מצד אחד היא הפכה לחממה לייצור כוכבים שהכניסה סכומי ענק, מצד שני לא הצליחה לשמור על יציבות עם שלוש ירידות ליגה בעשור האחרון. אבל איזו פתיחה יש לעולה החדשה, מכבי פ"ת, העונה. אפשר אפילו לומר שהיא הלהיט החם של ליגת העל.
תאמינו או לא, החבורה של בני לם נטולת הפסדים, ועל הדרך הספיקה לעשות בית ספר למכבי חיפה ולתת שואו עם חמישה שערים (12 עד כה העונה) לרשת של סכנין. ושוב, הכל מתחיל מלמטה. מדובר באימפריה לטיפוח צעירים במונחים מקומיים, וקבוצת הנוער של המועדון מובילה את טבלת הליגה יחד עם הפועל ת"א.
3 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
כשמדברים על מכבי פ"ת, מתכוונים בעיקר אליו. לוזון
(צילום: יאיר שגיא)
וכשמדברים על מכבי פ"ת, מתכוונים בעיקר לאבי לוזון, מהדמויות המרכזיות והשנויות במחלוקת בכדורגל הישראלי, שספג לא מעט מהלומות. אבל לא מדובר באחד שיוריד את הראש, ולוזון הצליח לעשות מהלימון לימונדה עם עסקאות ענק: מנור סולומון לשחטאר דונייצק בשישה מיליון אירו וליאל עבדה לסלטיק בארבעה מיליון אירו. ויש לו בקנה עוד מספר טאלנטים עם אופציות לאקזיט עצבני, אליהם נגיע בהמשך.

כל זר בינגו

הבחירה של לוזון בבני לם הייתה בעיקר בגלל הסגנון האטרקטיבי. גם המאמן הוותיק הפיק את הלקחים מהתקופה במכבי נתניה והבין שהוא צריך להיות יותר גמיש. לדוגמה, מול סכנין הוא עבר למערך 3:3:4, החלטה שהפכה את המשחק לקונצרט. לם אוהב לחץ גבוה, כדורגל התקפי ובעיקר עוזר מאמן שהביא איתו ויכול לסמוך עליו בעיניים עצומות, נתי עזריה. להזכירכם, בנתניה זה לא כל כך עבד עם רן קוז'וך.
לם ידע שהתקציב שיקבל צנוע כאשר חצי מהסגל נותר מהליגה הלאומית. גם השכר שהוקצב על ידי לוזון לרכש זר עמד על לא יותר מ־120 אלף דולר לשחקן, סכום שכמובן ירד אחרי משא ומתן. האיכותי ביותר הוא הבלם מואיז אדילהו (משתכר 8,000 אירו בחודש), ששיחק בעונה שעברה בזירה האזרית, ומהר מאוד התברר כאחד הבלמים הטובים בליגה – שקט, מהיר וטכני. עוד באנקר הוא הקשר הניגרי איברהים ג'אבר (6,000 אירו בחודש) ששיחק בליגה הדרום אפריקאית.
לם צירף גם את הבלם האיטלקי לורנצו פרמאטי, ששיחק בקראיובה הרומנית ונע בין הספסל להרכב. בחלק הקדמי הנחית המאמן את סאליו גינדו מהליגה האלבנית (10,000 דולר בחודש) שכבש את שער הבכורה שלו נגד סכנין. ויש את שחקן הכנף הצרפתי המבטיח, ג'ארד קאסה, שהגיע מקפריסין.

בני לם והצעירים

השחקן היקר ביותר בקבוצה הוא השוער רובי לבקוביץ', שמשתכר 30־35 אלף שקל בחודש. את עמדת המגן הימני שתפס עד כה הקפטן תומר לוי קיבל גיא דזנט (17), שהוקפץ מקבוצת הנוער, מהלך שסידר לו גם מקום בהרכב הנבחרת הצעירה של גיא לוזון. איתו בהגנה אפשר למצוא את הדר פוקס (19), שהיה חלק מקמפיין הנבחרת עד גיל 20 של אופיר חיים בארגנטינה.
3 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
אוהב לחץ גבוה וכדורגל התקפי. בני לם
(צילום: יאיר שגיא)
לפ"ת יש מומחיות גם בשיקום מקצועי, שני מקרים בולטים הם של שחקני לאומית שהפכו לסיפור בליגת העל. קחו את אנס מחטמיד (25), שסומן כבר לפני שמונה שנים כדבר הבא בהפועל ת"א, אך מאז דעך ונעלם מהנוף. הוא מצא את עצמו משוטט בליגה השנייה וקפץ לגיחה קצרה לליגה השנייה בשווייץ. החזרה שלו לעניינים הגיעה בעונה שעברה דרך הפועל אום אל־פאחם, במדיה הבקיע 10 שערים. לם גידל אותו בבית"ר טוברוק וקפץ על המציאה, והנה מחאמיד (11 אלף שקל בחודש) כבר עם שלושה גולים בחמישה מחזורים – פלוס בישול לשער הניצחון של טוקלומטי מול מכבי חיפה.
יוצא טוברוק נוסף הוא בנו של מנכ"ל איגוד השופטים יריב טפר, יונתן, ששיחק לפני שנתיים בהפועל מרמורק בליגה א'. לם ביקש ממנו שיצא לעונת התחשלות נוספת, הפעם בהפועל עכו, והעונה עבור משכורת של 9,000 שקל בלבד הוא הגיע לליגת העל והפך לשחקן סופר מרכזי. מאור לוי, למשל, היה הקפטן של לם בקבוצת הנוער של מכבי חיפה. בעונה שעברה הוא עבר למכבי פ"ת, ושלשום כבש נגד סכנין ומציג יכולת מצוינת עד כה.
ויש את אביאל זרגרי, שאותו כבר השוו בבית"ר ירושלים לטל בנין, כשתג המחיר שלו בתקופת משה חוגג הגיע לכמה מיליוני אירו. הקשר אפילו הגיע לנבחרת, אבל הנפילה במכבי חיפה הייתה מהירה וכואבת, ובגיל 20 הוא נכנס לתוכנית שיקום. עכשיו הוא פורח מחדש אצל לם בפ"ת.

5 מיליון אירו בייבי

ונעבור לשמות הגדולים. נתחיל עם טל בן־חיים (34), שהבין שעדיף לו לחזור למועדון נעוריו בדרך לתפקיד מובטח אחרי הפרישה. הקיצוני כבר מזמן לא בשיאו, אבל המשמעות שלו לפ"ת היא אדירה, בעיקר בכל הנוגע לסיוע לצעירים. בן־חיים פתח בשני משחקים עד כה, הבקיע שער אחד ומבין היטב את מקומו בהיררכיה בתיאום עם המאמן. השני הוא בן שהר, שרשם שש דקות ליגה בלבד בעונה שעברה במכבי חיפה, והגיע במטרה לשקם את הקריירה. החלוץ הספיק לשחק עד כה 86 דקות, להבקיע שער אחד ולהיפצע. בינתיים הקבוצה מסתדרת גם בלי שני שני הכוכבים הוותיקים, אבל אין ספק שהיא תצטרך אותם בהמשך.
3 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו רמי גרשון
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו רמי גרשון
היהלום. טוקולומטי
(צילום: עוז מועלם)
את היהלום השארנו לסוף – עידן טוקלומטי (19) – מהישראלים החמים בשוק. מכבי חיפה כבר ניסתה לשים עליו את היד, אבל לוזון הטיל וטו. מדובר בחלוץ מהיר, בעל משחק ראש ושליטה בכדור מעולים – החבילה השלמה. תשמעו סיפור: טוקלומטי הוצע לפני שנתיים על ידי טוברוק למנכ"ל מכבי חיפה איציק עובדיה, אז המנהל המקצועי של מחלקת הנוער. דובר על סדר גודל של 200 אלף שקל, אבל האחרון הבהיר לנציגיו כי אלו סכומים שיעקב שחר לא מוכן לשלם על צעירים. ומי קפץ על המציאה? אבי לוזון, שרכש אותו במחיר מגוחך של 20 אלף שקל – סכום שנקבע אז על ידי הוועדה למעמד השחקן בעקבות טיפול של עו"ד רועי דניאלי, סוכנו של טוקלומטי. ומה תג המחיר של הכישרון הצעיר כיום? חמישה מיליון אירו. את החישוב לגבי הקופון שלוזון אמור לגזור עליו אתם מוזמנים לעשות בעצמכם.