מודל צ'אבי. עד כמה שזה יישמע מוזר, מה שעובר על מכבי חיפה דומה במידה רבה למה שקרה בברצלונה אחרי שצ'אבי הודיע במהלך העונה כי יעזוב בקיץ. הפריחה של חיפה מאז ההודעה על החתימה המחודשת עם המאמן ברק בכר פשוט מדהימה.
המועדון ספג ביקורת על ההחלטה להודיע במהלך מאבק האליפות רחוק ככל שיהיה באותו רגע נתון (הפער ממכבי ת"א עמד על עשר נקודות) על כך שמסאי דגו לא ימשיך מעבר לסיום העונה, אבל מאז כאילו משהו השתחרר, אפקט שסייע לקבוצה. מאז ההודעה, חיפה השיגה שלושה ניצחונות ברציפות, כבשה 11 שערים וספגה שניים, ובעיקר צימצמה את הפער ממכבי ת"א לחמש נקודות, עם אפשרות להוריד את הפער לשתיים עם ניצחון בסמי עופר במשחק העונה האחרון מחרתיים (שבת, 20:30) – כשאחריו יישארו שלושה מחזורים.
5 צפייה בגלריה
עימות בין שחקני מכבי ת"א ומכבי חיפה
עימות בין שחקני מכבי ת"א ומכבי חיפה
יתחמם? מכבי ת"א ומכבי חיפה בעימות במשחק האחרון בין הקבוצות
(צילום: עוז מועלם)
לדגו עצמו הוקל ברגע שקיבל בהירות לגבי עתידו, והוא יכול לקבל החלטות לפי האינסטניקטים שלו; הוא קיבל חזרה את שני שחקני ההתקפה המובילים שלו, דיו דוד ופרנצדי פיירו; הוא יכול להפגין מנהיגות ולהוציא מהסגל את דניאל סונדגרן; והוא מסתדר בלי ענאן חלאיילי, אולי השחקן החשוב בחיפה העונה.
הלחץ של קין. מאמן מכבי ת"א כבר הרגיש על בשרו אובדן יתרון של עשר נקודות העונה, וניצל היטב את המשברון שעברה חיפה כדי לפתוח אותו מחדש. אבל האירי שוב בבעיה: הוא בחר דרך ברורה מאוד בשבועות האחרונים, מחויב אליה, אבל שפת הגוף והצעקות שלו משדרים הרבה עצבים ומתח, וניכר שהוא לוקה בניהול המשחק.
5 צפייה בגלריה
בני סכנין - מכבי ת"א
בני סכנין - מכבי ת"א
לא יכול להיות רגוע. קין
(צילום: עוז מועלם )
הוא השאיר בצד את מרבית הזרים (דריק לוקאסן, קיקו בונדוסו, הנרי אדו ואורלנדו מוסקרה), מחק ישראלים (עידו שחר, דן ביטון, עידן נחמיאס, מתן בלטקסה, אבישי כהן, אייל גולסה ויונתן כהן), והפך את דור תורג'מן לשחקן ספסל כל עוד ערן זהבי כשיר.
לקראת המשחק הקריטי, קין לא יכול להיות רגוע: בשלושת משחקי הליגה הקודמים הוא הפסיד לדגו פעמיים וסיים פעם אחת בתיקו. הסטטיסטיקה מראה שההגנה וההתקפה של חיפה טובות מאלו של הצהובים.
קין כבר מחפש לעצמו אלטרנטיבות באירופה לקראת העונה הבאה באירופה, ולמרות שמכבי ת"א נוטה להמשיך איתו במקרה של אליפות, האירי שלא נחשב לקונצנזוס בקרב האוהדים והשחקנים עשוי לסיים את דרכו בכדורגל הישראלי בעוד שלושה שבועות.
המבקיעים. דוד עם 18 שערים, זהבי ופיירו עם 16. שלושת הכובשים המובילים בליגה על מגרש אחד. אבל הבעיה של מכבי ת"א אינה רק הכושר המצוין של הסקוררים מחיפה, אלא בעיקר הכושר הלקוי של זהבי. ללא השערים, הוא מתקשה להשפיע על משחק קבוצתו, ומאז הגול שלו מול מכבי פ"ת ב־24 בדצמבר, הוסיף זהבי ארבעה שערי שדה בלבד. זהבי אמור להיות שובר השוויון, אבל שער אחד בפלייאוף העליון זה לא מה שמצפים לקבל ממנו.
נראה שהבעיה העיקרית היא החדות ולא הרצון: זהבי כן מגיע למצבים, ומוביל את הליגה בפער גדול עם 120 איומים לשער (לשני תומר יוספי יש 77), אבל הכדורים לא נכנסים לו.
5 צפייה בגלריה
בני סכנין מכבי ת"א
בני סכנין מכבי ת"א
לא בכושר אידיאלי. זהבי נגד בני סכנין
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
דוד
דוד
7 שערים בארבעת המשחקים האחרונים. דוד
(צילום: אלעד גרשגורן )
החדות הזו בולטת אצל דוד. למרות ששיחק העונה 800 דקות פחות מזהבי, פתח את השנה כמחליף והרבה לעלות מהספסל, הוא כבש פעמיים יותר מזהבי, ובלי אף פנדל. זה לא מקרה שאותה תקופה חלשה שבה חיפה איבדה נקודות חפפה את הפציעה בת החודשיים שלו. עם 64 איומים, כחצי מהמספר של זהבי, הוא רושם 51 אחוזי דיוק. בארבעת המשחקים האחרונים כבש דוד שבעה שערים, כולל שלושה צמדים רצופים. הוא מגיע בכושר הטוב ביותר לישורת האחרונה.
וכמובן ישנו פיירו, שלא זוכה להערכה מספקת בשנתיים שלו בארץ. הוא היה הגורם המרכזי בעליית מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות בקיץ שעבר, מרבה להבקיע גם באירופה ואמור להכניס למועדון הקיץ כ־4 מיליון יורו. הוא עושה בלגן ברחבה בזכות הפיזיות שלו, ויודע לפנות מקום לשחקנים שמאחוריו. אחוז הדיוק? 53. הציוות שלו לדוד, כמו במוקדמות האלופות, יצר מפלצת התקפית.
סדקים מתרחבים. כשג'ורדי קרויף הגיע לתחילת העידן החדש בקריית־שלום, הוא הבהיר כי אליפות לוקחים בכדורגל הישראלי דרך ההגנה, ואת זה ולדימיר איביץ' הביא לידי אמנות. הפעם מכבי ת"א קרובה לאליפות למרות ההגנה.
בשבעת המשחקים האחרונים רועי משפתי שמר רק פעמיים על רשת נקייה, ולמרות שניכר שאינו פיגורה מתאימה לקבוצה בסדר הגודל הזה (וגם היה אשם בשער השוויון האחרון מול סכנין), זו טעות להפיל הכל עליו. מספיק לראות את ההתנהלות סביב עמדת המגן הימני, עם ההימור שלא הצליח על אבישי כהן, הניסיון להסיט לעמדה את הקשר עידו שחר, וכיום עם ההעברה של המגן השמאלי רוי רביבו לצד הנגדי.

5 צפייה בגלריה
מילסון בפעולה
מילסון בפעולה
הברמוטר יחמיץ את משחק העונה. מילסון
(צילום: עוז מועלם)
במרכז ההגנה, אנריק סאבוריט שנמצא בגרף ירידה מתמשך פותח כבלם לצידו של רז שלמה שחזר לאחרונה מפציעה. ההגנה של מכבי ת"א איטית וחדירה, ויש לה מבחן ענק במוצאי שבת.
המפתח שבור. פליסיו מילסון הפך לברומטר של מכבי ת"א, והעניין אינו המספרים. הרי לקשר מאנגולה יש שבעה שערים וארבעה בישולים, פחות מליאור רפאלוב למשל (שמונה שערים ושבעה בישולים). העניין הוא מה שמילסון גורם ליריבה – כשיצא לאליפות אפריקה, מכבי ת"א איבדה את הראש ואת הניצוץ. מול סכנין הוא הורחק, שני צהובים מעט רכים שהובילו לטענות מצד הקבוצה כלפי השיפוט, ויחמיץ את משחק העונה.
למרות שהבקיע רק שער אחד בתשעת המשחקים האחרונים, היריבה מקצה המון משאבים לעצור אותו, והוא נפלא באחד על אחד עם 81 דריבלים מוצלחים העונה (ראשון בליגה). זו היעדרות משמעותית.

מה נותר לשתי הראשונות עד לסיום העונה?

מכבי ת"א (מקום ראשון, 73 נקודות) מכבי חיפה (ח), הפועל באר-שבע (ב), הפועל חיפה (ח), בני ריינה (ב)
מכבי חיפה (מקום שני, 68 נקודות) מכבי ת"א (ב), בני סכנין (ח), הפועל באר-שבע (ח), הפועל חיפה (ב)
פורסם לראשונה: 01:45, 09.05.24