יוסי אבוקסיס חווה בשלוש השנים האחרונות רכבת הרים מטלטלת למדי, ממועמד מוביל לאימון נבחרת ישראל – אחרי זכייה בשני גביעי מדינה ברציפות והגעה עם הפועל באר-שבע לשלב הבתים של הליגה האירופית – דרך ירידת ליגה עם בני־יהודה וכישלון עימה גם בליגה הלאומית, ועד להפיכתה של בית"ר ירושלים לקבוצה המלהיבה ביותר בליגת העל.
כאשר אבוקסיס הגיע לפני שנה לבית"ר הוא התקבל בחשדנות על ידי האוהדים, שזכרו לו עדיין את המעבר להפועל ת"א כשחקן לפני יותר מ־20 שנה, אבל בהמשך הפך למושיע של הקבוצה, כשהשאיר אותה בליגת העל למרות הסתבכותו של הבעלים משה חוגג. בקיץ האחרון החיבור בין הצדדים הפך למושלם, כאשר למרות אי־הוודאות בשאלת הבעלות יצא למחנה אימונים עם סגל שחקנים אלמוני ברובו. בהמשך לקח על עצמו ברק אברמוב את הבעלות, וביחד עם אבוקסיס בנה תוך כדי תנועה קבוצה שתופסת היום את המקום הרביעי.
3 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס. התקבל בחשדנות אבל מצליח בגדול
(צילום: עוז מועלם)


ההתחלה לא הייתה פשוטה. בית"ר ספגה בסיבוב הראשון רביעיות ממכבי חיפה, מכבי ת"א ומכבי נתניה, חמישייה מהפועל באר־שבע, הפסידה בדרבי להפועל ירושלים וליריבה המרה הפועל ת"א, שלא נדבר על שלישייה שקיבלה מבני־ריינה. כשהקבוצה סיימה את הסיבוב הראשון במקום ה־11, במרחק של עשר נקודות מהיריבה העירונית, היו גורמים במועדון שדיברו על התערערות במעמדו של אבוקסיס. הם לא אהבו את התוצאות ובעיקר את דרך המשחק, אבל השינוי הגדול חל במהלך הפגרה.


הדליק את טדי

אם בעבר דבקה בו תדמית של מאמן בונקריסט, טקטיקן או פחדן, אבוקסיס מודל 2023 חזר למעמד של אחד משלושת המאמנים הישראלים הטובים ביותר, יחד עם ברק בכר ואליניב ברדה, שנהנים מתקציבים כפולים ומכופלים. אבוקסיס, שהצית את ירושלים כשחקן והיה חלק מהעידן המצליח ביותר שלה, הדליק שוב את טדי עם חיבור שלא זכור כמותו לקהל בשנים האחרונות. לא בכדי הגיעו בצהרי שבת האחרונה למעלה מ־16 אלף אוהדים למשחק מול מ.ס אשדוד.
אבוקסיס החזיר את ה־DNA של בית"ר, קבוצה שמשחקת כדורגל התקפי ואטרקטיבי ומחפשת כל הזמן את השער. מאז החזרה מפגרת המונדיאל, בית"ר לא רק כבשה מחדש את ירושלים כשעקפה את הפועל בטבלה, היא הבקיעה בתשעה משחקי ליגה 20 שערים, ממוצע של 2.22 למשחק.
3 צפייה בגלריה
עדי והחברים חוגגים
עדי והחברים חוגגים
שחקני בית"ר חוגגים. אבוקסיס הדליק את טדי
(צילום: עוז מועלם)
מאזן הכיבושים של בית"ר עומד עכשיו על 36, פחות רק משלוש המובילות. הנתון הבעייתי מבחינתו של אבוקסיס הוא ההגנה החלשה ביותר בליגה (40), למרות שבארבעת המשחקים האחרונים בית"ר ספגה רק שלושה שערים, הרבה בזכות השינויים שביצע אבוקסיס בחלון ההעברות האחרון. כשנותרו ארבעה משחקים לסיום העונה הסדירה (הפועל חיפה, מכבי חיפה, הפועל ת"א וסכנין), אם אבוקסיס אכן ייכנס לפלייאוף העליון זו תהיה הצלחה ענקית לנוכח פתיחת העונה הבעייתית.
אבוקסיס לא אהב אף פעם את הדיונים סביב המשחק ההגנתי שלו. הוא טען כי ברגע שיהיה לו סגל שיאפשר לו לשחק כדורגל פתוח ואטרקטיבי זה יקרה, ומבחינתו בית"ר 2023 היא ההוכחה לכך. אבוקסיס נחשב למאמן חשדן, שמתקשה לקבל החלטות לגבי זרים, אבל הוא עובד עם האנשים שהוא מכיר משכונת התקווה, אברמוב והמנכ"ל כפיר אדרי, שנתנו לו את הביטחון להחליט, והתוצאה היא הנחתה של שחקנים זרים איכותיים.
3 צפייה בגלריה
ניקולאסקו חוגג
ניקולאסקו חוגג
ניקולאסקו חוגג. אבוקסיס הביא זרים מצוינים
(צילום: עוז מועלם)

בינגו עם הזרים

אבוקסיס ידע לקלוט זרים שלא הצליחו בעונה שעברה ולהפוך אותם לבינגו. זה התחיל עם הקולומביאני דנילו אספרייה שאלונה ברקת לא רצתה שימשיך בבאר־שבע בשל התנהלותו מחוץ למגרש, ואבוקסיס ידע למתן אותו ולשחזר את היכולות שלו מהעבר. זה המשיך עם המולדובי יון ניקולאסקו שהוצע לכל קבוצה בישראל, אבל הן לא התלהבו לקחת מישהו שירד ליגה עם מכבי פ"ת, והוא הפך למפלצת כיבושים (14 עד עכשיו). טרזייה תומא מחוף השנהב, שירד ליגה עם לוזאן בשווייץ, הפך לבאנקר במרכז המגרש. בחלון ההעברות האחרון הגיעו גם השוער הפורטוגלי מיגל סילבה ממאריטימו, בלם נבחרת רוסיה וקרסנודאר סרגיי בורודין ששידרג את ההגנה החלשה, המגן היהודי־רוסי גרגורי מורוזוב שתפס מקום בהרכב, וזאת עוד לפני שהחלוץ הניגרי פרד פריידיי נכנס לעניינים.
החיבור המשמעותי ביותר היה עם ירדן שועה, שנזרק ממכבי חיפה והיה כבר על סף סיום דרכו גם בבית"ר. אחד היתרונות של אבוקסיס הוא ניהול אנשים, וזה הצליח לו גם עם שועה, אותו העלה מהנוער של בני־יהודה לבוגרים, והעונה הוא מתפוצץ עם 12 בישולים. תמיר עדי שמחובר למועדון הוחזר מגלות בקריית־שמונה וכבש שער אדיר נגד אשדוד בשבת. את מיכאל אוחנה, לעומת זאת, הוחלט שלא להחזיר למרות הלחצים הכבדים.
אברמוב הצהיר בתחילת העונה כי הגיע לתת לבית"ר אורך חיים ולא איכות חיים, אבל עם ההצלחה גדל גם התיאבון. הפלייאוף העליון כמעט מובטח, וכך גם העלייה לחצי גמר גביע המדינה, כך שהעונה שהחזירה את אבוקסיס לקדמת הבמה עוד עשויה להסתיים עם תואר או עם כרטיס לאירופה. את החיבור המחודש עם האוהדים הם כבר הרוויחו.