אם תשאלו את אנשי מכבי חיפה מה דעתם על הקדנציה של מרקו בלבול כמאמן הקבוצה התשובה העיקרית שתתקבל היא "הצלחה". יהיו כאלה שיזכירו שמכבי חיפה הייתה העונה קרובה למקום הראשון לפרק זמן ארוך יותר מבשנים קודמות, אחרים יציינו את הכדורגל ההתקפי וכמות השערים - בלבול, תהיה הסכמה, הצליח. אבל בלבול גם קרוב לוודאי לא יהיה מאמן מכבי חיפה בעונה הבאה.
בלבול קיבל קבוצה פגומה, עם כדורגל משעמם והיעדר מאבק על אליפות ורשם את אחוז ההצלחה הגבוה ביותר של מאמן במכבי חיפה בעשור הרע שעובר עליה. אז בלבול זוכה לשבחים, אבל מי שיקבל התפקיד שלו הוא כנראה ברק בכר. למה זה קורה, למה בלבול לא ממשיך? יש לכך כמה סיבות עיקריות.
4 צפייה בגלריה
בלבול על הספסל
בלבול על הספסל
כישלון במשחקים מכריעים. בלבול
(צילום: עוז מועלם)
האישיות והיחסים עם שחר. לא להתבלבל, זה לא שבלבול ויעקב שחר לא מסתדרים אחד עם השני, אבל אין ביניהם קשר שהיה לשחר עם מאמנים קודמים. בלבול הוא עוף מוזר בכדורגל הישראלי. אדם סגור, יש שיגידו חולמני או מרחף. נכון שלפעמים אפשר לראות אותו צועק ומראה רגשות כאחד האדם, אבל בלבול מחזיק לרוב בפנים קפואות.
המקום השני שהשיג בלבול לא מרשים את שחר, שמערכת היחסים שלו עם המאמן היא של עובד-מעביד ולא מעבר לכך. גם האמירות של בלבול בתקשורת לא עושות עימו חסד, בעיקר זו האחרונה – "אנחנו משחקים את הכדורגל הכי יפה בליגה", בזמן שמכבי ת"א בורחת לו. משפט שגרם לרבים ללעוג למאמן.
הכישלון במשחקים המכריעים. מכבי חיפה יצאה לפגרת הקורונה כשהיא במרחק 6 נקודות ממכבי ת"א, אבל עדיין, למרות הפער, היה מעט מאוד דברים שליליים לומר על העבודה של בלבול באותה תקופה. גם ההפסד הדרמטי 4:3 למכבי ת"א לא שבר את מכבי חיפה והקבוצה הצליחה לחזור למאבק האליפות. העונה הסדירה הייתה מצוינת, אבל אז הגיע הנגיף.
מכבי חיפה התפרקה עם חזרת הכדורגל ותוך כמה ימים, שני מחזורים, עמד הפער מהמקום הראשון על 12 נקודות. אז גם הגיעו הדיווחים על ההחלטה של שחר להיפרד מבלבול. "זה לא פייר", אומר אחד ממקורביו של בלבול. מכבי חיפה ללא הקהל שלה זו לא אותה קבוצה והקורונה פגעה בנו, אשכנזי וחזיזה נפצעו, רוקאביצה חזר חלוד ומי משלם את המחיר? מרקו".
4 צפייה בגלריה
יעקב שחר מרוצה
יעקב שחר מרוצה
הנורה האדומה נדלקה. שחר
(צילום: עוז מועלם)
אבל לא מדובר רק בתוצאות האחרונות. מה שהדליק נורה אדומה אצל שחר הוא הכישלון של בלבול במשחקים המכריעים. הירוקים הפסידו בכל 3 המפגשים שלהם עם מכבי ת"א, הפסידו להפועל כפ"ס בבית במשחק שהיה יכול לקרב אותם למרחק 2 נקודות מהמקום הראשון, ולהפועל ת"א במשחק ששבר את הקבוצה. בחלק מהמשחקים האלה ההרכבים של בלבול היו תמוהים.
סיפור ירדן שועה. אם היה משהו שהוציא את בלבול משלוותו הוא שועה. התחצפות, איחורים, זלזול באימונים, השעיות, ניפוי מהסגל מספר פעמים, שבירת בידוד ושליחת החלוץ להתאמן לבד עד סיום העונה. מכבי חיפה שילמה 1.4 תמורת מחצית מכרטיסו של שועה ושחר, כך נדמה, העדיף ללכת פעמים רבות לטובת החלוץ ולא המאמן.
4 צפייה בגלריה
ירדן שועה
ירדן שועה
נשאר בקבוצה, למרות התקריות. שועה
(צילום: ראובן כהן)
הצמד בלבול-שועה סיפק כותרות בכל שבוע, דבר שגרם לרבים להרים גבה ולתהות איך מועדון כמו מכבי חיפה משאיר שחקן כזה בסגל, אבל כנראה ששחר רואה בשועה פוטנציאל נדיר ואינו מוכן לוותר עליו. בלבול ספג לא מעט ביקורת בעקבות תגובותיו לאירועים עם שועה ונדמה שהעובדה ששחר לא העיף את שועה מהקבוצה במהלך העונה מראה על מגמה ברורה: מבין השניים שחר לא יכול לוותר על שועה תמורת בלבול.

"מרקו לא רק עשה עונה טובה אלא עונה גדולה"

עובדים אחרים במכבי חיפה היו רוצים שבלבול יישאר, או שיותר נכון לומר שיש למאמן יותר תומכים ממתנגדים. הוא מקורב מאוד למנהל הקבוצה רפי אוסמו, התחבר לאנשי המנהלה והרבה להיפגש עם ג'ובאני רוסו, דבר שחיבר מאוד את הצוות.
4 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
יש לו יותר תומכים ממתנגדים. בלבול
(צילום: ראובן כהן)
בלבול מרגיש פגוע. הוא ציפה ששחר ייתן לו עונה נוספת. "מרקו לא רק עשה עונה טובה, אלא עונה גדולה", אומר מקורב למאמן. "הוא החזיר את מכבי חיפה לצמרת. כולם שוכחים שהביאו לפה סוללה של מאמנים, ישראלים בכירים, זרים מכל העולם, וכולם נכשלו בעשור האחרון. רק מרקו 'המשעמם' הביא תוצאה".
התוצאה הזו לא תספיק לבלבול. הקבוצה שבנה תהיה ככל הנראה אבן היסוד לקבוצה שיריץ, אם וכאשר, ברק בכר. בעונה הבאה בלבול יסתכל עליה כמעט בוודאות מהצד.