רבים חולמים על מטרות נשגבות, אי-אפשר להגיע רחוק בלי לחלום, אבל רק בודדים מגשימים חלומות פרועים. קלווין קיפטום היה רחוק רק 36 שניות מהגשמת החלום הענק, לרדת משעתיים במרתון. מותו הטראגי ביום ראשון האחרון בתאונת דרכים הותיר את עולם האתלטיקה בהלם. השאלה הגדולה נותרת פתוחה.
היה זה מוות של כוכב גדול עם עם קריירה קצרת מועד של 14 חודשים. הקריירה האמיתית החלה במרתון הבכורה שלו בוולנסיה, בדצמבר 2022. הוא ניצח במרתון שיקגו, ובמרתון לונדון. אבל לא הספיק להגיע לאולימפיאדה. החלום היה לראות אותו במאבק מול אליוד קיפצ'וגה במשחקים האולימפיים בפריז, גדולי רצי המרתון בתחרות דו-ראשית.
3 צפייה בגלריה
קלווין קיפטום
קלווין קיפטום
מוות של כוכב גדול עם עם קריירה קצרת מועד. קיפטום
(Michael Reaves/Getty Images)
זה לא היה המוות הראשון של כוכב אתלטיקה קנייתי, בצורה לא טבעית, אלא השלישי במאה ה-21. סמואל ואנג'ירו, זוכה מדליית הזהב במרתון באולימפיאדת בייג'ינג' 2008, נפל או הופל ממרפסת ביתו ב-2011. ב-2021 נמצאה גופתה של המדליסטית האולימפית ב-5,000 מטרים אגנס טירופ עם סימני אלימות.
קניה היא מעצמת ריצות ארוכות, אלא שפוטנציאל לבדו לא מספיק. "קיפטום היה רץ פלא, אבל השיג מה שהשיג באמצעות מוכנות ללכת עד לקצה בהשקעתו", אומר גזאצ'ו יוסף, מאמן נבחרת המרתון של ישראל, שלדעת רבים יש לו מניות רבות בקידומה.
קיפטום בנה יחד עם מאמנו הרואנדי ג'רוויס חאקיזימאנה, שנהרג יחד איתו, תכנית חסרת תקדים. הוא רץ כ-350 ק"מ מדי שבוע, האימונים על בסיס יומי ובלי הפסקות מנוחה. הדבר הפך אותו לחד ודרוך בכל תחרות. כמעט לא הרגיש עייפות מהי.
3 צפייה בגלריה
קלווין קיפטום
קלווין קיפטום
קלווין קיפטום על המסלול. לא הרגיש עייפות
( JUSTIN TALLIS / AFP)
אחת התכונות שאתלט על גבול השלמות חייב בהן, היא להתאים עצמו לכל מצב. לפני מרתון שיקגו, קיפטום היה חולה והשתתפותו הייתה ספק, אך הוא החליט לזנק ויהי מה, נתן לעצמו צ'אנס. כבר אחרי 5 ק"מ מתוך 42, הוא השתחרר ורץ סולו, בלי רצים שימשכו אותו. הדבר שינה במוחו את הטקטיקה תוך כדי ריצה, והוא החליט לנצל זאת לטובת שבירת שיא העולם. 2:00.35 שעות.
הוא רץ בתנאים שונים לגמרי מאלה של אליוד קיפצ'וגה במרתון השנוי במחלוקת בווינה בו קבע 1:59.40 שעות. לקפיצ'וגה ניתנו תנאים אידיאליים כדי לרדת משעתיים, כמו רצים שהתחלפו באמצע כדי לעזור ושאר אמצעים פירוטכניים כאלה ואחרים. בעוד קיפטום כמעט ירד משעתיים במרתון רגיל לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
קיפטום היה הדבר הכי קרוב אליו. בולט
קיפטום היה הדבר הכי קרוב אליו. בולט
קיפטום היה הדבר הכי קרוב אליו. בולט
(צילום: EPA)
גזאצ'ו יוסף חושב שקיפטום היה הדבר הכי קרוב לאוסיין בולט. "כמו שאף אחד לא התקרב לשיא ה-9.58 ב-100 בשנת 2009, ככה אף אחד לא היה מתקרב לשיא של קיפטום. הוא היה כליל השלמות. היו חסרות לו כמה שנים נוספות על המסלול כדי להיות בולט של הריצות הארוכות"
ומי יהיה יורשו של קיפטום? יש החושבים כי זה יהיה ג'ייקוב קיפלימו מאוגנדה. קיפלימו, שיאן העולם בחצי מרתון, 57:31 דק', טרם רץ את המרתון המלא. הוא רק בן 24, יש לו מדליית ארד אולימפית ב-10,000 מטר מטוקיו 2020. גם אם ישבור את השיא של קיפטום, הוא לא יוכל למחוק מורשת שהותיר בקריירה הקצרה.