משטרת ישראל הודיעה היום (רביעי) כי תטיל קנסות מנהליים על מפרי סדר באצטדיוני הספורט בישראל במסגרת תוכנית חדשה למיגור האלימות. שוטרים יחלקו קנסות מנהליים למפרי החוק במטרה לקיים אכיפה מיידית עוד לפני שיינקטו צעדים פליליים נגד אותם אוהדים.
מהמשטרה נמסר: "תוכנית זו נוצרה על-ידי משטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי, בשיתוף משרד המשפטים ומשרד התרבות והספורט במטרה למצוא כלים על מנת להתמודד עם תופעות כמו החדרת חפצים אסורים למתקני הספורט ושימוש בפירוטכניקה אסורה".
2 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
קנסות מנהליים למפרי סדר
(צילום: עוז מועלם)
במשטרה חילקו את העבירות השונות לקטגוריות, במסגרתן יחולקו הקנסות לאוהדים האלימים. במקרים של עבירות חוזרות, סכומי הקנס יוכפלו.
כך נקבע, כי במקרה של הכנסת אמצעי פירוטכניקה (אבוקה, חזיז, נפץ וכו') יוטל קנס של 3,000 שקל, שיעמוד על 6,000 שקל במקרה של עבירה חוזרת. סכומים דומים יוטלו גם על אוהדים שפורצים לכר הדשא. הכנסת חפץ אסור שיש בו שימוש כדי לפגוע בשלום הציבור "תזכה" את מפר הסדר בקנס של 500 שקל (1,000 במקרה של עבירה חוזרת), יידוי חפצים יובילו לקנס של 1,500 שקל ואי התייצבות בתחנת המשטרה למי שיידרש לכך תעלה ב-2,000 שקל.
עוד נמסר מהמשטרה כי מדובר בסנונית ראשונה מבין שורה של מהלכים: "החתימה על תקנות הקנסות המנהליים ומימושן הן צעד מבין מהלכים רחבים שמקדמת המשטרה לשינוי חקיקתי וביצוע תהליכים נוספים במטרה למגר את האלימות במגרשים ולאפשר את המהלך התקין של אירועי הספורט תוך שמירה על הסדר הציבורי וביטחונם של האוהדים והספורטאים".
רפ"ק איציק עמיר, ראש מדור מניעת אלימות בספורט, אמר: "לראשונה תונהג אכיפה מינהלתית במגרשי הספורט. האכיפה תתחיל כבר במשחק הכדורגל בשבת הקרובה ובכלל באירועי הספורט. הכוונה היא לייעל את האכיפה, שהוכחה כאפקטיבית ויוצרת הרתעה מאשר הליך פלילי. מי שמחליט להפר את הסדר יידע שיקבל קנס החל מ-500 שקל עד 3,000 למשל במקרה של פריצה לכר הדשא".
עוד אמר עמיר: "הענישה הופכת גם פרטנית ולא תוטל על הקבוצות. כלומר, מפר הסדר ייפגע כספית ומיידית. השוטר שיתפוס את האוהד שיעבור על החוק ירשום דו"ח שבצידו קנס לאוהד בדיוק כמו שרושמים דו"ח תנועה לנהג. בנוסף, מבחינת החוק המשטרה יכולה גם לסרוק מצלמות במהלך המשחק וברגע שתזהה בוודאות אוהד שעבר על החוק ניתן יהיה לרשום דו"ח שיישלח לביתו או שיזמנו אותו לתחנת המשטרה".
כזכור, על מנת למגר את תופעת האלימות בספורט ננקטו צעדים לרוב בעיקר נגד הקבוצות עצמן, כולל עונשי רדיוס שהוחלפו בעונשי הפחתת נקודות, זאת לצד קנסות כספיים.