"לפני שעברתי להולנד הזהירו אותי שיהיו שם גזענים, ולפני המעבר לרוסיה אמרו לי שיש שם גזענות, אבל אם תחבר את שתי המדינות ביחד זה לא ישתווה למה שעברתי בישראל". כך מאשים קפטן נבחרת ישראל בכדורגל אלי דסה במוסף ‭ 7"‬ ימים" של "ידיעות אחרונות", בראיון שיפורסם מחר.‬
דסה שובר שתיקה מאז חתם על חוזה העתק בדינמו מוסקבה וספג ביקורת על החלטתו לשחק ברוסיה בזמן המלחמה באוקראינה. כדי לשכנע את הכדורגלן להגיע לרוסיה בתקופה הזו, דינמו הפכה אותו לשחקן הישראלי בעל השכר הגבוה ביותר, כ-‭15‬ מיליון שקל בחוזה לשלוש שנים.
4 צפייה בגלריה
אלי דסה
אלי דסה
"מראש הייתי שלם עם עצמי". דסה
(צילום: עוז מועלם)
שום חלק בביקורות שספגת לא גרם לך לחשוב שטעית? "איזו סיבה יש לי להתחרט? מראש הייתי שלם עם עצמי. יש אנשים צרי עין וזה כואב לי. אם הייתי חותם על חוזה של מאה אלף יורו, לאף אחד לא היה אכפת. אצלנו במדינה מפריע לאנשים שבן אדם מתקדם כלכלית".
זה לא רק העניין הכספי, זה הנרמול של רוסיה בעת הזו. "אני לא חייב תשובות לאף אחד".
את אשתו, ירדן, מלווה מסביב לשעון עובדת מטעם המועדון; שף פרטי צמוד לזוג דסה ומכין להם אוכל כשר; נהג פרטי עומד לרשות המשפחה וגם מורה לרוסית. "השחקן הוא המלך מבחינת הרוסים", אומר דסה. מה שעוד לא נתפס מבחינתו זו הגזענות כלפי העדה האתיופית, והיחס המשפיל מצד מערכת אכיפת החוק. "האצבע קלה על ההדק לירות באנשים האלה, כאילו שהם נבלות", אומר דסה. "זה מגעיל, על מה ולמה?".

ההצעה ממכבי ת"א

"בסוף אוגוסט ראיתי שהאפשרות לעבור לקבוצה אחרת בחו"ל לא הלכה כמו שרציתי, והיה ביני לבין מיץ' גולדהאר הסכם שאם תהיה היתכנות לחזרה שלי לארץ, אני מרים אליו טלפון. התקשרתי לגולדהאר, אמרתי לו 'בוא לא ננהל מו"מ'. קבענו שלא יהיו משחקים, שזו ההצעה שבה אני מעריך את עצמי, ואלה התנאים שבהם אני מוכן לוותר על החלום האירופי שלי. אחרי שכל אחד הניח את ההצעה שלו, קבענו שתוך כמה דקות נדבר שוב, וכשחזרנו האחד לשני זה לא הסתדר", חושף דסה.
4 צפייה בגלריה
אלי דסה במדי דינמו מוסקבה
אלי דסה במדי דינמו מוסקבה
אלי דסה במדי דינמו מוסקבה. "ההצעה מגולדהאר לא הסתדרה"
(צילום: EPA)
"מיץ' אמר לי שהוא מאוד מעריך אותי על הכבוד שנתתי לו ולמכבי ת"א, ועל זה שאני לא מוותר על העקרונות שלי לרדוף אחרי החלום, ושאלה השחקנים שהוא מחפש במכבי. ותבין, באותו רגע לא הייתה לי הצעה אחרת, אז מי יכול לטעון שאני חמדן? הרי אם הייתי כזה, הייתי חוטף את ההצעה ממנו".
דסה חושף שהיה קרוב למעבר לאיאקס ורק בשל העובדה כי לא החזיק בדרכון אירופי, המעבר לא צלח בסופו של דבר. ההצעה של גולדהאר אליו היתה כזו: 1.1 מיליון אירו בשנה הראשונה, 800 אלף יורו בכל אחת מהשנתיים הבאות, אולם למרות שלא הייתה לו הצעה אחרת באותה תקופה, הוא לקח הימור ולא חזר למכבי ת"א, עד שהגיעה ההצעה מרוסיה בסך 15 מיליון שקל לשלוש שנים.
4 צפייה בגלריה
אלי דסה חוגג עם ערן זהבי במדים הלאומיים
אלי דסה חוגג עם ערן זהבי במדים הלאומיים
עם ערן זהבי. "צריך לחזור לנבחרת"
(צילום: אורן אהרוני)
"עד עכשיו אף אחד לא ידע כלום מהצד שלי, האשימו אותי שלא לקחתי את ההצעה של מכבי וקראו לי חמדן, ו'מי הוא חושב את עצמו'. אנשים בתקשורת תפסו את הצד של המועדון, אבל בסופו של דבר אלה הבחירות שלי והחיים שלי. אנשים יגידו שאני מטורף שלא לקחתי את מה שנתנו לי במכבי כשאין לי הצעה אחרת ביד, אבל קיבלתי את ההחלטה הנכונה גם כשעברתי ממכבי להולנד וגם במעבר לרוסיה. עם כל הכבוד לכולנו, השוק הישראלי לא הכי מעניין בעולם. לא סיפרתי לעצמי סיפורים שאני מתאים לפרמייר-ליג האנגלית, אבל אם לא הייתי יוצא להולנד כתחנת ביניים, לא הייתי מגיע לחוזה בדינמו מוסקבה".
דסה מדבר בראיון על חייו כילד בן שבע שיצא בשעות הלילה המאוחרות עם אימו לנקות, שלקח מושכות על הבית אחרי עזיבת אביו בגיל 15 והתמודדות עם עיקולים כבדים, גזענות קשה שעבר וכמובן על הפיכתו לקפטן הראשון של נבחרת ישראל מהעדה האתיופית.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל אלי דסה
שחקן נבחרת ישראל אלי דסה
דסה עם סרט הקפטן של הנבחרת
(צילום: עוז מועלם)

"התחיל עלי עליהום"

"התחיל עליהום גם סביב הזימון שלי. אמרו שלא מגיע לי זימון לקראת אלבניה אחרי ששיחקתי רק משחק וחצי ברוסיה עד אז, והיה את עניין הבחירה שלי ברוסיה וכל החכמים קפצו ואמרו שצריך בכלל להעיף אותי מהנבחרת. ההתאחדות נתנה לי גיבוי מוחלט, לא נכנסה לזה והחזרתי בגדול במגרש. המערכת של הנבחרת נתנה לי גיבוי מוחלט והרגשתי מחויבות, הכנתי את עצמי למשחק מול אלבניה בצורה מקסימלית, היה לי בראש שלא אתן פריבילגיה שיגידו בדיעבד שלא היו צריכים להזמין אותי, אחרי המשחק באלבניה לאף אחד כבר לא היה מה להגיד".
חתול שחור עבר בין מנהל הנבחרת יוסי בניון לבין חברך הקרוב, ערן זהבי. זהבי צריך לחזור לנבחרת? "אל תכניס אותי בין יוסי בניון לערן. אם השאלה היא אם ערן צריך להיות בנבחרת, אז אין פה שאלה בכלל".
פורסם לראשונה: 11:17, 02.02.23