האחים איציק ושרון ניסנוב הם הפנים של הפועל ת"א, הבעלים שנמצאים בפרונט, אבל רק מעטים יודעים שמאיר תושב הוא האיש החזק במועדון, שמחזיק באחוזי השליטה הגבוהים ביותר (50%), ושם מכיסו עד היום 20 מיליון שקל. בניגוד לשותפיו, הקיבוצניק מקווינס מעדיף להישאר הרחק מאור הזרקורים.
תושב מקפיד לשמור על פרטיות, סרבן ראיונות שבורח מתקשורת כמו מאש. הוא האיש שתרם שבעה מיליון שקל בעידן חיים רמון ואמיר כבירי ונקרא להציל את הפועל ת"א מבית המשפט על ידי אחיינו, בועז, המשמש כנציגו בארץ. בכל פעם שהמועדון נקלע למשבר בשנים האחרונות, תושב היה שם כדי להפקיד את הערבויות שאיפשרו להפועל להמשיך להתקיים.
8 צפייה בגלריה
מאיר תושב
מאיר תושב
מאיר תושב. הציל את הפועל ת"א
8 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
תושב, שהפך לאחד ממובילי תחום הלולנות בארה"ב, חגג בסוף השבוע יום הולדת 76 עם בני משפחתו. בעוד מספר שבועות הוא יציין אירוע משמעותי נוסף: חמש שנים למבצע ההצלה של הפועל ת"א, יחד עם הניסנובים וזאב גרינברג - רגע לפני התפרקות וירידה לליגה ג'.
אחרי שנים של שתיקה, תושב העניק ראיון ל"ידיעות אחרונות" מביתו שבניו-יורק, שבו סיפר בין היתר על הסיבות שהובילו אותו להירתם למען הקבוצה שהוא אוהד מגיל שבע, וחושף את התוכניות העתידיות. מקורבו אמר עליו: "מאיר הוא אפילו לא אחד ממאה העשירים מבין אוהדי הפועל ת"א. יחסית לכסף שיש לו, הוא הבעלים שהשקיע את האחוז הגדול ביותר במועדון כלשהו בכדורגל הישראלי. אם לא הוא, אין הפועל ת"א היום".
"אנחנו במצב הכלכלי הטוב ביותר של הפועל בשני העשורים האחרונים, בגלל שהתנהלנו בשפיות. לא שכחנו מה קרה לפני חמש שנים, שעות לפני ירידה לליגה ג'. ברור שעשינו טעויות, אבל אנחנו קודם אוהדים"
תושב התייחס בראיון לחשיפת ynet, שלפיה גוף השקעה בריטי שמחזיק בבעלות על קבוצות במספר ליגות מנהל מגעים לרכישת הפועל ת"א. "אנחנו בשיחות עם מספר גורמים", הוא מאשר. "עוד לא ירדנו לעניינים פרטניים, אבל אני מקווה מאוד שזה יקרה וישדרג את הפועל כלכלית. רק זה יהיה הקריטריון. זה נראה רציני, אבל כבר יש לנו ניסיון בדברים האלה. ברור לכל השותפים שהמטרה היא להעביר את הבעלות או את השותפות לבעלי אמצעים גדולים מאיתנו - כאלו שיחזירו את הפועל ת"א למקום שהיא צריכה להיות בו, מאבק על תארים".

מתווה המכירה

המגעים מתקיימים כעת, אך המהלך צפוי להבשיל רק לקראת העונה הבאה, על פי המתווה הבא: השותפים כיום לא יקבלו החזר על הלוואת הבעלים שלהם (18 מיליון שקל), אך אותם רוכשים פוטנציאליים יתחייבו להשקיע סכום דומה לטובת התקציב בטווח של שלוש שנים. רק במקרה שהמועדון יימכר בעתיד ואחרי שהבריטים יקבלו את מלוא ההשקעה שלהם, יוחזר חלק מהכסף היחסי לבעלים כיום. בכל מקרה, זו תהיה השנה האחרונה בפורמט הבעלות הנוכחי בהפועל.
8 צפייה בגלריה
האחים ניסנוב, גרינברג ותושב
האחים ניסנוב, גרינברג ותושב
האחים ניסנוב, זאב גרינברג ובועז תושב
(צילום: עוז מועלם)
להפועל ת"א יש עשרות אוהדים עשירים מאוד שהבטיחו לסייע ונעלמו. איך זה שאף אחד לא נרתם למען הקבוצה? "זו השאלה הכי טובה. קשה לי להבין את הדבר הזה. אני תמיד חושב כאתגר איך אפשר לקחת את אותם אנשים וליצור איתם מסגרת שבה הם יעזרו לקבוצה להצליח, ממש במילים האלו. ולא רק מבחינת כדורגל, אלא גם חברתית. אם היינו יכולים לבנות דבר כזה עם שותפים נוספים, אין ספק שהקבוצה הייתה מצליחה יותר".
למה אין ביקוש להפועל ת"א? "יש הרבה מחשבות בנושא הזה, אין לי משהו ספציפי לשים עליו את האצבע. זו קבוצה אטרקטיבית עם קהל אדיר, מחלקת נוער מצוינת ופעילות חברתית ענפה. יש בעלים שמגיעים לכדורגל ונשארים תקופה ארוכה כמו ברקת, שחר, גולדהאר ואחרים. הספורט יכול להעניק רגעים יפים לאנשי עסקים ולכן הוא קורץ לרבים. אנחנו אוהדים מכל הלב, אצלנו זה עניין אמוציונלי".
8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א. "קשה לי להבין למה אף אחד לא נרתם למען הקבוצה"
(צילום: עוז מועלם)
אם לא תצליחו למכור את הקבוצה, תישארו? "אז נעשה את כל המאמצים שהיא תצליח. אנחנו נמצאים כיום במצב הכלכלי הטוב ביותר של הפועל ת"א בשני העשורים האחרונים, בזכות העובדה שהתנהלנו בשפיות. לא שכחנו מה קרה לפני חמש שנים, שעות לפני ירידה לליגה ג'. אנחנו נמצאים במקום שבו ניתן להעביר את המושכות באחריות ובשקט. ברור שעשינו טעויות, מקבל את הביקורות, אבל כולנו אוהדים - ורק טובת המועדון עמדה לנגד עינינו, ולא שום אינטרס אחר. אם מישהו ירצה לרכוש או להצטרף אלינו והם חבר'ה טובים, אני בעדם".
עם יד על הלב, יכול להיות שאתה ושותפיך התמכרתם לסטטוס "בעלי הפועל ת"א" ולא מוכנים לוותר על הצעצוע? "אז אני מודיע חגיגית שכל מי שרציני ונראה שהוא יכול לשפר את העתיד של הפועל ת"א, נהיה מאוד מעוניינים שיצטרף אלינו או ייקח את הקבוצה. אם זה יהיה המצב, כל אחד מאיתנו ישמח לזוז הצידה לטובת עתיד טוב יותר למועדון. אנחנו לא מציבים שום תנאים, זזים הצידה ללא כל בקשות להחזרים. נהיה שקופים מאוד מול הקהל, כל ההליך יהיה פומבי ואנחנו סופר-קשובים לאוהדים".
8 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ת"א חוגגים
שחקני הפועל ת"א חוגגים
"כל מי שרוצה להצטרף להפועל ת"א - נשמח"
(צילום: עוז מועלם)

אימפריית הלולים

תושב, בן לניצולי שואה, מגיע ממשפחה שהייתה ממייסדות רעננה בשנות ה-50. אחרי שעלה לארץ התמקם בקיבוץ אלונים ונישא למתנדבת אמריקאית. בהמשך הזוג עבר לבאר-שבע ומשם לקווינס. תושב לחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים והיה שותף לפריצה לכותל. הוא עוסק בלולנות מגיל צעיר והקים חברה שהפכה לאחת המצליחות בתחום בארה"ב - MEYHEN INTERNATIONAL, המספקת אביזרים ללולי תרנגולות ומשחטות.
"אני אוהד הפועל ת"א מאז שאני זוכר את עצמי", מספר תושב. "תמיד חלמתי לסייע איכשהו למועדון, אבל אין ספק שהאירוע הטרגי שעברנו עם אחי אפרים ז"ל חיזק עוד יותר את החיבור הרגשי". בדצמבר 1988 יצא אפרים תושב, אז בן 39, יחד עם בנו בועז בן ה-11 למשחק של הפועל ת"א בבלומפילד מול בית"ר ירושלים. האדומים ניצחו 1:3, ומספר דקות לאחר שריקת הסיום לקה האח בהתקף לב ונפטר. מאז בועז, שהפך כאמור לנציגו של דודו במועדון, לא עזב את שער 7.
"אני לא מעורב בנושא של שחקנים, הבאנו מנהל מקצועי שעושה את העבודה ואחראי על זה. כשמגיעים לשלב ששוקלים להחליף מאמן אנחנו מתייעצים ושומעים הרבה דעות. בנושאים כאלו אני כן מעורב"
אז הגשמת חלום אחד, עזרת להציל את המועדון. "זה היה נחוץ. הפועל ת"א היא לא עסק בשבילי. כשבועז ביקש ממני לעזור לקבוצה הבנתי שאין ברירה - אי-אפשר לתת לה להיעלם מהמפה. זו הייתה החלטה שהגיעה מהלב. המצב לא כזה רע מאז - בעונה שעברה סיימנו במקום החמישי והגענו לגמר הגביע עם תקציב ראוי. יש לנו קבוצת נוער מובילה שמייצרת כישרונות לבוגרים ונכסים למכירה. זה נראה פחות או יותר בסדר, אנחנו מאורגנים טוב. יש בין השותפים יחסים הגונים וטובים. גם בחברה שלי בארה"ב אני תמיד רוצה לעשות טוב יותר ביום הבא. בעסקים צריכים ללמוד מהשגיאות, וככה זה גם בהפועל".
כמה קשה לך כאוהד לנהל את המועדון? "ברור שיש רגשות מעורבים כי אתה קודם כל רוצה שהקבוצה תצליח כאוהד. כבעלים אני יכול לתרום במסגרת המגבלות הקיימות. שוב, אני לא רואה את הפועל ת"א כעסק. לא עלתה בי המחשבה שזה הולך להיות משהו רווחי. בכדורגל, בניגוד לעסקים, המניע של הרווח לא קיים. המטרה שלי מעבר לתוצאות היא לתרום חברתית".
הפועל ת"א צריכה בעלים עם כיסים עמוקים יותר כדי להצליח. לא חושב שהפועל ת"א גדולה עליכם? "אני לא מרגיש שזה גדול עלינו. ברור שאם היו מצטרפים אלינו גורמים רציניים או כאלה שירכשו את הכל, זה בהחלט יכול היה לעזור. עבורי יש דברים שחשובים מכדורגל, כמו להקנות ערכים לשחקנים הצעירים".
8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א במחאה נגד ההנהלה במשחק מול מ.ס אשדוד
אוהדי הפועל ת"א במחאה נגד ההנהלה במשחק מול מ.ס אשדוד
אוהדי הפועל ת"א במחאה. "מבינים שנעשו טעויות"
(צילום: עוז מועלם )
אתה מודע למחאה של אוהדי הקבוצה, בטח בקיץ שבו נמכרו נכסים משמעותיים ולא הגיעו תחליפים מספיק איכותיים. "אני מבין שחלק מהקהל רוצה שנצליח יותר ולכן אני אומר שכל מי שירצה להצטרף ואפילו לקנות את כולנו, זה אפשרי וצריך להיות מוגדר. אני מבין שנעשו טעויות, אבל צריכים להבין שהכסף שנכנס מהמכירות האחרונות ישמש גם לתקציבים בשנתיים הבאות. הכל רק לטובת הפועל ת"א".
כמה אתה עוקב אחרי המשחקים מארה"ב? "אני רואה את כל המשחקים מניו-יורק וכמובן כשאני מגיע ארצה. אני מתעניין ומעורב, מקווה שהקבוצה תצליח העונה למרות הפתיחה הגרועה. את העונה שעברה כמעט סיימנו במקום הרביעי והיינו קרובים לחזור לאירופה, זו המטרה. נבצע שינויים ונראה מה נעשה בינואר על מנת להתחזק".
עד כמה אתה מעורב ביום-יום? "אני לא מעורב בנושא של שחקנים, הבאנו מנהל מקצועי שעושה את העבודה ואחראי על זה. כשמגיעים לשלב שבו שוקלים להחליף מאמן אנחנו מתייעצים ושומעים הרבה דעות. בנושאים כאלו אני כן מעורב".
8 צפייה בגלריה
סולובדן דראפיץ' מיכאל זנדברג ניר דוידוביץ'
סולובדן דראפיץ' מיכאל זנדברג ניר דוידוביץ'
"כששוקלים להחליף מאמן אני כן מעורב". מאמן הפועל ת"א דראפיץ'
(צילום: עוז מועלם )

עניין של תדמית

כשהגעתם להפועל ת"א לפני חמש שנים, ועוד ירדתם ליגה בסיום אותה עונה, היה איום קיומי על המועדון. "תמיד המצב יכול להיות טוב יותר ויכול גם להיות הרבה יותר גרוע, אבל אנחנו במצב די טוב. האיום הקיומי נעלם בגלל הניהול השפוי שלנו".
ועדיין, הפועל ת"א סובלת מבעיה תדמיתית בכל הקשור לניהול שלה. "אני מסכים שזה דבר שצריך לשפר. אין ספק שתדמיתית הקבוצה צריכה להיראות טוב יותר, להתנהל טוב יותר, אבל חשוב להראות גם את הדברים הטובים שנעשים במועדון. יש פער גדול בין מה שקורה בפועל לבין איך שזה מוצג בחוץ".
כמה מבאס אותך כאוהד הפועל ת"א לא לראות ניצחון בדרבי כבר שמונה שנים. "זה הדבר האחרון שמציק לי. כמובן שאני רוצה שהפועל תנצח את מכבי בכל דבר, אבל בשבילי זה לא הקריטריון להצלחה. מה שכן, עבור האחיין שלי בועז זו משאת חייו".
8 צפייה בגלריה
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א מול בן ביטון שחקן הפועל ת"א
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א מול בן ביטון שחקן הפועל ת"א
"לנצח דרבי זה הדבר האחרון שמציק לי"
(צילום: עוז מועלם)
נסה לסכם לי את חמש השנים האחרונות כבעלים. "תמיד אתה רוצה יותר, אבל כמו שאתה יודע, בכדורגל יש אכזבות וזה מה שקורה לנו העונה. היו לי שנים טובות, באנו מכל הלב ורצון לעזור למועדון, ומקווה שבטווח הקרוב נצליח להתגבר על ההתחלה הגרועה. אני אופטימי לגבי העתיד של הפועל ת"א".
כמרתוניסט מושבע, יש לך איזו תובנה לגבי הפועל ת"א? "תראה, רצתי 23 מרתונים, 19 בניו-יורק ועוד ארבעה ברחבי העולם. עכשיו אני רץ 40 ק"מ בשבוע. אני תמיד מסתכל על הטווח הרחוק, המרתון מלמד אותך להיות סבלני ולעשות את הדברים הנכונים בסוף. זה בדיוק מה שצריך לקרות בהפועל, אנחנו עכשיו במרתון וצריכים לדעת איך לשדרג את עצמנו כדי להגיע לתוצאה הרצויה בקו הסיום".
מה אתה חושב על העונשים של משחקים ללא קהל שנגזרו על הקבוצה? "עונשים קולקטיביים הם לא השיטה הנכונה, פוגעים באלפים שסובלים בגלל פעולות של יחידים".