זו ללא ספק הייתה אחת העונות הארוכות בתולדות מכבי חיפה, אבל גם אחת המוצלחות יותר שלה. הירוקים השלימו רצף של שלוש אליפויות לראשונה זה 17 שנה, ועם עזיבתו הצפויה לפרק החדש בקריירה שלו, ברק בכר בהחלט יכול להתגאות בכך שהשאיר אחריו שושלת, ואת אחת הקבוצות השלמות אי פעם בכדורגל הישראלי.
האימפריה מכה שלישית: האליפות של מכבי חיפה - כתבות נוספות
לא מעט עליות וירידות עברו על הירוקים, שהפכו לקבוצה הראשונה בתולדות הכדורגל הישראלי שזוכה באליפות בעונה שבה עלו לשלב הבתים של ליגת האלופות. למרות העומס, בכר והצוות המקצועי הצליחו לייצב את השורות, להביא את הרכש הנכון בדרך לעוד צלחת. אלו הרגעים המרכזיים של האלופה בדרך לעונה היסטורית.
12 צפייה בגלריה
אצילי חוגג
אצילי חוגג
אחראי על השער ששלח את מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות. אצילי חוגג
(צילום: AP)

העלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות

23 באוגוסט: מכבי חיפה יצאה להר הגעש בבלגרד שהיה מלא בכ-50 אלף אוהדים, בידיעה שתיקו יספיק לה כדי לעלות בפעם השלישית בתולדותיה לשלב הבתים של הטורניר הכי נוצץ בעולם. מדובר ללא ספק באחד האצטדיונים הגדולים והביתיים ביותר באירופה ולמרות שנקלעה לפיגור 2:0, ואף החמיצה פנדל - האלופה הישראלית לא הרימה ידיים וחזרה למשחק בזכות שער אדיר של סונדגרן, רגע לפני המחצית.
בדקה ה-90 כדור חופשי של עומר אצילי נבעט פנימה על ידי שחקן של הכוכב האדום וקבע 2:2 אדיר (4:5 לירוקים בסיכום שני המשחקים), שהעלה את הירוקים לשלב הבתים ונתן את האות לחגיגות הגדולות.
12 צפייה בגלריה
שחקני חיפה נוחתים
שחקני חיפה נוחתים
שחקני חיפה מקבלים כבוד של גיבורים עם החזרה מבלגרד, אחרי העלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות
(צילום: עוז מועלם)

לאו מסי ופריז סן-ז'רמן מגיעים לסמי עופר

14 בספטמבר: עוד בהגרלה כולם במכבי חיפה קיוו לקבל יריבה אטרקטיבית, ואכן הירוקים קיבלו את הקבוצה הכי גדולה ועטורת כוכבים: פריז סן-ז'רמן. ההתרגשות הייתה בשיאה מעצם ההגעה לארץ של שמות כמו קיליאן אמבאפה, ניימאר וכמובן לאו מסי. רחובות נסגרו, והאבטחה סביב המלון שבו שכנה הקבוצה מפריז הייתה חסרת תקדים. משחק אדיר של חיפה לא הספיק מול הכוכבים הגדולים בעולם, ולמרות שצ'ארון שרי העלה את חיפה ל-0:1 בדקה ה-24 וגרם להר הגעש בסמי עופר להתפוצץ, שלושת הטנורים של פריז - מסי, ניימאר ואמבאפה - חוללו מהפך ופריז ניצחה 1:3. בסיום ציינו הצרפתים שמדובר באצטדיון ובאווירה שלא נתקלים בהם בכל יום.
12 צפייה בגלריה
מסי עם הכדור, גולדברג דולק אחריו
מסי עם הכדור, גולדברג דולק אחריו
סוללת הכוכבים של פ.ס.ז' גרמה להתרגשות בכרמל. מסי עם הכדור, גולדברג דולק אחריו
(צילום: עוז מועלם)

העקב של דין דוד מהמם את מכבי ת"א

1 באוקטובר: במחזור השישי נערך הקלאסיקו הישראלי - מכבי חיפה מול מכבי ת"א. כרגיל, האווירה הייתה מחשמלת, הקהל בטירוף, ועל המגרש מכבי חיפה התקשתה לכבוש - עד שדין דוד עלה מהספסל. החלוץ ניצל טעות קשה של אנריק סאבוריט (84) והוסיף עוד שער עם העקב בתוספת הזמן שהקפיץ את מכבי חיפה לראשות הטבלה על חשבון הצהובים. מאז ועד סוף העונה הם לא נפרדו מהפסגה. זה היה ניצחון קשה, אך הקבוצה של בכר, ששיחקה באותה תקופה בליגת האלופות, הרגישה כבר אז שהיא יותר טובה מהיריבה בצהוב.
12 צפייה בגלריה
דין דוד שחקן מכבי חיפה
דין דוד שחקן מכבי חיפה
סידר ניצחון בקלאסיקו הישראלי נגד מכבי ת"א. דין דוד
(צילום: גיל נחושתן)

מכבי חיפה מהממת את יובנטוס ואירופה

11 באוקטובר: לאחר שלושה הפסדים בשלושת המחזורים הראשונים בשלב הבתים של ליגת האלופות, הגיעה יובנטוס הגדולה לסמי עופר, וחשבה שהניצחון בכיס שלה. עם זאת, לירוקים היו תוכניות אחרות. כבר בדקה ה-7 מצאה הגבהה של פייר קורנו את עומר אצילי, שניסה לנגוח, אך הכדור פגע לו בגב. שוער האורחת וויצ'ק שצ'סני הגיב לא טוב והכדור חדר פנימה והרים את 30 אלף האוהדים ביציעים. בדקה ה-42 אצילי שוב כבש, והפעם זה הלך בדיוק כפי שתכנן: הקשר ההתקפי קיבל כדור מפיירו, ובעט מתוך הרחבה טיל אדיר אל החיבורים. 0:2 ענק למכבי חיפה, שחוגגת ניצחון ראשון בשלב הבתים מאז 30 באוקטובר 2002, וניצחון ראשון לקבוצה ישראלית בשלב הבתים מאז 2010.
12 צפייה בגלריה
וויצ'ק שצ'סני שוער יובנטוס סופג שער מול מכבי חיפה
וויצ'ק שצ'סני שוער יובנטוס סופג שער מול מכבי חיפה
לא הבין מה עבר אותו. הטיל של אצילי לחיבורים של שצ'סני
(צילום: עוז מועלם)

הנסיגה וההתרסקות בבלומפילד

23 בינואר: האלופה לא ניצחה את מכבי ת"א בבלומפילד במשך יותר מ-12 שנים ובמחזור ה-19 קיוותה לעצור את הרצף השלילי. מנגד, הצהובים הגיעו בפיגור של שמונה נקודות מהאלופה וידעו שזה הצ'אנס האחרון לחזור למרוץ האליפות - ועלו לכר הדשא בהתאם. מכבי ת"א שלטה ודרסה את הירוקים הודות ליכולת מופלאה של פארפה גויאגון, שכבש את הראשון, ויחד עם צמד של זהבי המארחת השיגה 0:3 חלק.
12 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
מכבי ת"א ממש לא הקלה על האלופה שבדרך. ערן זהבי ב-0:3 של הצהובים בבלומפילד
(צילום: עוז מועלם)

טוומאסי ונתניה מרסקים את חלום הדאבל

28 בפברואר: כשהאלופה הוגרלה ברבע גמר הגביע מול מכבי נתניה היא ידעה שמדובר ביריבה עיקשת ולא פשוטה, אך התנחמה בכך שמדובר בשני משחקים: בית וחוץ. המשחק הראשון בנתניה הסתיים ב-2:2 שהעביר את ההכרעה לסמי עופר. נתניה, שהייתה בתקופת השיא שלה, הגיעה למשחק החוץ והסתכלה לירוקים בלבן של העיניים. לאחר 1:1 בתום 90 דקות הגיע שער הניצחון של פטריק טוומאסי (99) בהארכה, שסידר לאורחת את הכרטיס לחצי הגמר וחלום הדאבל של הירוקים נגוז פעם נוספת.
12 צפייה בגלריה
פטריק טוומאסי חוגג
פטריק טוומאסי חוגג
הרס לירוקים את חלום הדאבל. פטריק טוומאסי חוגג
(צילום: עוז מועלם)

השלושער של אצילי בדרבי

6 במרץ: עומר אצילי לא כבש במשך שמונה מחזורים עד אותו משחק, וזכה להרבה מאוד ביקורות עקב היכולת שהציג. ערן זהבי כבר עקף אותו בטבלת מלך השערים ומכבי חיפה הבינה שללא הכוכב הכי גדול שלה יהיה לה קשה מאוד לזכות באליפות שלישית ברציפות. בכר הוריד אותו לספסל, אבל אז הגיע הדרבי של חיפה. אצילי שבר את הבצורת עם שלושער אדיר, השתווה לערן זהבי במניין הכיבושים ומאז לא עצר וסחף אחריו את חיפה לעבר עוד תואר. מכבי חיפה ניצחה 1:4 בדרבי, אך מי שהיה חתום יותר מכולם על ההצגה היה אצילי - הכוכב הבלתי מעורער של הירוקים גם באליפות הזו.
12 צפייה בגלריה
עומר אצילי חוגג
עומר אצילי חוגג
אחרי אותו דרבי, הוא חזר לעצמו - וכך גם מכבי חיפה. עומר אצילי חוגג מול הפועל חיפה
(צילום: גילי נחושתן)

ג'וש כהן מחזיר את הירוקים מהקבר

18 במרץ: הפער מבאר-שבע צומק לנקודה אחת בלבד, והלחץ על הירוקים היה ענק. מ.ס אשדוד - מהקבוצות המפתיעות של הליגה העונה - הגיעה לסמי עופר, הובילה 0:1, בטובינסיקה הורחק בפתיחה והיריבה זכתה בעוד פנדל. אך אז ג'וש כהן השאיר את הירוקים בתמונה עם הדיפת פנדל הירואית, ושני פנדלים מדויקים מצדו של אצילי סידרו למארחת ניצחון ענק שכולו אופי, ועוד בעשרה שחקנים - כמו אלופה אמיתית. ללא כל ספק, ניצחון של עונה שלמה.
12 צפייה בגלריה
שוער מכבי חיפה ג'וש כהן עוצר את הפנדל של שחקן מ.ס אשדוד חמודי כנעאן
שוער מכבי חיפה ג'וש כהן עוצר את הפנדל של שחקן מ.ס אשדוד חמודי כנעאן
עצירת ענק שלו בדרך לניצחון שכולו אופי. ג'וש כהן הודף את הפנדל של חמודי כנעאן
(צילום: עוז מועלם)

הניצחון במשחק העונה השלישי מול הפועל באר-שבע

1 באפריל: במחזור 28 אירחה מכבי חיפה את באר-שבע והשיגה 0:1 קשה מאוד הודות לשער של פיירו (27). זה היה משחק לא טוב של המוליכה, ואפילו בכר הודה שקבוצתו הייתה פחות טובה. עם זאת, בשורה התחתונה זה היה ניצחון סופר חשוב ומשמעותי בקרב על התואר, שהוכיח פעם נוספת שגם כשהיא לא טובה מכבי חיפה יודעת להיות קבוצה יעילה, מאומנת ואחת שמשיגה את הנקודות גם בימים לא גדולים שלה.
12 צפייה בגלריה
שחקן הפועל באר-שבע איתן טיבי מאוכזב על רקע שחקני מכבי חיפה שחוגגים
שחקן הפועל באר-שבע איתן טיבי מאוכזב על רקע שחקני מכבי חיפה שחוגגים
גם כשלא נראתה טוב, ידעה לקחת את הנקודות. איתן טיבי מאוכזב על רקע החגיגות של שחקני מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

אופי של אלופה

23 באפריל: באר-שבע צימקה את הפער לארבע נקודות שעות ספורות לפני שמכבי חיפה יצאה למשחק חוץ באצטדיון הי"א, אחד המגרשים הקשים בארץ. ואכן, הירוקים הסתבכו. דין דוד העלה אותם ליתרון, אך אשדוד הצליחה להשוות וזה הרגיש שהמשחק בדרך לתיקו שהיה מעמיד את הפער בפסגה על חמש נקודות, שבוע לפני המשחק מול באר-שבע, אבל אז הגיע אצילי שכבש מהנקודה הלבנה בדקה ה-89 וסידר ניצחון חוץ חשוב, שהחזיר את הפער בפסגה לשבע נקודות ולמעשה סגר את הסיפור. הקהל חגג בסיום עם השחקנים וקרא לבכר "תישאר תישאר". המאמן התקשה לשמור על ארשת פנים רגועה כהרגלו - ודמע. זה היה ללא ספק רגע מרגש בפרק הסיום של המאמן במועדון הירוק.
12 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
ניצחון שכולו אופי, וזה שלמעשה סגר את סיפור האליפות. שחקני מכבי חיפה חוגגים באשדוד
(צילום: עוז מועלם)

מהומת הענק בטרנר

1 במאי: כשנותרו ארבעה מחזורים לסיום העונה, יצאה מכבי חיפה למשחק חוץ מול הפועל באר-שבע, כשלירוקים היו שבע נקודות יתרון בפסגה על פני יריבתם שבמקום השני. ניצחון היה מבטיח למוליכה כבר אז את הזכייה באליפות, וזה אכן התחיל מצוין. שער עצמי של איתן טיבי בדקה ה-11 העניק לחבורה של ברק בכר יתרון 0:1, אך יוג'ין אנסה השווה חמש דקות לאחר מכן ושש דקות בתוספת הזמן נגח מריאנו בריירו שער ניצחון דרמטי מאין כמוהו לדרומיים.
באותו רגע החלה קטטה אלימה בהשתתפות עשרות אנשים, כולל שחקני ספסל ואנשי צוות. מספר שחקנים ספגו השעיות ממושכות, כאשר שחקן קבוצת הנוער של האורחת בסאם זערורה, שכלל לא נרשם בטופס המשחק, ספג את ההרחקה המשמעותית ביותר - 15 משחקים. מעבר לכך, בית הדין של ההתאחדות החליט להפחית ממאזנן של שתי הקבוצות שלוש נקודות, אך זה לא השפיע על מאבק האליפות, מכיוון שמכבי ת"א השלישית כבר הייתה מחוץ למירוץ. כך או כך, אותו אירוע אלים הוא בהחלט כתם שיישאר על שתי הקבוצות והכדורגל הישראלי לשנים רבות.
12 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מרגיעים את חזיזה
שחקני מכבי חיפה מרגיעים את חזיזה
כתם גדול על הכדורגל הישראלי. שחקני מכבי חיפה מרגיעים את חזיזה במהלך המהומות בטרנר
(צילום: דניאל כהן)
פורסם לראשונה: 22:29, 15.05.23