"אין פה עניין של פחיתות כבוד לאמן בליגה הלאומית. תראה מה קרה לרפא בניטס שאימן בריאל מדריד, עבר לניוקאסל וירד איתה ליגה. הכדורגל מוביל אותך למקומות שונים, בטח כשאתה מגיע באמצע השנה לקבוצה שכדור השלג שלה דוהר למטה. עכשיו יש לנו חוב להחזיר לאוהדים".
יוסי אבוקסיס (יחגוג 51 בחודש הבא), שרק בשנה שעברה היה מועמד לאימון הנבחרת והוליך את הפועל באר־שבע לשלב הבתים בליגה האירופית, מוצא את עצמו פותח מחר עונה בליגה הלאומית – ושוב בבני יהודה. בפעם הקודמת הוא גם הצליח להחזיר אותה לליגת העל.
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
"אין פה עניין של פחיתות כבוד". יוסי אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
בדיעבד, ההחלטה לעזוב את באר שבע הייתה טעות? "לא קשה לי להגיע לאימונים בליגה השנייה, קשה להגיע למקום שאתה לא נהנה בו או לא מוערך. ואתה יודע על איזה מקום אני מדבר. כל עוד יש בי רעב להצליח גם בליגה הלאומית, ננשוך שפתיים ונמשיך. כבר כשהגעתי לבני יהודה לקחתי בחשבון שיש מצב שאאמן בעונה הבאה בלאומית. עובדה שסיכמתי עם ברק אברמוב שנישאר ביחד גם אם נרד. אם יש משהו שאני מאוכזב ממנו, זה שהייתי צריך להגיע לשם שבועיים או שלושה קודם. אחרת, הייתי מצליח לשנות את הקבוצה".
ובכל זאת, היית מועמד לאימון הנבחרת, ופתאום אתה מפסיד לבני ריינה בגביע הטוטו. "אף אחד מההתאחדות לא דיבר איתי, כך שמבחינתי לא הייתי לרגע מועמד. הרגשתי אולי שזה יכול לקרות ושמעתי את כל הדיבורים מסביב. לא רוצה להיכנס לקבלת ההחלטות בהתאחדות. מאמין שיום אחד אדבר על זה".

"לומד את הליגה"

עד באר שבע נוצרה לך תדמית של מאמן מצוין בקבוצות קטנות. כמו בני סכנין, שהבאת לפלייאוף העליון, או בני־יהודה שזכית איתה בגביע המדינה. "ועוד הגעתי לבאר שבע שזו לא אותה באר שבע, עם תקציב של קבוצות בינוניות, בלי ביתיות שזה הכוח של המועדון. לא חוויתי את טוטו-טרנר עם הדחיפה של האוהדים. שיחקנו באשדוד, במושבה או בטדי. זה פגע מאוד בתוצאות, אבל עדיין זכינו בגביע ועלינו לשלב הבתים בליגה האירופית".
והיום אתה רואה את ברקת שוב משקיעה בגדול ובונה סגל נוצץ. מרגיש חסר מזל? "בוא אגיד לך את האמת - איכזב אותי מאוד שחודשיים בלבד אחרי שהגעתי הבעלים עזבה. ואז נפלה עלינו הקורונה, כשאין אצטדיון ואין קהל. הוחלט על קיצוץ של 50 אחוז בשכר של כולם במועדון, עם כל המשמעויות של הדבר, אבל התמודדנו עם זה יפה מאוד בזכות אסי רחמים. אף אחד לא האמין שבסיום ההליך הזה נהיה קבוצה הישגית כזו".
6 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
אלונה ברקת. אבוקסיס: "איכזב אותי שהיא עזבה חודשיים אחרי שהגעתי"
(צילום: הרצל יוסף)
אז כן עשית טעות כשמיהרת לעזוב? "אני שלם עם עצמי. הרגשתי בדרך החוצה בכל מקרה, וזה גרם לי לחשב מסלול מחדש".
הימור רציני שלקחת בקריירה שלך. "אני חושב רק קדימה, איך חוזרים לליגת העל. אני כבר לומד את הליגה השנייה, וזה בטח יותר חשוב מאשר להתעסק בעבר".

"נביא עוד שחקנים"

באופן טבעי, בני יהודה מסומנת כמועמדת בטוחה לחזור לליגת העל, אבל דווקא גביע הטוטו הוריד את אבוקסיס לקרקע. הקבוצה הפסידה בשלושה מארבעת משחקיה (להפועל ר"ג, ראשל"צ ובני ריינה בפנדלים, לעומת ניצחון על הפועל רעננה).
"הכנה מנטלית לא טובה, שלי ושל השחקנים", מסביר אבוקסיס. "זה הוכיח לכולנו ששום דבר לא ברור בליגה קשה כזו. המשחקים היו החותמת לכך שלהבדיל ממה שכולם מדברים - כאילו אנחנו כבר בטוח חוזרים – זה הולך להיות קשה מאוד".
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
חוזר לכתום. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
הסגל שלך לא מספיק בשביל זה? "יש עוד שניים־שלושה שחקנים שאנחנו רוצים להביא. צריכים שחקני הכרעה שיעזרו לנו לעלות ליגה. אלירן עטר, למשל, שיחק רק חצי שעה במשחק האחרון, וכבר כולם ראו כמה הוא משמעותי".
תסתדר עם שחקן דומיננטי כמוהו בחדר ההלבשה? "ברור שאלירן בבני־יהודה זה דבר שחלמנו עליו, ואני מאוד אוהב את הגישה שלו. הוא מתאמן רציני, מעודד שחקנים, יכול להיות תוספת אדירה גם לקבוצה בליגת העל. בבאר־שבע היה לי את ז'וסואה. ברגע שיש הבנה ורצון משותף, הכל טוב".
6 צפייה בגלריה
אלירן עטר חוגג
אלירן עטר חוגג
אלירן עטר במדי בית"ר. אבוקסיס: "חלמנו שישחק בבני יהודה"
(צילום: ראובן שוורץ)
אחד הדברים החשובים למועדון הוא חזרת הקהל אחרי הנתק עם הבעלים. "ההגעה של עטר נועדה בין היתר כדי להראות לכולם שהמועדון רוצה לעלות ליגה. תמיד חשוב שיהיו אנרגיות חיוביות - זה לטובת האוהדים, ההנהלה והשחקנים במועדון. אני מבין את האכזבה של הקהל, גם הם רוצים שנביא עוד שחקנים, וזה מה שיקרה".
בעונה שעברה הייתה תחושה שהרמת ידיים עם הסגל שהיה לך. "היו לנו כמה מצבים שהבנתי שזה קשה, בעיקר במשחק החוץ נגד בית"ר ירושלים בפלייאוף התחתון. זה היה משחק של חיים או מוות, היו לנו שישה מצבים של מאה אחוז, ואז במקום 0:4 ספגנו שני שערים בדקה ה-90. שם כבר הבנו מה הולך לקרות. עד אז לא הרמנו ידיים. המשחק בטדי מופיע לי כל הזמן בראש".
6 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
ברק אברמוב
(צילום: ראובן שוורץ)
6 צפייה בגלריה
אוהדי בני יהודה מוחים ליד ביתו של ברק אברמוב
אוהדי בני יהודה מוחים ליד ביתו של ברק אברמוב
"מבין אותם". אוהדי בני יהודה מוחים ליד ביתו של ברק אברמוב
(צילום: אורן אהרוני)
מעבר לכך, אברמוב הגדיר את חדר ההלבשה כגרוע אי פעם במועדון. "היה חדר הלבשה לא כמו שצריך. כשהגעתי לא יכולתי לעשות מהלכים. את השחקנים שהם כביכול בעייתיים, ובעבר היו מעיפים ולא נותנים להם התאמן, ארגון השחקנים מחייב להגיע לאימונים כרגיל, וזה פגע בנו. אלמלא כל המגבלות הייתי מסדר את חדר ההלבשה. כולנו עשינו טעויות".