ביום ראשון שעבר, רגע אחרי שהפסיד עם קבוצתו א.א.ק לרנקה לאפואל ניקוסיה במשחק העונה בקפריסין, קיבל רן בן שמעון בן ה-53 שיחת טלפון משמחת מיו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, שביקש ממנו להגיע ארצה לפגישה דחופה בארבע עיניים כראיון ראשון לתפקיד מאמן נבחרת ישראל.
ברק בכר היה המועמד המועדף על זוארץ, שגם הציע לו שכר גבוה יותר מאשר למועמדים האחרים, אבל היו"ר הבין כי המאמן מעדיף להמשיך בינתיים לעבוד בקבוצות - ומאחר שרצה לזרז את ההליך, בערב שבת הוא כבר הודיע לבן שמעון כי הוא יהיה המאמן הבא של נבחרת ישראל. הנער שגדל בגבעת שמואל, החל את קריירת המשחק במכבי פ"ת וזכה באליפות עם הפועל חיפה, ומאוחר יותר הוביל כמאמן את קריית שמונה לאליפות היסטורית מדהימה, יעמוד בשמונה ביוני על הקווים במשחק הידידות בבודפשט מול הונגריה.
7 צפייה בגלריה
בן שמעון
בן שמעון
בן שמעון. האתגר הגדול בקריירה
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
לבן שמעון יש סעיף שחרור בחינם מלרנקה, ולכן עם סיומה של הליגה הקפריסאית בעוד שלושה שבועות הוא יוכל לחתום רשמית על החוזה לארבע שנים (קיימת עדיין מחלוקת אם זה יהיה חוזה לשנתיים עם אופציה לשנתיים נוספות, בהתאם לתוצאות בשני הקמפיינים הראשונים), פריבילגיה לה לא זכו יוסי בניון ואלון חזן. הוא ישתכר 65 אלף שקל נטו בחודש (כ-30 אחוז פחות ממה שהיו מוכנים לשלם לבכר), ויבחר את אנשי הצוות המקצועי שלו שיקבלו שכר שעתי בלבד - עוזר מאמן, מאמן שוערים, מאמן כושר וכנראה שגם פסיכולוג ספורט. לבן שמעון אין עוזר קבוע שמלווה אותו בין התחנות בקריירה, כמו גיא צרפתי ובכר למשל, ועתה הוא יצטרך לבחור מי יעבוד לצידו בקמפיין הקרוב.

מינוי בפרופיל נמוך

בן שמעון מגיע לנבחרת אחרי שלושה מאמנים נטולי רזומה עשיר על הקווים - אלון חזן שקודם בזכות ההצלחה שלו עם הנבחרת הצעירה והאוסטרים אנדי הרצוג ו-וילי רוטנשטיינר - אבל יתר המאמנים הלאומיים הקודמים היו בעלי פרופיל הישגי גבוה יותר גם מזה של רב"ש. בקיץ האחרון, למשל, למרות ההצלחה שלו עם מ.ס אשדוד, אותה הוביל פעמיים לפלייאוף העליון, השם שלו אפילו לא עלה במכבי חיפה והפועל ת"א, שעשו שינוי על הקווים.
היחסים העכורים עם יעקב שחר סגרו בפניו את הדלתות בכפר גלים, ובהפועל ת"א העדיפו על פניו מאמן זר אנונימי יחסית. בן־שמעון היה משוכנע שיהפוך למוצר מבוקש, אבל אחרי שהבין כי זה לא המצב, הוא קיבל בנובמבר את ההצעה מלרנקה, אותה סידר לו הארגנטינאי דויד סולארי, ששיחק תחתיו בעונת האליפות בקריית־שמונה.
7 צפייה בגלריה
נגמר מהר מהצפוי. שמעון במכבי ת"א
נגמר מהר מהצפוי. שמעון במכבי ת"א
רן בן שמעון במכבי ת"א. לא הצליח בקבוצות הגדולות
(צילום: גיל נחושתן)
מאז ההצטרפות של ישראל לאירופה בשנות ה-90, קיבלו את התפקיד מאמני ליגה הישגיים, החל משלמה שרף, דרך אברם גרנט, דרור קשטן, אלי גוטמן וגם אלישע לוי, שזכה עם מכבי חיפה בשתי אליפויות ועלה איתה לשלב הבתים של הצ'מפיונס. בין לבין אימנו פה קליברים כמו אלוף אירופה מדנמרק ריצ'רד נילסן והצרפתי לואיס פרננדז. בן-שמעון, עם כל הכבוד לאליפות בקריית־שמונה ולשלושה גביעי טוטו, לא חלק מהיכל התהילה הזה.
ובכל זאת, את מה שעשה בקריית־שמונה אי־אפשר לקחת ממנו. הוא הגיע למועדון קטן וצנוע, וסחף אותו להישג שאף אחד במדינה לא היה יכול להעלות על דעתו. והוא עשה את זה בסטייל: קריית־שמונה שייטה לאליפות ב־2012, תוך שהיא משאירה מאחוריה את כל הגדולות של הכדורגל הישראלי. העזיבה בסיום העונה הייתה פתאומית, בעקבות ריב מתוקשר עם הבעלים איזי שרצקי, והובילה לתחילת הקריירה של ברק בכר, שהיה עוזרו בקריית־שמונה ותפס את מקומו על הקווים.
7 צפייה בגלריה
רן בן שמעון אליפות קריית שמונה
רן בן שמעון אליפות קריית שמונה
רן בן שמעון באליפות ההיסטורית של ק"ש
(צילום: אפי שריר)
העשור של בן־שמעון מאז אותה אליפות סנסציונית רחוק מלהיות עתיר הישגים. כן, הוא עשה עבודה טובה באשדוד, אבל בסופו של דבר המבחן האמיתי הוא במועדונים הגדולים. בן־שמעון קיבל בהם לא מעט הזדמנויות, ונכשל בכולן. ממכבי ת"א הוא פוטר אחרי שמונה מחזורים, את הפועל ת"א הוא לא הצליח להוביל לשלב הבתים של הליגה האירופית ומבית"ר ירושלים פוטר אחרי חצי שנה בלבד. שבע שנים עברו מאז שעבד במועדון גדול, ויהיה לו מבחן אמיתי בנבחרת בהתמודדות עם הכוכבים הגדולים של הכדורגל הישראלי.
כבר לפני תשע שנים בן־שמעון היה בדרך לאימון נבחרת ישראל, כשעופר עיני סימן אותו כמחליפו של אלי גוטמן, אלא שסדרת הפסדים במכבי פ"ת גרמה ליו"ר ההתאחדות דאז להחליט כי באווירה הציבורית סביבו הוא לא יוכל להעניק לו את המשרה הנחשקת. הזמן שלו הגיע עכשיו, אחרי שבכר, עוזרו לשעבר, סירב לקבל את התפקיד. נבחרת ישראל היא סיר לחץ, אבל בראייה אירופית היא כמו קבוצה קטנה – ובמקומות כאלה בן־שמעון הצליח יותר. מצד שני, כבר יש לו ניסיון בנבחרת לאומית, באי השכן, והוא לא בדיוק היה סיפור הצלחה.
7 צפייה בגלריה
מאמן מכבי חיפה ברק בכר עם מאמן מ.ס אשדוד רן בן שמעון
מאמן מכבי חיפה ברק בכר עם מאמן מ.ס אשדוד רן בן שמעון
בכר עם בן שמעון. בהתאחדות העדיפו את בכר
(צילום: עוז מועלם)

כישלון בנבחרת קפריסין

אחת הסיבות המרכזיות לכך שזוארץ העדיף את בן שמעון על פני רוני לוי, למשל, הייתה העובדה שיש לו ניסיון של שנתיים וחצי באימון נבחרת קפריסין. הוא אפילו התקשר בין היתר לבכירים בהתאחדות הקפריסאית על מנת לקבל רשמים עליו, אבל המספרים מדברים בעד עצמם: ב־24 המשחקים תחתיו כמאמן הנבחרת, קפריסין השיגה 26 אחוזי הצלחה בלבד, 15 הפסדים וחמישה ניצחונות, כולל שניים על סן־מרינו החלשה. בן שמעון השיג שלושה ניצחונות בלבד מול יריבות סבירות: קזחסטן, סלובניה ובוסניה. קפריסין הושפלה במוקדמות מונדיאל 2018 עם הפסד לאסטוניה, שסיימה לפניה את הבית, כשהיא מקדימה רק את גיברלטר בחצי קמפיין אחרי שהחליף את חריסטאקיס חריסטופורו.
בין מוקדמות המונדיאל לליגת האומות, בן שמעון ספג 3:0 מירדן במשחק ידידות, יחד עם הפסדים לגיאורגיה וארמניה ותיקו מול מונטנגרו. את ליגת האומות בדרג ג' סיימה קפריסין במקום הלפני אחרון עם ניצחון ותיקו על סלובניה ותיקו עם בולגריה - חמש נקודות בלבד בששת המשחקים.
7 צפייה בגלריה
בן שמעון בקפריסין. לא הצלחה גדולה
בן שמעון בקפריסין. לא הצלחה גדולה
בן שמעון בקפריסין. לא הצלחה גדולה
(צילום: AFP)
למרות התוצאות הלא מחמיאות קיבל בן־שמעון הזדמנות נוספת במוקדמות יורו 2020, שבהם ספגה קפריסין שישייה מבלגיה, חמישייה מרוסיה ושני הפסדים מסקוטלנד לעומת שלושה ניצחונות בלבד, שניים מהם על סן מרינו, היחידה שהיא סיימה לפניה בבית. ראשי הנבחרת החליטו שלא להאריך את חוזהו של בן שמעון, שהיה משוכנע כי יקבל קדנציה נוספת ואמר אז: "מבקש מכם לא לשפוט לפי התוצאות אלא לפי התהליך. מאמנים רבים מעדיפים לשחק עם שחקנים מנוסים, אבל אני מעדיף צעירים. אני משאיר נבחרת טובה יותר מזו שהייתה כאן כשהגעתי".

חילופי משמרות בנבחרת

בכר סירב לקבל את הנבחרת בשלב זה, גם כיוון שהבין כי דרך שני הקמפיינים הקרובים אין לו סיכוי להעפיל לגביע העולמי. ככה זה שבליגת האומות אתה משחק מול צרפת, איטליה ובלגיה ובמוקדמות המונדיאל רק הראשונה בבית עולה אוטומטית. גם בן־שמעון יודע את זה, אבל לו אין מה להפסיד. אחת המשימות שעומדות בפניו היא לבצע חילופי משמרות בנבחרת לקראת קמפיין מוקדמות יורו 2028, אלא שכפי שחוו זאת על בשרם יוסי בניון ואלון חזן, הוא עשוי להגיע אליו כברווז צולע - אם בכלל.
אחת השאלות המתבקשות היא נושא הוותיקים. אם בכר היה מתמנה לתפקיד, ערן זהבי למשל כבר לא היה חלק מהנבחרת, אבל כדאי לשים לב לדברים שאמר בעבר המאמן הלאומי הבא בנוגע לקפטן מכבי ת"א: "אפשר היה לפתור את נושא החדרים בדרך אחרת. ערן הוא אחד הווינרים הגדולים בדור שלנו. יש לו תכונות הרבה מעבר לכדורגלן, המנהיגות שלו חסרה. אני אוהד של הנבחרת וחושב שהוא צריך להיות בנבחרת בכל קונסטלציה. אני יכול להבין את המאמנים שרוצים היגיון אחד לכולם, אבל מצד שני מה שערן מבקש זה לא יותר מדי. הוא אחד מגדולי המקצוענים שהיו פה. לערן אין אגו, הוא פשוט ווינר גדול מאוד".
7 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי. בן שמעון החמיא לו: "אחד הווינרים הגדולים"
(צילום:AP Photo/Darko Vojinovic)
בן שמעון לא התמודד שנים ארוכות כמאמן עם שחקנים בכירים בכדורגל הישראלי. בהפועל ת"א ובבית"ר ירושלים הוא לא ממש ידע כיצד להתנהל מולם, כשבין היתר אלי טביב הכתיב לו לשחק עם איתי שכטר. בעשור האחרון, למעט מספר חודשים לא מוצלחים בבית וגן, הוא אימן קבוצות קטנות בליגה הישראלית כמו מכבי פ"ת ומ.ס אשדוד. תחתיו שיחקו צעירים כמו זוהר זסנו, גיל כהן, מוחמד כנעאן ודין דוד, שלמעט האחרון אף אחד לא עשה קפיצה משמעותית לרמות הגבוהות של הכדורגל הישראלי.
לצד זה היו לו עימותים עם טום בן-זקן ועוז בילו, שעזב בסופו של דבר לנתניה. בן־שמעון יקבל עתה כוכבים צעירים כמו אוסקר גלוך, ענאן חלאילי, דור תורג'מן, רוי רביבו, סתיו למקין ועילי פיינגולד, עליהם יצטרך לבנות את הנבחרת.
ברמה התקשורתית מדובר בתלמיד של אברם גרנט, אחד שקרוב מאוד לאנשי תקשורת ונהנה מפרגון של בכירים בהתאחדות, כך שהנבחרת תהפוך לפתוחה הרבה יותר. כאחד שהתעמת עם שופטים והועמד לא אחת לדין משמעתי, הוא יצטרך להפוך לממלכתי הרבה יותר בתפקיד ייצוגי. והמשימה החשובה ביותר: למרות שמדובר במינוי בפרופיל נמוך יחסית, הוא יצטרך ליצור עידן חדש בנבחרת ולהחזיר את אמון האוהדים בה.
פורסם לראשונה: 01:30, 07.04.24