בדצמבר 2022, רן קוז'וך מונה רשמית למאמנה של מכבי נתניה בעקבות התפטרותו של בני לם, אחרי ששימש כעוזרו. שנה לאחר מכן, בינואר 2024, ההיסטוריה חזרה על עצמה, וקוז'וך שוב תפס את מקומו של לם - הפעם במכבי פ"ת. היום (שבת, 15:00) הוא יפגוש את האקסית מנתניה כשהוא על הקווים של המלאבסים, כשהמטרה של קבוצתו היא לנסות לחבר לראשונה העונה שני ניצחונות רצופים בליגת העל.
קוז'וך בן ה-43 התחיל את דרכו כשחקן בעמדת המגן הימני, והיה פעיל עד עונת 2017/18. הקבוצה שבה החל את דרכו הייתה מכבי נתניה, אבל הוא לא בדיוק זכור כאחד הכוכבים של המועדון. הוא עזב את נתניה בגיל צעיר, מצא את עצמו בליגה הלאומית והתקשה לתקוע יתד. למעשה, הקריירה שלו לא התרוממה והוא נתפס ככישרון שלא פרץ.
3 צפייה בגלריה
מאמן מכבי נתניה רן קוז'וק
מאמן מכבי נתניה רן קוז'וק
פוגש את האקסית. רן קוז'וך
(צילום: עוז מועלם)
קריירת האימון שלו התחילה כמעט במקרה. בני בן זקן הביא אותו לבני סכנין כעוזרו, אבל זה לא החזיק מים והסתיים אחרי חודש בלבד. לאחר מכן, חברו מסאי דגו החליט לקחת אותו איתו להפועל פ"ת כעוזרו, וכשדגו עבר לקריית שמונה קוז'וך קיבל הצעה להשתדרג לעמדת המאמן הראשי, אבל הוא רצה להמשיך להתמקצע והמשיך עם דגו לקבוצה הצפונית.
בהמשך הוא שימש כעוזרו של שרון מימר בהפועל חדרה, ואף קיבל הצעה מאלונה ברקת לשמש כעוזרו של אליניב ברדה בהפועל באר-שבע. בחדרה בנו על קוז'וך כמאמן העתידי של הקבוצה, אבל אז הגיעה ההצעה ממועדון נעוריו, מכבי נתניה, עוד בימים שריימונד אטפלד שימש כמאמן ראשי. קוז'וך מיהר לקפוץ על ההזדמנות. הוא האמין שמשם יוכל להתקדם ולהפוך מאמן ראשי.
ואכן, כאמור, את ההזדמנות הראשונה על הקווים הוא קיבל מהבעלים של מכבי נתניה אייל סגל. הוא התחיל כמאמן זמני, אך תוך חודש בלבד הזמני הפך לקבוע, מה שהכניס את קוז'וך לתודעה. למרות שחלם על כך, אפילו קוז'וך בעצמו לא האמין שזה יקרה כל-כך מהר. הוא שאף להצליח בגדול כמאמן, אבל תוך כדי תנועה הוא כבר ראה את עצמו עוזב את הכדורגל. הוא התמקצע בעולם הביטוח ופתח משרד יחד עם שחקן העבר אבי אלפסי.

הפיג את הספקות

בהתחלה היו סביב המינוי של קוז'וך בנתניה לא מעט הרמות גבה, מאחר שהוא מעולם לא שימש כמאמן ראשי ונתניה לא הייתה במצב בו היא יכלה להרשות לעצמה להמר. עם זאת, קוז'וך הביא איתו בשורה חדשה ליהלומים והכניס לתודעה את דור המאמנים החדש. הוא קיבל את ההזדמנות להוביל את המועדון, לקח אותה בשתי ידיים והפך מהר מאוד לאחד המאמנים האטרקטיבים ביותר בליגת העל.
3 צפייה בגלריה
מאמן מכבי נתניה רן קוז'וק
מאמן מכבי נתניה רן קוז'וק
הביא איתו בשורה חדשה למכבי נתניה. רן קוז'וק
(צילום: יאיר שגיא)
קוז'וך קיבל את נתניה כשהיא במקום הלפני אחרון בטבלה, עם 9 נקודות בלבד ב-11 מחזורים. הוא הצליח להפיח חיים בקבוצה שכולם כבר הספידו. תוך 14 משחקים הוא אסף 28 נקודות, הוביל את נתניה לעונה אדירה שכללה פלייאוף העליון, זכייה בגביע הטוטו והעפלה לגמר גביע המדינה. אבל העונה הוא היה רחוק מלשחזר את ההצלחה - והתוצאות היו גרועות למדי עבור קבוצה כמו מכבי נתניה. אחרי פתיחה של שני ניצחונות, שלוש תוצאות תיקו וחמישה הפסדים - אזל לו הקרדיט והוא פוטר.

לא עושה חשבון לבכירים

כל מי שעבד לצידו של קוז'וך העיד כי מדובר באיש מקצוע יסודי מהדור החדש. מצד אחד הוא מאוד מופנם, ומצד שני מאוד דומיננטי. בסביבתו טוענים שיש לו את כל התכונות להיות מאמן מצליח. הוא מבין את המשחק, יש לו תבניות התקפה מסודרות, ויש לו טביעת יד ברורה מאוד למרות חוסר הניסיון שלו. אפילו השוו אותו לא פעם לברק בכר בתחילת דרכו.
קוז'וך לא עושה חשבון לשחקנים בכירים ולא מפחד לספסל אותם אם צריך. הוא שקול מאוד ויודע להגיב יפה גם לאירועים פחות נעימים. שפת הגוף שלו על הקווים מאוד רגועה והוא משדר שקט לשחקנים.
3 צפייה בגלריה
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
השוו את קוז'וך לא פעם לברק בכר בתחילת דרכו
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
שבועיים אחרי שסיים את דרכו במכבי נתניה, התפנתה משרה במכבי פ"ת שעלתה בעונה שעברה חזרה לליגת העל בהובלת לם. עם החזרה לליגה הבכירה, המלאבסים סבלו מתסמונת העולה הטרייה, ובמקביל ליריבה העירונית התקשו לייצר יציבות ולרשום ניצחונות. לם הבין כי הוא צפוי לקבל הודעת פיטורין והחליט לעזוב. האוהדים ציפו למחליף מנוסה, אבל אבי לוזון החליט שההיסטוריה תחזור על עצמה ומינה את קוז'וך.
הקבוצה הייתה במקום ה-11 כשהוא הגיע, ארבע נקודות מעל הקו האדום ועד אותו רגע היו לה 15 נקודות בלבד במאזנה. הוא ידע שהמהלך החוזר לתפוס את מקומו של בני לם על הקווים שוב יעשה הד תקשורתי, אבל הוא גם ראה הזדמנות להוכיח שההצלחה שלו עם מכבי נתניה לא הייתה מקרית ושהוא יכול לשחזר אותה עם המלאבסים.

ניצנים של שינוי?

החוזה של קוז'וך אומנם מסתיים בסוף העונה הנוכחית, אך הוא קיבל הבטחה כי אם יסיים במקומות במקום העשירי לפחות הוא ימשיך לעונה נוספת. הוא מונה למאמן המלאבסים כמעט לפני חודש, ומאז הקבוצה שיחקה תחתיו שישה משחקים בכל המסגרות. בשלושה הראשונים הקבוצה הפסידה. אבל בשלושה האחרונים אפשר לראות מגמת שיפור : תיקו עם בני סכנין, עלייה לשמינית גמר גביע המדינה וגם ניצחון בכורה בליגה עם 0:1 בקרב התחתית מול הפועל חדרה.
המצב הכלכלי של מכבי פ"ת לא טוב, והמועדון ספג מכה קשה עוד יותר בעקבות המלחמה. בהנהלה לא תכננו לערוך שינויים משמעותיים בחלון ההעברות ורצו להסתדר עם הקיים, אבל לאור היכולת של הקבוצה והסכנות בתחתית ניצלו את חלון העברות כדי לצרף שחקנים. בינתיים צורפו הבלם עובדייה חטאב, כדי לחזק את ההגנה החלשה בליגה (ספגה 38 שערים), ורוי קורין, שהגיע בהשאלה ממכבי נתניה על מנת להוסיף מהירות לחלק הקדמי.
היום כאמור פוגש קוז'וך את האקסית מנתניה, ולא מדובר במשחק רגיל עבורו. ניצחון במשחק שכזה הוא הרבה מעבר לשלוש נקודות, חשובות ככל שיהיו. יהיה מדובר בניצחון של כבוד על המועדון שנתן לו את הזדמנות חייו, אבל גם הראה לו את הדרך החוצה.
פורסם לראשונה: 08:20, 03.02.24