העונה שעברה הייתה לא רעה מבחינה מקצועית עבור הפועל ת"א, שסיימה במקום החמישי. הקיץ שבא בעקבותיה כבר היה מצוין – מבחינה כלכלית. הקבוצה מכרה שחקנים ביותר מ־14 מיליון שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז סיום העונה שבה שיחקה בליגת האלופות, לפני למעלה מעשור. אז נמכרו דגלאס דה סילבה לזלצבורג, איתי שכטר וגילי ורמוט לקייזרסלאוטרן, וינסנט אנייצה לליל וערן זהבי לפאלרמו.
ההשקעה בשנים האחרונות במחלקת הנוער, בניהולו של עומר בוקנסבוים, הוכיחה את עצמה כשגידלה שחקנים איכותיים ובשלים, שארבעה מהם נמכרו לאחרונה בכארבעה מיליון יורו: אושר דוידה לסטנדארד ליאז' ב־1.5 מיליון יורו, דורון ליידנר לאולימפיאקוס ב־1.4 מיליון יורו, שי אליאס לבאר־שבע ב־750 אלף יורו ורז שלמה למכבי נתניה שמימשה את האופציה עליו ב־275 אלף יורו. בנוסף, שי אייזן נמכר ב־230 אלף יורו למ.ס אשדוד, שביטלה את העסקה חד־צדדית בטענה שבבדיקות הרפואיות התגלה שהוא פצוע, והנושא יגיע לבוררות.
3 צפייה בגלריה
אושר דוידה
אושר דוידה
נמכר לסטנדרד ליאז'. דוידה
(צילום: עוז מועלם)
לרשימה הזו יש להוסיף את המכירה של מרקו ינקוביץ' ב־125 אלף יורו לקרבאך האזרית, ועוד במהלך העונה החולפת את אלה של דני גרופר בינואר ללודוגורץ הבולגרית ב־100 אלף יורו ושל פארליי רוסה באפריל לטיאנג'ין הסינית ב־250 אלף יורו. בסך הכל מדובר ב־4.4 מיליון יורו, שהם כ־14.3 מיליון שקל, לעומת 1.3 מיליון שקל בעונה שעברה.
בהפועל ת"א טענו אתמול כי לא מדובר ברצון לעשות רווחים, אלא בכך שבלתי אפשרי מבחינתם למנוע משחקנים שגדלו במחלקת הנוער של המועדון לממש את חלומם, ושהם בעצמם לחצו לעבור ליעד הבא. במקרה של אליאס להפועל ת"א בכלל לא הייתה אמירה, כיוון שזה היה סעיף השחרור בחוזהו, ולכן ברגע שבאר־שבע הודיעה כי החליטה לרכוש אותו – לקבוצה לא הייתה זכות וטו. ליידנר ודוידה, שקיבלו שכר חייל (5,300 שקל לחודש), עברו לקבוצות בכירות יותר והשתדרגו גם כלכלית. המגן השמאלי של הנבחרת ישתכר אצל האלופה היוונית כ־300 אלף יורו לעונה, והפועל תקבל עוד 600 אלף יורו אם הוא ישותף בלמעלה מ־30 משחקים או שהקבוצה תגיע בעונות הבאות לשלב הבתים של ליגת האלופות. דוידה ישתכר בליאז' 150 אלף יורו בעונה. בהפועל מצטערים על כך ששלמה עבר לנתניה תמורת 275 אלף יורו בלבד, אבל זוכרים שהוא לא הציג יכולת גבוהה במדים האדומים.
3 צפייה בגלריה
האחים ניסנוב
האחים ניסנוב
יש כסף בקופה. האחים ניסנוב
(צילום: אורן אהרוני)
הפועל ת"א מכרה אמנם בשבועות האחרונים שחקנים בשווי של כ־13 מיליון שקל, אבל לקופת המועדון נכנסה מיידית רק מחצית מהסכום, 6.5 מיליון שקל, כאשר החצי השני יועבר אליה בקיץ הבא – זאת מאחר שהמועדונים הקולטים דרשו לשלם את דמי ההעברה בשני תשלומים. יחד עם הורדת חובות של כארבעה מיליון שקל ושחרור שחקנים ותיקים שמסיימים חוזים (עידן ורד, דן איינבינדר, בן ביטון ושלומי אזולאי), לרשות הפועל ת"א יעמוד תקציב גבוה יותר לקראת עונת 2023/24.
אחרי המכירה של דוידה, בהפועל ת"א מתכוונים להתחזק בשני שחקנים, קשר ושחקן כנף, כשהמועמד המועדף הוא יובל אשכנזי ממכבי נתניה. בצוות המקצועי יש חילוקי דעות לגבי היכולת של שוער נבחרת ניו־זילנד סטפן מרינוביץ', אבל קונצנזוס סביב החולשה של ההולנדי גודפריד רומראטו, שעשוי לפנות את מקומו לשחקן זר אחר.

גידול בשכר השחקנים

הקיץ הנוכחי התחיל בחרם מינויים של האוהדים, שדרשו מהבעלים להציג מתווה פומבי למכירת המועדון, אבל בהמשך הוא הוסר והאדומים רכשו כ־9,500 מהם, למרות שהקבוצה לא בנתה סגל נוצץ במיוחד ואין יותר מדי ציפיות לקראת העונה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
עומר בוקסנבוים
עומר בוקסנבוים
ההשקעה בשנים האחרונות במחלקת הנוער הוכיחה את עצמה. בוקסנבוים
(צילום: באדיבות הפועל ת"א)
בפורמט הבעלות הנוכחי קיימים שני מסלולים להשארת הפועל ת"א בצמרת הכדורגל הישראלי: בעלים עם כיסים עמוקים, שמזרימים מדי שנה 10־15 מיליון שקל לתקציב – מה שלא קיים במצב הנוכחי – או מכירת שחקנים, משהו שהמועדון הצטיין בו יותר מכל קבוצה אחרת בקיץ הנוכחי. פיתוח הצעירים בוולפסון, עם אנשי מקצוע כמו בוקסנבוים, עומר דמארי שהפך לעוזר מאמן הבוגרים, ומיכאל זנדברג, צפוי להניב בקרוב אקזיטים נוספים כמו סתיו למקין ואור ישראלוב שמחזיקים בסעיפי שחרור של 750 אלף יורו, או אל־ים קנצפולסקי עם 900 אלף יורו. השלושה ישחקו ב־2023 במונדיאליטו באינדונזיה וייחשפו לעיניהם של סקאוטים מכל רחבי העולם.
בוולפסון טוענים כי תקציב שכר השחקנים גדל משמעותית לעומת העונה שעברה, ל־15 מיליון שקל, בין היתר בגלל ההחתמה הגדולה ביותר בעידן הניסנובים, זו של אלן אוז'בולט, שישתכר בשנתיים הקרובות 450 אלף יורו (עם אופציה לשנה שלישית ב־250 אלף יורו). יחד עם דמי העברה של 220 אלף יורו לסלובן ברטיסלבה מדובר בעסקה של כמיליון יורו, כולל סעיפי בונוסים על הישגים שיש לחלוץ הסלובני בחוזה.
במקום שחקנים שקיבלו שכר חייל או שכר מינימום ושוחררו, הוחתמו זרים כמו מרינוביץ', רומראטו והספרדי פבלו גונסאלס, שמשתכרים 140 אלף יורו, וכן קייס גאנם. הם מצטרפים לשחקנים עם החוזים הגבוהים מהעונה שעברה, עידן ורד (140 אלף דולר) שלא מוכן לעזוב וקיבל לאחרונה הצעה מבני־יהודה, איינבינדר ושלומי אזולאי (160 אלף דולר) וכן בן ביטון (150 אלף יורו).