אייטור קראנקה מדבר אחרי ההפסד למכבי נתניה
(באדיבות one)
שלשום נחת ג'ק אנגלידיס בישראל. לרוב, נציגו של מיץ' גולדהאר לא מגיע לפה סתם, וחלון ההעברות כבר הסתיים. אז נכון, יש מחר (שני) משחק גדול מול הפועל באר־שבע, ואולי בכלל מדובר בביקור שתוכנן כבר מזמן, אבל אי־אפשר להתעלם מהסמליות. זה שממונה לרוב לעשות סדר במועדון הצהוב הגיע בדיוק בזמן שבו ברור לכולם שנדרש סדר.
רק לפני חודש רשמה מכבי ת"א ניצחון ענק, 0:3 על מכבי חיפה, אבל הנה, הפסד בבלומפילד לבאר־שבע והפער מהמקום השני, לא הראשון, יגיע עד 7 נקודות, זאת בעקבות סדרת משחקים כושלת, הכוללת שלושה משחקים רצופים ללא ניצחון. הרצף החל בתיקו מפתיע ומאופס מול הפועל ת"א. לא מאופס רק בשערים אלא אפילו בבעיטות למסגרת. זו הייתה הפעם הראשונה זה יותר מחמש שנים וחצי, ואחרי 301 משחקים ברציפות בכל המסגרות, שמכבי סיימה בלי לבעוט למסגרת אפילו פעם אחת.
4 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב אכזבה
מכבי תל אביב אכזבה
הם יודעים שהמצב לא טוב. שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
ואז הגיע תיקו ביתי (1:1) מול סכנין ששיחקה בעשרה שחקנים החל מהדקה ה־38. במשחק השלישי בסדר, מול מכבי נתניה, מכבי ת"א כבר הפסידה, 2:1 אחרי שפיגרה בשני שערים. חודש וחצי לתוך תקופת אייטור קראנקה כמאמן בקריית־שלום ודברים לא נראים טוב, בעיקר בחלק ההתקפי, שנראה תלוי יותר מתמיד בשחקן אחד – ערן זהבי.
בששת משחקי הליגה של קראנקה הבקיע החלוץ ג'ורג'ה יובאנוביץ' שני שערים, שניהם במשחק מול אשדוד, הראשון של קראנקה, בו בעצם המאמן הספרדי לא שינה דבר משיטת המשחק של ולדימיר איביץ'. פארפה גיאגון כבש שער אחד אצל קראנקה. את כל יתר השערים, 7 במספר, הבקיע ערן זהבי. תדמיינו איך דברים היו נראים אם הוא לא היה נכנס לכושר מעולה.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א
ערן זהבי שחקן מכבי ת"א
ערן זהבי. מזל של מכבי שהוא בכושר מצוין
(צילום: עוז מועלם)

געגועים לגלוך

קראנקה, וחובה לומר זאת לזכותו, שינה דברים, וכשמאמן מבצע שינויים לוקח לפעמים זמן לראות תוצאות. מי שקבע מיידית שהוא מאמן רע הוא לא יותר מחסר סבלנות, אבל כן אפשר לומר שנדמה שקראנקה, וזאת נאמר כבר עם מינויו, לאו דווקא מתאים לקבוצה בסגנון של מכבי ת"א. המערך הקבוע של קראנקה הוא 2־4־4, כשבמשחק הראשון בצורה הזו, מול מכבי חיפה, שילב בין גיאגון לאוסקר גלוך. בהמשך נכנס גבי קניקובסקי לעמדה של גלוך, והוא מאכזב בתפקיד, ובעצם בשלושת המשחקים שבהם איבדה נקודות פתחה מכבי עם אותם קישור והתקפה בדיוק.
הקשרים במרכז הם דן גלזר ודור פרץ. גלזר בעונה לא טובה, הוא כמעט שלא מקדם את המשחק. פרץ השתפר משמעותית, אבל הוא לא השחקן שיחלק מסירה גאונית לאחד החלוצים. וכך, מכבי ת"א נראית יותר מותאמת לקבוצה כמו גרנדה, האקסית של קראנקה שנאבקה נגד ירידת ליגה, לא כזו שמחפשת פתרונות מול הגנות צפופות או צריכה להחזיק הרבה בכדור. לכן, אולי, הניצחון הגיע דווקא נגד מכבי חיפה ולא מול יריבה חלשה על הנייר.
4 צפייה בגלריה
אייטור קראנקה מאמן מכבי ת"א עם חואן טוריחו
אייטור קראנקה מאמן מכבי ת"א עם חואן טוריחו
אייטור קראנקה. לא מצליח לייצב את הקבוצה
(צילום: עוז מועלם)
ואולי, ההבדל הוא גלוך. בשמונה משחקים ללא גלוך בהרכב העונה השיגה מכבי שני ניצחונות בלבד. איתו בהרכב עומד אחוז ההצלחה של הקבוצה על 83, בעוד בלעדיו הוא צונח לפחות מ־42, בדיוק חצי. כמעט כל פרמטר סטטיסטי התקפי יורד ללא גלוך והשיא מגיע כשמסתכלים על יצירת מצבים במסירה, ירידה של קרוב ל־50 בכמות הממוצעת למשחק.
כאן אנחנו חוזרים שוב לבעיית הבנייה של מכבי ת"א העונה. במשחקים ללא גלוך מלך מסירות המפתח של הקבוצה הוא אנריק סאבוריט, שלרוב משחק בלם. כדי להתמודד עם העזיבה של גלוך היה צריך להגיע שחקן שיודע ליצור במסירה, בעל ניסיון משחק במדינה אחרת, שיוכל להשתלב במהירות. זה ממש לא מה שקרה. זה היה עוד חלון העברות לא מוצלח.
4 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
גלוך. חסר מאוד
(צילום: עוז מועלם)

ומה עם גולדהאר?

נשוב רגע לקיץ. סטיפה פריצה החליט לעזוב ומכבי לא הביאה מחליף. בעצם, אין לה חלוץ מחליף להעלות מהספסל. כמה חודשים מאוחר יותר הגיע מחליף לגלוך, רארש אילייה הרומני, אכן שחקן עם יכולת מסירה טובה, אבל לא מדובר במהלך מושלם, רחוק מכך. ברור שאילייה הוא פוטנציאל גדול, לא סתם רכשה אותו ניס ב־5 מיליון יורו, אבל מדובר בהשאלה ללא אופציית רכישה, כלומר לא מסתכלים על העתיד, אלא מצפים לראות ממנו תרומה בחודשים הקרובים וזהו. לצפות מילד בן 19, שאיבד בחודשים האחרונים את הביטחון ומגיע שוב למדינה חדשה, להיכנס ישר לעניינים, לא נשמע כדבר החכם ביותר. שוב - אולי אילייה יראה כדורגל אדיר, אבל בינתיים הקבוצה מאבדת נקודות.
העיניים בהקשר הזה הולכות קודם כל לכיוון ברק יצחקי, הוא ראש מחלקת הכדורגל, וברור שהסגל שהעמיד בקיץ היה חסר איזון באופן קיצוני. יצחקי סופג הרבה אש אצל האוהדים, וחצים אכן צריכים להיות מופנים אליו, אבל אולי צריך להסתכל גם למעלה יותר, לכיוון גולדהאר. בעל הבית שוב שלח את אנגלידיס, אבל בתקופה שהקבוצה הייתה זקוקה לעבודה חכמה ומהירה, בזמן שאיביץ' קיבל את ההצעה מקרסנודאר, גולדהאר לא היה פה.
עם זאת, אי־אפשר לומר שגולדהאר לא משקיע, והרבה, ההשקעה פשוט הייתה לא נכונה. מכבי ת"א נלחמה על כל לגיונר טוב, כולל אלי דסה, לו הוצע לא מעט כסף. זהבי חזר, גם פרץ, יונתן כהן וניר ביטון. מבין כל אלה רק זהבי באמת טוב כרגע, בעוד פרץ משתפר. הניהול המקצועי לא נראה מספיק טוב, אבל גם מהלכים טובים שנעשו - וכולם רצו לראות את האקסים שבים - לאו דווקא מצליחים בעונה הזו. הצרות מגיעות מכל הכיוונים.
פורסם לראשונה: 13:00, 19.02.23