הבחירות ליו"ר ההתאחדות לכדורגל מגיעות אל הישורת האחרונה ובזמן הקרוב אמורה להיות הודעה על הזוכה, שינו זוארץ או אורן חסון. ההודעה הייתה אמורה להיות סביב 18:30, אולם בשעה הזו היו תורים ארוכים בכניסה אל הקלפי ולכן ההודעה מעט התעכבה.
דבר כזה עוד לא היה בישראל: בחירות להנהלת ההתאחדות לכדורגל ולעומד בראשה. מאז ומתמיד הגיעו מרכזי הספורט – הפועל, מכבי ובית"ר – להסכמה מראש על הרכב הרשימה, כולל היו"ר, ולנציגי הקבוצות לא נותר אלא לאשר אותה. אלא שבשנים האחרונות ירד כוחם של המרכזים ואת מקומם תפסו בעלי הקבוצות, שמנסים לנווט את הספינה כל אחד בדרכו. התוצאה הייתה שאי אפשר היה להגיע לרשימה מוסכמת, תמיכת הקבוצות התפצלה בין שני המועמדים – היו"ר המכהן אורן חסון והטוען לכתר שינו זוארץ – וקיבלנו מערכת בחירות סוערת, רוויית יצרים, חילופי האשמות וערעורים לבית הדין העליון – ממש כמו אצל הגדולים בפוליטיקה הארצית. אז מה מחכה לנו היום בבחירות, שיתקיימו בשפיים?
6 צפייה בגלריה
אורן חסון יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם שינו זוארץ
אורן חסון יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם שינו זוארץ
שני המועמדים, זוארץ משמאל וחסון
(צילום: עוז מועלם)

כיצד התנהלה מערכת הבחירות?

אחד הגורמים בכדורגל הישראלי תיאר את המצב כך: "זה כמו שהאמריקאים ניסו לייצר דמוקרטיה בעיראק. קשה מאוד, אחרי למעלה מ־70 שנה של הסכמות, לשנות סדרי עולם, ולכן יש פה בלגן אטומי". שני המועמדים שכרו כוורת מקצועית של יועצים ודוברים, שיחד עם התומכים מקרב בעלי הקבוצות השליכו הרבה לכלוך על המתחרים. מרבית בעלי הקבוצות הגדולות, ובראשם יעקב שחר, התייצבו לצידו של זוארץ, ואילו אלונה ברקת תומכת בחסון.
האחרון עירער שלוש פעמים נגד מועמדותו של זוארץ, בטענה שהוא נמצא בניגוד עניינים בגלל התרומות שלו למספר קבוצות, אבל בסופו של דבר בית הדין העליון השאיר את ההחלטה בידי הבוחרים, כלומר נציגי כל הקבוצות בארץ. מסע השכנועים והלחצים יימשך היום עד לרגע האחרון באזור הקלפי בשפיים.
6 צפייה בגלריה
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר עם אורן חסון
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר עם אורן חסון
מצב רוח טוב. שחר עם חסון
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אנשים שהגיעו להצביע בבחירות לראשות ההתאחדות
אנשים שהגיעו להצביע בבחירות לראשות ההתאחדות
התורים הארוכים בכניסה
(צילום: עוז מועלם)

מהי שיטת הבחירות?

כמו בכנסת, גם כאן הבחירות לא אישיות אלא לרשימות מועמדים. שלוש רשימות הגישו את מועמדותן, אחת של חסון, השנייה של זוארץ והשלישית של אבי לוזון, שהודיע כבר כי יתמוך בזוארץ וחתם איתו על הסכם עודפים. בהנהלת ההתאחדות יש 29 חברים, שייבחרו על פי אחוזי הקולות שיקבלו הרשימות שלהם, והם אלה שיכתירו בסוף התהליך את היו"ר.
לכל אחת מ־219 הקבוצות הרשומות בהתאחדות יש זכות בחירה, אבל לכל קבוצה יש מספר קולות שונה, בהתאם לליגה שבה היא משחקת. קבוצות ליגת העל והלאומית מקבלות 20 קולות, ליגת העל לנשים 10־15 (בהתאם לוותק שלה בליגה), ליגה א' 10, ליגה ב' וליגה שנייה לנשים 2, ליגה ג' 1. סך הקולות המקסימלי 1,227.
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ עם אבי לוזון, עמוס לוזון
שינו זוארץ עם אבי לוזון, עמוס לוזון
האחים לוזון עם זוארץ
(צילום: עוז מועלם)
נציגי הקבוצות יגיעו היום ב־14.00 לשפיים, כשבידיהם כתב מינוי או ייפוי כוח, לשם קבלת זכות הצבעה. בשעה 16.00 תיפתח רשמית האסיפה הכללית של ההתאחדות, שתאשר את הדוח של ועדת הבחירות לגבי סך הניקוד האפשרי, וההצבעה עצמה תצא לדרך אחר כך ותיערך מאחורי פרגוד. בסוף הליך ההצבעה וספירת הקולות תיבחר ההנהלה.

מי נמצא בכל רשימה?

בראש הרשימה של חסון נמצאים מלבד ברקת גם יו"ר בני־סכנין מוחמד אבו־יונס, מנכ"ל קריית־שמונה יוסי אדרי, ראש עיריית ראשל"צ רז קינסטליך, איש מרכז הפועל מיכאל וייסמן, עבד טיטי ממ.כ טירה, מירב שרת (עובדת עיריית אשדוד, מייצגת את ג'קי בן־זקן), ובהמשך גם אבי קאופמן מהפועל חיפה ובעלי בני־יהודה משה דמאיו.
ברשימה של זוארץ, שנקראת רשימת מכבי חיפה, נמצאים מוחמד מחאג'נה (אבו־אלעם, יו"ר הפועל אום אל־פאחם), בעלי הפועל ת"א שרון ניסנוב, קרן בן־נשר מהפועל עכו, שמעון מימון, שי אהרון מהפועל ירושלים, מנכ"ל בית"ר ירושלים כפיר אדרי, עו"ד מורן מאירי (נציג מכבי ת"א), דלית צימרמן ממכבי חיפה ועוד. רשימת מכבי פ"ת של אבי לוזון, שיתמוך כאמור בזוארץ, כוללת גם את באסם סולימאן, רכזת הכדורגל במכבי ישראל לירון כהן, ערן כהן ממכבי יפו ויעקב גלאם מכישרונות חדרה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד אבו יונס
מוחמד אבו יונס
מוחמד אבו יונס. ברשימה של חסון
(צילום: אורן אהרוני)

מה האג'נדה של כל מחנה?

המצע של חסון שם את הדגש על שמירת כוחה של ההתאחדות מול המינהלת כדי לשמור על האינטרסים של כלל הקבוצות. המטרות הן הפיכת הפירמידה וקידום הכדורגל תוך מיקוד בילדים ובנוער; תקצוב מוגדל של נבחרות ישראל על מנת להמשיך את גל ההצלחות מהקיץ האחרון; פיתוח ליגות מילואים לצעירים עד גיל 23; רפורמה בנושא התפרעויות בספורט וענישת בתי הדין, שינוי סעיפים בתקנון המשמעת והקלה בענישה בליגות החובבניות ביחס לקבוצות מקצועניות בנושאים טכניים שאינם נוגעים בהתפרעות; הגדלת מספר המתקנים; שיפור במעטפת המקצועית והתנאים הנלווים לכדורגל נשים.
זוארץ פרס את האג'נדה שלו במסיבת העיתונאים שקיים בשבוע שעבר, ועיקריה רפורמה ושינוי מעמיק בכדורגל הישראלי. המטרות העיקריות הן שהמינהלת וההתאחדות יעבדו יחד, הכפלת כמות הכדורגלנים הרשומים, בקרה חיצונית על ההתאחדות, שדרוג איכות המאמנים, השוואת התנאים בין נבחרות הגברים והנשים ועידוד קבוצות מקצועניות להקים קבוצות נשים, בחינת של החזרת הליגה הארצית, הגדלת מספר השופטים ושיפור תדמית הכדורגל הישראלי כדי למשוך ספונסרים גדולים.
6 צפייה בגלריה
דניאל פרץ חוגג
דניאל פרץ חוגג
נבחרות ישראל נמצאות על גל הצלחות מאז הקיץ האחרון
(צילום: עוז מועלם)
לא סתם ישבו לצידו של זוארץ במסיבת העיתונאים יעקב שחר וג'ק אנגלידיס, נציג הבעלים של מכבי ת"א. הקבוצות הגדולות הקימו לפני שמונה שנים את מינהלת הליגות במטרה להיפרד מההתאחדות, אבל נתקלו בחסמים בגלל התקנון שלה. כעת הם ינסו להפסיק את הפרשת עשרת האחוזים ממכירת כרטיסים להתאחדות, להגדיל את מספר הזרים ולתקצב את הקבוצות על פי רייטינג הצפייה.

מהם הנושאים הבוערים שהיו"ר יצטרך לטפל בהם?

אחד האתגרים המשמעותיים יהיה הכלכלי, כדי לעזור ככל האפשר לנבחרת הנוער שתשתתף במונדיאליטו באינדונזיה ולנבחרת הצעירה שתשחק ביורו הצעירות בקיץ הקרוב, על מנת להוציא את המירב מהדור הנוכחי. נושאים נוספים הם הגדלת מספר המגרשים המוארים, תיקצוב מתוגבר לאיגוד השופטים שמשווע להגדלה בכוח האדם, קידום כדורגל הנשים, טיפול באלימות הגואה במגרשי הכדורגל, כשכבר הוקמה ועדה שהגישה מסקנות, וגם נושא היחסים בין ההתאחדות למינהלת יהיה משמעותי בקדנציה הקרובה.
פורסם לראשונה: 07:41, 27.12.22