בתקופה של מהפכה משפטית, גם בחלקת האלוהים הקטנה של הכדורגל הישראלי מתכננים בהתאחדות לבצע שינויים משמעותיים במערכת – בשני מישורים. בצד האישי, היועץ המשפטי ותובע ההתאחדות יוחלפו, אב בית הדין העליון יסיים את תפקידו בקיץ הבא, הקדנציה של הדיינים תוגבל בזמן וייקבעו קריטריונים ברורים לנושאי המשרות האלה. בצד המקצועי, לתקנון המיושן יוכנסו כלים נוספים ומגוונים במטרה להיאבק באלימות בכדורגל לסוגיה בשונים. אבל על דבר אחד צריך לשמור גם בתוך הרצון לשנות: על העצמאות של מערכת המשפט.
האיזון העדין בין בעלי התפקידים חייב להישאר על כנו. בעבר ניסו גורמים בכירים בהתאחדות להשפיע על התובע ועל הדיינים. זה לא קורה יותר מדי, אם תשאלו את אנשי ההתאחדות זה לא קורה בכלל, אבל יש גם רוח המפקד – פומבית או סמויה, שמרחפת במסדרונות בית הדין.
3 צפייה בגלריה
דייני בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל
דייני בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל
כולם משגרים להם מסרים. דייני בית הדין המשמעתי
(צילום: אורן אהרוני)
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט המיוחד לפתיחת העונה של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט המיוחד לפתיחת העונה של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט המיוחד של "ידיעות אחרונות" לפתיחת העונה (איור: ליאו אטלמן)
הדיינים מחויבים – והם לרוב עושים זאת – להתנתק מרעשי הרקע, מהפרסומים בתקשורת ומהאינטרסים של הכוחות הגדולים והדורסניים בכדורגל הישראלי, ולקבל את ההחלטות הנכונות. כולם משגרים מסרים, לכאורה באוויר, שאמורים להגיע לאוזניהם של הדיינים. המקרה האחרון, ואולי הבוטה ביותר, היה בפרשת פיצוץ טקס הנפת גביע המדינה בסמי עופר.
ההתאחדות עשתה קואליציה עם בית"ר ירושלים, וגם התובע והיועץ המשפטי יישרו קו, כנגד הדיינים בשתי הערכאות – ובסופו של דבר בית"ר קיבלה את העונש שהיה הרע במיעוטו מבחינתה. זה התחיל מהרחקה מאירופה, המשיך בהדחה מגביע המדינה והסתיים בהפחתת ארבע נקודות ליגה.
3 צפייה בגלריה
שינו זוארץ
שינו זוארץ
קואליציה עם בית"ר. זוארץ
(צילום: עוז מועלם)
הדיינים צריכים לשדר אמינות ולהיות כפופים רק לספר החוקים שעומד לפניהם, אבל לשם כך עליהם להקפיד על אחידות בין המועדונים. לא אחת קורה ששתי קבוצות עומדות לדין על אותן עבירות ובאותם סעיפי אישום, אבל מקבלות עונשים שונים. אפשר לתת הקלות לקבוצות שמבצעות פעולות אקטיביות אצל האוהדים שלהן במטרה למנוע אלימות, אבל גם לבחון עד כמה הן אכן אפקטיביות. עוד פרמטר שמעמיד באור שלילי את בתי הדין הוא הפערים בין גזרי הדין בשתי הערכאות. כמו במשפטים האזרחיים, שם יש הבדלים בין הפסיקות בבית משפט השלום לערעורים אחר כך במחוזי או בעליון, כך קורה גם בבתי הדין של ההתאחדות, אבל בתדירות גבוהה יותר ובכמות גדולה יותר. קבוצות שנענשו בבית הדין המשמעתי יודעות שבית הדין העליון יקל עליהן מאוחר יותר. גם בנושא הזה צריכה להיות אחידות, כדי שכולם יידעו ויראו שיש דין ויש דיין.
וגם: לא תרחיק את בית"ר ירושלים מאירופה. היא עושה את זה מצוין בעצמה