סערת הטקס לילדי "וראייטי": מכבי חיפה ומכבי ת"א הודיעו כי ישלמו את הקנס שהוטל עליהן בעקבות העיכוב בפתיחת משחקי הבית שלהן, וכי הן דוחות את הודעת ההתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגה כי ישלמו במקומן את הקנס בגובה 1,000 שקל.
"הופתענו מאוד על העמדתנו לדין בנוגע לאיחור בפתיחת המשחק מול הפועל ירושלים", הודיעה מכבי חיפה. "השתוממנו לגלות כי אף נקנסנו בעקבות כך. את הקנס כמובן נשלם בעצמנו. אימוץ ילדי ובנות וראייטי וספיישל אולימפיקס הם מהפרויקטים החשובים והמרגשים שלנו, ונמשיך להעניק לילדים אלו את רגעי האושר. לשם כך יש לנו את כל הזמן שבעולם".
2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב ושחקני מכבי חיפה עולים למגרש עם ילדי וורייאטי
שחקני מכבי תל אביב ושחקני מכבי חיפה עולים למגרש עם ילדי וורייאטי
שחקני מכבי ת"א ומכבי חיפה עם ילדי וראייטי
(צילום: עוז מועלם)
הסערה פרצה אתמול (רביעי), בעקבות החלטת בית הדין של ההתאחדות להרשיע ולקנוס את שתי הקבוצות, לאחר שהועמדו לדין על-ידי תובע ההתאחדות עו"ד ניר רשף. מכבי חיפה ערכה את הטקס המרגש לפני משחק הבית בשבוע שעבר מול הפועל ירושלים. שחקני הקבוצה ליוו את הילדים (חלקם נעזרים בהליכונים) בעלייה לדשא, ובסיומו סייעו להם לרדת ממנו. בדוח השופט צוין כי בשל העיכוב בטקס נפתח המשחק באיחור של ארבע דקות.
במהלך הדיון, שהתנהל בשבוע שעבר, הסביר מנכ"ל מכבי חיפה איציק עובדיה כי "היה טקס של וראייטי, שתואם עם מינהלת הליגה, והקבוצות היו מוכנות לעלייה למגרש, אבל היו בני הנוער עם צרכים מיוחדים והטקס התעכב מעט, מה שגרם לעיכוב של דקה. הדבר החשוב לנו זו הקהילה שסביבנו".
למרות היוזמה המבורכת ואף שמדובר באיחור קל, בית הדין הרשיע את המועדון ואף הטיל עליו קנס. בהחלטתו קבע הדיין עו"ד גיורא לנדאו: "אין מחלוקת כי היה עיכוב בתחילת המשחק (ארבע דקות לפי דו"ח השופט) עקב קיום טקס עם ארגון 'וראייטי'. בני הנוער עם הצרכים המיוחדים עלו לכר הדשא וזכו לכבוד מיוחד מהשחקנים והקהל. אין ספק כי מדובר בפעילות מבורכת של המועדון, אך כפי שנאמר במהלך הדיון מן הראוי לדייק יותר במהלך האירוע, גם בנסיבות המיוחדות והצרכים המיוחדים, כדי שלא ייגרם עיכוב הגורם להפרת הסכם השידור וכו'. בנסיבות אלה אני מרשיע את הנאשמת וגוזר עליה עונש מינימלי בסך 1,000 שקל".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ניר רשף והדיין גיורא לנדאו
עו"ד ניר רשף והדיין גיורא לנדאו
תובע ההתאחדות עו"ד ניר רשף והדיין עו"ד גיורא לנדאו
(צילום: רדאד ג'בארה, שחר גרוס, one)
גם מכבי ת"א נענשה בנסיבות דומות. לפני משחק העונה שלשום (שני) מול מכבי חיפה היא קיימה דומה לילדי "וראייטי". כוכב הקבוצה ערן זהבי ושחקני שתי הקבוצות ליוו את הילדים, שחלקם כאמור נעזרו בהליכונים אל הדשא. כתוצאה מכך, פתיחת המשחק התאחרה בדקה אחת. גם במקרה זה החליט תובע ההתאחדות להעמיד את הקבוצה לדין.
נציג מכבי ת"א, עו"ד עידן אלטר, הודה בדיון: "אכן היה איחור קטן בתחילת המשחק עקב טקס שערכנו בין היתר לילדים עם צרכים מיוחדים. האיחור היה בסדר גודל של דקה". הסבריו לא שכנעו את הדיין לנדאו, שהרשיע גם אותה וקבע: "אין ספק שהטקסים הללו מבורכים ומסייעים לקידום ערכים נוספים ומתן מעמד תרבותי יותר לכדורגל שלנו, אבל, מעבר לכך, מן הראוי לעמוד בזמנים המוכתבים כדי שלא יהיה איחור בתחילת המשחק והפרת הסכם עם גופי השידור. בנסיבות אלה אני מרשיע את הנאשמת וגוזר עליה קנס של 1,000 שקל".

"תקדים מסוכן"

לאחר שפרצה סערה, הודיעו ההתאחדות והמינהלת כי ישלמו את הקנס בעצמן, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. בהודעה שפירסמו נאמר: "אנו רואים את הפעילות החברתית הברוכה הזאת כבעלת חשיבות עצומה, כפי שהדגיש זאת בצדק גם בית הדין. בשל הנסיבות החריגות נתכבד אנו לשלם את הקנס. בצד זאת, נדגיש בפני הקבוצות את ההכרח להקפיד על עמידה בלוחות הזמנים שנקבעים מראש".
לא רק שהקבוצות דחו כעת את הודעת ההתאחדות והמינהלת, אלא שבהתאחדות עצמה נשמעה ביקורת על המהלך. "נעשה פה תקדים מסוכן, מעכשיו קבוצות שיקבלו קנסות יפנו להתאחדות ולמינהלת הליגות שישלמו, כולם מבינים שאף אחד לא רוצה להתעסק עם מכבי ת"א ומכבי חיפה", אמרו גורמים בהתאחדות. "עשו פה משהו שעלול לעלות ביוקר".
למעשה, זאת הפעם הראשונה שההתאחדות והמינהלת מתערבות בהחלטות של גוף שאמור לקבל החלטות עצמאיות. שני הגופים עובדים בשבועות האחרונים בשיתוף פעולה מלא מאז בחירתו של שינו זוארץ לראשות ההתאחדות, שנבחר בתמיכת הקבוצות הגדולות.
גורמים בהתאחדות העבירו ביקורת גם על התנהלות המועדונים, שלטענתם היו יכולים למנוע את העמדתם לדין. למעשה, מי שהעביר את הממצאים מהמשחקים הוא משקיף המשחק, שהעיר על סעיף איחור העלייה למגרש, שעליו המינהלת מקפידה מאוד. הממצאים נמסרו לתובע ההתאחדות עו"ד ניר רשף, מבלי שהמשקיף ציין כי הסיבה לעיכוב בדחייה היא טקס לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
"מכבי ת"א ומכבי חיפה הן קבוצות שיודעות טוב מאוד להתקשר בכתבי אישום רבים לתובע ההתאחדות ולבקש לבטל דברים, וכשנראה לו שזה הצעד הנכון הוא גם יודע לבטל את הדברים", טענו בהתאחדות. "מכבי ת"א, שאצלה מעבר לטקס של וראייטי היה גם טקס לגיורא שפיגל, ומכבי חיפה הועמדו לדין וידעו על כך, אבל הן אפילו לא ניסו להתקשר, הן היו אדישות להעמדה שלהן לדין, ואז הגיע הדיין ובאטימות רבה הטיל קנס".