עם חזרת ליגת העל מהפגרה, במחזור שעטף את גמר המונדיאל, קרה דבר חדש בהפועל באר־שבע. המשחק מול מ.ס. אשדוד היה הראשון בליגה העונה שבו בהרכב הפותח של הקבוצה לא היה אפילו חלוץ אחד. לא תומר חמד ולא אסטריט סלמאני. לא איתי שכטר ולא רותם חטואל. הליגיונר המוביל שהגיע לקבוצה בקיץ הוא חלוץ מרכזי. אחד הזרים היקרים בתולדות המועדון הוא חלוץ מרכזי. בהרכב פתח בעמדת ה"כאילו חלוץ" רמזי ספורי, קשר.
באר־שבע יודעת לשחק התקפה העונה, היא לא קבוצה שמתבססת על הגנה חזקה ומקווה לתת שער אחד. שתי היריבות שלה לצמרת, מכבי חיפה ומכבי ת"א, הבקיעו בסך הכל שער אחד יותר ממנה – ומעניין לבדוק מאיפה מגיעים השערים. מכבי חיפה מקבלת את התרומה הגדולה ביותר (10 שערים) משחקן אגף, עומר אצילי, וגם החלוצים שלה נותנים עבודה עם אותה כמות כיבושים ביחד. למכבי ת"א אין שחקני אגף, הכל על החלוצים, והשניים האלה, ערן זהבי וג'ורג'ה יובאנוביץ', עם 13 שערים בינתיים. ובבאר־שבע? אם לוקחים בחשבון שחטואל משחק העונה בעיקר בצד שמאל, מתקבלות תוצאות ההבקעות הבאות: חמד 2, סלמאני 1, שכטר 1, יוג'ין אנסה 1. מעט מדי.
2 צפייה בגלריה
שחקן הפועל באר-שבע רמזי ספורי
שחקן הפועל באר-שבע רמזי ספורי
רוב שעריה של באר-שבע מגיעים מהקשרים ושחקני הכנף. רמזי ספורי
(עוז מועלם)
אחד השערים של חמד היה בפנדל. אנסה מחמיץ המון ומשחק יותר בצד. סלמאני לא פוגע. שכטר עבר לכיסא הפרשן ושגיב יחזקאל הפך להיות מגן. באר־שבע עדיין מצליחה, אבל תחשבו כמה טוב זה היה יכול להיות עבורה אם בסגל הנוכחי היה גם סקורר של ממש.

מבקיעים ממרחק

אז איך מגיעים השערים המביאים להצלחה? משחקני הקישור והאגפים. חטואל הוא מלך השערים של הקבוצה עם 9, ועליו יורחב בהמשך. ספורי עם 5 שערים, שאפי סולימנוב עם 4, ואדריאן פאון, שהבקיע עד כה שער אחד, יגדיל את הכמות הזו. ב־55 הדקות הראשונות מול אשדוד, אז ביצע אליניב ברדה חילופים והכניס למגרש חלוצים, היה פאון השחקן היחיד שבעט לשער מתוך הרחבה.
סולימנוב וספורי לא מביאים את הסכנה ליריבה מהאזורים האלה, קרוב לשוער, אלא יותר בבעיטות ממרחק, הן במשחק שוטף והן במצבים נייחים, אם כי ספורי כן הבקיע העונה שערים מעמדת החלוץ. השערים של ספורי מובקעים בממוצע ממרחק 10 מטרים משער היריבה. אלה של סולימנוב ממרחק כמעט כפול, 19 מטר בממוצע.
2 צפייה בגלריה
חטואל
חטואל
מלך השערים של הפועל באר-שבע נמצא יותר על הספסל מאשר על המגרש. רותם חטואל
(צילום: עוז מועלם)

הולצמן על הכוונת

מי שמבקיע מכל מרחק ומכל כיוון הוא כמובן חטואל, וכל זאת כאחד שנמצא יותר זמן על הספסל מאשר על המגרש - הוא שיחק העונה 42 אחוז בלבד מהדקות האפשריות. חטואל משחק לפעמים כחלוץ במרכז, אבל לרוב הוא מגיע מצד שמאל, ובמחזור האחרון באשדוד שוב הבקיע שער ניצחון. זה היה שער הליגה התשיעי של חטואל העונה, כאשר שישה מהם הגיעו אחרי שעלה מהספסל. בכך הוא השתווה לאורן סגרון כשחקן עם הכי הרבה שערים כמחליף בעונה במדי באר־שבע. שיא הליגה הכללי שייך לשי הולצמן, 8 שערים כמחליף. חטואל יעבור אותו, אפילו לא הגענו לחצי עונה.
היום, כשיש חמישה חילופים, ירדה החשיבות של ההרכב הפותח, ויכול להיות שיותר חשוב שיהיו כלים להעלות מהספסל. אולי זו הסיבה שברדה לרוב לא פותח עם חטואל, ואולי זה קשור לעניינים אחרים. כך או כך, מעניין לראות מה יעשה ברדה נגד בית"ר ירושלים בשבת. באר־שבע כנראה תחתים חלוץ חדש בינואר, אבל עכשיו מחכה לה מפגש עם החלוץ הכי חם שיש, אחד בשם יון ניקולסקו.
פורסם לראשונה: 21:16, 23.12.22