הכדורגל הישראלי סיפק לא מעט דרמות בקיץ הזה: ממסע הקסם של נבחרת הנוער לגמר היורו, דרך הקאמבק של ערן זהבי למכבי ת"א ועד החתימה הצפויה של מנור סולומון בפולהאם. אבל עם כל הכבוד לרשימה הנוצצת הזו, מי שגנב את ההצגה במהלך הפגרה הוא ברק אברמוב, שמטריף בימים האחרונים את המערכת כולה.
לא משנה אם עסקת רכישת בית"ר ירושלים תצא לפועל או לא, אברמוב כבר גזר קופון. הנער שלפני שני עשורים עוד שטף כלים בבית קפה והקים במו ידיו חברה שמתכוננת להנפקה בבורסה לפני שווי של קרוב למיליארד שקל, הפך לאחד השמות הפופולריים במנועי החיפוש – ולאיש שעשוי להכריע את גורל אחד המועדונים הגדולים והחשובים בכדורגל הישראלי.
5 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
ברק אברמוב
(צילום: אורן אהרוני)
אברמוב, המשמש בשש השנים האחרונות כבעלים של בני־יהודה, יצטרך להחליט בקרוב אם לעזוב את הכדורגל או להיכנס להרפתקה חדשה. בינתיים נראה שהאופציה השנייה מתרחקת, לאור העובדה שהתנאים שהציב בחוזה עליו חתם נתקלים בקשיים.
אברמוב בן ה־43 נחשב לאחת הדמויות הצבעוניות בכדורגל שלנו, אבל גם השנויות במחלוקת. מספיק לראות אותו מסתובב במגרשים עם מכנסי הברמודה, הכפכפים ועגיל היהלום על האוזן כדי לזהות את המוחצנות שלו. הוא נחשב למקורב ליו"ר המינהלת ארז כלפון, ולפני ארבע שנים הפך לספונסר הראשי של ליגת העל, כשהחברה שבבעלותו – רשת ג'פניקה – שילמה ארבעה מיליון שקל לעונה על החסות.
5 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
דמות צבעונית. אברמוב
(צילום: עוז מועלם)
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"


רכבת הרים

כמו רוב בעלי הקבוצות, גם אברמוב מצא את עצמו ברכבת הרים של פיקים ונפילות: מצד אחד שתי זכיות בגביע וחגיגות עד אור הבוקר בשכונת התקווה, מצד שני עונת בלהות בליגה הלאומית וזריקת אבנים של אוהדים לעבר רכבו – מה שגרם לו לשבור את הכלים.
הוא נחשב לאיש עסקים מצליח מאוד, אחד מהמסעדנים הבכירים במשק עם 120 סניפים בפורמט של זכיינות, ובעלות על קבוצת לאנדורה. לאחרונה רכש 40 אחוז מרשת "עולם הממתקים" לפי שווי שוק של 13 מיליון שקל. אבל לא הכל ורוד בממלכת אברמוב: הוא נעצר לפני כארבע שנים בחשד להלבנת הון ומצא את עצמו יושב בתא מעצר, אך בסופו של דבר הפרקליטות החליטה לא להגיש נגדו כתב אישום. בנוסף, יוחסו לו קשרים עם גורמים עבריניים.
עד להגעתו של אברמוב, כיסא הבעלים של בני־יהודה היה שייך באופן מסורתי לאנשים המזוהים עם המקום, כאלו שגם בתקופות הפחות טובות זכו לתמיכת הקהל. אברמוב מהרגע הראשון הרגיש מוקצה בשכונה. גם כשהוביל את המועדון להצלחות, הוא לא זכה לחיבוק מהאוהדים, שכעסו על כך שמכר כוכבים ולא הביא תחליפים.
5 צפייה בגלריה
אוהדי בני יהודה
אוהדי בני יהודה
אוהדי בני יהודה. לא הסתדרו עם אברמוב
(צילום: אלעד גרשגורן)
אברמוב ניסה לרכוש את בני־יהודה כבר לפני 11 שנה, אך רק ב־2016 הצליח לקחת את הקבוצה מידיו של משה דמאיו. מאז הוא לא הפסיק לייצר כותרות, כמו ההחלטה לא להחזיר את פדרו גלבאן לפני שגורש מישראל, או הראיון ב"ידיעות אחרונות" שעורר סערה ("באתי לנהל מועדון כדורגל ולא באסטה בשכונת התקווה").

משקיע ושוקע

על פי נתוני הבקרה השקיע אברמוב בשש השנים האחרונות בבני־יהודה כ־13 מיליון שקל, כאשר הסכומים הגבוהים יותר הגיעו דווקא בשנתיים האחרונות, שכללו ירידה ללאומית וכמעט גם לליגה א'. בעונה הראשונה הוציא אברמוב מכיסו הפרטי חמישה מיליון שקל והודה שהיה קצת נאיבי מול הסוכנים, עד שלמד את העסק והקביל אותו להצלחה המסחרית שלו. לפחות בצד המקצועי, גם מקטרגיו יודו שארבע השנים הראשונות שלו בבני־יהודה היו הצלחה מסחררת: שני גביעי מדינה, הופעות קבועות בפלייאוף העליון והגעה עד לשלב הפלייאוף בליגה האירופית, כולל ניצחון יוקרתי על זניט.
ההצלחות של אברמוב באותן שנים יחד עם יוסי אבוקסיס וכפיר אדרי סידרו למועדון רווחים יפים, כאשר בני־יהודה הפכה למקפצה עבור שחקנים: איסמעילה סורו נמכר לסלטיק ב־2.5 מיליון יורו והזהובים קיבלו בניכוי עמלת הסוכן ואחוזי הבעלות של הקבוצה הבלארוסית שלו כ־1.1 מיליון יורו; מאוויס צ'יבוטה נמכר ללודוגורץ ואחרי קיזוז עם הזכויות של מכבי ת"א על השחקן הכניסה בני־יהודה 400 אלף יורו; ירדן שועה נמכר למכבי חיפה תמורת 1.2 מיליון יורו, כמו גם דולב חזיזה ויובל אשכנזי ב־400 אלף יורו כל אחד; שי קונסטנטין נשלח לבית"ר ירושלים עבור 200 אלף יורו; כל האקזיטים האלו איפשרו לבעלים להשאיר את הארנק סגור, לפחות לתקופה של שלוש שנים. הנפילה הגיעה דווקא כשאברמוב קיבל תיאבון והעלה את התקציב.
5 צפייה בגלריה
ברק אברמוב עם יוסי אבוקסיס
ברק אברמוב עם יוסי אבוקסיס
ברק אברמוב עם יוסי אבוקסיס. צוות מנצח, לפחות בהתחלה
(צילום: אורן אהרוני)
ההחלטה לתת לחבר הטוב אבוקסיס את האור הירוק לעבור לבאר־שבע לפני כשנה וחצי הייתה תחילת הסוף בדרך להתפרקות. ואז גם הגיעה הטעות שאברמוב בעצמו הגדיר כגדולה מכולן – פיטוריו של אלישע לוי ומינויו של ניר ברקוביץ', שהודח כבר אחרי ארבעה משחקים. כדור השלג לא נעצר גם אחרי שאבוקסיס חזר לשכונה: המתיחות בין אברמוב לקהל כבר הייתה בלתי הפיכה וחדר ההלבשה היה מפורק לגמרי. באווירה הזו לא פלא שהקבוצה רק הלכה ודעכה בליגה השנייה.
עוד שגיאה שאברמוב לקח עליה אחריות הייתה החתמתו של אלירן עטר – ועוד בחוזה עתק לשנתיים. הבעלים חשב שרכש בסדר הגודל הזה ירכך את מחאת האוהדים נגדו, אבל מה שהיה אמור להיות סיפור אהבה הפך לעימות חזיתי בין השניים.

הקשר המפתיע

אם את מופע הפירוטכניקה שאירגנו האוהדים המוחים מחוץ למגדל מגוריו בת"א אברמוב עוד ספג, השלכת האבנים על הרכב שלו כבר הייתה יותר מדי. למרות מו"מ עם אנשי עסקים, הוא לא הצליח למצוא רוכש ובינתיים מינה את אורי גוטמן למאמן הקבוצה – עד שהגיעה ההצעה ממשה חוגג שטרפה את הקלפים.
החיבור בין אברמוב לחוגג נוצר רק לפני מספר חודשים, עד אז הם לא נחשבו לחברים קרובים. לראייה, כשחוגג ערך מסיבת יום הולדת יוקרתית לפני כשנה וחצי, אליה הוזמנו רבים מהכדורגל הישראלי, אברמוב אפילו לא היה ברשימה. דווקא ההסתבכות עם החוק והתקופות הקשות שעברו, כל אחד בזמנו, הייתה זו שחיברה ביניהם.
5 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג. קשר מפתיע עם אברמוב
(צילום: עוז מועלם)
כשחוגג נעצר בחשד לעבירות כלכליות ולפרשת מין לכאורה, התקשר אברמוב לאשתו של בעלי בית"ר ואמר לה: "אל תקשיבי לתקשורת, גם אני עברתי חוויה של מעצר ואפילו כתב אישום וזה נגמר בלי כלום". אחרי שחוגג שוחרר מהמעצר, הוא מיהר להודות לאברמוב ואמר לו: "אפילו החברים הכי קרובים שלי לא התנהגו כמוך".
בחצי השנה האחרונה התהדק הקשר בין השניים, מה שהוליד בין היתר שיתוף פעולה בכדורגל. לא רק שאברמוב שיחרר לחוגג את אבוקסיס באמצע העונה, הוא גם שילם את החוזה שלו בבית"ר, 70 אלף שקל.מאז השניים רק הלכו והתקרבו, ובזמן שהקבוצה האמריקאית ניסתה לגייס ארבעה מיליון שקל מאוהדי בית"ר, אברמוב וחוגג תפרו עסקה שבאופן טבעי הריחה לא טוב. בכל זאת, מדובר בבעלים של בני־יהודה שלוקח חלק בבניית הסגל של קבוצה אחרת.

חלום או שלום

למרות שבסביבתו הקרובה של אברמוב ניסו לשכנע אותו לרדת מהרעיון לקחת את בית"ר, כולל היועצים המשפטיים שלו, הוא היה נחוש בכל זאת לחתום על החוזה. הוא דיבר על החלטה שמגיעה מהלב – רצון לסגור מעגל ולרכוש את הקבוצה אותה הוא אוהד. בימים הקרובים נדע אם אברמוב יגשים חלום ילדות ויהפוך למשיח החדש של בית"ר, או שהעזיבה של בני־יהודה תהיה המהלך האחרון שלו בכדורגל הישראלי.