כבר שנים שיובל נעים נחשב לאחד ממאמני הכדורגל הצבעוניים בכדורגל הישראלי. אחד שמדבר בישירות, מוחצן, סוער על הקווים וכזה שלא חושש להתעמת. לאחרונה הוא נעלם מהנוף על הדשא ומדי פעם הופיע באולפני טלוויזיה, אבל השבוע הוא מונה למאמן הפועל ראשל"צ שנלחמת על חייה בליגה הלאומית.
יובל, איך ההרגשה לחזור לקווים? "כיף גדול. לא היססתי לרגע כשעמוס לוזון הגיש לי את ההצעה ולקחתי מיד את המשימה. המטרה להשאיר את הקבוצה הזו בליגה ובעתיד לחשוב על דברים יותר גדולים".
5 צפייה בגלריה
נעים
נעים
"לא היססתי לרגע כשעמוס לוזון הגיש לי את ההצעה ולקחתי מיד את המשימה"
(צילום: עוז מועלם )
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
קצת נעלמת לאחרונה, מה הסיבה? "זה התחיל לפני שנה וחצי, עשיתי עונה מטורפת עם כפר קאסם והפסדנו במשחקי הדירוג. היו לי הצעות, אבל לא הייתה לי תחושת בטן טובה והחלטתי לדחות אותן. ראשל"צ זו הייתה הצעה שרציתי ולא היססתי לרגע".
כבר ביססת לעצמך שם בליגת העל, אימנת בסכנין, בית"ר ירושלים, עכו, אשקלון, אשדוד. איך אתה מסביר את זה שלא פנו אליך מוקדם יותר? "יש הבדל בין תחושות לעובדות. אפשר לבדוק את התוצאות שעשיתי בקריירה. היום לא מסתכלים על רזומה, אלא על קשרים של סוכן שמציע אותך. אני לא מאמן פחות טוב מהמאמן שהייתי, לאט-לאט נחזיר את האמון להרבה אנשים".

אני מאמן התקפי

יש לך מקום בליגת העל? "אני חושב שההישגים שעשיתי בליגת העל מדברים בעד עצמם, ברור שיש לי מקום. אני רוצה מקום שייתן לי שקט. ריינה נתנו לשרון מימר שקט והם ירוויחו מזה, בבית"ר נתנו שקט ליוסי אבוקסיס והם הרוויחו, ואותו דבר בהפועל ירושלים. צריך שהבעלים יהיו סבלניים כלפי המאמנים והם יראו תוצאות והישגים".
אתה מתאים לאמן קבוצה גדולה בליגת העל או שיותר לקבוצות תחתית? "גם אם אגיד שאני מתאים, זה לא משנה, מאמנים גדולים יותר, לא מקבלים הצעות מקבוצות גדולות. בכר יעזוב את מכבי חיפה והם יקחו מאמן זר ולא ישראלי. וכך גם מכבי ת"א".
אז אתה נאלץ להסתפק בהפועל ראשל"צ מתחתית הלאומית, זה עדיין מרגש אותך? "אני גר בראשל"צ ומגיע לעיר הזו קבוצה בליגת העל, למרות שזה רחוק כרגע. ברור שאני נרגש לאמן פה, יש לי אחריות גדולה ואני רוצה לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו".
5 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
"אם בכר יעזוב חיפה תיקח מאמן זר ולא ישראלי"
(צילום: עוז מועלם)
יכול להיות שהפה הגדול שלך פגע לך בקריירה? "בטוח שזה פגע לי בקריירה, כי בכדורגל שלנו לא אוהבים אנשים חזקים כמוני. לקחתי את זה בחשבון. צריכים להעריך את זה שאני אומר את האמת, קשה להשתנות בגיל 56 ואני לא רוצה להשתנות, אני אמשיך בדרך שלי".
ואולי זה בכלל קשור לתדמית של מאמן הגנתי ולכן לא מתלהבים להחתים אותך? "אני מאמן התקפי לדעתי, הכל תלוי בחומר השחקנים ואילו קבוצות עומדות מולך. תמיד כשאימנתי קבוצות פייבוריטיות עליתי ליגה, כשאימנתי קבוצות שסומנו כיורדות, השארתי אותן ליגה. קשה מאוד להיות בקבוצות כאלה ולשחק התקפי. כשאימנתי בליגה א' ובלאומית שיחקתי התקפי ועליתי ליגה, הכל תלוי בחומר השחקנים שיש לך".
5 צפייה בגלריה
נעים
נעים
"כשאימנתי קבוצות פייבוריטיות תמיד עליתי ליגה"
(צילום: עוז מועלם )

בכר, חזן ושרצקי

ברק בכר גאון כדורגל או שעם הסגל שלו גם אתה היית לוקח אליפות? "ההישגים של ברק מטורפים, לא קל לנהל קבוצה כזו. אמנם חומר השחקנים של מכבי חיפה הכי טוב בליגה, עם הקהל הכי טוב והבעלים הכי טוב, אבל לא קל לנהל סגל כזה. ברק עושה את זה בצורה מושלמת. לא קל לעשות שלוש אליפויות ברציפות ובגלל זה הוא נחשב למאמן הכי טוב בישראל".
מה דעתך על מה שקורה בנבחרת ישראל? "אני מהחסידים הגדולים של אלון חזן, הוא מאמן מצוין. כמו שלוקחים פסק זמן בכדורסל הוא ויוסי צריכים לעשות חשיבה מחדש. כמו שהדברים נראים כרגע לא נעלה ליורו בצורה הזו. זה הזמן של אלון ויוסי לעשות שינויים, גם אם הם חשבו על דרך מסוימת, לא בושה לעשות שינויים, כי כרגע זה לא נראה טוב".
איך היית פועל מול ערן זהבי? אצילי? סבע? "אני בעד שהשחקנים הטובים ישחקו, קשה לי שמלכי השערים מחוץ לנבחרת. זהבי בגלל פרשת החדר שבה הצדדים יכלו להגיע לעמק השווה. הטענה שלי היא שכרגע לא הטובים ביותר משחקים בנבחרת והמצב הזה מקשה על המאמן להשיג תוצאות טובות יותר. עם כל הכבוד, אלה שמשחקים לא הוכיחו את עצמם, גם לא מי שבאו מחו"ל".
5 צפייה בגלריה
אלון חזן אימון מסכם נבחרת ישראל
אלון חזן אימון מסכם נבחרת ישראל
"הוא ויוסי צריכים לעשות חשיבה מחדש". חזן
(צילום: עוז מועלם)
בוא נחזור לאזורי התחתית. לו אתה בנעליים של דראפיץ' ושומע את איזי שרצקי משתלח בך בתקשורת, איך היית פועל? "לצד הדברים הטובים שאיזי עשה בכדורגל הישראלי, הוא עושה דברים רעים, מעליב אנשים, פוגע במאמנים, משפיל ומנצל את המאמנים שצריכים את הג'וב הזה בשביל משכורת. זה גועל נפש ולא פעם ראשונה שהוא עושה את זה. המאמנים צריכים להבין שאם הם לא מכבדים את עצמם, הבעלים לא יכבדו אותם. איזי עשה את זה לרן בן שמעון, לבכר, לא זוכר מאמן שעבד שם וליקק דבש. הוא שובר שיאים".
שרצקי רוצה שהנכד שלו אריאל יקבל דקות משחק. "הוא כועס שהנכד לא משחק וזה לגיטימי, אבל הוא היה צריך לקחת מאמן ולהגיד לו אני סבא של אריאל, השקעתי מיליונים בקריית-שמונה ואני רוצה שישחק. זו זכותו, אבל שיגיד את זה לפני שהוא מחתים מאמן, לא אחרי. גם ניר וגם סלובו לא נתנו לו לשחק דקה, חבל שהילד הזה נופל בין הכיסאות. בישראל כשאתה בן של מישהו אתה צריך להיות יותר טוב מכולם כדי לשחק, זה עצוב".
מה דעתך על המצב הפוליטי בישראל, אתה מודאג ממה שקורה? "ברור, אין אחד שזה לא מדאיג אותו. אני לא מבין מה החוקים של הרפורמה. יש פה בעיה של יוקר מחייה, אנשים ששילמו 7,000 שקל משכנתא פתאום משלמים 10,000. אנשים לא יצליחו לשרוד ככה, הממשלה צריכה לדאוג שאנשים יוכלו לחיות פה בכבוד".