אמיר כבירי, שהיה בעבר הבעלים של הפועל ת"א ומכהן כיום כסגן נשיא אלופת בוסניה, זרינסקי מוסטאר, על סף סיכום עם הנהלת המועדון האדום על חוזה חסות ראשי לארבע השנים הקרובות - כך נודע ל"ידיעות אחרונות".
כבירי נפגש לאחרונה עם יו"ר חברת הניהול דייויד מינצברג ועם המנכ"ל עדי פסט, והצדדים הגיעו להסכם עקרוני לפיו כבירי ישמש כספונסר הראשי של הפועל ת"א ויעביר בכל עונה 1.3 מיליון שקל, כלומר כ־5.5 מיליון בכל התקופה. כבירי הוא בעליה של חברת האלומיניום הגדולה ביותר בבלקן, אלומיני, שהבסיס שלה בבוסניה.
4 צפייה בגלריה
אמיר כבירי
אמיר כבירי
אמיר כבירי. חוזר להפועל
(צילום: עוז מועלם)
כבירי השקיע באמצע העשור הקודם כ-50 מיליון שקל מכיסו הפרטי בהפועל ת"א, אבל למרות זאת הקבוצה הגיעה לפירוק בשל חובות קודמים, ממאזנה הופחתו תשע נקודות והיא ירדה לליגה הלאומית. בהמשך התברר כי בין הערבויות שהעמיד לטובת בקרת התקציבים היה אוסף יצירות אמנות שהוערך במיליוני דולרים.
ביוני 2022 כבירי כבר הגיע לסיכום על חסות לקבוצת הכדורסל של הפועל ת"א במשחקיה באירופה, תמורת חמישה מיליון שקל בחמש שנים, אבל בהנהלה הוחלט לסגת מההסכם בשל לחץ הקהל, שהתנגד לצירופו של כבירי על רקע חלקו בהתרסקות קבוצת הכדורגל. לעומת זאת, דווקא במועדון הכדורגל לא פסלו את הרעיון, ואף ניסו להוציא אותו לפועל בתקופת הבעלות הקודמת וגם בזו של מינצברג, שיזם את הפנייה לכבירי. הספונסרית הנוכחית, חברת הכשרה, סיימה את חוזה החסות שלה אחרי שבדצמבר האחרון דרשה לקצץ בחצי את הסכום שמועבר למועדון, ל-650 אלף שקל.
4 צפייה בגלריה
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג. מחפש משקיעים
(צילום: עוז מועלם)

החיים אחרי הפועל ת"א

אחרי שנכווה בפעם הקודמת, כשנכנס לבעלות על המועדון ללא בדיקת נאותות מעמיקה, במהלך המו"מ הנוכחי דרש כבירי מקבוצת הרכישה שיספקו לו מסמכים כדי שיוכל לבדוק אם קיימים חובות קודמים. מינצברג ופסט הבהירו לנציגיו של כבירי כי אין להם בעיה להציג בפניהם את כל הנתונים. במהלך השיחות עם אנשי הפועל ת"א דובר בעל פה, ולא כחלק מהחוזה המתגבש, כי כבירי יהיה בשנים הבאות אחד המשקיעים בקבוצה.
אחרי שהחלום האדום התפוצץ לו בפנים, כבירי עזב את ישראל והסתפק בביקורים משפחתיים אחת לכמה חודשים. לפני מספר שנים קיבל הצעה לרכוש אחד ממפעלי האלומיניום הגדולים בבלקן, חברה שפשטה רגל ועל פי דיווחים בבוסניה שווה כמיליארד דולר. הוא העתיק את מגוריו למוסטאר, ומנהל גם פרויקט של אנרגיות סולריות. בנוסף, הוא הקים במקום מוזיאון ענק שמציג אוסף אמנות אישי ופתוח לציבור.
4 צפייה בגלריה
השתקע בבוסניה. כבירי
השתקע בבוסניה. כבירי
השתקע בבוסניה. כבירי
(צילום: עוז מועלם)
אותה חברת אלומיניום שימשה שנים רבות כספונסרית של זרינסקי. ישנו אפילו תיעוד של לוקה מודריץ' עם חולצת המועדון תחת השם שלה, אך בשנים האחרונות היא נטשה את המועדון בעקבות הקשים הכלכליים.
אחרי שכבירי רכש את "אלומיני", ראשי זרינסקי ביקשו מכבירי להגיע לאחד המשחקים, והעלו בפניו את הרעיון להפוך לספונסר עם מעורבות ניהולית. תחילה הוא סירב והסביר: "אחרי מה שהיה לי עם הפועל ת"א, אני לא מתקרב יותר לכדורגל". בסופו של דבר כבירי השתכנע מתוך הבנה כי מדובר במעורבות קהילתית משמעותית. עם זאת, כלקח מאירועי הפועל ת"א, הוא לא רצה לשוב להיות בעלים של קבוצה, ולכן גם במקרה של זרינסקי הסכים רק להגדרה של סגן נשיא, אף שהוא המממן היחיד של האלופה הבוסנית והשקיע בה סכומים משמעותיים.

מינצברג מחפש משקיעים

המהלך של מינצברג מול כבירי מעיד על לחץ לקראת העונה הבאה, בניסיון להעמיד תקציב משמעותי. איש העסקים האמריקאי אמר לאחרונה כי המלחמה גרמה נזק כספי הנאמד בארבעה מיליוני דולרים בעונה הנוכחית, ועל מנת להעמיד בעונה הבאה תקציב דומה לזה של השנה הנוכחית הוא יצטרך לגייס כספים רבים ממקורות חיצוניים. מתברר כי מינצברג נפגש במהלך שהותו בארץ עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, וגם עם גורם פוליטי מוכר שמזוהה כאוהד הפועל ת"א, בניסיון למצוא באמצעותו משקיעים נוספים.
מינצברג הבהיר כי הוא ממשיך בעונה הבאה וטען כי אף אחד מהמשקיעים לא עזב את הפרויקט עד כה. עם זאת, אחד הבעלים הקודמים, זאב גרינברג, הוציא צו עיקול נגד הקבוצה בגובה כ־750 אלף שקל, לאחר שלטענתו לא הוחזרו לו הערבויות שנתן למועדון בתקופת בעלותו. במועדון טוענים מנגד כי רוב הכסף כבר הועבר ולכן טענתו אינה רלוונטית.
4 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ת"א
שחקני הפועל ת"א
שחקני הפועל ת"א. במועדון חוששים מירידת ליגה
(צילום: עוז מועלם)
מעבר לסימני השאלה הכלכליים לקראת העונה הבאה, בהפועל ת"א קיים חשש ממשי מירידת ליגה, לאחר שהקבוצה השיגה נקודה אחת בלבד בשלושת המשחקים תחת יוסי אבוקסיס ולא הצליחה לכבוש אף שער. הקבוצה מרוחקת רק שתי נקודות מהקו האדום, ובשבת מצפה לה משחק משמעותי מול האחרונה הפועל פ"ת, כאשר עד לתום העונה הסדירה צפויים לה גם מפגשים עם הפועל ירושלים ומכבי חיפה.
האדומים שיחקו שלשום נגד מכבי פ"ת עם שלושה זרים בלבד - אחרי שמכרו את העוגן חוסה רודריגס ב־300 אלף יורו לדמירספור הטורקית (ובסכום דומה את יהב גורפינקל לצ'נגדו הסינית) – וגם הם מציגים יכולת חלשה. השחקנים בעלי השכר הגבוה – מאוויס צ'יבוטה, עומרי אלטמן והישאם לאיוס – לא מספקים את הסחורה, כמו גם אליאן רוחנא, סתיו טוריאל, איהאב גנאים ורז מאיר שהגיעו בחלון ההעברות האחרון והיו אמורים לשדרג את הקבוצה. התחושה אצל אוהדים רבים היא שלהפועל ת"א אין כלים להתמודד מקצועית עם המצב הקשה.
פורסם לראשונה: 01:30, 26.02.24