"ליגת העל חוזרת ב־25 בנובמבר, אנשים יכולים להתכונן", קובע אבי לוזון בנחרצות. "היא תתחיל ללא קהל. ברגע שפיקוד העורף יאשר את החזרה של האוהדים, גם זה יקרה. זה חשוב למדינה שלנו, שהיא באבל. חזרת הכדורגל חשובה מאוד למורל הלאומי".
האיש החזק במכבי פ"ת נחוש לעמוד בהבטחה שלו ואיחד סביבו את רוב בעלי המועדונים. את ציר המתנגדים מובילים בעלי בית"ר ירושלים ברק אברמוב וג'קי בן־זקן ממ.ס אשדוד, שלדעתם אין טעם לקיים משחקים בשיאה של מלחמה.
4 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
"אם מחזירים את הנכדות שלי לבתי הספר, אז בטח שאפשר להחזיר שחקנים". לוזון
(צילום: עוז מועלם)
אברמוב כבר הוציא את שחקניו לחל"ת באופן חד־צדדי, בניגוד ליתר הקבוצות. לוזון לא מתרגש, ובראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet הוא מצהיר בביטחון: "חייבים לשדר נורמליות, חייבים לשחק כדורגל גם אם תהיה אזעקה באמצע המשחק. מקסימום יירדו למקום מוגן לעשר דקות ויחזרו".

"יש יותר מדקה לרוץ למרחב מוגן"

לוזון מותח ביקורת קשה על הצעד של אברמוב: "ההוצאה לחל"ת זה נזק שלו לכדורגל הישראלי. בסופו של דבר כל יתר הבעלים רוצים לחזור לפעילות – כמה שיותר מהר – וזה יקרה. מי שיסרב, יש תקנון של ההתאחדות. אברמוב ובן־זקן מסכנים את הקבוצות שלהם. מי שמאיים לא לשחק, אפשר להוריד אותו לליגה ג'. ככה אני הייתי נוהג כלפיהם בכובע יו"ר ההתאחדות או כיו"ר המינהלת. שניהם צריכים לבדוק עם עצמם מה האינטרס שהם לא רוצים שהליגה תחזור. זה לא יעזור להם".
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות הבוקר
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות הבוקר
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות הבוקר
"ברור שזו פגיעה קשה. אם במכבי פ"ת מדובר בנזק של שני מיליון שקל, במכבי ת"א, מכבי חיפה או בית"ר ירושלים זה כבר 15־20 מיליון שקל"
אברמוב מדבר אפילו על הקפאת היורדות. "תתקדם, כל אחד מדבר מאיפה שכואב לו. הקפאות יש בפריג'ידר".
עד כמה שחקנים ילכו לקראת הבעלים בנוגע לקיזוז שכרם בשל אי־הכנסות מהקהל? "בתקופה ללא קהל, שחקנים שעובדים ומקבלים שכר של עד 12 אלף שקל נטו לא צריכים להיפגע. מעל זה יהיה קיזוז של 25 אחוז. היה ויכוח, ואני מודה שאצלי אין את הבעיות של שכר גבוה".
קח תרחיש – התקפה מתפרצת של אחת הקבוצות, חלוץ מול שוער ופתאום אזעקה. "אז עוזבים את המשחק, הביטחון של השחקנים חשוב יותר מכל גול. אם מחזירים את הנכדות שלי לבתי הספר, אז בטח שאפשר להחזיר שחקנים לשחק כדורגל באצטדיונים שבהם יש הרבה יותר מדקה כדי להגיע למרחב מוגן. בסמי עופר, נתניה, פ"ת, בלומפילד וטדי, בטוח לשחק. אני לא מפקד פיקוד העורף, הם יקבעו אם אפשר לשחק גם בסכנין, באשדוד ובבאר־שבע".
עבור המועדונים הגדולים שבועות ללא קהל זו מכה קשה. "ברור שזו פגיעה קשה. אם במכבי פ"ת מדובר בנזק של שני מיליון שקל, במכבי ת"א, מכבי חיפה או בית"ר ירושלים זה כבר 15־20 מיליון שקל. מקווה שתוך חודש־חודשיים יחזור הקהל, ומקווה שמשרד הספורט, כפי שהבטיח לנו השר מיקי זוהר, יפצה אותנו על אובדן מכירת כרטיסים וספונסרים".
4 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
"מסכן את הקבוצה שלו". אברמוב
(צילום: עוז מועלם)
בעיה נוספת היא עניין הספורטיביות. תהיה קבוצה שתשחק עם חמישה זרים, ואחרת עם פחות. "האחריות של כל קבוצה היא להשיב כמה שיותר זרים ארצה, זה האתגר שלהן".
עברנו כבר את משבר הספורט בקורונה. מה יותר גרוע? "זה הרבה יותר גרוע מהקורונה. פה זה עניין של מצב רוח לאומי שמלווה אותנו כבר חודש ויהיה איתנו גם בשבועות הקרובים. בזמן המגפה כולנו ידענו שצריכים לשמור ולהישמר מהידבקות. פה אופנוע עושה רעש ואנשים נכנסים לפאניקה".

“מהיום אני אוהד דורטמונד”

לוזון, הישראלי האחרון ששימש חבר בוועד המנהל של פיפ"א ואופ"א ונדחק החוצה בגלל פוליטיקה, לא מופתע מהשתיקה של שני הגופים לנוכח הטבח באזרחי ישראל. "כדי להשפיע בגופים האלה אתה צריך להיות קרוב למקבלי ההחלטות", הוא מציין. "לא אשכח שהתפוצצו פה אוטובוסים, ואתלטיק בילבאו היו צריכים לשחק נגד קריית־שמונה ולא עלו לטיסה לארץ. למחרת הטסתי לכאן את מישל פלאטיני ואת ג'אני אינפנטינו כדי לשדר לספרדים שאין מה לדאוג. נסענו כולנו למשחק בחיפה, היום זה לא יכול לקרות. מאז שעזבתי אין לנו את הכוח הזה, אין מי שישפיע או ילחץ ויסדר".
מנכ"ל אופ"א אלכסנדר צ'פרין עוד הגיע לסיבוב של כמה שעות בישראל. "כואב שזה ככה, שינו זוארץ לצערי לא יכול לעשות שום דבר. עוד באו לקראתנו כשדחו את המשחקים נגד שווייץ וקוסובו. גם אינפנטינו לא בדיוק חסיד של ישראל. דוד בן גוריון אמר שצריך קשרים או פרוטקציה, מבאסת אותי כל הגישה של אופ"א".
בסופו של דבר הסיפור זה כסף. "בושה וחרפה. קבוצות מוכרות את נשמתן לשטן עבור כסף. יש הרבה קבוצות בפרמייר־ליג שנשלטות על ידי כספים ערביים, וזו הבעיה. הבת שלי אוהדת מושבעת של ליברפול, אחרי מה שקרה אני והבן הקטן שלי לקחנו את כל המזכרות שלה מהמועדון, קרענו ושברנו לה את הכל וזרקנו לזבל. לא רוצה לשמוע יותר על ליברפול, הלוואי שיפסידו בכל משחק. מהצד השני, אחרי שראיתי את המחווה של דורטמונד, אני אוהד שלהם מהיום".
4 צפייה בגלריה
ליאל עבדה שחקן סלטיק
ליאל עבדה שחקן סלטיק
"מקווה מאוד שכבר בינואר הוא לא יישאר שם". עבדה במדי סלטיק
(צילום: רויטרס)
גידלת את ליאל עבדה במכבי פ"ת. איך לדעתך הוא צריך לנהוג מול הקהל של סלטיק שמניף בהמוניו את דגלי פלסטין? "מקווה מאוד שכבר בינואר הוא לא יישאר שם. הנהלת סלטיק מתנהגת איתו למופת, מעודדת ותומכת בו, הם השעו את כל האולטראס. הבנתי שראש ממשלת סקוטלנד הצהיר שהוא מוכן לקלוט פליטים מעזה, טוב יעשה אם יקלוט בשלב הראשון 100 אלף עזתים. הטיסות עלינו".
בעוד שבוע נבחרת ישראל מתחילה את ארבעת המשחקים הגורליים שלה בתוך תשעה ימים. חתיכת אתגר. "אנחנו לא בבעיה, יש סגל רחב של 28 שחקנים שיגיעו במוטיבציית שיא בגלל מה שקרה. כולם יעלו בטירוף לשמח את המדינה ברגעים הקשים האלה".
עולים ליורו? "אין כוח בעולם שימנע מאיתנו לעלות ליורו. לא משנה מי ישחק, אני מאמין בכל ליבי בשחקנים הישראלים. עם הטירוף והרצון לשמח פה את המדינה – שוב דבר לא יעמוד בפניהם. אני מתפלל שנגרום לאופ"א את הצרות הכי גדולות במירכאות כשנעלה ליורו. הם יצטרכו לבלוע את הרוק".