שישי בצהריים באצטדיון טדי. הפועל ירושלים מתכוננת לקראת האירוע הכי גדול שלה מזה 21 שנה, משחק העלייה לליגת העל. ממועדון הפאר נשאר רק השם והוא חדל מלהתקיים, זאת הייתה למעשה המסיבה הגדולה של הפועל קטמון, קבוצת האוהדים הראשונה בליגת העל.
מסע העלייה ההרואי של ירושלים האדומה לליגת העל יצר לא מעט עניין, בעיקר בגלל שמדובר בקבוצה שעד תחילת העונה הנוכחית נקראה כאמור הפועל קטמון, ואחרי שרכשה את הזכויות על השם "הפועל ירושלים", היא קיבלה אישור להשתמש בו. צעד שהחזיר אוהדים רבים הביתה.
5 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים חוגגים
שחקני הפועל ירושלים חוגגים
שחקני הפועל ירושלים חוגגים את העלייה
(צילום: עוז מועלם)
אם נחזור מעט אחורה, הרעיון להקמת הפועל קטמון קרם עור וגידים בשנת 2007, כאשר אוהדי הפועל ירושלים שמאסו בניהול הקבוצה של יוסי סאסי ו-ויקטור יונה, החליטו להתאחד ולהקים קבוצה אחרת, וכך קם מועדון ראשון מסוגו בכדורגל הישראלי שנמצא בבעלות אוהדים, כשאחריו נוסדו מכבי קביליו יפו, הפועל רובי שפירא חיפה, הפועל אדומים אשדוד ועוד. המועדון התחיל מסע מחדש בליגה ג', והתקיים במקביל להפועל ירושלים במשך 12 שנים.
"כשקטמון הוקמה רכשתי מניה, ואני כבר 14 שנה מלווה אותה עוד מליגה ג׳ בגבעת רם", מספר אלעד קלוגמן (34), אוהד של הפועל ירושלים שגדל במבשרת ציון ומוסיף: "היו שנים שקטמון שיחקה מול הפועל ירושלים וזה היה הזיה מוחלטת. בשנה שהפועל ירושלים ירדה ליגה ואנחנו נשארנו, זה היה פרק במסע של הצלת הפועל ירושלים, כי לא היה מקום לשתי קבוצות אדומות בעיר, וכל עוד היא הייתה קיימת אז לא היה איחוד".
"הלכתי בגיל 3 למשחק כדורגל, זה היה לפני 56 שנה במגרש בקטמון ומאז אני אוהד", מספר ירון דוויק ממייסדי הקבוצה וחבר הוועד המנהל. "ב-2003 הייתה לי טראומה, לא עלינו ליגה במחזור האחרון ואחרי זה איבדתי את החשק לראות כדורגל. ב-2007 כבר הייתי בין המקימים של הפועל קטמון".
5 צפייה בגלריה
ירון דוויק (במרכז)
ירון דוויק (במרכז)
ירון דוויק (במרכז)
(צילום: עוז מועלם)

"הפכתי משונא לאוהד"

הקבוצה עשתה דרך ארוכה מהמגרשים בליגות הנמוכות, ותוך חמש שנים מצאה את עצמה בליגת המשנה. מאז הקמת המועדון ועד היום הוא מתנהל בבעלות אוהדיו, ומנוהל ע"י ועד מנהל שנבחר כל שנה מחדש.
"אנחנו היינו מהשונאים הגדולים של קטמון", מספר שי שמעון אוהד הפועל ירושלים המיתולוגית. "נשארנו בקבוצת האם עד לגסיסה ולמוות. התנגדתי למהלך כי קבוצה לא מחליפים, זה כמו אמא ואבא, אי אפשר להחליף אותם לא משנה כמה לא טוב בבית. ברגע שהם הקימו קבוצה חדשה היו כאלה שראו בזה סוג של בגידה".
בין האוהדים הדעות היו חלוקות. האם ללכת אחרי קטמון הקבוצה חדשה, ולהפוך אותה להיות אותה ירושלים שהם גדלו עליה, או להתנתק טוטאלית ולזנוח את האהדה לכדורגל. כתוצאה מכך נוצר שסע עמוק בין האוהדים.
5 צפייה בגלריה
שי שמעון
שי שמעון
שי שמעון: "נשארתי עם הפועל ירושלים עד שהיא גססה"
(צילום: עוז מועלם)
יונתן שוורץ (37) גדל בשכונת הקטמונים והיה מתומכי הקמת הקבוצה: "אני מאלה שהלכו אחרי קטמון. קבוצת אוהדים זה הישג מטורף, זה לא סתם מקריות שהשנה אחרי שחזר השם ואחרי שהאוהדים חזרו לטדי אנחנו עולים ליגה. זה מלמעלה. קטמון הייתה כמה שנים בלאומית, והיו שנים עם תקציב יותר טוב וקבוצה יותר חזקה ולא עלינו".
מעבר ליכולת הטובה שהציגה הקבוצה על כר הדשא העונה, הסיפור סביב שם הקבוצה גדול יותר מהעלייה. קטמון הגישה בקשה לרכישת הזכויות על השם "הפועל ירושלים" שהתפרקה, ובמהלך העונה קיבלה אישור רשמי להשתמש בו. "אם לא היינו מקבלים את הזכויות על השם לא היינו חוזרים ליציע", מצהיר שי שמעון. "הקבוצה הזאת קיימת 14 שנה ולא תמכנו, לא חזרנו בגלל ההצלחות, חזרנו העונה רק בגלל השם. עד לדקה ה-90 בעונה שעברה רציתי שקטמון יפסידו, מה שחיבר מחדש זה רק השם, אנחנו אוהדים של השם".
השם החדש-ישן הביא בשורה גדולה והחזיר ליציעים לא מעט אוהדים, בעיקר את אוהדי הקבוצה המיתולוגית שהתנתקו עד לאותו הרגע מהכדורגל ורק חיכו לרגע שיוכלו לצעוק שוב ביציע "הפועל ירושלים". ירון דוויק התייחס לחיבור מחדש: "שום דבר בסיפור הזה לא פשוט, הייתה פרידה של 13 שנה. האוהדים שלא הלכו עם קטמון פשוט הפסיקו לראות כדורגל. זה היה מאתגר לגרום לכולם לחזור, כל המשקעים כבר מאחורינו".
5 צפייה בגלריה
יונתן שוורץ
יונתן שוורץ
יונתן שוורץ: "הישג מטורף"
(צילום: עוז מועלם)

"הכדורגל שייך לאוהדים"

לצד המטרות הספורטיביות, המועדון קם מתוך רצון לתרום לחברה ולקהילה, וכיום יש לו גם קבוצת נשים, ליגת שכונות, מחלקת נוער משובחת ועוד פעילויות רבות למען הקהילה: "זו ההוכחה שהכדורגל שייך לאוהדים, והם יכולים להצליח בניהול קבוצת כדורגל. הבשורה הטובה היא שיש לא מעט גורמים שהלכו בדרכנו. עשינו משהו שפרץ את הדרך בכדורגל הישראלי, והוכחנו שהכדורגל שייך לאוהדים", סיכם דוויק.
אחרי שנים של אכזבות בליגה הלאומית, העונה הפועל ירושלים סומנה כאחת העולות הבטוחות לליגת העל. אמש היא עשתה את זה תחת השם הפועל ירושלים. "היום אני גר בבת ים, אני רוצה להביא את הבן שלי למשחק שיחווה קצת מהפועל, כולם אצלו בכיתה אוהדים מכבי או הפועל תל אביב ופתאום הוא אומר להם הפועל ירושלים, זאת התגשמות חלום".
5 צפייה בגלריה
חגיגה אדומה ביציעים
חגיגה אדומה ביציעים
"הגשמנו את החלום"
(צילום: עוז מועלם)
יונתן שוורץ התייחס למשמעות העלייה לליגה הבכירה: "אנחנו קבוצת האוהדים הראשונה שעלתה לליגת העל, זה לא סתם פרויקט זאת אמירה, זה מוכיח שאפשר לשנות פה משהו. קפיצת המדרגה היא מאוד גדולה בין הליגות, והאוהדים יצטרכו לקחת בחשבון שיצטרך להיכנס משקיע או ספונסר. כאן יש לנו את הפריבילגיה גם לבחור אותו"
אוהדי הקבוצה התחילו לפנטז על הקאמבק של הדרבי הירושלמי: "הייתי בדרבי האחרון שהפועל הורידה את בית"ר ליגה עוד בימק״א ב-1991. עונה אח"כ פתחו את טדי ובית"ר עלתה לליגת העל והפועל ירדה, ומאז 30 שנה של שממה במדבר. עכשיו זו סגירת המעגל", סיכם שי שמעון.