יש כאלה שאוהבים אותו יותר, יש כאלה שפחות - אבל על דבר אחד כולם יסכימו: ערן זהבי הוא אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי. הערב (ראשון), בגיל 36, כוכב מכבי ת"א רשם ציון דרך מרשים נוסף בקריירה הבלתי נגמרת שלו: השער ה-400 בקריירה, בניצחון 2:3 על בני סכנין באצטדיון דוחא. זהבי הנרגש סימן בידיו "400" לאחר השער שהעלה את קבוצתו ליתרון 0:3, ומיד הוחלף כדי לקבל מנוחה.
בינואר 2007, כששיחק עוד בקשר ברמת השרון מהליגה הלאומית - אף אחד לא העלה בדעתו שכעבור כמעט 17 שנה זהבי לא רק יהיה השחקן הישראלי שכבש את כמות השערים הרבה ביותר בכל הזמנים, אלא גם אחד ששמו יעמוד לדיון בבחירה לתואר הכדורגלן הגדול בתולדות מדינת ישראל. מדהים. אז איך הוא הגיע לציון הדרך המשוגע הזה? בואו נצלול למספרים – ומדובר בבריכה עמוקה ועשירה במיוחד.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
הישג אדיר. זהבי
(צילום: עוז מועלם)

17 שנה, 6 קבוצות, 400 שערים

השער מול סכנין היה ה-170 של EZ7 במדי מכבי ת"א, מה שהעלה אותו למקום השלישי בטבלת כובשי כל הזמנים (מקום המדינה) של המועדון המפואר – וכל זה בפחות משש עונות מלאות. תוסיפו לכך 13 שערים במדי רמת השרון, 41 בקדנציה המוצלחת בהפועל ת"א (כולל שער האליפות בטדי והמספרת המדהימה בצ'מפיונס ב-2010), שניים בלבד בעונה וחצי בפאלרמו, 103 בגוואנגז'ו ו-37 באיינדהובן. הוא כמובן גם מלך השערים של נבחרת ישראל בכל הזמנים עם 34. ובשורה התחתונה: 400 שערים והיד עוד נטויה – גם הרגל והראש.

מי חשב? מי חלם?

כאמור, תחילת בקריירה של זהבי לא ניבאה דבר על ההמשך. הוא הושאל מהפועל ת"א לרמה"ש מהלאומית, והשער הראשון בקריירה שלו היה בפברואר 2007, בפנדל במשחק חוץ מול בני לוד. את העונה הוא סיים עם שלושה שערים בלבד, וגם בזו שאחריה כבש רק 10 בכל המסגרות. אחרי שתי עונות חזר לקבוצת נעוריו, ובמאי 2010 כבש את השער אולי המפורסם ביותר בקריירה שלו – שער האליפות.
אחרי מעבר לא מוצלח לפאלרמו הוא חזר לישראל, למכבי ת"א, ושם – לא מעט בזכות המאמן פאולו סוזה שהפך אותו לחלוץ – אירעה ההתפוצצות: שלוש אליפויות, שלוש פעמים מלך השערים, שיא כיבושים מיתולוגי בעונה אחת, עלייה לשלב הבתים בצ'מפיונס – הכל הוא עשה בשלוש עונות וחצי בצהוב. גם בסין הוא לא עצר, להפך. ואז הגיע המעבר המתוקשר לאיינדהובן והקאמבק העוד יותר מתוקשר למכבי.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי במדי גואנז'ו R_altF
ערן זהבי במדי גואנז'ו R_altF
103 שערים רק בסין. זהבי בימיו בגוואנגז'ו
(צילום: GettyImages)

מ-0 ל-46 תוך שלוש שנים

מבט על התפלגות השערים של זהבי לפי שנים קלנדריות מגלה תמונה מעניינת: בשנת 2012 לא כבש בכלל – לא בפאלרמו ולא בנבחרת ישראל, שבה בכלל לא היווה פקטור; שלוש שנים בלבד מאוחר יותר, ב-2015, רשם את שנת השיא שלו: 46 כיבושים, רובם המכריע כמובן במכבי, איתה גם זכה בטרבל.
אגב, השער מול סכנין הוא ה-17 של זהבי העונה בכל המסגרות במדי מכבי. הוא מוליך את הליגה עם שישה כיבושים, אחד יותר משלומי אזולאי (בני ריינה) ואלעד מדמון (חדרה). אם יסיים את העונה כמלך השערים זו תהיה הפעם הרביעית בקריירה שלו בישראל, בנוסף לפעמיים בסין. המכונה שלא תיאמן.

בבודדות ובצרורות

זהבי הוא אחד שאוהב לכבוש בצרורות. יש לו שתי רביעיות בקריירה שלו, במדי מכבי ת"א מול קריית-שמונה ובמדי גוואנגז'ו, בנוסף ל-16 שלושערים, 55 צמדים ועוד 234 שערים בודדים. השלושער הכי זכור שלו במכבי היה כמובן בדרבי מול הפועל ב-2014, כולל שער ניצחון ב-2:3 בדקה ה-93; בנבחרת, הוא פירק את אוסטריה עם שלושער בניצחון 2:4 במרץ 2019 במוקדמות היורו. כעבור שנתיים, במשחק חוץ בסלובקיה בליגת האומות, הוא החזיר את ישראל מפיגור 2:0 ל-2:3 מדהים. למרבה הצער, גם עם זהבי עדיין לא הגענו לטורניר גדול. אולי זה יקרה בפלייאוף העלייה ליורו 2024 במרץ.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
ערן זהבי חוגג ומשתיק את אוהדי סקוטלנד
מלך שערי כל הזמנים של נבחרת ישראל
(צילום: AP)

הרבה מעל האווירון ומוטל'ה

זהבי הוא כבר מזמן גדול הכובשים של הכדורגל הישראלי. 400 שערים בקריירת הבוגרים מדרגים אותו הרבה מעל אלון מזרחי ("היריב הגדול" שלו למרות שמעולם לא שיחקו זה נגד זה כמובן), מוטל'ה שפיגלר, עודד מכנס ואבי נימני.
את שפיגלר עקף זהבי גם כמלך שערי הנבחרת, אבל שני שחקנים אחרים ברשימה עדיין על הכוונת שלו: עם 151 שערי ליגה הוא רחוק 55 כיבושים מהאווירון – מלך שערי הליגה בכל הזמנים. משימה קשה אבל אפשרית; גם נימני במרחק בר השגה: לזהבי יש כאמור 170 שערים במכבי בכל המסגרות, 50 פחות מנימני שבפסגה. יצוין כי מדובר בשערים שנכבשו בכל המסגרות - ליגה ראשונה ושנייה בארץ ובחו"ל, גביעים ומפעלים שונים בארץ ובאירופה, ונבחרת ישראל הבוגרת.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר
ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר
עבר כבר מזמן את שפיגלר, לפחות בהבקעות
(צילום: עוז מועלם)
אינפו ערן זהבי 400 שערים

בליגה של הגדולים

גם מבחינת עולמית, מועדון ה-400 פלוס הוא משהו אקסקלוסיבי ונדיר. זהבי מצטרף לרשימה של כוכבי על פעילים שכוללת שמות כמו כריסטיאנו רונאלדו, לאו מסי, רוברט לבנדובסקי, לואיס סוארס, קארים בנזמה, אדיסון קבאני, ניימאר ואדין דז'קו. אין כאן כמובן כל כוונה לרמוז שזהבי בלבל הזה. ועדיין – 400 זה 400.
כל הנתונים בכתבה נכונים לתאריך 10 בדצמבר 2023