מדובר כנראה במינוי המפתיע ביותר בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות, אם לא בכל תולדותיו. מסאי דגו (37), מאמן קבוצת הנוער של מכבי חיפה, עומד לקבל שידרוג לקבוצה הבוגרת ולהיכנס לנעליו הגדולות מאוד של ברק בכר, שחתם בכוכב האדום בלגרד.
זה מגיע משום מקום. דגו, שאימן עד עכשיו קבוצות קטנות יחסית בליגת העל ובלאומית – ובלי הצלחה מרשימה – מגיע למועדון מספר 1 בישראל בשנים האחרונות, עם הקהל הגדול ביותר והציפיות הגבוהות ביותר, ואחרי שלוש אליפויות של המאמן הישראלי המצליח ביותר בעשור האחרון. בזמן שכולם ציפו שהמנהל המקצועי גל אלברמן יחתים מאמן זר או יילך על ישראלי עם קבלות כמו רן בן־שמעון, הוא בחר בדגו חסר הניסיון, שההישג הגדול ביותר שלו בקריירה היה הזכייה העונה באליפות עם קבוצת הנוער של המועדון. ואולי זה מה שהספיק לאלברמן כדי להמר עליו, כאשר מדובר קודם כל בהימור על הקריירה שלו עצמו כמנהל מקצועי.
2 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
מסאי דגו. בחיפה הימרו עליו
(צילום: עוז מועלם)
מסאי דגו, אחיו הצעיר של שחקן העבר ברוך, נולד באתיופיה ועלה עם משפחתו ארצה כשהיה בן ארבע. הוא גדל במחלקת הנוער של הפועל ת"א, ושם גם עשה את צעדיו הראשונים בבוגרים, אבל בהמשך נדד להפועל אשקלון, מ.ס אשדוד, רעננה, נס־ציונה, ראשל"צ, מכבי הרצליה, הפועל קטמון וקריית־שלום, עד שבגיל 27 נאלץ לפרוש עקב פציעה בקרסול.
קריירת האימון שלו החלה במחלקת הנוער של הפועל ת"א, ולאחר מכן אימן בלאומית וגם בליגת העל, אבל פוטר כמעט מכל מקום שבו עבד. בכפר־סבא הוא פתח את העונה בהצלחה ענקית, אבל לאחר חילוקי דעות עם הבעלים יצחק שום על שיתופו של הנכד טום שלח וגם נסיגה משמעותית בתוצאות – הוא פוטר. הוא חתם בהמשך באשקלון והפך למאמן יוצא אתיופיה הראשון בליגת העל, אבל לא הצליח להשאיר את הקבוצה בליגה ועזב בסיום העונה. הוא הגיע להפועל פ"ת בלאומית והשאיר אותה, ואז קיבל אתגר משמעותי ראשון – לאמן את קריית־שמונה בליגת העל – אבל איזי שרצקי פיטר אותו כבר באוקטובר בגלל פתיחת עונה רעה. ב־2020 חזר להפועל פ"ת, אבל אחרי עשרה מחזורים ושבעה הפסדים שוב פוטר.
ב-2021 מונה למאמן עכו והשאיר אותה בלאומית, אבל בעונה שאחריה נכשל ופוטר. בקיץ שעבר קיבל את קבוצת הנוער של מכבי חיפה, אותה הוביל לאליפות, אבל הפסיד בגמר הגביע לקריית־שמונה.
2 צפייה בגלריה
מסאי דגו
מסאי דגו
הצליח במחלקת הנוער הירוקה
(צילום: עוז מועלם)

מדבר על טקטיקה כל היום

הסיפור בכפר־סבא מוכיח עד כמה דגו מאמן עקשן, אחד שעומד על שלו. אחרי שפוטר בסיום ניצחון 1:3 בגביע על בית"ר כפר־סבא אמר: "ידעתי עוד לפני המשחק שאם לא אעשה מה ששומי מבקש אלך הביתה בסיום. אני הולך בראש מורם ובגאווה גדולה, אמרתי לשום שאם הוא רוצה לאמן שיבוא במקומי, אם קנית קבוצה ואתה רוצה לקבל את ההחלטות בוא תהיה המאמן".
בקריית־שמונה מופתעים כמו כולם מהמינוי הצפוי, וגורם בקבוצה סיפר על התקופה שלו שם: "יש לו אישיות טובה, כל היום מדבר על טקטיקה, אבל הוא לא הצליח להתחבר לשחקנים. היו לו תאקלים עם חלקם, כי הוא היה צעיר וניסה להראות להם שהוא המילה האחרונה. הוא היה בוסר אצלנו, למרות שהיו לו תבניות משחק והוא ניסה להביא דברים חדשים ועדכניים סטייל גווארדיולה".
הקהל הירוק לא מתלהב מהמינוי של דגו בלשון המעטה, והאוהדים שואלים ברשתות החברתיות איך יעקב שחר מהמר בענק על מאמן חסר ניסיון ברמות האלה, ובטח כשמדובר בעונה של השתתפות במוקדמות ליגת האלופות. אלא שאלברמן מאמין ביכולות המקצועיות של דגו ומקווה שיצליח ליישם אותן דווקא במועדון ענק כמו מכבי חיפה. גם הכוורת של דגו תהיה מורכבת מצוות צעיר וחסר ניסיון: מאמן הפועל עפולה שחר ויזינגר (27) צפוי להתמנות לעוזר המאמן ולהיות דמות מקצועית דומיננטית, וגם דקל קינן, סמל ירוק ששיחק בשנים האחרונות בארה"ב, קיבל הצעה להצטרף. מאמן השוערים יהיה איתי זילפה, שעבד העונה בקבוצת הנוער ובעבר באשדוד ובנס־ציונה. מאמן הכושר, דרור שמשון, יהיה היחיד שיישאר מהצוות הנוכחי.