מינהלת הליגה פנתה למשרד הבריאות בבקשה להקדים את המשחק בין מכבי ת"א להפועל באר שבע מהמחזור החמישי ל-25.10 (יום ראשון בעוד שבוע וחצי). הסיבה: שתיהן לא הפסיקו להתאמן, משחקות בליגה האירופית וההקדמה תעזור להן להתכונן למפגשים הקרובים. בנוסף, כמובן גם תקל את שיבוץ משחקיהן לקראת המשך העונה בליגת העל.
ללא קשר לכך, יתר הקבוצות הורשו מהיום לחזור לאימונים. זאת בתום הצבעת הממשלה אתמול. רק שמאחורי הקלעים הייתה דרמה של ממש, שכמעט הובילה לפיצוץ בין המינהלת למשרד הבריאות. זאת, בעקבות ההחלטה שלא להשיב את האימונים גם בליגה הלאומית.
5 צפייה בגלריה
סבג מול גלזר
סבג מול גלזר
סבג מול גלזר. ב"ש תפגוש בעוד שבוע וחצי שוב את מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
בסיכום שהושג שלשום בין משרד הספורט, הבריאות והמינהלת, הוחלט על השבה מיידית של אימוני הליגות המקצועניות. למרות זאת, אחרי שהוחלט על המשך הסגר הכללי עד לחצות בראשון הקרוב, והוחלט להחריג את הספורט, שר הבריאות יולי אדשלטיין חזר בו מהסיכום המוקדם והבהיר כי בשלב הזה רק הליגות הבכירות של גברים ונשים בכדורגל, כדורסל, כדוריד וכדורעף ישובו.
5 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
שר הבריאות יולי אדלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
ההחלטה של אדלשטיין כמעט הובילה לפיצוץ, אך אחרי שיחות תיווך הוחלט לפחות להחזיר היום את ליגת העל לפעילות. קבוצות הליגה הלאומית, שכבר עודכנו כי יחזרו גם הן היום לאימונים, זעמו על חוסר הסולידריות כלפיהן, אולם במינהלת הובהר להם כי נקבע שב-19 באוקטובר יוחזרו האימונים שלהן (בכפוף לאישור קבינט הקורונה שיערוך דיון נוסף מחר).
הליגה הלאומית צפויה להתחדש ב-6 בנובמבר. לקבוצות נמסר כי במקרה שלהן אין בעיה להשתמש בפגרות הנבחרות, ליגת אלופות וכיו"ב, יחד עם האפשרות למתוח אותה עד ליוני. "צר לי כי עקב שינוי שנעשה במהלך ישיבת קבינט הקורונה והממשלה הערב, ובניגוד לסיכומים מוקדמים עם משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט, תחודש היום פעילות ליגת העל בלבד", כתב יו"ר המינהלת ארז כלפון.
5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: אבי מועלם)
שר התרבות והספורט, חילי טרופר, כבר חשש כי לאור הארכת הסגר יהיה קשה להחריג את הספורט וחתונות בלבד. בתום שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר הבריאות אדלשטיין, הוחלט להעלות את הנושא להצבעת ממשלה, אולם היה זה כבר הליך פורמלי בלבד בשל האישור המוקדם. "חשבנו שכבר לא יאשרו את זה אתמול, יש פה הישג גדול", הביעו שביעות רצון במשרד הספורט".
אחרי שהאימונים שבו, הנושא המהותי ביותר כעת הוא כספי רשת הביטחון שהובטחו וטרם חולקו. מתברר כי האגף התקציבי במשרד האוצר כבר העביר סכום של 110 מיליון שקל למשרד התרבות והספורט, שעדיין מחכה להערות הציבור לתבחינים שהוצגו. במינהלת ביקשו מקדמות על הכספים הקבועים מראש, אולם היועצים המשפטיים בשלב זה אינם מאפשרים זאת, ולכן הכספים יועברו רק בחודש הבא. חידוש הליגה ב-31 באוקטובר גם יוביל להזרמת כספי השיווק של הטוטו, שמבחינתו הסכים להעביר עבור הקבוצות מקדמה על סך 1.7 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
מתאוסיניו וסנטיאגו אוקמפוס באימון הבכורה
מתאוסיניו וסנטיאגו אוקמפוס באימון הבכורה
מתאוסיניו וסנטיאגו אוקמפוס באימון הבכורה
(צילום: בית"ר ירושלים)

"אי עמידה בנהלים תוביל להפחתת כספים"

כלפון פנה לקבוצות במכתב רשמי בו נכתב בין היתר: "מצאתי לנכון לפנות אליכם – בעלי וראשי הקבוצות ולבקש את מעורבותכם האישית ביישום ווידוא עמידה בכללים אלו באופן מחמיר ביותר. מדינת ישראל נמצאת בשלבים הראשונים של היציאה מהסגר, וכפי שהובטח לאורך כל הדרך, הכדורגל המקצועני הינו מהראשונים לחזור לפעילות, על מנת שנוכל לחדש את המשחקים ולסיים את העונה באופן מלא. יחד עם זאת, חובת ההוכחה מוטלת על כולנו ובראש ובראשונה עליכם. כפי שנעשה בעונת המשחקים הקודמת, עליכם לוודא באופן אישי כי כל הצוותים המקצועיים, המנהלתיים והשחקנים יקפידו על הכללים באופן מחמיר ביותר".
כלפון הוסיף: "אני מודע היטב ומבין את הקשיים ביישום הכללים, מגבלות שימוש בחדרי ההלבשה, כללי הנסיעות המחמירים, עטיית מסיכות של הצוות המקצועי בעת אימונים ומשחקים וכמובן כללי בידוד השחקנים והצוות המקצועי, לרבות איסור על מפגשים בין הנהלות הקבוצות לצוות המקצועי והשחקנים. עלינו לזכור כי המטרה היא להימנע מהידבקויות, על מנת שפעילות הקבוצות ימשכו באופן סדיר. מניתוח מקרי ההידבקויות, אשר גרמו לפגיעה ספורטיבית בקבוצות עצמן, נראה כי לא הייתה הקפדה מספקת על הכללים, בדגש על עטיית המסכות בחדרי ההלבשה ועל נסיעות משותפות וחגיגות ולכן אבקש כי תעשו כל מאמץ על מנת להימנע מחזרה על טעויות אלו".
5 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
ארז כלפון
(צילום: עוז מועלם)
כלפון גם הציב אולטימטום ברור בנוגע לקנס שעומד על 400 אלף שקל: "אי עמידה בנהלים תוביל להפחתת כספי תמריץ הקורונה. הנזק הכבד ביותר עשוי להיות פגיעה מקצועית בקבוצות שישחקו ללא סגלים מלאים ולכן נדרשת מעורבותכם האישית כאמור ביישום ההנחיות".
על הביקורת של מספר מועדונים בנוגע לחידוש המהיר יחסית של הליגה, שמייצר אי שוויוניות בניגוד לקבוצות אחרות שמתאמנות כבר תקופה ארוכה, אמר כלפון: "בכל הקשור למועד חידוש המשחקים, אנו קשובים לצרכים הפיזיולוגיים ולמגבלות המקצועיות. שוחחתי בימים האחרונים בנושא זה עם מספר ראשי קבוצות ואנשי מקצוע ושמעתי מגוון דעות. יש לזכור כי כל דחייה של חידוש המשחקים מעבר למועד זה תביא להוספת מחזורי אמצע שבוע בתוך רצף המשחקים הגדול, שכבר קיים החל מסיום משחקי שלב הבתים של מפעלי אופ"א, מה שיגדיל את העומסים באופן משמעותי ואף עשוי להוביל לפגיעה פיזיולוגית בשחקנים. לכן המועד המיועד, גם אם אינו אידיאלי, מהווה איזון של מכלול המגבלות. אבקש כי תשוחחו על כך עם הצוותים המקצועיים ושכולם יתייחסו לנושא בראייה מערכתית רחבה ביחס למכלול מועדי העונה כולה".
פורסם לראשונה: 07:01, 14.10.20