ההצלחה של בני סכנין בעונה שעברה, כולל העלייה לפלייאוף העליון, רשומה בעיקר על שחקן אחד: בירם כיאל. הקפטן והכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה הוא לא רק השחקן הכי חשוב בסכנין, אלא גם דמות דומיננטית מחוץ למגרש. היו"ר מוחמד אבו יונס מתייעץ איתו, האוהדים סוגדים לו והשחקנים רואים בו דמות לחיקוי.
בגיל 34, עם רזומה של עשר עונות באי הבריטי, כיאל לא חושב לרגע על פרישה. הוא סבור שסכנין צריכה להתחזק, בטוח שטאלב טואטחה הוא חיזוק משמעותי ומרוצה מההישארות של חיים סילבס. ויש לו גם מה להגיד על פרשת עומר אצילי ודור מיכה, והפרישה של מונס דאבור מהנבחרת: "הפסדנו כדורגלן ענק בגלל שמערבים בכדורגל פוליטיקה וגזענות".
3 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
"גם העונה אנחנו קבוצה עם בסיס חזק וסגל עוצמתי, אבל חסרים לנו שחקני מפתח בשלוש-ארבע עמדות". כיאל
(צילום: עוז מועלם)
רגע לפני פתיחת העונה החדשה, לכיאל יש עדיין אנרגיות של בן 18. "אני אוהב את המשחק ואת כל מה שקרה לי בקריירה. ההישגים והאליפויות נתנו לי להעריך את המקצוע, והרגעים הקשים שמרו אותי תמיד רעב כדי להיות הכי טוב שאני יכול. אני תמיד מנסה ליהנות מהמשחק, חי חיים ספורטיביים ועובר טיפולים פרטניים כדי להגיע הכי מוכן לכל אימון ומשחק".
סכנין יכולה לחזור לפלייאוף העליון? "אני יכול להגיד שגם העונה אנחנו קבוצה עם בסיס חזק וסגל עוצמתי, אבל חסרים לנו שחקני מפתח בשלוש-ארבע עמדות, משהו נקודתי כדי להשלים את הפאזל. בינתיים נחלשנו, אתה לא יכול לשחרר שבעה שחקנים ולהחתים במקומם רק שלושה. אחרי שנתחזק, ברור שההישג מהעונה שעברה יהיה המטרה של המועדון".
"אני חושב שהגזענות תשתלט בסופו של דבר על המדינה כולה ולא רק על הכדורגל. מונס הביע את דעתו במצב לא נעים מבחינה פוליטית, וחטף עליהום"
ומה מעבר לזה? "בשביל זה צריך שליריבות יקרה משהו בלתי רגיל. קשה לחשוב שנשיג את מספר הנקודות של מכבי חיפה בעונה שעברה. אנחנו צריכים לעשות את שלנו בצורה הנכונה, להישאר צנועים ולהשיג שוב נקודות מהגדולות. בעונה שעברה הסגל שלנו היה מפחיד אבל קצר, ובגלל זה ראינו חוסרים. השנה נלמד מהטעויות והסגל יהיה רחב יותר".
3 צפייה בגלריה
סילבס חוגג
סילבס חוגג
זה לא סוד שסילבס עשה הצלחה גדולה. סילבס
(צילום: עוז מועלם)

טואטחה מסיר חלודה

טואטחה לא שיחק כמה שנים. הוא יכול לשדרג אתכם? "טאלב הוא אחד המגינים השמאליים הטובים בארץ, אם לא הטוב שבהם. נקודה. כשהוא בריא, הוא צריך לשחק בליגות הגבוהות. כשהיינו בנבחרת, וילי רוטנשטיינר ואני ראינו את טאלב רץ, והוא אמר לי שהוא מזכיר את ג'ורדי אלבה. בסכנין מחבקים אותו ונותנים לו את הזמן. הוא מתחיל להוריד את החלודה, ואם נקבל את טאלב שאנחנו חושבים שנקבל - זה השדרוג הכי גדול למועדון השנה. לא יהיו לנו עוד שחקנים שהיו בבונדסליגה. צריך לעזור לו להיכנס לעניינים, כל נגיעה שלו קסם".
מה דעתך על הסאגה עם המאמן חיים סילבס בסיום העונה שעברה? "לשחקנים לא צריכה להיות דעה בנושא הזה, ההנהלה אומרת מה היא חושבת. זה לא סוד שסילבס עשה הצלחה גדולה, אבל היה רצון להביא מאמן בכיר לכל המערכת ולא רק לקבוצה הבוגרת. בסופו של דבר, אנחנו ממשיכים עם חיים, כי הוא התחבר לשחקנים ולמועדון, ואני שמח על כך. היו לנו שיחות לא מעטות, הוא אדם מדהים ויש לו נשמה של שחקן, קרוב מאוד לחדר ההלבשה".
עוד כמה שנים אתה יכול לשחק? "אני רוצה לשחק כל עוד אני נהנה. ההנהלה יודעת שאני מאוהב בכדורגל, ואני מייעץ לה בהרבה דברים, אבל לא רוצה לעזוב את המשחק בקרוב. זה הילד שבי שלא רוצה לפרוש".
חשבת מה תרצה לעשות ביום שאחרי? "המון דברים עולים בראש. עסקים פרטיים, נדל"ן שיש לי באנגליה, אני ארצה גם להישאר במועדון אם זה יסתדר, אולי מנהל מקצועי בסכנין. בכל מקרה, אני לא רוצה לאמן, אלא לנהל".
"אחרי הפרישה? המון דברים עולים בראש. עסקים פרטיים, נדל"ן שיש לי באנגליה, אני ארצה גם להישאר במועדון אם זה יסתדר, אולי מנהל מקצועי בסכנין"
יש לך מקום במכבי חיפה הנוכחית? "יש לי מקום רק בסכנין. בזמנו, כשחזרתי, אמרתי שמכבי חיפה זה הבית, כי גדלתי שם, אבל היום אני מרגיש שסכנין זה הבית שלי. מכבי חיפה זה מקום שאני מעריך, אבל זה העבר המפואר שלי. בית זה מקום שמביא לי פרנסה ואני חושב עליו כל יום".
היו לך הצעות מקבוצות גדולות בקיץ? "קיבלתי הצעות טובות מקפריסין, אבל אני לא מחפש הרפתקאות אחרי שעברתי המון בקריירה. אני רוצה לקדם את סכנין ולהיות חלק ממנה. כרגע נראה שאסיים שם את הקריירה".
3 צפייה בגלריה
מונס דאבור שחקן נבחרת ישראל עם בירם כיאל
מונס דאבור שחקן נבחרת ישראל עם בירם כיאל
"הגזענות תשתלט בסופו של דבר על המדינה כולה, ולא רק על הכדורגל". דאבור עם כיאל
(צילום: עוז מועלם)

זהבי וביטון יצרו תחרות

פרשת אצילי ומיכה לא יורדת מהכותרות. אם היית יעקב שחר או אלונה ברקת, היית משחרר אותם? "אני חושב שהם התנצלו. לא דיברתי איתם על הנושא, אבל הם ילדים טובים שעשו טעות וצריך לדעת לסלוח. הם היו שנה מחוץ לכדורגל הישראלי, ורוצים להיות שוב חלק ממנו. אני מקווה שזה יקרה ושהם יעשו טוב לקהילה ולעצמם".
דאבור פרש מהנבחרת. לדעתך הראו לו את הדרך החוצה? "אני חושב שהגזענות תשתלט בסופו של דבר על המדינה כולה ולא רק על הכדורגל. מונס הביע את דעתו במצב לא נעים מבחינה פוליטית, וחטף עליהום. הוא התשע הכי טוב שיש לנו בארץ, שחקן בבונדסליגה, כוכב כדורגל. הפסדנו כדורגלן גדול בכלל שאנחנו מערבים בספורט פוליטיקה, גזענות, מוצא וצבע".
נראה שהנבחרת מפולגת בין ערבים ליהודים. "זה נכון. כששיחקתי בנבחרת אמרתי את זה לא פעם ולא פעמיים. הייתה אווירה טובה, אבל היו נגיעות כאלה, להבדיל מהתקופה האחרונה שזה בוער בפנים. זה מה שכולם אומרים, אני לא ממציא".
ערן זהבי יחזיר את מכבי תל אביב למרוץ מול מכבי חיפה? "קודם כל זה הישג גדול למכבי תל אביב, שהחזירה את אחד השחקנים הטובים הביתה. כרגע מכבי חיפה נראית חזקה ועוצמתית, אבל החזרה של זהבי וניר ביטון תיצור תחרות טובה. גם באר-שבע תיתן פייט, אני מאמין בהם, יש להם בסיס טוב במיוחד בחלק ההגנתי".