תנאי הפתיחה של בני־סכנין בתחילת העונה היו מאוד לא פשוטים. תקציב צנוע, סגל דליל שאילץ את המאמן סלובודן דראפיץ' לעלות עם לא מעט שחקני נוער, ובמחזור השני הקפטן והשחקן הכי משמעותי בסגל, בירם כיאל, נפצע וגמר את העונה (ואולי את הקריירה). בהמשך הגיעה המלחמה, עזיבה של זרים והפסדים מתסכלים. למרות כל זאת, בתום העונה הסדירה הצליחה סכנין לעמוד ביעד שאפתני ועלתה לפלייאוף העליון.
על ההישג המרשים מעיבה עדיין הסערה הגדולה שהתחוללה לאחר שאוהדים של סכנין ביזו את ההמנון במשחק מול הפועל חדרה, ובהמשך המשחק שרקו בוז במופגן לשחקן מנשה זלקה, שחזר למגרשים אחרי שירות מילואים ממושך שאליו גויס בצו 8 בעקבות המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר. פוליטיקאים מיהרו להעביר ביקורת חריפה על המועדון, שאף הועמד לדין בעקבות המקרה. שלשום נפסק עונשו: קנס של 15 אלף שקל.
4 צפייה בגלריה
אבו יונס
אבו יונס
"יש הרגשה שאורבים לנו". אבו-יונס
(צילום: גיל נחושתן )
היו"ר מוחמד אבו־יונס, אחד שכבר עבר כמה סערות בתקופת כהונתו במועדון, מודה שההתנהגות של הקהל לא הייתה הולמת, אבל גם משוכנע ששרים ניצלו את ההזדמנות לנגח את סכנין בשביל הון פוליטי. "אני קורא לפוליטיקאים: אל תיכנסו למגרשים לא שלכם, תפרידו את הכדורגל מהפוליטיקה", הוא אומר. "הדברים האלה מחלחלים, עוד שבועיים נבוא לבלומפילד מול 25 אלף וזה יכול להשפיע על השופטים. די לעשות הון פוליטי על חשבון בני־סכנין, אני רוצה להתרכז רק בכדורגל".
מה אתה חושב על העונש שספגתם על ביזוי ההמנון? "הפצנו סרטון שצולם שלושה שבועות קודם באותו אצטדיון, שבו רואים אוהדים של הפועל ירושלים לא מכבדים את ההמנון במשחק מול מכבי נתניה. שאלתי ואני תוהה איפה היו כולם במשחק הזה? למה לא ירדו על קבוצות אחרות? יש הרגשה שאורבים לנו, שמחכים שמישהו יטעה. זה מיותר. חבל שזה קרה, אני נגד שיבוש השמעת ההמנון. אנחנו 20 שנה בטדי וההמנון זו מסורת, אנחנו תמיד מכבדים את זה. אני לא מחפש תירוצים, קרה מה שקרה ונלמד מזה. אני בעד לעמוד ולכבד את ההמנון".
השר לביטחון לאומי איתמר בן־גביר ושר הספורט מיקי זוהר חושבים שזה עונש מגוחך. "לבן־גביר יש את המטרות שלו, אני לא יודע מתי הוא ראה כדורגל. הוא מחפש פרובוקציות, שיבושם לו. אני מכבד את מיקי זוהר כשר ספורט. הוא עשה הרבה למען הספורט, יותר מכל שר אחר. הוא מכיר את הענף".
4 צפייה בגלריה
אוהדי בני סכנין
אוהדי בני סכנין
"אנחנו 20 שנה בטדי וההמנון זו מסורת, אנחנו תמיד מכבדים את זה". אוהדי בני סכנין
(צילום: עוז מועלם )

בין כיאל לדראפיץ'

הסערה הזו, כאמור, היא רק חלק מעונה קשה ומורכבת עבור סכנין. "התחלנו את העונה ובאה המלחמה, הזרים עזבו אותנו, שיחקנו מחצית עונה עם זר אחד ושחקנים צעירים עם ניסיון דל מאוד בליגת העל", מסביר אבו־יונס. "מגיע שאפו ענק לדראפיץ' שהאמין בסגל. לא כל מאמן היה מאמין שהוא יכול לשרוד עם הסגל הזה. אני חושב שהייתי צריך להיות עם עוד 12 נקודות. הפסדתי נקודות בדקות הסיום רק בגלל חוסר ניסיון, אבל הרווחתי את השחקנים האלה לשנה הבאה וזה משהו ענק. להגיע לפלייאוף העליון עם שישה שחקנים צעירים זה הישג אדיר".
4 צפייה בגלריה
בית"ר ירושלים - בני סכנין
בית"ר ירושלים - בני סכנין
"מגיע שאפו ענק לדראפיץ' שהאמין בסגל"
(שלו שלום)
אבו־יונס מדבר בין השאר על העובדה ששלושה שחקנים זרים – ניקולס האגן, איליה מרטינוביץ' וראנג'לו יאנגה – עזבו בעקבות המלחמה, והותירו את הקבוצה עם שניים בלבד, אדריאן פאון וסטפן אומאונגה. אולי דווקא בגלל הנטישה, סכנין הרוויחה את שחקני הבית שלקחו את ההזדמנות בשתי ידיים והיו פקטור משמעותי בעלייה לפלייאוף העליון: השוער מוחמד אבו ניל (22) תפס את מקומו של האגן והפך לשוער הראשון; הבלם חסן חילו (23) הפך לבורג משמעותי; החלוץ בסיל חורי (20) קיבל דקות ותרם מהספסל; הקשר אניס פורת עיאש (18) עלה מהנוער והשתלב היטב.
פתחתם לא טוב את העונה, איך הגיע השינוי? "לפעמים אתה חושב שקורה משהו לא טוב, אבל זה מתברר כעוד יותר טוב. כשהזרים עזבו חשבנו שעוד שבוע יחזרו ואז עבר עוד שבוע ועוד שבוע, ובסוף הילדים האלה שהמאמן הימר עליהם החזירו לו על המגרש ועשו עבודה יותר טובה מזרים".
הסבלנות עם דראפיץ' לא אופיינית לך ולמועדון. אתם ידועים בחילופי מאמנים תכופים. "אני מודה שלמדתי מטעויות העבר. לבוא להפיל הכל על המאמן זה לא דבר חכם. אני חושב שסלובו בא לנו כמו כפפה ליד. לא היו לו דרישות מופרזות. הוא הימר על צעירים והם החזירו לו על המגרש. התוצאות הגיעו בזכותו. בעונה הבאה יהיו לי חמישה־שישה שחקני הרכב של המועדון שאני גידלתי וזה מה שטוב, הרווחתי אותם לעתיד. אין לנו שחקנים בני 32, ממוצע הגיל שלהם צעיר מאוד, 23. זה משהו מדהים ולא מובן מאליו".
ההישג של דראפיץ' מבטיח לו עונה נוספת כמאמן? "בוודאי, סלובו יאמן בעונה הבאה. אם הוא ירצה להמשיך איתנו, זה יקרה. בימים הקרובים נשב ונתחיל לבנות את העונה הבאה".
4 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
"בנינו את הקבוצה סביב בירם, וכבר במחזור השני הוא חטף פציעה רצינית"
(צילום: גיל נחושתן)
אם בירם כיאל לא היה נפצע, יכולתם לעשות עונה עוד יותר טובה. "אני בטוח. זו אחת המכות שקיבלנו בתחילת העונה. בנינו את הקבוצה סביב בירם, וכבר במחזור השני הוא חטף פציעה רצינית, הוא שבר את עצם השוקית. אתה מתחיל הכל מחדש, זה לא להאמין".
אתה חושב להפוך אותו למנהל המקצועי? "יכול להיות, שוקלים את זה".
לאור העונה הנוכחית, סכנין יכולה לעשות קפיצת מדרגה מקצועי, לתת פייט לקבוצות הגדולות? "בוודאי, אנחנו לומדים בכל שנה ומשתדרגים. בעבר ירדנו ליגה בגלל החלפת מאמנים, ולמדנו לא להיות פזיזים, להיות סבלניים".
אתה חושב שהנבחרת תצליח לעלות ליורו? אתה עוקב אחריה? "אני מאוד מקווה שהנבחרת תעלה ליורו ומחזיק לה אצבעות. כל הצלחה יכולה להועיל ולקדם את הספורט בישראל ואני מאחל לה בהצלחה".
פורסם לראשונה: 01:30, 19.03.24