ל בדוצה למה שעשו ב-NBA, לטענתו ישראל כץ הסכים למהלך. משרד האוצר הסכים לבחון מימון למהלך הזה לאחר שייבחנו כל ההיבטים המקצועיים והבריאותיים.
4 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג. הצעה מעניינת
(צילום: ראובן שוורץ)
גם בכדורסל כבר מתכננים תוכנית יציאה מהארץ למחנה אימונים. היעד המתוכן הוא קפריסין. מדובר רק על הקבוצות שלא משחקות באירופה. בכדורסל כבר סגרו עם חברת "ישראייר" על הטסה של כל הליגה. המטרה היא קודם לראות אחרי יום ראשון אם יש תזוזה לגבי ההחלטה של האימונים בארץ, אם לא, הכוונה היא כבר לטוס שבוע הבא כדי שיוכלו לפתוח את הליגה כמתוכנן.

מסתמן: הפלייאוף בליגת העל יקוצר לסיבוב אחד

חברי הקואליציה בוועדת חוק, חוקה ומשפט הצביעו אתמול (חמישי) שלא לאפשר אימוני קבוצות בספורט הישראלי. המשמעות של ההחלטה הקשה הזו, שהיא שבתסריט האופטימי ביותר הפלייאוף יקוצר לסיבוב אחד לכל היותר.
בהחלטה נקבע למעשה כי לפחות עד ל-14 באוקטובר, כלומר בעוד כשבועיים, לא ישובו הקבוצות המקצועניות לאימונים. במקרה הזה, שמתגבש כזמן המינימלי לחזרה להתאמן, הליגה תחודש בנובמבר ולכן תקוצר במספר משחקים. אולם, החשש כי הסגר הכללי יוארך ועמו האיסור על חזרה לאימונים, וקיצור משמעותי גדול עוד יותר של הליגה.
4 צפייה בגלריה
אימון בית"ר ירושלים
אימון בית"ר ירושלים
מכה אנושה. שחקני בית"ר באימון
(צילום: אלכס קולומוסקי)
במינהלת יחד עם הקבוצות כבר החליטו לפנות לשר האוצר ישראל כץ, על מנת לקבל מעטפת של עזרה נוספת כלכלית, זאת מעבר לרשת הבטחון שבכלל לא חולקה. סכומי החלוקה כלל לא נקבעו, ובכל מקרה לא יועברו כספים מאחר והם תלויי משחקים שלא מתקיימים כעת. החשש הגדול שקבוצות יוציאו עתה שחקנים לחל"ת, זרים יבקשו לעזוב את הקבוצות וחלקן לא ישרדו את התקופה הקרובה, זאת אחרי שכבר קיצצו בעשרות אחוזים מהתקציב ומשכר השחקנים והצוותים המקצועיים.
מאחורי הקלעים הייתה דרמה גדולה לקראת ההצבעה בכנסת. על פי גורמים בוועדה, כשבממשלה הבינו כי ההצבעה מתקדמת בעד השבת האימונים, נעשתה משמעת קואליציונית בעקבות שיחה בהולה בין שר הבריאות יולי אדלשטיין ללשכת ראש הממשלה, שחששו כי אחת ההגבלות תיפרץ. "אף הגבלה לא שונתה בסופו של דבר בגלל היקפי התחלואה", העיד אחד מחברי הקואליציה שהצביע נגד השבת האימונים. "הדיונים הופסקו ואדלשטיין שוחח עם לשכת ראש הממשלה ונקבע כי אנשי הקואליציה יצביעו נגד שינוי ההגבלות".
4 צפייה בגלריה
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
הפסיק את הדיונים וביקש שחברי הוועדה יצביעו נגד. אדלשטיין
(צילום: יריב כץ)
חברים בוועדה הסבירו כי שינויי ההגבלות היו כמקשה אחת, ולכן לא היה שינוי בכל הקשור להפגנות, בתי כנסת ועוד. את הספורט הוחלט מראש שלא להפריט בסוגיה האם לשנות את ההגבלה, בשל החשש כי במקרה של סירוב, גם הספורט הבינלאומי ייפגע ולא יינתנו הקלות לחמש הקבוצות שמשחקות במפעלים אירופיים בכדורגל ובכדורסל, באשר לאימונים, יציאה ואירוח משחקים.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א באימון
שחקני מכבי ת"א באימון
המוחרגים. שחקני מכבי תל אביב
(צילום: אורן אהרוני)
תשעה ח"כים תמכו בתקנות הגבלת השהייה והפעילות: יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), והח"כים אסנת הילה מארק, שלמה קרעי, אריאל קלנר, גדעון סער שנמנע בהצבעה על תקנות הסגר המחמירות על מקומות העבודה (הליכוד), איתן גינזבורג, תהלה פרידמן, מיכל וונש (כחול לבן), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מול שישה שהתנגדו: אוסאמה סעדי, עופר כסיף (הרשימה המשותפת), מיקי לוי, יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם), אלי אבידר (ישראל ביתנו), ניצן הורוביץ (מרצ). חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) נכחה ולא הצביעה.
פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות התנגד להחרגת הספורט ואמר: "קיימנו דיונים בצוות המקצועי ועם שר הבריאות על הבקשות שעלו. אנחנו עומדים על שלושה עקרונות פשוטים שמנחים אותנו במאבק במחלה. הראשון - מניעת התקהלויות, השני - מסיכות, והשלישי - מגבלת התנועה שעיקרה 1,000 מטר, אך מטרתה שיישארו בבית. לאדם שיוצא מהבית יש יותר סיכוי לפגוש אנשים בדרך. האימונים בספורט יפרו את שלושת העקרונות, לכן כל הבקשות שעלו מייצרות פגיעה בעקרונות ולכן נדחו. כשנראה מגמות מעודדות במצב התחלואה, נדון מחדש וברגע שנוכל לעשות פתיחה כלשהי אלו יהיו הדברים הראשונים".
השתתפו בהכנת הכתבה: אפרת עמורבן
פורסם לראשונה: 09:41, 02.10.20