המתחסד

דסה מייחצן את פוטין
בסרטון שהפיקה דינמו מוסקבה לכבוד החתמת אלי דסה בקיץ, ניצב המגן הישראלי במרכז מקהלה כנסייתית ששרה ברוסית, ולפתע מקריא באנגלית: "הפעם האחרונה שדינמו זכתה באליפות הייתה לפני יותר מ־40 שנה? תנו לדינמו לנצח!"... חמישה חודשים אחרי, נער המקהלה וקבוצתו מזייפים, אבל הוא בהחלט התאקלם במקהלת הצבא האדום של ולדימיר פוטין.
"לפני שעברתי להולנד הזהירו אותי שיהיו שם גזענים, ולפני המעבר לרוסיה אמרו לי שיש שם גזענות, אבל אם תחבר את שתי המדינות יחד, זה לא ישתווה למה שעברתי בישראל", אמר דסה בראיון ל"ידיעות אחרונות". באשר אלינו הוא כמובן צודק. ישראל היא מעצמת גזענות, כמו רוסיה, ואת שתיהן חייבים להוקיע. בטח לא לערוך ביניהן תחרות כדי לסנגר על המדינה שבה הוא נמצא כרגע. את היד שמאכילה אותו, דסה נזהר כהרגלו לא לנשוך.
5 צפייה בגלריה
אלי דסה במדי דינמו מוסקבה
אלי דסה במדי דינמו מוסקבה
נזהר כהרגלו לא לנשוך את היד שמאכילה אותו. אלי דסה במדי דינמו מוסקבה
(צילום: EPA)
"שחקנים שחורים רבים ברוסיה נתקלים בגזענות", סיפר הניגרי פיטר אודמווינגי, שאוהדי לוקומוטיב מוסקבה הכינו עבורו כרזה עם תמונת בננה. אחת כזו אפילו הושלכה לעבר רוברטו קרלוס האגדי, כששיחק באנז'י מחצ'קלה. את כריסטופר סמבה הקונגולזי, ששיחק בדינמו, קיבלו אוהדי היריבה בנהמות, ובהופעת הבכורה של מלקום הברזילאי בזניט סנט־פטרסבורג, חלק מאוהדיה הניפו שלטים שקראו להנהלה "לשמור על מסורת המועדון – בלי שחורים",
ב־2020 נקנסה צסק"א מוסקבה ב־100 אלף רובל (כ־5,000 שקל) – העונש הנמוך ביותר ברף הרוסי – בגין קריאות גזעניות של אוהדיה כלפי אותו מלקום. על עניינים שוליים כאלה, או חוקים הומופוביים במדינה, דסה לא דיבר. את החוק הרוסי הוא הרי מכיר, מהכדורסל הישראלי.
5 צפייה בגלריה
איור פוטין, דסה לטור של עמיר פלג
איור פוטין, דסה לטור של עמיר פלג
(איור: אופיר בגון)
אבל כשנשאל אם אינו מתחרט על עצם החתימה במדינה שמוחרמת בגלל פשעי מלחמה, גילגל המגן התוקף עיניים לשמיים: "לא. אני הולך עם בורא עולם ואני מדבר איתו כל בוקר ולילה. אני לא חייב תשובות לאף אחד. שאלתי את המועדון שלי את השאלות שרציתי והבנתי שהכל בסדר". כלומר את השאלות שלא רצה – כמו למשל: כמה קורבנות, פצועים ופליטים גבתה המלחמה, למה הורגים ללא אבחנה זקנים, נשים וטף? ומדוע החבר מנור סולומון ברח מאוקראינה לפולין? – הוא לא שאל. ראשי המועדון ודאי הסבירו לו שדונייצק ממילא שלהם, ושהפעם סולומון באמת עבר את הגבול.
על מינון השיחות עם הבורא, פעמיים ביום, סביר להניח שדסה שמר גם בבית"ר ירושלים. כשאוהדיה שרו ליריבים ערבים "שיישרף לכם הכפר", כינו את סלים טועמה "מחבל", והשליכו על טוטו תמוז בננה, דסה הבין כנראה מהמועדון שהכל בסדר, ושתק.
כך היה גם עם צמד הצ'צ'נים המוסלמים, זאור סדאייב וג'יבריל קדאייב, שגזענים ביציע מיררו את חייהם עד שברחו. במועדון בטח הסבירו לו שהם התגעגעו לאמא רוסיה, והוא אפילו לא צייץ. בדיוק כמו בקיץ שעבר, כשלאומנים ביציע ירדו לחיי חברו לנבחרת מונס דאבור, והקפטן הלאומי נדם. העיקר שעכשיו, ממגרש הרוסים, יש לו חוצפה להטיף בענייני גזענות. כזה הוא דסה, חד־משמעי ודו־פרצופי.

הנפילה

פרויקט עפולה של מכבי חיפה
בעונת המלפפונים 2021 החליט ראש עיריית עפולה אברהם אלקבץ להפוך את הפועל עפולה לקבוצה בת של קבוצתו האהודה, מכבי חיפה. היום אפשר לומר שהסכמי אברהם קרסו.
זה היה ברור מלכתחילה. במקום לתת במה לצעירים מקומיים, הפכה עפולה לקבוצת תחתית בלאומית, שלא מעניינת את תושביה. ככה זה כשאתה מתפקד כמחסן חלפים של מועדון עשיר מעיר אחרת, כולל צוות מקצועי שמתגלח לך על הזקן. עכשיו נפל האסימון גם לחבר המועצה איתי כהן, שדורש מראש העירייה להתנתק ממכבי חיפה לאלתר. "גם אני צידדתי בהסכם, אבל לא ציפיתי שיהיה חד־צדדי, אינטרסנטי וחזירי", אומר כהן, אף שאזכור חיפה בהקשר של חזירים הוא בחזקת מלח על הפצעים.
5 צפייה בגלריה
שחר ויזינגר
שחר ויזינגר
הפכה למחסן חלפים של מועדון עשיר מעיר אחרת. אימון הפועל עפולה
(צילום: שרון צור)
כהן, שמציג עצמו כ"בן טיפוחיו של אלקבץ", אף שיגר לו מכתב ובו דרישה לדיון במועצה. בין השאר נאמר שם: "אלפי הורים משלמים ממיטב כספם להפועל עפולה, כדי להגשים חלום ותקווה לילדיהם להיות שחקני כדורגל בעתיד, אבל במצב זה אין להם אופק ולא הזדמנות שווה. זה ניצול ציני של מועדון פאר בכדורגל הישראלי על חשבון קבוצה מהפריפריה. אני מבקש להפסיק מיד לממן מכספי משלמי המסים את הפועל עפולה, כל עוד היא בזרועותיה של מכבי חיפה".
ואגב, גם מהצד הירוק נראה כי פרויקט עפולה מנוהל גרוע במקרה הטוב, ולא שווה מאומה במקרה הרע. לאחרונה למשל הוחזרו מהקבוצה הבת הקשר בסאם זערורה והשוער שריף כיוף, ש"הושבחו" בעמק. ומה יקרה בליגת העל? הנכדים מבת הזקונים של יעקב שחר, יישבו בצד ויסתכלו על סבע.

החי בסרט

ורד מנופנף ועף על עצמו
"הקהל היה בטירוף שאשחק, אבל בסוף קיבלתי ארבע־חמש דקות. הקהל מאוד אהב אותי והעריך את זה שנתתי הכל בכל דקה", התבכיין עידן ורד, שנופנף מהפועל ת"א המקרטעת. הוא בטח לא התכוון לתקרית מהקיץ האחרון, כשאוהדים חסמו את רכבו במתחם האימונים והמטירו עליו קללות.
"אין לי יותר מדי שיח", סיפר הקשר המאוכזב על יחסיו עם האחים ניסנוב. "במכבי חיפה הייתי קרוב ליענקל'ה שחר ולעוזי מור, בבית"ר הייתי בסדר עם אלי טביב ומשה חוגג, אבל פה כמעט ולא היה לי שיח". סיכום בהשראת ט"ו בשבט.
5 צפייה בגלריה
עידן ורד
עידן ורד
יהיו מי שיאמרו כי הוא יורק לבאר ששתה ממנה, אבל זו השפה שאיציק ניסנוב מבין. עידן ורד
(צילום: עוז מועלם)
מוזר, כי כשבית"ר ירושלים ויתרה עליו לפני כשנה וחצי, ורד סיפר על השיח בבית וגן: "בחלומות הכי שחורים לא תיארתי לעצמי שביום שלא ירצו אותי בבית"ר אפילו לא ירימו לי טלפון, לא ישלחו הודעה. שאוחנה וחוגג יעמדו מול המראה ויעשו עם עצמם חשבון נפש". טביב מצידו אמר באותם ימים, בסגנונו המעודן, כי ורד "צבוע, ומגיע לו שקיבל מחוגג בעיטה בתחת אחרי שליקק לו". הקשר נעל את השיח: "אני מרחם ולא מעוניין להגיב לאיש החולה הזה".
במכבי חיפה זכורה ההשקיה יותר מהשיח. ב־2012 ירק ורד לעבר חלוץ הפועל באר־שבע מוטי מלכה, שחר החליט לקנוס אותו ב־5,000 דולר, והקשר התנצל בפני נשיא המועדון. היום, יהיו מי שיאמרו כי הוא יורק לבאר ששתה ממנה, ודווקא אפשר להבין אותו. זו השפה שאיציק ניסנוב מבין.

הביזיון

רוח הנכאים של כלפון
"פעם ראשונה אחרי 16 שנה הצלחתי להביא את אשתי", סיפר אוהד מכבי חיפה, שהגיע ביום שני למשחק מול הפועל חדרה בנתניה – מירוחם!
"כל כך שמחתי ללכת איתו, ופתאום אני שומעת התבטל. התבאסתי מאוד, והאמת שזה היה מיותר כי בקושי היו גשמים", הוסיפה זוגתו. "בחו"ל לא מבטלים ככה משחקים".
5 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
מודה ועוזב, ירוחם. ארז כלפון
(צילום: עוז מועלם)
כל־כך נכון, לכל הרוחות. גם הדשא נראה מצוין, ודווקא המינהלת דפקה להם ברז. האמתלה של "בריאות השחקנים" היא צביעות, לא פחות. ראשי הקבוצות יישרו קו מאינטרסים כספיים, רוחו של יו"ר המינהלת ארז כלפון נפלה, והאוהדים המסורים? שיקפצו. כבר למחרת היה צריך כלפון להדרים יחד עם שחר לביתם של בני הזוג, להתנצל שטורטרו לשווא, להסיעם למשחק הדחוי – ולהתפטר. מודה ועוזב, ירוחם.

הקרקס

ביבי מקליט את רז זהבי
בדיוק כשהגיעה אלינו "ברברה", תקפה את משכן הכנסת הסופה "ברברת". שלל ערוצי שידור הוזמנו לפרלמנט ביום חגו, ובין הקופצים על הפיליבסטר התקשורתי היה גם ערוץ 5 ב"יום שידורים מיוחד" תחת הכותרת המופרכת: "יום הולדת לכנסת, יום חג לספורט". אולי גם הפחד משר החושך, שלמה קרעי, השפיע.
בצוות המתוגבר שפתח אולפן במליאה נכלל אפילו רון קופמן, שלא היסס לטבול במה שהוא מכנה "אגם הדרעק", ובים של רגעי הביזאר בלט ראיון מלוקק של רז זהבי עם בנימין נתניהו. "ראש הממשלה לא מחמיץ את שלושתנו ב'יש מצב בשישי'. מקליטים לו והוא רואה", דיווח בהתרגשות תחקירן המסרונים ומפטר המאמנים. על ההתערערות במעמד המדינה, המערבב שמערער מאמנים לא שאל.
את רוח החג הביאה השדרית המשוטטת נועה פופלינגר, שהסתובבה משום מה בלי זר על הראש, ליקטה אנשים (במקום פירות) יבשים, ובדקה אם שר החקלאות עסק בנטיעות. את שר האוצר היא לא שאלה על מצב הצמיחה, אבל רבים מצופי הספורט בוודאי חשו במהלך היום המעיק והדביק שיש להם פריחה בכל הגוף.

מילה זו מילה

"ברגע שריאל מדריד לא הביאה מחליף לאמבאפה, היא כשלה בגדול". אבי נימני יורד על קבוצה שלא החליפה שחקן שלא שיחק אצלה. תחליפו אותו!