בגן האירועים בשפיים התחולל אתמול (ג') מהפך בכדורגל הישראלי: שינו זוארץ נבחר ליו"ר ההתאחדות והדיח מהתפקיד את היו"ר המכהן אורן חסון ביום חג דמוקרטי לכדורגל הישראלי, שבו נרשמו לא פחות מ-95 אחוזי הצבעה.
אחרי יום עמוס ותשע שעות סוערות באולם האירועים בשפיים, ניתן היה לראות כיצד חולפת לה תהילת עולם. בצד אחד של האולם הייתה עלייה לרגל לעברו של זוארץ, ומהצד השני חסון נותר כמעט לבדו, לצד שלושה מתומכיו הגדולים - אלונה ברקת, משה דמאיו וראש המטה שלו לימור ברזילי.
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ
שינו זוארץ
זוארץ אחרי הניצחון, אתמול
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם אורן חסון
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם אורן חסון
זוארץ עם היו"ר היוצא אורן חסון
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ עם אבי לוזון, עמוס לוזון
שינו זוארץ עם אבי לוזון, עמוס לוזון
זוארץ עם אבי ועמוס לוזון
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
שינו זוארץ עם הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר
(צילום: עוז מועלם)

רק בקיץ האחרון חסון חגג שבועות של הצלחה ברמת הנבחרות הלאומיות: סגנות אליפות אירופה של נבחרת הנוער, עליית הנבחרת הצעירה ליורו, המינויים של יוסי בניון ואלון חזן והמקום הראשון של הנבחרת הבוגרת בבית שלה בליגת האומות. בסופו של דבר, כל זה לא הספיק לו כדי לשמור על התפקיד.
חסון עוד יגיע היום למשרדי ההתאחדות, אבל יפנה את חדר היו"ר לקראת כניסתו של זוארץ ביום ראשון הקרוב. זוארץ צפוי להתחיל במהרה בבניית הכוורת שלו. יו"ר מכבי פ"ת אבי לוזון כבר חושק בתפקיד ממלא מקום יו"ר ההתאחדות, שעד כה היה שייך לאופוזיציה. "מתחילים לעבוד כבר הבוקר", אמר זוארץ אחרי הניצחון. "יש הרבה דברים לעשות, יהיה פה שינוי גדול מאוד בכדורגל הישראלי".

המרכזים ירדו מכוחם

זו הייתה הפעם הראשונה בתולדות ההתאחדות שנערכות בחירות במתכונת הזאת והיו"ר לא נקבע באמצעות הסכמות מראש של המרכזים הגדולים (מכבי, הפועל ובית"ר). תוצאות הבחירות הוכיחו כי זוארץ הצליח לאגד תחתיו את כל הקבוצות הגדולות כדי להוביל את השינוי בעמדה החשובה ביותר בכדורגל הישראלי.
אתמול ראינו שהמרכזים הגדולים ירדו מכוחם, בעיקר מרכז הפועל. זה גם היה ניצחון למרכז מכבי עם המנכ"ל נאור גלילי, שאמור בקרוב להפוך למנכ"ל משרד התרבות והספורט תחת מיקי זוהר.
כמו כן בלט שיתוף הפעולה בין שני הכוחות הגדולים בכדורגל הישראלי - הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר והבעלים של מכבי ת"א מיץ' גולדהאר - שעד כה פעלו בעיקר במסגרת מינהלת הליגה, ועתה יהיו פעילים יותר בהתאחדות בניסיון להסיר חסמים שמבחינתם מעכבים את ההתקדמות וההתפתחות של המועדונים שלהם. לעומתם, הבעלים של הפועל באר-שבע אלונה ברקת החליטה להתנתק מהאיחוד של הקבוצות הגדולות כשתמכה בחסון, ונראתה מאוכזבת בסיום הערב.
6 צפייה בגלריה
אורן חסון עם בעלי הפועל באר-שבע אלונה ברקת
אורן חסון עם בעלי הפועל באר-שבע אלונה ברקת
חסון עם אלונה ברקת. הפסידו
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
קלפי לבחירות לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל
קלפי לבחירות לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל
הקלפיות. 95 אחוזי הצבעה
(צילום: עוז מועלם)
אחת המטרות של זוארץ תהיה שינוי מבנה הליגות בתוך שלוש שנים והקשחת הקריטריונים להשתתפות בליגת העל. בין השאר מעוניין זוארץ להתנות עלייה לליגת העל בתנאים האלו: חובת אצטדיון עירוני ביתי, תקציב מינימלי של 15 מיליון שקל והשקעה במחלקות הנוער. אם קריטריונים אלו יאושרו, קבוצות כמו הפועל חדרה, נס-ציונה או בני-ריינה לא יוכלו לשחק בליגה הבכירה.
בנוסף, המגמה היא לארגן מחדש את שלוש הליגות הבכירות - 12 קבוצות בכל אחת, כך ש-26 קבוצות מליגה א' (השלישית כיום) ינשרו לליגה הרביעית. זו גם אחת הסיבות לכך שנציגים רבים בקבוצות הקטנות יותר שמרו אמונים לחסון, שהתנגד למהלך כזה.
זוארץ ינסה לקדם גם את נושא קבוצות הבת, וכן לבצע שינויים משמעותיים בכל הקשור לענישה נגד הקבוצות, במטרה להוציא את העונשים הקולקטיביים מהכדורגל הישראלי. תוכניות נוספות על הפרק: שינויים פרסונליים במחלקה המשפטית, כמו הגבלת כהונה של תובע ההתאחדות וקריטריונים למינוי דיינים; צמצום הסכום שהקבוצות מעבירות להתאחדות ממכירת כרטיסים, שעומד היום על עשרה אחוזים ונאמד ב-20 מיליון שקל בשנה; ופעילות מול הממשלה כדי להגדיל את התקציבים לבניית מתקנים בצורה ניכרת ולהרחיב את מספר הכדורגלנים הפעילים בישראל (עומד כיום על 45 אלף בלבד - מהאחוזים הנמוכים באירופה).

קרב צמוד

היו"ר הנבחר זכה ב-18 קולות יותר מחסון, 470 מול 452, 12 מנדטים מול 11, כך שמי שלמעשה הכריע את המירוץ היה אבי לוזון שרץ בראש רשימת מכבי, כשהוא זכה לשישה מנדטים, למעלה מ-250 קולות. אבי לוזון תמך כאמור בזוארץ.
מי שבסופו של דבר הכריעו את הבחירות היו קבוצות הליגה הלאומית, שהלכו עם זוארץ ומרכז מכבי באופן גורף. בזוארץ בחרו מכבי חיפה, מכבי ת"א, בית"ר ירושלים, הפועל ת"א, מכבי נתניה, הפועל ירושלים ואילו בחסון בחרו הפועל באר-שבע, אשדוד, סכנין, הפועל חיפה, הפועל חדרה, וקריית שמונה. ישנה מחלוקת בין חסון לזוארץ מי מבין נס ציונה או בני ריינה בחרו בכל אחד מהם.
הנוקאאוט של זוארץ ומרכז מכבי של לוזון הגיע בליגה הלאומית, 3:13, כשבחסון בחרו רק בני-יהודה של משה דמאיו שהיה חלק מהמטה שלו, הפועל ראשל"צ והפועל טבריה. למרות שחסון ניצח 14:17, זה היה בעיקר נצחון של זוארץ ומרכז מכבי מאחר שלפחות שש קבוצות שהיו בכיס של חסון ערקו לצד השני.
בליגות ב' ו-ג' היו נצחונות של חסון, בליגות הנשים בזוארץ. בסיום הערב המתוח ישבו כל אחד הצדדים ובדקו את העריקות של כל אחת מהקבוצות, במטה של זוארץ דיברו על חדרה ונס-ציונה, בזה של חסון על הפועל ר"ג, נוף הגליל, עפולה ומכבי יפו, שנציגיה הבטיחו לחסון שיצביעו בעבורו.
מבחינת הליגות הנמוכות, ישנה בעיה עם ייצוג מינימלי בהנהלת ההתאחדות. ברשימה של זוארץ שנכנסה להנהלת ההתאחדות אין אף ייצוג לליגות הנמוכות, בזו של חסון יש את עבד טיטי מטירה, שאול שניידר מבית"ר ת"א ואביחי יחיא מכפר שלם (ככל הנראה גם יניב נח ייכנס) ובזו של לוזון יש נציג אחד מהנמוכות, תאמר נופי מאילת.