"מהרגע שבו פגש אותנו אחרי תקופה ארוכה במחנה האימונים בפולין, רובי קין אפילו לא הביע תמיכה או ניסה לעודד אותנו בעקבות הטבח שהעם שלנו עבר. כולנו ענדנו סרט שחור לזכר הנרצחים, קין אפילו את הדבר המינימלי הזה לא עשה. כולנו פה בהלם ממנו".
על הציטוט הזה חתום שחקן במכבי ת"א, אבל הביקורת כלפי המאמן האירי היא לא רק בתוך הבית. גורמים בכדורגל הישראלי מתפלאים מדוע גם עכשיו – חודש וחצי אחרי הטבח שביצע חמאס בעוטף עזה – קין לא מצא לנכון אפילו להתייחס אליו. מאמן הפועל חיפה רוני לוי, למשל, אמר השבוע בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet כי "הייתי מצפה ממאמן במועדון שספג הרבה אבידות של אוהדים להביע צער. ההתנהלות שלו מרגיזה אותי".
3 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א רובי קין
מאמן מכבי ת"א רובי קין
שומר על שתיקה. קין
(צילום: עוז מועלם)
באופן טבעי, קין כמו כל הצוותים והשחקנים הזרים, עזב את ישראל מיד עם פרוץ המלחמה, אבל השתיקה שלו רועמת במיוחד. בזמן שבמכבי ת"א מקיימים פעילות יזומה ומנהלים קמפיינים הסברתיים, האירי בוחר להתעלם לגמרי מהאירועים. שחקנים בקבוצה מאוד לא אוהבים את התנהלותו של המאמן שלהם, ואף מרגישים פגועים.
ההנחה הרווחת היא כי קין חושש מהתגובות בארצו יותר מאשר אלו בישראל, מאחר שאירלנד היא אחת המדינות הכי פרו־פלסטיניות באירופה, לא בדיוק חובבת ציון. כבר אחרי שהצטרף למכבי ת"א, גורמים קיצוניים שם תקפו את המהלך וטענו כי "החתימה מסייעת להלבין את שמה של ישראל בעולם דרך הספורט ולטשטש את פשעי המלחמה שהיא מבצעת מדי יום". הסערה הגדולה הובילה להתערבותו של שר החוץ האירי, מייקל מרטין, שיצא להגנתו של המאמן במהלך ביקור ברמאללה, כשאמר: "קין לא עוזר להלבין את ישראל בשום צורה. כל אחד רשאי לקבל החלטות בשביל עצמו, גם בעולם הספורט".
3 צפייה בגלריה
מכבי ת"א נגד זוריה קונפרנס-ליג
מכבי ת"א נגד זוריה קונפרנס-ליג
שחקני מכבי ת"א. קין לא הביע אמפתיה
(צילום: EPA/Wojtek Jargilo)

"איפה האמפתיה?"

במכבי ת"א מבינים מצד אחד שהמאמן נתון ללחצים אדירים ואינו רוצה לפתוח חזית נוספת אחרי הסערה שעוררה חתימתו בקבוצה, אבל מנגד מצפים ממנו לפחות לגלות אמפתיה כלפי מועדון שאיבד עשרות אוהדים. אף אחד לא דורש ממנו לנקוט עמדה פוליטית, אלא לעשות את המעשה הבסיסי והטבעי – לגנות רצח המוני של חפים מפשע.
גם בתקשורת האירית התייחסו לשתיקה של קין, שבלטה בעיקר במסיבת העיתונאים לקראת משחקה של מכבי ת"א לפני שבועיים מול זוריה בקונפרנס־ליג. "הוא לא רצה לענות לשאלות פוליטיות", נכתב שם. "עוד כשמונה למאמן שם, התעוררו שאלות הנוגעות לעניינים הפוליטיים סביב המצב המדיני. כעת, בזמן המלחמה בעזה, היה סביר שיישאל שוב על הנושא. כפי שקרה בתחילת העונה, אז סירב להתייחס למצב הפוליטי, גם הפעם הוא לא רצה להיכנס לזה".
3 צפייה בגלריה
רובי קין
רובי קין
"לא רצה לענות לשאלות פוליטיות". קין
(צילום: עוז מועלם)
למעט הנסיעה למשחק בפולין, קין לא פגש את שחקניו במשך חודש וחצי. מכבי ת"א היא הקבוצה היחידה בליגה שלא מתאמנת תחת המאמן שלה, ומתנהלת בשלט רחוק עם הוראות של קין מאירלנד למאמן קבוצת הנוער, מיכאל זנדברג. הכוורת של קין בינתיים מתכווצת: מאמן הכושר אנדי לידל ביקש לעזוב מסיבות משפחתיות, ואת מקומו יתפוס יוסי זיגדון.

יחזור או לא יחזור?

שחקניה הישראלים של מכבי ת"א ימריאו מחר לסרביה לקראת המשחק "הביתי" בשבת מול זוריה, שניצחון בו יעלה את הצהובים לשלב הבא בקונפרנס־ליג. בינתיים במועדון משדרים עסקים כרגיל, ולא מתכוונים לדרוש מקין להתייחס לטבח. המאמן לא הודיע על כוונה כלשהי לעזוב, אך הציפייה מבחינת מכבי היא שיגיע לישראל אחרי המשחק ביום חמישי הבא באיסלנד מול בריידבליק. קשה לנבא מה יהיה המצב בארץ עד אז, אולם בכל מקרה למכבי ת"א לא צפויים משחקי ליגה בשבועיים הקרובים.
ידוע שהחלום הגדול של קין הוא לקבל את נבחרת אירלנד, שבה כבר שימש כעוזר מאמן, וייתכן שהקמפיין החלש במוקדמות היורו יגביר את סיכוייו להתמנות לתפקיד. ייתכן שזו אחת הסיבות שהוא מעדיף לשמור לעצמו את דעותיו על מה שקורה בישראל, כדי לא לעורר אנטגוניזם גדול יותר מההחלטה שלו להגיע לכאן מלכתחילה.