חזן: "ידעתי שיהיה קשה ככל שיעברו הדקות"
(צילום: באדיבות ONE)
אין כמו להרים כוסית לכבוד ראש השנה אחרי ניצחון כל כך מתוק. קשה, אבל מתוק כמו דבש. מאז השער הדרמטי של גבי קניקובסקי בתוספת הזמן שלשום מול בלארוס, החיוך לא יורד מהפנים של אלון חזן. הוא בטח לא אהב את הדרך, את היכולת ואת העובדה ששוב השחקנים שלו הוציאו לו את המיץ. אבל זה לא משנה, יש טבלה שמראה בבירור: חלום היורו חי ובועט.
המאמן הלאומי יודע שהוא ניצב בפני הזדמנות שאולי לא תחזור – הפעם זה ברגליים שלנו והיריבות פחות מאיימות מבעבר. ואם נבחרת ישראל מכריעה משחקים בדקות האחרונות – ההפך הגמור מהדי־אן־איי שלה – אז אפשר אולי לפנטז על מהפך היסטורי. וחזן הוא איש מאמין, בדיוק כמו קניקובסקי שהציל אותו ממבוכה ממש על הבאזר. רק אל תדברו איתו על ניסים.
6 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
"אני לא משווה את עצמי לאף מאמן אחר". חזן
(צילום: עוז מועלם)
"כאדם מאמין, אם אתה לא עושה דברים למטה, השתדלות, לא תהיה לך נגיעה מלמעלה. אז אני יודע שיש כאלו שיקראו לזה נס, אבל השחקנים עבדו קשה כדי להכריע את המשחק, האמינו והמשיכו", אומר המאמן בראיון חגיגי במיוחד ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
כמה שניות לפני הגול הדרמטי של קניקובסקי נשמע קול של תקיעת שופר מהיציע שכל האצטדיון שמע. השגחה עליונה? "אם מצטרפת לכך השגחה עליונה, זה רק עם עבודה קשה, כמו כל דבר בחיים. כל מי שיגיד לך ששמע את השופר וידע שקורה משהו, אז זה לא אמיתי. אבל כל אחד ששמע את השופר לפני כן ואז קיבל את השער של גבי, כבר יכול היה לעשות את החיבור בקלות. זו הגישה שלי. אוי לבן אדם שיושב ולא עושה כלום ומחכה לנס, הנס בא עם עבודה קשה".
6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל גבי קניקובסקי חוגג
שחקן נבחרת ישראל גבי קניקובסקי חוגג
קניקובסקי חוגג בדקה ה-93 מול בלארוס. חזן: "הנס בא עם עבודה קשה"
(צילום: עוז מועלם)
מצד שני, ברור לך שאם המשחק היה מסתיים בתיקו, שוב היו מדברים על הלוזריות ועל התפקוד של המאמן. "אני מודע לזה, אבל משתדל לא להשתעשע עם המילה אם. ברור לי שאם לא היינו מנצחים, הייתי נשאל את השאלות הקשוחות ביותר והייתי משיב על הכל".

"הסבל שווה את זה"

ובכל זאת, מה עובר עליך בדקה ה־93, כשאתה מבין שעוד רגע הקמפיין יכול להיגמר לך? "האמנתי עד הסוף, לא הייתה אפשרות אחרת מבחינתי. אתה עומד על הקווים, השחקנים שלך מסתכלים עליך אחרי ששיכנעת אותם שנה שלמה שדברים תלויים בהם. אם תראה סוג של חוסר אמונה, הם בעצמם לא יאמינו".
מה השתנה בנבחרת תחתיך? "אני לא משווה את עצמי לאף מאמן אחר. אחד הדברים הראשונים שהעברתי לשחקנים זה האמונה העצמית. שהם שווים, ולא משנה מה אומרים עליהם. לנתק אותם מרעשי הרקע. נותן להם תחושה שלא כל דבר הוא סוף העולם, שיהנו מהחוויה. יש לנו חומר אנושי מדהים, נטול אגו".
6 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
מאמן נבחרת ישראל אלון חזן
"אחד הדברים הראשונים שהעברתי לשחקנים זה האמונה העצמית". חזן
(צילום: עוז מועלם)
המשחקים הצמודים, הלחצים הגדולים, אתה בכלל מצליח ליהנות? "אני יודע מה עובר על האנשים הכי קרובים אליי במהלך משחקי הנבחרת – על אשתי, על ההורים שלי, על הילדים שלי שהעצבים שלהם מתוחים עד לקצה. אבל כל הסבל הזה שווה כדי להגשים את המטרה".
איך מתחלקת העבודה בינך לבין יוסי בניון? הוא מעורב בקביעת הרכבים או מייעץ בחילופים מהיציע? "ממש לא. כשירדנו בסיום המשחק הוא רץ וחיבק אותי ואמר לי שכל החילופים שלי היה בול. בניון הוא איש מקצוע אדיר, התיאום בינינו מושלם. הוא נותן לי חופש מקצועי, מביע את העמדה ומאפשר לי לקבל את ההחלטה. אין אגו, אם בניון היה ממליץ לי על חילוף והייתי מסכים, הייתי עושה את זה ולא מתבייש להגיד שזה בזכותו".
"סולומון לא לוקח על עצמו מספיק? כל יריבה נגדנו מבינה שהדרך שלה למנוע צרות היא לשים עליו שניים־שלושה שחקנים. הוא עושה עבודה פנטסטית ועוד יביא מספרים"
בוא נסתכל על המוקדמות עד עכשיו – ניצחנו את הקטנות, עשינו תיקו מול קוסובו ורומניה והפסדנו לשווייץ. אלו התוצאות שציפית להן? "אני לא מרגיש סיפוק, בכלל לא. ברומניה בוודאות היינו צריכים להוציא שלוש נקודות, הן היו בכיס. מול קוסובו יכולנו לנצח וגם להפסיד, ממש לא פיספסנו נקודות מולם. צריכים להיות הגונים, משחק ראשון הוא תמיד מוקש. רומניה, עם כל המחמאות שנתנו לה לפני הטורניר, רק נקודה אחת מעלינו".

"נבוא לנצח את שווייץ"

אתה מסכים שזה הבית הקל ביותר שהיה לישראל בטורניר מוקדמות? "אין דבר כזה בית קל. קח את פולין, שהוגרלה עם אלבניה, מולדובה וצ'כיה. הם קנו מראש כרטיסים למלון בגרמניה, ועכשיו הם במקום הרביעי. נגמרו הבתים הקלים נגמרו הבתים הקלים, כל יריבה היום משוכה קשה, תראה מה קורה בבתים האחרים".
6 צפייה בגלריה
יוסי בניון מסיבת עיתונאים נבחרת
יוסי בניון מסיבת עיתונאים נבחרת
"איש מקצוע אדיר". בניון
(צילום: עוז מועלם)
זהו, זה ראש בראש מול רומניה. הבעיה היא שבזמן שהם ישחקו מול אנדורה ובלארוס, לך יש את שווייץ וקוסובו. "כרגע אני חושב רק על שווייץ. נבוא מולם בלי חשש במטרה לנצח. לא פחות. מדובר נבחרת פנטסטית, אבל יש לה כמה נקודות תורפה".
בחרת בארבעה חלוצים שלא נותנים תפוקה, אף אחד מהם לא הבקיע אפילו שער שדה אחד בשישה משחקים. "היו לנו קמפיינים עם כמות גדולה של חלוצים ושערים ולא הגענו לשום מקום, כי לא קיבלנו את המספרים משחקנים אחרים. אנחנו מספיק מגוונים".
ועוד הרכבת את שון וייסמן שבכלל לא משחק בגרנדה. "יש שחקנים שעושים כברת דרך איתנו, נאמנים לשיטה, ואתה כמאמן נבחרת יכול להרים שחקן שלא משחק בקבוצה שלו. וייסמן לא תמיד קיבל את הצ'אנס הראוי בנבחרת, והגיע הזמן. כשהכנסתי אותו ברומניה הוא עבד יפה מאוד".
6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל שון וייסמן
שחקן נבחרת ישראל שון וייסמן
"יש שחקנים שעושים כברת דרך איתנו, נאמנים לשיטה". וייסמן
(צילום: עוז מועלם)
בזמן שכל החלוצים בבצורת, ערן זהבי פתח עונה עם עשרה שערים. לא הגיע הזמן לפתור את הסיפור הזה? "אתה חושב שלא היו ניסיונות לפתור את זה? מה אתה מצפה, שנוותר על הדרך שהתוונו לשחקנים הצעירים אחרי שכולם התיישרו ואחרי ששיכנענו אותם שזה המסלול הנכון? למכור את כל הערכים שלך? לא אעשה זאת. ערן הוא חלוץ סופר־מוערך ולכן בחרנו בו מתחילת הדרך להיות החלוץ שלנו. כל מי שאומר שהוא לא זומן מטעמים מקצועיים או שאנחנו לא רוצים אותו, זה ממש שטויות. אבל כשדברים לא מתנהלים בדרך שלנו, אז אני מצטער, לא יקרה. נראה לך שאני חושב שזהבי לא מתאים לנבחרת ישראל? מה, אני כזה לא מבין כדורגל? אבל יש דברים שגדולים מהשיקולים המקצועיים. אם נתחיל לזגזג בניסיון להשיג משהו זמני, נאבד את הדרך".

"אין משבר חלוצים"

לא כדאי לפעמים לסטות מהדרך למען המטרה? לוותר? הרי שחקן כמו זהבי יגדיל את הסיכוי לעלות ליורו. "אני לא מבין, מה יש פה לוותר? אין שום משבר של חלוצים, הבעיה היא שלא הצלחנו לספק מצבים לחלוצים. אני לא מכופף שום כללים, מלא אמונה במי שנמצא איתנו. אם לא הייתה הפרה של תנאים, הדלת הייתה פתוחה. שווה לקחת דרך שאתה בונה במשך שנה שלמה צעד אחרי צעד ולזרוק אותה לפח רק בשביל הסיכוי קטן שזה יצליח?".
מנור סולומון, השחקן הבכיר בנבחרת, לא לוקח על עצמו מספיק בקמפיין. "בוא נודה על האמת, כל יריבה מבינה שהדרך שלה למנוע צרות מולנו היא לשים על מנור שניים־שלושה שחקנים. הוא עושה עבודה פנטסטית ועוד יביא מספרים. מנור נטול אגו, הברומטר של הנבחרת, אני מלא הערכה כלפיו".
6 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
"אני לא מכופף שום כללים". זהבי
(צילום: עוז מועלם )
אחת הבשורות הגדולות שלך ושל בניון היא שילוב כוכבי נבחרת הנוער. יש ארבעה שחקנים בני 19־20 בהרכב שלך, זה מדהים. "כל צעיר עם יכולת גבוהה מזה של שחקן ותיק, ישחק. למקין, תורג'מן, רביבו וגלוך כבר נכנסו לעניינים ויש עוד כמה צעירים על הכוונת. זו המגמה ונמשיך איתה".
מהרגע הראשון הצהרת שעומרי גלזר הוא השוער הבכיר. לעומת זאת, יש לך על הספסל שוער שלובש את האפודה של באיירן מינכן. "דניאל פרץ שוער פנטסטי, ולא רק בגלל שהוא בבאיירן. הוא התחיל אצלי בנערים, אני מכיר את היכולות שלו. גלזר נמצא בכושר מצוין, אחרי עונה פנטסטית בבאר־שבע. אם היה לי אישור מאופ"א, הייתי שם שני שוערים בשער, תאמין לי. ההזדמנות של פרץ תגיע. אם הוא ישחק בבאיירן באופן קבוע, נבחר את הטוב ביותר".