עם שריקת הסיום במשחק שלשום בסמי עופר, בזמן ששחקני הפועל באר־שבע חגגו את הניצחון 1:2 על מכבי חיפה, התחושה אצל הצופים במגרש ובבית הייתה שמישהו איבד שליטה – והכוונה היא לשופט גל ליבוביץ'.
אז מה היה לנו שם: שלושה פנדלים, שלושה כרטיסים אדומים, התפרעות של שחקנים ואנשי צוות, הפסקות משחק ארוכות מדי לצורך בדיקת האירועים ב-VAR, ובעיקר כאוס אחד גדול על כר הדשא בחסותו של ליבוביץ', שלא הצליח להשתלט על המצב. זו הייתה נקודת הקיצון עד כה בעונה הנוכחית, שהחלה עם כמה החלטות שיפוט גרועות.
8 צפייה בגלריה
גל לייבוביץ' שולף כרטיס צהוב
גל לייבוביץ' שולף כרטיס צהוב
גל ליבוביץ' שולף כרטיס צהוב בסמי עופר
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש, מיהרה אחרי המשחק להתקשר ליו"ר הוועדה המקצועית, לירן וקסברגר, וביקשה ממנו לכנס בדחיפות את הוועדה כדי לקבל החלטות ומסקנות. ואכן, אתמול כבר יצאה הודעה רשמית שגיבתה את צוות ה-VAR בראשות זיו אדלר וביקרה את החלטתו של ליבוביץ' שלא לקבל את המלצת שופטי המסך ולשרוק לפנדל שלא היה על עומר אצילי.
בהודעה נכתב גם כי בשאר המקרים השופט קיבל החלטות נכונות וצוין: "ליבוביץ' הינו שופט בינלאומי אשר רק לאחרונה שפט משחקים במפעלים אירופיים שונים בהצלחה. הוועדה המקצועית תנתח ביחד עם גל את אירועי המשחק ותפקודו, ובטוחה שבהמשך יציג את היכולת הטובה המאפיינת אותו. הייתה תחושה של חוסר ביטחון".
8 צפייה בגלריה
השופט גל לייבוביץ'
השופט גל לייבוביץ'
איבד שליטה. גל ליבוביץ'
(צילום: עוז מועלם)
אינפו


זמן מסך מוגזם

המשחק שלשום בסמי עופר ארך 112 דקות ברוטו, אלא שבפועל שיחקו 51 דקות. לשם השוואה, במשחק בין מנצ'סטר סיטי לליברפול שיחקו בפועל 65 דקות. הבעיה המרכזית, מאז כניסתו של ה-VAR לחיינו, היא קבלת ההחלטות האיטית של השופטים בישראל לעומת אירופה.
על פי ההנחיה של וקסברגר, מרגע הקריאה של צוות המסך לשופט ועד לקבלת ההחלטה לא צריכות לעבור יותר מ-45 שניות, אבל בפועל זה לא קורה. "הבדיקה של ליבוביץ' בפנדל על אצילי לא הייתה מידתית, לא מדובר באירוע מורכב", אמר אתמול וקסברגר. "בפועל, ההחלטה שלו שלא לקבל את המלצת ה-VAR במקרה הזה הפכה להיות הרגע שהחל את כדור השלג. הוא היה נעול על הפרשנות שלו גם אחרי שנקרא למסך, וזה פגע בו מנטלית והוביל לבעיה בניהול המשחק. הוא לא התמודד מבחינתי כמצופה, הופתעתי לרעה".
8 צפייה בגלריה
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש
(צילום: עוז מועלם)
אחד מבעלי המועדונים הגדולים הוסיף: "בכל פעם ששופט ישראלי הולך ל-VAR, זה כאילו הוא הלך לראות סרט. יש יותר נגיעות באוזנייה מאשר של שחקנים בכדור במהלך המשחקים. זה הורס לכולם את החוויה והאותנטיות, אי אפשר להמשיך עם זה".
תירוש ביקשה לאחרונה מיו"ר המינהלת, ארז כלפון, שירכוש את מערכת עין הנץ, המאפשרת לראות אם הכדור עבר את קו השער, כמו במקרה שלשום בחיפה כשאדלר לא יכול היה לקבוע בוודאות אם זה קרה אחרי שהכדור פגע בידו של אצילי. המערכת הזו תקצר במקרים מסוימים את ההפסקות במשחק.
עד אז, באיגוד השופטים ינסו ליישם מיידית שתי הנחיות: קיצור זמן הבדיקה ל-45 שניות והעלאת רף ההתערבות של שופטי ה-VAR לטעויות ודאיות, כך שכאשר השופט הראשי יגיע למסך הוא יבין מהר מאוד את הטעות שלו וישנה אותה.
8 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב הפועל באר שבע
מכבי תל אביב הפועל באר שבע
שימש כשופט ה-VAR ולא הבחין שהכדור עבר את הקו. זיו אדלר
(צילום: ראובן שוורץ)

שופט לשופט זאב

התחרות בין השופטים בסגלים הבכירים גרמה בין היתר למחנאות ולמאבקי אגו. שופטים אף העידו בעבר שלמאבקים הפנימיים הייתה השפעה על ההחלטות שלהם במהלך המשחק בגלל חשש מהכשלה. בימים האחרונים נחקרת ההדלפה ממערכת השמע של השופטים במשחק בין בית"ר ירושלים לבאר שבע בטדי במחזור הראשון, כולל תשאולים בוויצמן־יער ובדיקות פוליגרף, מה שהחריף את המתיחות בין השופטים.
באיגוד דוחים את הטענות מטעמים מעשיים. עצה לא נכונה של שופט המסך תגרום להענשה שלו ולא של השופט במגרש, כמו במקרה של איתן שמואלביץ', שטעה בפרשנות בפריצת אוהד הפועל ת"א והמליץ להרחיק את אדי גוטליב. טעויות כאלה מובילות להקפאה של שבועיים, ומדובר לא רק בפגיעה בתדמית אבל גם בכיס, מכיוון ששופט ראשי מקבל 3,000 שקל למשחק ושופט מסך 2,000.
8 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
ארז כלפון התבקש לרכוש את מערכת "עין הנץ"
(צילום: עוז מועלם)
"ברור שיש פה מלחמות אגו, אף שופט לא רוצה להיות מושפל ולהיקרא ל-VAR, ולכן הם לפעמים אפילו לא מגיבים לקריאות האלה", מעיד אחד השופטים. "לא נעים לך שהיריב הכי גדול שלך קורא לך למסך, ולפעמים על החלטה שהיא בכלל לא נכונה".
וקסברגר ענה לביקורות: "יש בין השופטים תחרות ספורטיבית. יש שישה תקנים בינלאומיים, ו-17 שופטים בליגת העל במדרגים שונים. אני מבטיח שהשופטים רוצים להצליח ולא לשלם את המחיר, כמו במקרה של דוד פוקסמן במשחק בין מכבי חיפה לסכנין".
על פי נתוני איגוד השופטים, מרגע כניסת ה-VAR יש ירידה משמעותית בכמות הטעויות, אבל על שופט העבר יצחק בן־יצחק זה לא עושה רושם: "התנגדתי לזה מהיום הראשון. טעויות שיפוט הן חלק מהמשחק, גם אני וגדולים יותר ממני טעו".

אין רוטציה בסגל

אחת הבעיות של האיגוד היא הקושי לגייס שופטים צעירים, בין היתר מכיוון שהם מקבלים בתחילת הדרך 100 שקל בלבד למשחק, אבל גם בגלל השחיקה במעמד השופטים והיחס של השחקנים כלפיהם. אחד המשתתפים במשחק שלשום בסמי עופר מספר: "שחקנים מזהים ברגע לחץ של שופט. ברגע שראינו אותו קורס מנטלית, ידענו שכל לחץ עליו יעזור לנו. הוא נראה ממש אומלל והצוות המסייע לא ממש עזר לו, כך שהספסלים, המאמנים, השחקנים ואנשי הצוות עשו מה שהם רצו".
ישנה היררכיה בסיסית בסגל השופטים, שנובעת מוותק וביצועי עבר, אבל היא יכולה להשתנות תוך כדי עונה בהתאם ליכולות על המגרש. אין הורדה של שופטים מסגל ליגת העל ללאומית במקרה של עונה פחות טובה, ולכן אין גם הרבה עליות של שופטים מוכשרים מליגות נמוכות יותר – מה שמאט את התחלופה וריענון הסגל.
8 צפייה בגלריה
עופרי ארד סופג כרטיס אדום
עופרי ארד סופג כרטיס אדום
ליבוביץ' שולף כרטיס אדום לעופרי ארד
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
איתן תבריזי
איתן תבריזי
לרשות המשבץ איתן תבריזי לא עומדים מספיק שופטים בכירים
(צילום: אורן אהרוני)
לרשות המשבץ איתן תבריזי לא עומדים מספיק שופטים בכירים שיכולים לנהל משחקים גדולים, וגם ריבוי המשחקים במסגרות הבינלאומית פוגע בביצועים של השופטים בליגה המקומית. חלק מהשופטים גם מוקפאים בגלל ענישות, למרות שהם מעידים שזה לא ממש יעיל. אחד מהם אמר: "זה גורם לנו לאיבוד ביטחון עצמי, ואין לזה שום השפעה אמיתית על שדרוג היכולות שלנו".