סאן מנחם הודיע היום (חמישי) על פרישה מכדורגל, זאת בשל בעיה רפואית. כידוע, המגן נפצע בראשו בינואר 2023, ומאז לא חזר לשחק כדורגל תחרותי.
מנחם בן ה-30 ערך היום מסיבת עיתונאים, במהלכה סיכם את הקריירה שלו, במהלכה זכה עם מכבי חיפה בשלוש אליפויות, גביע המדינה, גביע הטוטו ואלוף האלופים. בנוסף, הוא ערך 20 הופעות במדי נבחרת ישראל.
4 צפייה בגלריה
"הייתי משוכנע שאחזור". מנחם
"הייתי משוכנע שאחזור". מנחם
"הייתי משוכנע שאחזור". מנחם
(עמרי שטיין, one)
מנחם הנרגש פרץ בבכי ואמר: "זהו, אני פורש מכדורגל. שנה ושלושה חודשים שאני לא עושה את מה שאני מאמין ויודע שבשבילו הגעתי לעולם. בדיוק לפני 11 שנים עליתי בפעם הראשונה לשחק בבוגרים, ולא דמיינתי לאן אגיע בקריירה שלי בהשגחה גדולה. לא חשבתי שאשיג כמעט הכל בכדורגל. וכשהשגתי, מי חשב שזה יסתיים מוקדם מהצפוי. בסך הכל בגיל 30, שיא הקריירה. הכרתם את האופי שלי כשחקן ולמדתם שאני כזה שנותן את הלב ואת הגוף על המגרש. מחויב למקום ולבית שלי עד הסוף. לא משנה אם פתחתי בהרכב או נכנסתי כמחליף, נתתי הכל, ושילמתי על זה".
"לפני שנה ושלושה חודשים, במשחק כאן בבית מול ריינה, בדקה ה-61, עליתי לכדור גובה, והתנגשתי בראש של שחקן היריבה", המשיך מנחם", את השאר אתם כבר יודעים. איבדתי הכרה וחוויתי התקף אפילפסיה. בדיקת ה-MRI הראתה דימומים במוח. באותו רגע, יצאתי למסע ארוך של בדיקות וועדות, רופאים ומומחים מהגדולים בתחום - ולו רק בשביל הסיכוי הקלוש שאחזור ללבוש את המדים של מכבי חיפה. הגעתי לפרופסרים הכי טובים בכל מקום בעולם.
4 צפייה בגלריה
סאן מנחם חוגג את שער השוויון
סאן מנחם חוגג את שער השוויון
שלוש אליפויות עם מכבי חיפה. מנחם
(צילום: עוז מועלם)
"אני אדם מאוד מאמין, ותאמינו לי שבכל התקופה הזו, האמנתי והייתי משוכנע שאחזור. כל בן אדם ברחוב ששאל אותי מתי אני חוזר, אמרתי שבקרוב. באמת האמנתי בזה. לא מזמן קיבלתי את החותמת הסופית שכדורגל לא אוכל יותר לשחק. שזו סכנת חיים עבורי. ועכשיו אני יושב כאן כדי לבשר לכם את זה.
"עם כל זה, אני רוצה להודות לבורא עולם על המזל הגדול ועל הזכות שנפלה בחלקי להיות חלק ממועדון ענק כמו מכבי חיפה. מי שלא שיחק כאן, לא יבין זאת לעולם. אני מרגיש כאילו גדלתי כאן. עברתי עם מכבי הכל, מהתקופה הקשה ביותר שהכל היה נראה חשוך, ועד לתקופה שהצלחנו להחזיר ולייצר את הווינריות שעליה בנוי ה-DNA של המועדון. שיחקתי על הבמות הגדולות בעולם, שיחקתי נגד השחקנים הטובים בעולם, זכיתי בתארים, עברנו יחד חוויות מטרופות שלא כל שחקן זוכה להן. זכיתי בחברים שהפכו למשפחה. זכיתי להיות חלק נבחרת ישראל. זכיתי להיות קפטן ולשחק עבור הקהל הטוב בארץ ואחד הטובים באירופה. מי יהיה הלאה? אני משוכנע שמחכים לי דברים טובים ואתגרים חדשים.
4 צפייה בגלריה
"אני פורש מלשחק כדורגל, אבל לא ממכבי". מנחם
"אני פורש מלשחק כדורגל, אבל לא ממכבי". מנחם
"אני פורש מלשחק כדורגל, אבל לא ממכבי". מנחם
(עמרי שטיין)
"בינתיים אני רוצה להגיד תודה. קודם כל לבורא עולם, על הזכות והמתנה שקיבלתי. תודה לג'קי דהן, הסוכן שלי שליווה אותי במשך כל הקריירה. תודה לנשיא המועדון יעקב שחר, לעוזי מור ולאור שחר, שהיו בשבילי מהרגע מהגעתי למועדון ותמכו בי בכל התקופה - ועדיין פה גם עכשיו. תודה לכל הצוות וההנהלה, ובראשה איציק עובדיה. תודה למאמנים שעברו כן במהלך השנים, לשחקנים שחלקו איתי חדר הלבשה. וכמובן, תודה לקהל הכי מדהים וטוב שיש. תודה למשפחה שלי, להורים שלי, ובעיקר לשרון, שהוא חלק בלתי נפרד מהדרך שלי בכדורגל ומלווה אותי מגיל שמונה. ותודה אחרונה לחלקת האלוהים הפרטית הקטנה שלי - לאשתי האהובה, שתמכה בי והייתה איתי בכל הרגעים, מהעצובים ועד השמחים ביותר, ולאמרי אריה הבן שלי שנולד בדיוק בזמן שהייתי זקוק לו.
"וזהו, כפי שפתחתי, אני פורש מלשחק כדורגל, אבל לא ממכבי. ולסיום, משהו חשוב יותר ממני, הקושי שלי מתגמד לעומת הקושי שאנחנו עוברים כאן, בארץ הקטנה שלנו. נזכור פה את כל אלה שנרצחו ונהרגו, ויש לא מעט כאלה שעודדו אותי ואת מכבי חיפה מהיציע. אני מתפלל לשלומם של כל חיילי צה"ל, רפואה שלמה לפצועים, ושכל החטופים יחזרו כבר הביתה".
4 צפייה בגלריה
20 הופעות במדי נבחרת ישראל. מנחם
20 הופעות במדי נבחרת ישראל. מנחם
20 הופעות במדי נבחרת ישראל. מנחם
(אורן בן חקון, one)
ההשתתפות בליגת האלופות: "שיחקתי נגד מסי, ניימאר, כל גדולי הדור. אם אני מסתכל אחורה לגיל 8, לא האמנתי לרגע שאגיע למקומות האלו".
הצעד הבא בחייו: "נגיע לגשר ואז נחצה אותו, זה עוד מוקדם בשבילי. יש לי כיוון, משהו שדיברתי עליו עם גל וההנהלה ואנחנו נשאיר בינינו. מה שאני יכול לומר זה שכל החברים שלי שיושבים פה יודעים כמה אני מזוהה עם המועדון ויכול לתרום. זו מחשבה שיושבת חזק אצלי ואני מקווה שנמצא את הדרך הנכונה".
הקושי מאז הפציעה: "זה נכון שסיימתי עם הכדורגל, אבל הרווחתי את החיים ואני צריך להודות על כך שאני יושב כאן היום. אני 23 שנים חי ונושם כדורגל, אבל כיום אני צורך כדורים שרופאים לא ממליצים לקחת בגיל שלי ויש להם השפעות. הקושי הוא גדול, אבל ברוך השם יש לי את המשפחה שלי ואת אשתי היקרה שמכילים אותי ונותנים לי את המקום הרגוע והשקט".
על אוהדי מכבי חיפה: "גם בתקופות הלא טובות היו מגיעים לכאן 30 אלף אנשים שהשקיעו ממיטב כספם. הם אולי קיללו ושרקו בוז, אבל הם תמיד הגיעו. אני תמיד רציתי להיות חלק מהם ואני חושב שבסופו של דבר הצלחתי, על כך אני גאה".
אם מכבי חיפה עדיין יכולה לזכות באליפות העונה: "מבחינה סטטיסטית כמובן. יש משחק מאוד גורלי בשבת ואני בטוח שהחברים שלי יודעים בדיוק מה הם צריכים לעשות, יש להם צוות מקצועי מעולה ואני מקווה שנצמצם את הפער ושבעזרת השם ידנו תהיה על העליונה בסוף".
מנחם הגיע למכבי חיפה בקיץ 2015 מהפועל ניר רמת השרון. הוא שיחק במדים הירוקים במשך שמונה עונת, כשבטווח יצא לעונת השאלה בעירוני קריית שמונה. הוא רשם במכבי חיפה 237 הופעות בכל המסגרות, במהלכן כבש 11 שערים.
נשיא המועדון יעקב שחר מסר: "אנו נפרדים מסאן מנחם הפורש בשל פציעה. סאן שיחק במכבי חיפה כמעט עשור שנים, בהן היה שותף להישגים גדולים. אנו מודים ומאחלים לסאן בריאות והצלחה בהמשך".