כשמחפשים סינדרלת גביע ישנם מספר קריטריונים קבועים: שהיא תהיה מליגה נמוכה, שיהיו בקבוצה טיפוסים צבעוניים ואם אפשר גם סיפור אנושי שיספק לחלוחית. בסטנדרטים הללו מ.כ צופי חיפה היא הסינדרלה האולטימטיבית. קבוצה מליגה ג' שנוסדה לפני 30 שנה, התפרקה, הוקמה מחדש לפני מספר חודשים, בהרכב שלה משחק קשר שעונה לשם מראדונה ומי שהחליט להחיות אותה עשה זאת כמחווה לאביו החולה. אין יותר סינדרלה מזה.
את הסיפור של צופי חיפה אפשר לפתוח עם ניצחון החוץ המפתיע 0:2 (סיבוב ז') על הפועל בועיינה מליגה א', וההעפלה שלה לשלב שבו הקבוצות פוגשות את הגדולות באמת מליגת העל. זמן טוב להתחכך בשמות הנוצצים מהטלוויזיה, לזכות לפרסום, ולעשות קופה יפה. בקבוצה הצנועה פינטזו לקבל את היריבה הכי בכירה והכי קרובה שיש - האלופה מכבי חיפה - אך לצערם, הם קיבלו מכבי ירוקה אחרת, מכבי אחי נצרת מהלאומית. יריבה לא מספיק בכירה ונוצצת - ועדיין יהיה קשה מאוד לעבור אותה. במועדון אמרו אתמול: "נכון שרצינו קבוצה גדולה, אבל אנחנו יכולים לעבור עוד שלב. אחי נצרת עדיפה, אבל הוכחנו שהשמיים הם הגבול".

בשם האב

בואו נחזור ל-1970, אז הוקמה בכרמל מכבי צופי חיפה על ידי סמיר פרהוד, שניהל את המועדון במשך יותר מ-20 שנה עד שחלה. ב-1997 הקבוצה התפרקה. קפיצה לקיץ 2022, מצבו הרפואי של סמיר בן ה-79 מידרדר, מי שמחליט להקים מחדש את הקבוצה הוא לא אחר מאשר בנו, חנא פרהוד, דמות מוכרת בפני עצמה בכדורגל הישראלי ומי שנדד בצעירותו בין קבוצות כמו בני-סכנין, הפועל עפולה, קריית-אתא ועוד.
3 צפייה בגלריה
קבוצתת צופי חיפה ליגה ג'
קבוצתת צופי חיפה ליגה ג'
מימין לשמאל: שליו ברונשטיין, מראדונה דיבי, אור אטיאס, ירין זגורי
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
פרהוד הבן, שמשמש כמאמן, מספר: "החלטנו אני ואחים של אשתי ועוד כמה חברים להחזיר את הקבוצה לפעילות כי היא הדבר היחיד שיכול לעודד אותו ולהביא לו גאווה. בשביל אבא שלי צופי חיפה הייתה מפעל חיים, ראיתי שאני חייב להחזיר את הקבוצה שאבא כל כך אהב. זה הדבר המינימלי שאני יכול להחזיר לאבא שכל חייו טיפח אותי והשקיע בי את חייו, זו חובתי. אני בטוח שאבא גאה במהלך הזה". את המילים האחרונות אומר חנא בדמעות שחונקות את גרונו.

מראדונה, מסי וארחיל

צופי חיפה סופרת שלושה חודשים בלבד מאז לידתה מחדש והיא צועדת יפה על הרגליים. לאחר חמישה מחזורים הקבוצה שומרת על מאזן מושלם בליגה, מכוונת לעלייה לליגה ב' והיא בסיבוב ח' בגביע המדינה.
צופי חיפה מתוקצבת על ידי ספונסרים מקומיים (אחד מהם כבר אירגן ארוחה חגיגית בגני טמרה והבטיח מחנה אימונים בבולגריה בעקבות הניצחון), השחקנים מתפרנסים מעבודה בשעות הבוקר והכדורגל הוא תחביב. ירין זגורי, למשל, הוא שוטר שאומר: "בקבוצה הזו השמיים הם הגבול. זו תחושה של בית, זה לא בוא, קח כסף ולך כמו בשאר הקבוצות בליגות הנמוכות. אם מכבי חיפה ניצחה את יובנטוס וריינה את חיפה, הכל אפשרי".
באשר לשם, שמתכתב עם תנועת הצופים, אומרים אנשי המועדון: "הקבוצה היא מקום מפגש לכלל התושבים ועם הזמן הפכנו למשפחה. מפה בא השם, ובעצם הקבוצה נוסדה בגלל האיחוד שיש בין מרקם התושבים השונה שנמצאים בצופים. המטרה שלנו זה לאחד את כולם לקבוצה אחת".
3 צפייה בגלריה
קבוצתת צופי חיפה ליגה ג'
קבוצתת צופי חיפה ליגה ג'
השחקנים מתפרנסים מעבודה בשעות הבוקר והכדורגל הוא תחביב. שחקני צופי חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
זה די יומרני לחפש כוכבים בקבוצה מהליגה הכי נמוכה, אבל אפשר לסמן את רוברט ארחיל, פעם שחקן בלאומית, כאחד השמות הבולטים בסגל, בטח אחרי השער שכבש בגביע מול בועיינה הפייבוריטית. פרט פיקנטי – זו הקבוצה השישית שלו בחיפה: ארחיל גדל בנערים של מכבי חיפה ושיחק בנווה יוסף, אחווה חיפה, רובי שפירא ובית"ר חיפה.
אבל השם הכי נוצץ ומחייב בקבוצה הוא מראדונה דיבי, שאביו בחר לקרוא לו על שם האליל הארגנטינאי. מראדונה רשם במהלך הקריירה שלו שבע עליות בקבוצות מהליגות הנמוכות, הספיק לפרוש ואחרי 5 שנים ללא כדורגל חזר העונה למגרשים ונראה נהדר. על השם שמושך לא מעט תשומת לב הוא אומר: "פעם השם שלי היה כבד, היום זה כבר קל. אני מרגיש שרק בגלל השם לא הגעתי רחוק, הצפי מכדורגלן שקוראים לו מראדונה זה להיות כוכב. אם היו קוראים לי בשם רגיל הייתי מגיע הרבה יותר רחוק. השאלה איך הבן שלי יתמודד עם השם שבחרתי לו. החלטתי להמשיך במסורת וקראתי לו ליונל מסי דיבי, זה מחייב".
ואם כבר אווירה בינלאומית ושמות מחייבים, בצופי חיפה עיצבו סמל שדומה באופן חשוד ללוגו של סאסואולו האיטלקית. פרהוד מודה: "נכון, העתקנו את הסמל של סאסואולו, השוני הוא שהוספנו את סמל הצופים. סגנון המשחק שלנו דומה".
עם סגנון משחק מהסריה א', פרהוד משדר ביטחון רב ביכולת שלו כמאמן: "אני כל שנה מגיע לשלבים האלה בגביע. מי הביא את ריינה למפגש מול בית"ר ירושלים? את דבורייה הבאתי למשחקים מול נתניה והפועל פ"ת. את רובי שפירא העליתי מליגה ג' עד לליגה א'. עשיתי שש עליות ליגה וזו לא המילה האחרונה שלי, אני מבטיח".