בטח נתקלתם בימים האחרונים בתשדיר החסות השנוי במחלוקת של משרד התרבות והספורט למיגור האלימות במגרשים. זה שרואים בו אבא ובן ביציע שמחים, מתרגשים, נהנים יחד. אבל אז הכל מתהפך, הופך לזירת קרב, אבוקות, עשן, עימות מכוער בין אוהדים. הילד נבהל, פוחד, בוכה. במציאות האבא הזה כנראה יעדיף לראות עם הבן שלו את המשחק במקום הרבה יותר בטוח – בבית.
העונה החולפת הייתה האלימה ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי: ארגונים קיצוניים השתלטו על היציעים והבעירו אותם עם מופעי אבוקות, הגזענות הרימה את ראשה, שחקנים שאמורים להוות מודל הפכו את כר הדשא לזירת קרב. אפילו נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, נזקק לאבטחה צמודה לאחר שצמיגי רכבו נוקבו. עם כל האתגרים המטורפים והסכנות המאיימות האלה יצטרך להתמודד שר הספורט מיקי זוהר, שלראשונה מאז נכנס ללשכתו לפני שמונה חודשים יתחיל עונה בתפקידו. הפעם, גם הוא יודע, האחריות היא עליו.
7 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"להחזיר את הביטחון לאוהדים". זוהר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
"פעילות אקטיבית ומשמעותית שלא הייתה בעבר". אוהדי בית"ר ירושלים באירועי גמר גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
נכון, הספורט הישראלי חווה קיץ עם הצלחות בלתי נתפסות של הנבחרות הצעירות בכדורגל ובכדורסל ומסע מפואר של הספורטאים האולימפיים שלנו בדרך לפריז, אבל אחרי כל כך הרבה אירועים שכמעט נגמרו באסון – חובה לבדוק איך השר מתכוון לדאוג שהאוהדים יחזרו בשלום מהמגרשים, מהם הצעדים המתוכננים כדי לטפל בחולאים ואילו חידושים ייכנסו לתוקף. אגב, גם לדאוג למנף את דור הספורטאים הזה שקפץ מדרגה משמעותית.
לפתחו של השר זוהר רובצת המשימה לקיים ולא רק להבטיח, וזו תהיה שנת מבחן עבורו. המטרה: להחזיר את הביטחון לאוהדים, את חוויית המשחק, את השפיות לספורט – דרך מיגור תופעת האלימות שהופכת משנה לשנה לחמורה יותר והורסת כל חלקה טובה. הכדור בידיים של מיקי זוהר.

"פירוטכניקה מסודרת"

"החל מהעונה הקרובה נכנסים לתוקף הקנסות וההרחקות המינהלתיים. אוהד שיבצע פעולה אלימה ייקנס ב־3,000 שקל על המקום, בלי משפט ובלי כלום. ניתן יהיה להרחיקו אוטומטית לשלושה או שישה חודשים", מפרט השר זוהר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet על המהפכה שעליה שקד עם כניסתו לתפקיד.
"סיכמתי עם מינהלת הליגה שהיא תקבל תקציב של חמישה מיליון שקל כדי להשתמש בכלי של הרחקת אוהדים ממשחקי החוץ, כפי שנהגה אופ"א עם מכבי חיפה. התנהגות אלימה של אוהדים תמנע מהם להגיע למשחקי חוץ, ולכן יצרנו קופה שנועדה לתת מענה לקבוצות הקטנות שחיות מהכנסות של קהל החוץ. נעשה חישוב כמה קבוצות קטנות אמורות היו להרוויח ונפצה אותן".
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
השר ממשיך וחושף פרטים על התוכנית שלו לקראת העונה שבפתח: "במשטרה, מבחינתי גם יס"מ, ייכנסו לעובי הקורה. החדרת אבוקות ליציעים תביא מיידית לאיסור הכנסת אביזרי עידוד. מעבר לכך, העלינו קמפיין מאוד מרגש וכל אוהד שרואה אותו לא יכול להישאר אדיש, ולא משנה כמה הוא אלים. זה מסביר כמה האלימות הורסת את המשחק. רואים שם ילד שמגיע למגרש ואוהדים שהורסים לו הכל. בנוסף, ממש בקרוב נתחיל שיח עם ארגוני אוהדים על מנת לנסות למצוא פתרון של פירוטכניקה מסודרת. זה ייעשה באופן מבוקר ולא חסר אחריות".
מה עוד? "אגלה לך כאן שמשרד הספורט מקים יחידה מיוחדת למניעת אלימות. שים לב, זו לא משטרה. היחידה תמנה סדר כוחות של 150 יוצאי יחידות קרביות שיקבלו הכשרה וסמכויות לעשות את הדברים הנדרשים, בין היתר מתן קנסות. סדר גודל של 60־70 לוחמים כאלה יוצבו בכל משחק מרכזי, בעיקר ביציעים הבעייתיים, והם יימנעו ככל הניתן מחיכוך עם האוהדים. הם חבר'ה רציניים. היחידה המיוחדת תהיה בשטח כבר בינואר הקרוב, ולא רק במשחקים. אנשיה יכירו את האוהדים, יחיו את השטח. במהלך העונה ייכנסו לתמונה גם כלבי הרחה נגד אבוקות, וימונה שופט ייעודי לספורט. נכשיר שופט כזה בפרק זמן של חודשיים־שלושה.
"המועדונים יהיו אחראים שיהיה זיהוי לכל אוהד – שם, תעודת זהות ותמונה. המצלמות נמצאות במגרשים ויודעות להפיק את התמונה של האוהד הפורע. נוכל להגיע אליו באמצעות אפליקציה עם הפרטים ולתת לו את העונש. הקבוצות יהיו מחויבות לשתף פעולה עם המשרד כדי לאתר את אותם האוהדים. אלו פעילות אקטיביות ומשמעותיות שלא היו בעבר".
7 צפייה בגלריה
אלוף האלופים מכבי חיפה בית"ר ירושלים
אלוף האלופים מכבי חיפה בית"ר ירושלים
"העלינו קמפיין מרגש שלא ישאיר את האוהדים אדישים". אוהדי מכבי חיפה והאבוקות
(צילום: עוז מועלם)
אתה לא שר הספורט הראשון שמבטיח כלים להתמודדות עם האלימות. למה שהפעם זה יצליח? "מבטיח לך שאדאג שהורה שמגיע למגרשים עם הילדים שלו ירגיש בטוח ויחזור הביתה בשלום. אני רציני מאוד לגבי זה, וברור לי שאבחן על זה. זו המשימה הכי חשובה שלי. אני יודע דבר אחד – המהפכה הזו תביא את הבשורה הגדולה כי אנחנו עושים מגוון רחב של פעולות".
יש תחושה שארגוני האוהדים השתלטו על הכדורגל, ואפילו בעלי הקבוצות מתרפסים בפניהם וחוששים. "נכון, וזה עשה נזק גדול מאוד לענף. חבל מאוד, כי בספורט נטו אנחנו חווים תקופה שאני לא זוכר עם התקדמות אדירה בכל הפרמטרים. האלימות הורסת הכל וזה לא יכול להימשך ככה".

"עונש מבאס לאוהדים, אבל לא קולקטיבי"

השם הרע של האוהד הישראלי כבר הגיע לאירופה. "נכון, כמו במקרה של מכבי חיפה במלטה. שים לב שהענישה של אופ"א במשחקים ללא קהל הפריעה מאוד לאוהדים, לכן הלכתי לכיוון הזה. זה עונש מאוד מבאס, לא קולקטיבי כמו הפחתת נקודות, אבל כזה שמרתיע אוהדים. הרי אלו שמשליכים אבוקות מגיעים למשחקי החוץ. הסנקציה הזו פוגעת בקבוצה שהייתה רוצה לקבל עידוד של הקהל שלה. זה חלק מהפתרונות המרכזיים. תראו שבעונה הקרובה יהיה שינוי, אני כמעט בטוח בזה".
"כל מי שתורם לנבחרת הייתי רוצה אצלי. זהבי יכול היה לתרום, והייתי שמח שכל שחקן שיכול לעזור לנו לעלות ליורו יהיה יחד איתנו. אבל אני לא מקבל את ההחלטות"
לצד הגזענות המכוערת, רואים לאחרונה יותר מדי אירועי אלימות בין שחקנים, האחרון שבהם תקרית השש־בש של רמזי ספורי. גם אנשי צוות מלבים את האווירה בלא מעט מקרים. "באופן הכי ברור יצאתי נגד הגזענות. אחרי מה שקרה עם מוחמד אבו־פאני בנבחרת, הגעתי אליו ישר הביתה, אני לא אקבל את התופעה הזו. זה האל"ף־בי"ת בכל מה שקשור להתנהגות אוהדים, תהיה ענישה ונאכוף את זה בכל החומרה. ברגע שנגיע לאנשים שמתנהגים באופן אלים או גזעני, ההיקפים יירדו באופן דרמטי. לגבי אלימות בין שחקנים, זו שמגיעה מתוך המגרש ומחלחלת ליציע – גם פה ננקוט אפס סובלנות. אין דבר כזה ששחקן שאמור להוות דוגמה יהפוך למודל רע לחיקוי. צריכים להיות עונשים כבדים מאוד לשחקן אלים, ולא למועדון".
7 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"הקבוצות יהיו מחויבות לשתף פעולה עם משרד הספורט"
(צילום: עוז מועלם)
אנחנו בשנה אולימפית. מהי הבשורה החדשה שאתה מביא בנושא הזה? "הכפלנו את תקציב הספורט האולימפי ל־40 מיליון שקל ועכשיו הוא כבר עלה ל־50 מיליון שקל. תקציב ההכנות הוכפל פי שניים וחצי, כי אנחנו רואים פוטנציאל מדליות חסר תקדים. הסיכויים להביא מדליות רבות גבוהים מאוד והתקציבים האולימפיים מטורפים, הגדולים ביותר מקום המדינה. הוועד האולימפי בהלם שהסכמנו לכל הדרישות שלהם וששמנו כל כך הרבה כסף. אני צופה שנביא יותר מדליות מבכל האולימפיאדות האחרות".
יש גם מתווה לעידוד קבוצות לשתף צעירים בכדורגל ובכדורסל.
"כל קבוצה בליגת העל בכדורגל תקבל שלושה מיליון שקל אם תחזיק בסגל שלה לפחות שני שחקנים מתחת לגיל 21 ושניים מתחת לגיל 24, ותוותר על זר בנוער. הישראלים הצעירים יקבלו יותר דקות והזדמנויות, המתווה הזה כבר אושר. בכדורסל לפחות תשע קבוצות יאמצו את המתווה, ולפיו כל אחת תקבל 2.5 מיליון שקל אם תסתפק בארבעה זרים במקום חמישה ותפנה שני מקומות בסגל לשחקנים מתחת לגיל 21 ושניים לשחקנים ל־24, כאשר אחד מהם חייב להיות תמיד על המגרש. אתה תראה שגם קבוצות כמו הפועל ת"א או הפועל חולון, שלא אימצו את המתווה, יחשבו מסלול מחדש ויצטרפו ליוזמה. בליגה הלאומית בכדורגל ובכדורסל כל קבוצה תקבל מיליון שקל על שיתוף צעירים. בכדורעף, בכדוריד ובכדורמים יקבלו עד 300 אלף שקל. כל הענפים קיבלו חיזוקים כלכליים משמעותיים. זו באמת מהפכה".
7 צפייה בגלריה
מונס דאבור
מונס דאבור
"החליט להביע עמדה פוליטית וזה פגע בו". דאבור
(צילום: עוז מועלם)

"מספרים מטורפים שלא היו בספורט הנשים"

תראה את חגיגת מונדיאל הנשים באוסטרליה, אתה מבין כמה הכדורגל שלנו רחוק משם? ובכלל, הפערים בין גברים לנשים בספורט הישראלי רק עולים. "אנחנו מכפילים את תקציבן של קבוצות הנשים. כל קבוצה בליגת העל בכדורגל תקבל 1.5 מיליון שקל, ובכדורסל 1.8 מיליון – אלו מספרים מטורפים שלא היו בספורט נשים. אנחנו דורשים יותר פיתוח של נערות והקמת תשתיות. ספורט הנשים עובר מהפכה אדירה".
דור תורג'מן, אחד מכוכבי הנבחרות הצעירות הקיץ, לא מקבל קרדיט במכבי ת"א, והוא לא היחיד. הכדורגל הישראלי לא ממנף את ההצלחה. "זו הסיבה שיזמנו את המתווה שמחייב ארבעה צעירים בסגל מתוך 18 שחקנים. בלאומית צריכים כבר שישה צעירים בסגל כדי לקבל את שלושת מיליוני השקלים. לא נתקצב הגדלה של זרים. אנחנו לא מחייבים אף אחד לעשות משהו, אבל כן מתמרצים מי שיפעל על פי המדיניות של כמה שפחות זרים וכמה שיותר ישראלים. אני מעדיף זר אחד איכותי על פני הכמות".
מצד אחד אתה מצדד בשילוב צעירים, מצד שני אתה חותם על המלצה להעניק לאנריק סאבוריט אזרחות כדי שיוכל לשחק בנבחרת, מה שיפנה למכבי ת"א מקום לזר נוסף. "אנחנו אומרים בצורה ברורה שנפעל אך ורק לאיזרוח שחקנים שמועילים לנבחרות ישראל. ההתאחדות פנתה אלינו והסבירה את הצורך בסאבוריט במטרה לעלות ליורו, ולכן תמכנו באזרוחו. לא תהיה פה השתוללות של איזרוחים. באיגוד הכדורסל ביקשו לאזרח את קאדין קרינגטון ונפעל לעשות את זה. הכל נקודתי ורק בהתאם לבקשת ההתאחדויות".
"מונס דאבור החליט להביע עמדה פוליטית וזה פגע בו. טוב יעשו השחקנים אם יתמקדו בכדורגל ופחות בפוליטיקה. אני למשל לא מתערב בענייני ההמנון"
אם אתה המנהל של נבחרת ישראל, ערן זהבי ישן בחדר לבד? "כל מי שתורם לנבחרת הייתי רוצה אצלי. זהבי יכול היה לתרום, והייתי שמח שכל שחקן שיכול לעזור לנו לעלות ליורו יהיה יחד איתנו. אבל אני לא מקבל את ההחלטות".
כמי שהיה יו"ר של מועדון הכדורסל בקריית־גת, מה דעתך על העובדה ש־14 שחקני נבחרת לא הגיעו מסיבות שונות למוקדמות הטורניר הקדם־אולימפי? זה נראה כמו זלזול. "כל מי שלא מגיע לנבחרת עושה טעות כפולה: גם פוגע בקריירה של עצמו וגם במטרות הלאומיות. הייתי מצפה שכל שחקן שמוזמן יתייצב. זה דבר בסיסי, מי שמוותר על הנבחרת מקבל החלטה לא נכונה. באיגוד הכדורסל יידעו מה לעשות איתם. אמנם יש גם סיבות אובייקטיביות להיעדרויות, אבל אם שחקן בוחר שלא להגיע – זה לא בסדר".
7 צפייה בגלריה
תורג'מן (משמאל) עם דור פרץ
תורג'מן (משמאל) עם דור פרץ
ומה עם הצעירים הישראלים? תורג'מן (משמאל) עם דור פרץ
(צילום: טל שחר)
אתה רואה מה קורה עם הדרת הנשים בתחבורה הציבורית, זה עלול לחלחל גם ליציעים? "בחיים לא. אנחנו מדינה מערבית ומודרנית, הספורט לא ייפגע בשום פרמטר ויהיה סטטוס קוו ברור".

"ששחקנים יתמקדו בכדורגל ופחות בפוליטיקה"

אחד האלמנטים המרכזיים שהצהרת לגביהם הוא נושא כיבוד סמלי הלאום. "זה עיקרון חשוב. באותה נשימה, כפי שאנחנו מצפים ששחקנים יכבדו את חולצת הנבחרת ואת דגל המדינה, כך אנחנו צריכים לכבד אותם. בהקשר של אבו־פאני, שהגיע לשרת את הנבחרת וספג קריאות מכוערות, אנחנו מחויבים לכבד את המשתתפים. מונס דאבור החליט להביע עמדה פוליטית וזה פגע בו. טוב יעשו השחקנים אם יתמקדו בכדורגל ופחות בפוליטיקה. אני, למשל, לא מתערב בענייני ההמנון".
מה אתה חושב על דני אבדיה? "הכדורסלן הישראלי אולי הטוב ביותר בכל הזמנים. הוא ועומרי כספי הם פורצי דרך בספורט הישראלי. כספי עשה דרך מדהימה ב־NBA, ואני בטוח שהשיא של אבדיה עוד לפניו. הוא יגיע לטופ של הליגה".
וכשאני אומר אופיר חיים, מה עולה לך בראש? "במילה אחת – לב. הוא מחובר לנבחרת שלו, השחקנים משחקים בשבילו, וזה דבר שחשוב מאוד למאמן. אני מאוד שמח שהוא ממשיך בנוער".
לסיום, איזו מורשת היית רוצה להשאיר אחריך בתפקיד? "אני רוצה לראות עוד קפיצת מדרגה בספורט הישראלי. יותר הישגים באירופה, יותר הצלחות באולימפיאדה ובתחרויות הבינלאומיות – והרבה יותר ישראלים וישראליות שמשתתפים בענפים השונים – כלומר הגדלה משמעותית בכמות הספורטאים הפעילים. אם זה יקרה, אוכל להגיד שקידמתי את הספורט הישראלי. זו הייתה השאיפה הגדולה שלי לאורך שנים, ואני מרגיש שאנחנו בדרך הנכונה. מבטיח לך שבעוד כמה שנים נראה את הספורט הישראלי במקום טוב מאוד".