117 יום חלפו מאז המשחק האחרון (ניצחון 0:2 על אנדורה) בקמפיין מוקדמות היורו שאותו סיימה ישראל במקום השלישי המאכזב. מאז המאמן הלאומי אלון חזן נעלם מהרדאר, אפילו לא סיכם את הקמפיין בפני התקשורת. חזן החליט להוריד פרופיל ולהתרכז רק במשימה הערב (חמישי, 21:45) מול איסלנד בחצי גמר פלייאוף היורו.
אז מה קרה מאחורי הקלעים באותם ארבעה חודשים ומה עשה המאמן הלאומי עם התסכול אחרי שלא הצליח לנצל את הבית הנוח יחסית כדי להעפיל ליורו היישר משלב הבתים?
4 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
רגע האמת. חזן
(צילום: עוז מועלם)
חזן, שהקפיד באותם ימים להגיע בעקביות לבית הנבחרות בשפיים, היה זה שהגה את רעיון הניתוק הציבורי. הוא רצה לעשות חשבון נפש אחרי קמפיין מוקדמות כושל ורצה להתכונן בשקט לניסיון הנוסף דרך מסלול ליגת האומות.
הוא יודע שמדובר בהחמצה, אבל גם שבמחזורי הסיום היו לנבחרת נסיבות מקילות - המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר, שני משחקי המפתח מול שווייץ ורומניה שנערכו בבודפשט במקום בבלומפילד, שחקנים שהגיעו מהליגה הישראלית המושבתת עם הכנה לקויה וגם מכת פציעות ובראשן חסרונו של מנור סולומון. עם זאת, גם חזן יודע שבסופו של דבר הוא הצהיר בעקביות ובביטחון כי ישראל תהיה ביורו 2024, ולכן המשחק הערב מול איסלנד הוא רגע מבחן עבורו, וגם הוא, רק החלק הראשון מתוך שניים.
ההחלטה לא להתראיין או לסכם את קמפיין המוקדמות נבעה מהרצון של המאמן שלא לייצר רעשי רקע לשחקנים שחזרו לשחק בליגה, לתת להם את הבמה ולהחזיר להם את הביטחון. הוא מבחינתו התרכז בהכנות לאיסלנד, יחד עם תוכנית מגירה שתישלף במקרה של עלייה לגמר הפלייאוף, לקראת מפגש אפשרי מול אוקראינה או בוסניה.

דוחות, סרטונים וכושר

מדי יום כינס חזן את הצוות שלו יחד עם יוסי בניון, צפה בכל ורסיה של משחקי איסלנד, שסיימה במקום הרביעי את מוקדמות היורו שלה, עם שלושה ניצחונות בלבד בעשרת המשחקים שלה ואחרי פורטוגל, סלובקיה ולוקסמבורג. מעבר לעשרת משחקי המוקדמות הוא צפה גם במשחקי ההכנה שלה מול הונדורס וגוואטמלה שנערכו בינואר. במקביל, האנליסטים אדר רוזנברג ומעיין בהלול ערכו לפי דרישותיו סרטונים שנשלחו לשחקני הסגל, כל אחד על פי תפקידו והשחקנים הרלוונטיים שמולם יתמודד.
4 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
בתיאום מושלם. בניון
(צילום: עוז מועלם)
חזן הכין תוכנית עבודה מסודרת, שכללה את הסקאוטינג אחרי איסלנד והכנת קטעי וידיאו לשחקנים, כדי שאלה ילמדו את יריביהם עוד לפני ההתכנסות ביום שני האחרון בבית המלון בהונגריה. מאחר שהיו לו רק שני אימונים אמיתיים עד למפגש ביום חמישי, הוא שוחח עם שחקנים במהלך התקופה האחרונה וגיבש יחד עם מאמן הכושר ערן שדו תוכנית מיוחדת לשחקנים שהגיעו לאימונים בבית הנבחרות.
בין היתר מדובר, למשל, בליאל עבדה שהגיע אחרי החתימה בשארלוט, אלי דסה שיצא לפגרה מוקדמת מהליגה הרוסית, תאי בריבו, עופרי ארד ואפילו אוסקר גלוך שהגיע ארצה ליומיים בשל הלוויית חברו הקרוב, אפיק טרי ז"ל שנהרג בעזה. מדובר היה באימונים שהורכבו בעיקר מעבודה בחדר הכושר, כושר במגרש וטכניקה.
שדו גם המריא לסייע לחלק מהלגיונרים באירופה להיכנס לכושר, והספורטתרפיסט יגאל צברי טס למוסקבה כדי להכין את דסה בצורה הטובה ביותר לקראת החזרה שלו למדים הלאומיים.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ישראל אלי דסה מול שחקן  נבחרת איסלנד יון דאגור תורסטיינסון
שחקן נבחרת ישראל אלי דסה מול שחקן  נבחרת איסלנד יון דאגור תורסטיינסון
בסיום המשחק נקבל את התשובה לכל השאלות. דסה מול שחקן נבחרת איסלנד יון דאגור תורסטיינסון
(צילום: גיל נחושתן)
המטבחון, שכולל את בניון, חזן ועוזרו אלון חרזי, נעזרו בדוחות האנליסטים ועקבו אחרי השחקנים הישראלים, הגיעו למשחקים בליגה, וצפו דרך תוכנות בביצועי הלגיונרים כדי לקבל החלטה על הסגל וההרכב. המדיניות הייתה להישאר עם השלד שרץ רוב הקמפיין, עם שינויים מאולצים בשל פציעות. לכן זומנו רק שני שחקנים שלא היו חלק מהנבחרת (עידו שחר ותומר יוספי). את שון וייסמן, שקיבל מספר הזדמנויות אחרי הפרות משמעת, הוחלט הפעם לא לזמן, למרות שזכה בתואר שחקן החודש של סלרניטנה מהליגה האיטלקית הבכירה.

מנטליות, סמסים ומלחמה

חזן גם עבד במישור המנטלי. בחודשים האחרונים שמר על קשר רציף עם מרבית שחקני הנבחרת, כולל הודעות עידוד לערן זהבי בתקופה שבה לא כבש כדי לחזק לו את הביטחון, או פרגון לשחקנים אחרי משחקים מוצלחים. המאמן שעבר לדממה תקשורתית, רצה להישאר קרוב לשחקניו, כדי שהמפגש המחודש בחודש מארס יהיה טבעי.
4 צפייה בגלריה
חזן
חזן
עבד במישור המנטלי. חזן
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
עוד החלטה שהתקבלה בצוות המקצועי כלקח מההתכנסות האחרונה היא כי התכנים של 7 באוקטובר יישארו מחוץ למחנה. בניון וחזן חשו עד כמה המעורבות הרגשית סחטה אותם ואת השחקנים. הקרבה בהתכנסות בנובמבר לאירועים הייתה קשה מאוד, ההתעסקות בנושא החטופים וכיו"ב הייתה חשובה אבל הכבידה על השחקנים והצוות, ולכן הוחלט הפעם למדר את הנבחרת לגמרי. כמובן שיהיה סממנים למצב המלחמה שבו נמצאת ישראל, אבל לא דומיננטיים כמו בפעם שעברה.
חזן יודע שניצחון על איסלנד הערב הוא רק חצי מהדרך (והחצי השני יהיה קשה יותר), אבל הוא יחזק את מעמדו ואת ההעדפה של בניון כי המאמן ימשיך תחתיו לקדנציה נוספת. האם הורדת הפרופיל וההכנה השקטה יביאו את חזן וישראל למרחק 90 דקות מהיורו? את התשובה נקבל בסביבות חצות.
פורסם לראשונה: 01:30, 21.03.24