חלון ינואר מטורף כזה לא היה שנים. המרוץ הצמוד לאליפות ובעיקר קרבות האגו גרמו לשתי הגדולות של הכדורגל הישראלי להסתער על כל מה שזז, לשלם סכומים מופקעים ולסחרר את השוק. כן, אפשר לקרוא לזה חוסר פרופורציות – בטח כשכבר ראינו את מכבי ת"א ומכבי חיפה מחתימות שמות נוצצים יותר בעבר, ובפחות כסף.
מחר המוליכה וסגניתה ייפגשו לעוד משחק עונה, בסמי עופר, אחרי שהקודם הסתיים בנוקאאוט מהדהד של מסאי דגו לרובי קין בבלומפילד (כשבתווך ניצחון צהוב בפנדלים בגמר גביע הטוטו). הפעם הלחץ יהיה על הירוקים, שיצטרכו לדאוג שהיריבה לא תברח להם שוב, כאשר הפער עומד על ארבע נקודות.
7 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
7 צפייה בגלריה
בעלי מכבי ת"א מיץ' גולדהאר
בעלי מכבי ת"א מיץ' גולדהאר
גולדהאר. פתח את הכיס
(צילום: טל שחר)
אבל הקרב שמתנהל מחוץ למגרש בימים האחרונים הוא לא פחות אמוציונלי מזה שמתרחש על הדשא: המשרדים של מיץ' גולדהאר בטורונטו ושל יעקב שחר ברחוב המסגר בת"א היו פעילים במיוחד בימים האחרונים. הבעלים הכי אמידים בליגה החליטו להכניס את היד עמוק לכיס ולהוציא עשרות מיליוני שקלים, כשהאסטרטגיה ברורה: לבנות שלד ישראלי רחב ואיכותי ככל הניתן. המרוויחים העיקריים הם שחקנים שנחלצו מקצה הספסל בקבוצותיהם בחו"ל, או כאלו שאף אחד לא שמע עליהם עד לא מזמן, וקיבלו סכומי כסף שלא חלמו עליהם.
אחת הסיבות להסתערות על השמות המקומיים היא המציאות הביטחונית שאינה מאפשרת כמעט הנחתת זרים, שגם בימי שגרה לא נחשבים בדרך כלל לשוברי שוויון. עוד לפני 7 באוקטובר הבינו במכבי ת"א עד כמה קשה להביא לכאן שחקני חיזוק איכותיים מחו"ל. קחו למשל את השוער אורלנדו מוסקרה שכבר מזמן איבד את מקומו בהרכב או את קיקו בונדוסו שלא תורם כלום. כעת, כשישראל נמצאת במלחמה, הסיכוי לשכנע זרים רציניים להגיע הנה הוא אפסי – לכן המטרה היא לצרף כמה שיותר שחקנים מקומיים.
7 צפייה בגלריה
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר
בעלי מכבי חיפה יעקב שחר
שחר. שפך מיליוני שקלים על רכש
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

משחקי כבוד

שתי הקבוצות החתימו עד כה עשרה שחקנים בחלון הנוכחי, כשנותרו 48 שעות לסגירתו, והמאמץ האחרון של מכבי ת"א יהיה להשלים את עסקת שגיב יחזקאל שמחכה לאישור פיפ"א. מרוץ החימוש אמנם מרשים מספרית, אבל על האיכות אפשר להתווכח. גם המהלכים היו די מאולתרים, בלי תכנון מראש, כמו במקרה של עדן קארצב ששוחרר מבשאקשהיר בגלל אותו פוסט תמיכה בחטופים, והגיע לקריית־שלום בהשאלה. במקרים רבים מדובר בהימור, כמו הקשר דניל לוסובוי, שאמנם נמנה עם הסגל המורחב של נבחרת רוסיה ונחשב לאחד הדריבליסטים האיכותיים בליגה בארצו, אבל מתקשה להתאושש מהקרע ברצועה הצולבת - לכן לא ברור מה מכבי חיפה תקבל.
אחרי שלוש שנים מנומנמות יחסית (להוציא את החזרת ערן זהבי), גודלהאר החליט סוף-סוף להגיב. נמאס לו להפסיד שוב ושוב בדו־קרב עם שחר על שחקנים כמו דין דוד, עלי מוחמד, דיא סבע, ליאור רפאלוב, גדי קינדה ועכשיו ליאור קאסה – עד כדי כך שהוא שלח את המנכ"ל שלו, בן מנספורד, לאימון הפועל חדרה כדי לשכנע את החלוץ אלעד מדמון לחתום אצלו – שחקן שרק עלה מהנוער וכבש שמונה שערים עד כה. זה הסיפור, אלו השמות הנוצצים כיום בשוק הישראלי. שחקנים משמעותיים כמו דניאל פרץ, נטע לביא, עומר אצילי, מוחמד אבו־פאני, סתיו למקין, עומרי גלזר, רמזי ספורי או אפילו עומרי גאנדלמן, הלכו לכסף הגדול מעבר לים, שלא לדבר על מנור סולומון, ליאל עבדה, אוסקר גלוך ואלי דסה, שיחזרו לארץ אולי רק לסיבוב פרישה – לכן צריך לייצר כוכבים חודשים. השאלה היא רק אם הם באמת כאלה.
הקרב על שחקן אלמוני כמו קאסה, נער בן 18 ששיחק 13 פעמים בלבד בליגת העל ומגיע מליגת המשנה בנוער, מסמל יותר מכל את מסע החימוש של מכבי ת"א ומכבי חיפה, שיצא קצת משליטה. יכול להיות שקאסה יתפתח להיות שחקן, אבל אין ספק שמעבר לשיקול המקצועי היה פה גם עניין של אגו מצד שני הבעלים. ברגע שאחד הגיש הצעה, השני נכנס לתמונה. פנייה ישירה של שחר ובעיקר של גולדהאר לשחקנים היא נדירה. הקנדי התקשר בעצמו לקשר הפועל ירושלים כדי לשכנע אותו לחתום במכבי ת"א – דבר שעשה רק במקרה של זהבי וברק יצחקי. זה לא עזר, קאסה בחר בסופו של דבר בירוק, והצהובים הסתערו במהירות על מדמון, שבסוף השבוע כבר צולם עם רובי קין כרכש לעונה הבאה.
7 צפייה בגלריה
מכבי ת"א מכבי חיפה גמר גביע הטוטו
מכבי ת"א מכבי חיפה גמר גביע הטוטו
קרב ענק. קאסה
(צילום: עוז מועלם)
הנהנית העיקרית היא חדרה, שקיבלה 1.7 מיליון יורו – דמי העברה גבוהים, למשל, מאלה של יצחקי מבית"ר ירושלים למכבי ת"א או מזה של עומר דמארי ממכבי פ"ת להפועל ת"א בזמנו. זה אותו סכום שהצהובים שילמו למכבי חיפה על מאור בוזגלו. כל השלושה עשו משהו בכדורגל לפני כן, בניגוד למדמון שנתן חצי עונה טובה, ועדיין נחשב לתעלומה.

קיץ חם

גולדהאר הפנים עוד לקח אחרי שנכווה במקרה גלוך, והחליט לבטל את סעיפי היציאה. זה רלוונטי במקרה של דור תורג'מן ורוי רביבו שחוזהו הוארך לאחרונה. גם בכפר גלים צפויים לעשות אקזיט אדיר עם ענאן חלאילי, שעליו הציעה סן ז'ילואז הבלגית לא פחות משבעה מיליון יורו – עוד סיבה עבור המועדונים לעבות את הסגלים לקראת העונות הקרובות.
7 צפייה בגלריה
אלעד מדמון
אלעד מדמון
אלעד מדמון. בן מנספורד נשלח כדי לשכנע אותו
(אתר מכבי ת"א)
ואם חלון ההעברות של ינואר היה מעניין, בקיץ המאבק בין מכבי ת"א למכבי חיפה רק יתחמם. שמות כמו ירדן שועה ועדי יונה מבית"ר ירושלים, עידן טוקלומטי וגיא דזנט ממכבי פ"ת, איינאו פרדה מהפועל ירושלים, נועם בן הרוש מהפועל חיפה או איתן אזולאי ממכבי נתניה, כבר בפנקסים שלהן. לכן לא מפתיע שבעלי הקבוצות שמהן מגיעים השחקנים האלה מנסים לשדרג את שכרם ולהגדיל את סעיף היציאה שלהם כדי לגזור קופון. כך או כך, נראה שליגת העל בדרך להפוך לליגה הסקוטית עם שתי קבוצות שמנהלות ליגה משלהן, כאשר הכסף הופך לשיקול משני.
פורסם לראשונה: 01:30, 04.02.24