מכבי חיפה ומכבי ת"א ייפגשו הערב (שני, 20:30) בפעם השלישית בתוך פחות מחודש. ה-0:1 של האלופה בבלומפילד היה למעשה הפעם הראשונה שמסאי דגו ורובי קין עמדו על הקווים במשחק הכי גדול שיש לכדורגל הישראלי להציע. עבור האירי, מדובר בעונת הבכורה שלו כמאמן ראשי, בעוד דגו קיבל לראשונה את המפתחות בקבוצה גדולה.
עם ניצחון אחד לכל צד (הצהובים ניצחו בפנדלים בגמר גביע הטוטו), כל אחד מהמאמנים רוצה להשיג שובר שוויון, שיתן לקבוצתו דחיפה משמעותית בכל הנוגע למאבק על האליפות. עבור הצהובים, ניצחון יחזיר להם יתרון משמעותי בפסגה, בעוד הירוקים רוצים לצמק את הפער מהיריבה הגדולה לנקודה בלבד. להלן ניתוח האופי של דגו וקין, ששונים מאוד אחד מהשני - אך נמצאים בסיטואציה דומה.
7 צפייה בגלריה
מכבי ת"א מכבי חיפה
מכבי ת"א מכבי חיפה
אף אחד מהם לא יסתפק בפחות מאליפות. קין ודגו
(צילום: עוז מועלם)

רובי קין

נקודת פתיחה. רובי קין הגיע למועדון רעב, צמא, שלא זכה במשך שלוש שנים באליפות וראה את היריבה הגדולה מהצפון חוגגת על חשבונו. הבעלים מיץ' גולדהאר הביא אותו כדי להשיב את ההגמוניה למכבי ת"א. האירי קיבל סגל מובנה, עם חיזוק של שני שחקנים צעירים ששבו אחרי ההצלחות המרשימות בנבחרות הצעירות בקיץ האחרון, דור תורג'מן ורוי רביבו. כשהעונה יצאה לדרך הוא קיבל פתיחה אדירה של ערן זהבי, שהפציץ ללא הפסקה ולאחרונה נרגע משמעותית. מעבר לרכש המצוין, מילסון, קין החזיר לחיים שחקנים שכבר היו בסגל, בעיקר יוריס ואן אובריים, אבל ידע לשדרג גם את דן ביטון, גבי קניקובסקי ודור פרץ.
אופי/טמפרמנט. כמעט הפוך מדגו. טמפרמנט סוער, כאילו הוא עדיין מתרוצץ כחלוץ ברחבה, המון תנועות ידיים על הקווים, עצבים, יריקות למכביר, עמוס אמוציות, רותח על מהלכים שגויים, לא מרפה מהשחקנים ודוחף אותם לקצה היכולת שלהם.
ניהול חדר הלבשה. קין הצליח לייצר חדר הלבשה שקט, עם היררכיה ברורה, שלא דלפו ממנו אירועים חריגים. הוא אמנם טירון כמאמן, אבל להילה שלו ככוכב עבר עם רזומה מרשים בפרמייר־ליג יש כוח, והשחקנים נותנים לו הרבה ריספקט.
קשר עם הבעלים. ישנו פער גדול בין להיות בקשר עם מיץ' גולדהאר מטורונטו לבין יענקל'ה שחר מת"א וזה אחד היתרונות של מכבי חיפה. מאמנים בכירים מקין שאימנו בקריית־שלום לא הצליחו לייצר קו ישיר לבעלים הקנדי, בטח לא באופן תדיר. יש במערכת היררכיה ברורה כאשר מתחת לגולדהאר ניצבים נציגו ג'ק אנגלידיס, המנכ"ל בן מנספורד והמנהל הטכני דומיניק פרייס. עם זאת, בעקבות הביקורות על התנהלות קין בזמן המלחמה וההחלטה שלא להביע שום עמדה בנושא, יצא גולדהאר להגן על מאמנו בשיחת זום בלתי שכיחה מצידו.
7 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
הגן על קין בשיחת זום בלתי נשכחת. גולדהאר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
מכבי ת"א - הפועל ת"א
מכבי ת"א - הפועל ת"א
קין חיבר אותם לאחרונה. זהבי ותורג'מן חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
שיטת משחק. כמו היריב על הקווים ממול, גם פה מדובר במאמן ורסטילי, שמאמין פחות או יותר באותה שיטת משחק. השלד בנוי על מערך 4־3־3, אבל קין יודע לגוון עם קו הגנה של חמישה שחקנים, ואז לתת לרוי רביבו יותר מרווח באגף שמאל או לאבישי כהן מימין. קין גם ניסה לאחרונה לשחק עם שני חלוצים כשחיבר בין זהבי לתורג'מן.
התמודדות עם משברים. המשבר הגדול ביותר שחווה קין היה דווקא מחוץ לקווים ונוצר בעקבות התעקשותו שלא להתייחס או להגיב לאירועי 7 באוקטובר. קין, שלא רצה להסתבך עם ביקורות במולדתו אירלנד, לא התייחס לנושא במסיבות עיתונאים, ובניגוד לצוות המקצועי שלו בתחילה הוא אפילו לא ענד את הסרט השחור, מה שהרתיח את האוהדים וגם חלק מהשחקנים. הוא קיבל גיבוי מגולדהאר באמירה כי העובדה שהוא לובש את האימונית של מכבי ת"א אומרת הכל. מאוחר יותר הגיע המשבר המקצועי, תוצאות התיקו נגד הפועל פ"ת, ריינה וחדרה יחד עם ההפסד למכבי חיפה, שהורידו בתוך שבועיים הפרש של עשר נקודות עד לנקודה אחת בלבד. קין אמר את אשר על ליבו במסיבות העיתונאים, אבל שמר על שקט יחסי במועדון.
7 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
מוביל את הטבלה בארבע נקודות. קין
(צילום: עוז מועלם)
האם עומד בציפיות? אפילו יותר ממה שניתן היה לחשוב. קין כבר היה עם 94 אחוזי הצלחה בליגה הישראלית, אבל הסטטיסטיקה התיישרה לנתון שפוי יותר שעומד כרגע על 81 אחוז. הוא העלה את מכבי ת"א לשמינית גמר הקונפרנס־ליג, הצליח לשדרג מספר שחקנים בסגל והוא מוביל את הטבלה בארבע נקודות.
יתרון על דגו. העובדה כי מדובר בפיגורה ברמה בינלאומית איפשרה לו להשתלב מהר ולקבל ריספקט אוטומטי בחדר ההלבשה. בנוסף הוא נהנה ממעטפת מנוסה שסייעה לו משמעותית. כשיש לידך את דייב סארקאן ורורי דלאפ כעוזרי מאמן, יחד עם מנהל מקצועי כמו דומיניק פרייס שהיה קרוב ליורגן קלופ, יש לך בהחלט עם מי להתייעץ.

מסאי דגו

נקודת פתיחה. מסאי דגו התמודד בקיץ עם סיטואציה מורכבת שעלולה הייתה לרסק אותו: כניסה לנעליו הענקיות של ברק בכר מפרופיל של מאמן קבוצת הנוער, וזה אחרי שלוש אליפויות פלוס עלייה לשלב הבתים בליגת האלופות. הרמות הגבה מצד האוהדים והתקשורת והביקורות המושחזות לא חיכו זמן רב. תוסיפו לזה עזיבה של שדרת הכוכבים, ובהם המוציא לפועל העיקרי עומר אצילי, מוחמד אבו־פאני, דילן בטובינסיקה והשוער ג'וש כהן – ואל תשכחו פציעה של שחקן מפתח בדמות דולב חזיזה, מחיקה של דיא סבע, ולאחרונה גם יציאה של עבדולאי סק ושואו לאליפות אפריקה, ולקינוח הפרידה מהקפטן והמנהיג צ'ארון שרי. עם נקודת פתיחה כזו וקשיים חדשים שצצים בהמשך, דגו דילג מעל המהמורות בצורה מרשימה, הוביל את מכבי חיפה להופעות מכובדות באירופה ולניצחון ראשון זה 13 שנה על מכבי ת"א בבלומפילד.
אופי/טמפרמנט. משדר רוגע, רק לעיתים נדירות כמו למשל במקרה של הרחקת פרנצדי פיירו בעקבות מחיאות כפיים לשופט, הוא יכול לצאת מהכלים, ולא על השופט, אלא על השחקן עצמו. גם בעמדת הראיונות, הפער בין השניים בולט: קין ידבר בחופשיות על שופטים למשל, דגו מדוד במילים שלו.
7 צפייה בגלריה
מאמן מכבי חיפה מסאי דגו
מאמן מכבי חיפה מסאי דגו
דילג מעל המהמורות בצורה מרשימה. דגו
(צילום: עוז מועלם)
ניהול חדר הלבשה. כשדגו נכנס לחדר ההלבשה בכפר גלים הוא פגש מולו קבוצת כוכבים מהסוג שמעולם לא התמודד עם כמותו בעבר. מי שמהרגע הראשון עזר למאמן היה שרי, שלקח את דגו כפרויקט מול הבכירים והבהיר כי צריך לכבד את המאמן. דגו גם ביצע אקט אחד של מנהיגות, דווקא מול המשתכר הגבוה בתולדות מכבי חיפה, דיא סבע, שניסה לבחון אותו לפני המשחק מול ראן בליגה האירופית. הבחינה הזו עלתה לסבע במקום בהרכב, קירבה אותו לסיום דרכו בכפר גלים והייתה מסר ברור של דגו לשאר השחקנים.
קשר עם הבעלים. יעקב שחר הוא זה שהחליט יחד עם גל אלברמן על מינויו של דגו והוא נמצא עימו בקשר רציף. שחר מגיע מדי פעם לאימונים, משוחח עם דגו כמעט כל יום, וקבלו סקופ: שחר יעניק לדגו חוזה לעונה נוספת בלי קשר לגורל האליפות.
שיטת משחק. דגו אוהב שהקבוצה שלו מניעה את הכדור, לפעמים אפילו יותר מדי. זו בין היתר הסיבה שהוא בחר להפוך את מחמוד ג'אבר למספר שש החדש של הקבוצה (פצוע כרגע) לנוכח היכולות הטכניות וההתקפיות שלו. דגו משחק לעיתים עם שלושה בלמים, בטח כשלרשותו עומד סק ששב מאליפות אפריקה ויפתח הערב. בעקבות הרחקת פיירו, דין דוד יעלה בהרכב כמו בבלומפילד ויספק מהירות.
7 צפייה בגלריה
דגו עם שרי וסונדגרן
דגו עם שרי וסונדגרן
שרי לקח את דגו כפרויקט
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
סק
סק
שב מאליפות אפריקה. סק
(צילום: עוז מועלם )
התמודדות עם משברים. מיום המינוי שלו דגו מתמודד עם חוסר אמון, ועושה זאת בהצלחה. נקודת הציון המשמעותית שהוכיחה שלא מדובר בדמות שהאירוע גדול עליה: הניצחון באתונה על פנאתינייקוס בדרך לנוקאאוט בקונפרנס־ליג. האופי השקט שלו הכניס רוגע גם כשהפער ממכבי ת"א עמד על עשר נקודות וגם אחרי ההפסד להפועל באר־שבע רגע לפני משחק העונה. חוסר האמון בו, זכוכית המגדלת, גרמו לדגו להתפקס בכל רגע נתון, לא לשחרר לשנייה את המושכות.
האם עומד בציפיות? לאור נתוני הפתיחה דגו עמד בציפיות בענק. הוא זכה באלוף האלופים, יש לו 75 אחוזי הצלחה בליגה, הוא ייצר את ההתקפה הטובה בליגה וכמו מכבי ת"א ההגנה שלו ספגה הכי פחות (15). תוסיפו הגעה לפלייאוף ליגת האלופות, ועלייה מבית קשה לשלב הבא מול גנט בקונפרנס־ליג.
יתרון על קין. היתרון של דגו, שבא לידי ביטוי בקרב הישיר הקודם ביניהם בליגה, הוא הניסיון הגדול יותר שלו על הקווים. עד הקיץ דגו אמנם לא אימן במועדון מסדר הגודל של מכבי חיפה, אבל יש לו קילומטראז' לא קטן בניהול משחקים בליגת העל ובליגה הלאומית. מצד אחד יש סביבו עוזר מאמן טירונים יחסית, שחר ויזינגר ודושאן מאטוביץ', אבל מצד שני יש לו את המנהל המקצועי הטוב בכדורגל הישראלי, גל אלברמן, שאחראי על תור הזהב הנוכחי של חיפה.
פורסם לראשונה: 01:30, 05.02.24