דיון מקדמי ראשון בעתירה של "מועדון הכדורגל בנות נתניה" נגד עיריית נתניה התקיים היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים בלוד. מועדון הכדורגל, שבו משחקות נשים בלבד, טוען לאפליה בנושא מענקים ותמיכה כספית לקבוצה לעומת קבוצת הכדורגל של הגברים בעיר.
"הקמתי את מועדון הכדורגל בנות נתניה ב-2013. באנו לכאן כי אנחנו רוצות לדרוש את מה שמגיע לנו כמועדון כדורגל שמייצג נשים בליגת העל, שיש לו מחלקת נערות. אנחנו מרגישות שיש אפליה כלפינו וכלפי המועדון", אמרה שלי ישראל, 34, שחקנית עבר בנבחרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
זוהר פופר ויעל בלס, שחקניות בנות נתניה
זוהר פופר ויעל בלס, שחקניות בנות נתניה
זוהר פופר ויעל בלס, שחקניות בנות נתניה
(צילום: שמוליק דודפור)
לטענת חברות המועדון, הפער התקציבי בין עמותת הנשים ובין קבוצת הכדורגל הגברית המקבילה גדול. לדבריהן, אף על פי שקבוצת הנשים משחקת בליגת העל, בדיוק כמו קבוצת הגברים, היא זוכה ליחס משפיל ומבזה ומקבלת שמינית מהתקציב שמקבלים הגברים. לטענתן, 3.5 מיליון שקלים, שהם 95% מהתקציב העירוני המיועד לתחום, מועברים לקבוצת הגברים ורק 196 אלף שקלים, 5% מהתקציב, מועברים לקבוצתן. חברות המועדון טוענות כי יש סיבה לאפליה הכספית – העירייה מפלה את מועדון הנשים עקב התחייבות בחוזה לגורמים פרטיים.
לטענתן, בשיקולי התמיכה של העירייה הקריטריונים בעלי המשקל הגבוה יותר הם קריטריונים שבהם יש לגברים יתרון "כרוני" כמו מספר הצופים. משקל נמוך בחלוקת התקציב ניתן לקריטריון ההעדפה המתקנת.
בנוסף, טוענות חברות המועדון כי האפליה אינה רק תקציבית אלא נוגעת גם בסביבת האימונים – הקצאת שעות המגרשים בעיר לא מאפשרת לעותרות, לילדות ולנערות, להתאמן בשעות סבירות. "הפער הוא גם בשעות המגרשים שהבנות מקבלות רק משעה 19:00 או 20:00 בערב. ילדה בת שמונה לא יכולה לשחק ולחזור הביתה בחצות", אמר עורך הדין אורי כהנא שמייצגת העותרות.
3 צפייה בגלריה
שחקניות כדורגל בנות נתניה נגד עירייה  דיון עתירה אפליה בית משפט מחוזי לוד
שחקניות כדורגל בנות נתניה נגד עירייה  דיון עתירה אפליה בית משפט מחוזי לוד
שחקניות כדורגל בנות נתניה, בית משפט מחוזי לוד
(צילום: שמוליק דודפור)
"באנו לנסות לשנות את הסדר הישן. זה אותו ספורט ולכן קבוצת נשים בליגת העל וקבוצת גברים צריכות לקבל אותו תקציב. אנחנו מאמינים שנגיע לזה", הוסיף כהנא.
זוהר פופר ויעל בלס, שחקניות הקבוצה אמרו כי מהות העתירה היא "לקבל הזדמנות שווה לפתח את הענף ולהגיע למקומות שאנחנו רוצות. בלי תקציב ובלי השקעה במועדון לא נצליח להגיע לשם".
העירייה וראש העיר נתניה טענו במענה לעתירה כי "לא צוין במפורש מה סכום התמיכה שמבקש מועדון הנשים". העירייה טוענת כי היא פועלת כדין ואין אפליה מגדרית גם לא באשר לשימוש במגרשים. יתר על כן, העירייה אף הקדימה את השעות לבקשת המועדון, עוד לפני שהגישו את העתירה. מועדון הכדורגל מכבי נתניה לגברים טוען בתשובה לעתירה כי "אין כל אפליה. התמיכה ניתנת באופן שוויוני. כדי שהקבוצה תוכל להיות בליגת העל הבכירה היא צריכה להתאים את עצמה לדרישות הליגה, ותקציבה נמוך לעומת קבוצות אחרות בליגה, לכן מושקע בה גם כסף פרטי".
3 צפייה בגלריה
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג
(צילום: אורן אהרוני)
השופט בדיון, רמי אמיר, הציע להביא את הצדדים להידברות, ולהפנות אותם להליך גישור: "נתניה היא עיר הספורט, עיר שהשקיעה המון בספורט. אני מציע לכם לשבת לפתור את הבעיה. אני בא ממקום של בעד אלו ובעד אלו".
תגובתה המלאה של עיריית נתניה:
"תבחיני עיריית נתניה לחלוקת תמיכה עניינים, שוויוניים, מתחשבים בצורכי אוכלוסיית העיר ואין בהם כל אפליה מגדרית. לאורך השנים מפעילה העירייה את התוכנית הלאומית 'אתנה' לקידום ספורט לנערות ולנשים בנתניה, ולפרויקט שותפות 900 תושבות. נדגיש כי אגף הספורט בעירייה הוא שרשם, מימן וליווה את השתתפות אגודת 'בנות נתניה' בכדורגל לפרויקט 'תקווה ישראלית' בשיתוף בית הנשיא. על סמך המלצת העירייה נחשפה עבודתה של המאמנת, שלי ישראל, והוחלט להעניק לה את פרס מאמנת הכבוד מטעם נשיא המדינה. באשר לטענות שעות האימון – לפני כחצי שנה התקיימה פגישה במהלכה הגיעו הצדדים להסכמה באשר לשעות הפעילות במגרש – לילדות ולנערות החל מהשעה 18:30 ולנשים בוגרות החל משעה 20:30). עם זאת, לאור הפנייה, יבחן אגף הספורט אפשרות להקדמת הפעילות".