בשנת 1995 מינתה מכבי נתניה את בני לם ואלברט גזל, שני שחקני-עבר שלה, כצמד מאמני הקבוצה הבוגרת. המינוי לא צלח, וכעבור מספר חודשים הם עזבו את הקבוצה. שנה לאחר מכן, בני לם קיבל את הפועל טייבה בליגת המשנה, ועזב אחרי שני מחזורים.
26 שנים חלפו, יותר משניים וחצי עשורים, והסמל הגדול של מכבי נתניה חזר למועדון כמאמן ראשי, ועוד עם חוזה לשלוש שנים. נכון לעכשיו, על פי החיבור בין המאמן לשחקנים וכמובן התוצאות, כבר מדברים על הצלחה יוצאת דופן.
6 צפייה בגלריה
בני לם מחייך בפתיחה
בני לם מחייך בפתיחה
בני לם. יש לו הרבה סיבות לחייך
(צילום: עוז מועלם)
באפריל הקרוב לם יחגוג 63, והוא כבר סבא לשישה נכדים. אבל הוא נלהב, עם אנרגיות בלתי נגמרות על הקווים וברק בעיניים, כמו השחקן הנהדר שהיה, שכבש 72 שערים בקריירה המפוארת שלו.
עודד מכנס, מלך השערים של המועדון, ששיחק עם בני לם ומכיר אותו היטב, מספר: "אני לא יודע אם בספר השיאים של גינס יש קטגוריית 'האדם הכי מבוגר שקיבל הזדמנות כמאמן'. כך או כך, צריך שיכניסו את בני לספר. המינוי הזה הוא מסר חברתי חשוב. המסר הוא ששופטים אותך לפי היכולת ולא לפי הגיל. זה נותן תקווה למאמנים ראויים, שלא ימחקו אותם בגלל תאריך הלידה שלהם".
6 צפייה בגלריה
בני לם ועודד מכנס. האגדות של נתניה
בני לם ועודד מכנס. האגדות של נתניה
בני לם ועודד מכנס. האגדות של נתניה
(צילום: עוז מועלם)

סגר מעגל

שלמה שרף, המאמן הלאומי לשעבר, הוא הדוגמה ההפוכה. הוא התחיל לאמן כבר בגיל 27, בהפועל כפר סבא, ופרש כשהיה בגילו של לם, אחרי יותר מ-30 שנה במגרשים. "זאת תעודת עניות לכל ההנהלות הקודמות שלא ראו בו מועמד", אומר שרף, "תמיד טענתי שהוא ראוי לליגת העל. יש לו ידע גדול יותר מרוב המאמנים בליגה, שחלקם הם הרעה החולה בכדורגל הישראלי. אין מספיק מאמנים טובים, המינוי של בני חשוב".
"עזוב את התוצאות, תראה איך מכבי נתניה משחקת", מנתח שרף, "הכדורגל שלה מהנה ושמח, ברכה לליגה. אפילו כשהיא תפסיד, זה יקרה רק אחרי שניסתה להשיג בכל הכוח את הניצחון".
לפי ראשי המועדון, ההחלטה להחתים את לם לא הגיעה מעכשיו לעכשיו. למרות שאימן את הנוער של מכבי חיפה, בזמנו הפנוי הגיע למשחקי מכבי נתניה כאוהד. כשהמצב עם ריימונד אטוולד התדרדר, נשאל אם יסכים לבוא ולאמן במקום ההולנדי. מתשובתו הבינו שיש על מה דבר.
6 צפייה בגלריה
ריימונד אטוולד
ריימונד אטוולד
ריימונד אטוולד. היה קשוח מדי
(צילום: ראובן שוורץ)
הבעלים אייל סגל הקפיד לשמור על קשר עם בני. אחרי הכישלון של אטוולד, היה רצון להחתים מאמן שונה, מישהו שיודע לעבוד עם שחקנים צעירים וגם יחזיר לקהל את הצבע ללחיים. לם, אחרי שנתיים מוצלחות במכבי חיפה, פתאום הפך למועמד טבעי.
"עד כמה שאני מבין, בשלב מסוים בני סבל מחוסר ביטחון ודחה הצעות מקבוצות בוגרים", מספר חברו סלובודן דראפיץ'. "בשנים האחרונות, אחרי שהביא אליפות לקבוצת הנוער של מכבי חיפה, הוא יותר נפתח לרעיון. כך הוא הסכים לקחת את מכבי נתניה".
לפני מספר שנים, לם רצה מאוד לאמן את מכבי נתניה, אבל ההנהלה החליטה ללכת על שלומי דורה. הוא נעלב, אך לא עשה מכך עניין גדול. באותו זמן הוא הוביל את נתניה לאליפות דווקא בכדורגל חופים, האיש פשוט אוהב כדורגל.
6 צפייה בגלריה
שחקני נתניה בטירוף
שחקני נתניה בטירוף
שחקני נתניה. יותר מרוצים תחת בני לם
(צילום: עוז מועלם)
עשור לאחר מכן, הוא היה האופציה הראשונה של המועדון. "היה קונצנזוס בקרב ההנהלה לגבי המינוי", אומר בכיר במכבי נתניה. לם זכה לאמון רב והוחתם לשלוש שנים, ואם משהו חלילה ייהרס בדרך, הוא יוכל לחזור לנהל את מחלקת הנוער, כפי שעשה בהצלחה במכבי חיפה ובבית"ר טוברוק.
וזה עובד, נתניה השיגה ארבע נקודות מתשע אפשריות מול שלוש הטוענות לכתר. יש אומרים כי התלהבות הקהל בנתניה בחודש האחרון, מזכירה את ימי הקסם של מגרש הקופסה המיתולוגי. האוהדים כבר מכנים אותו בשמות. למשל "בני בום", כי כל משחק בניהולו הוא בום גדול, אירוע של כדורגל מלהיב.
6 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי נתניה ביציע
אוהדי מכבי נתניה ביציע
אוהדי מכבי נתניה. מרוצים מהמינוי
(צילום: יאיר שגיא)

"השחקנים יילחמו בשבילו עד טיפת הכוח האחרונה"

את מכבי תל אביב, נתניה ניצחה 2:4 אחרי פיגור בהפסקה. מול מכבי חיפה בסמי עופר הפסידה 2:0, אבל הייתה יריבה ראויה לחלוטין. מול הפועל באר-שבע, בעשרה שחקנים לאחר הרחקת אביב אברהם במחצית הראשונה, הוא דחף את שחקניו להתקפה למרות הפיגור המספרי. "תראה לי מאמן אחר שאחרי כרטיס אדום, עדיין חושב על התקפה", אומר שלמה שרף. "בני מוביל כדורגל התקפי וחותר לניצחון, הוא לא מכיר משהו אחר". בנתניה מצביעים על התקדמות גדולה שעשו המגינים כארם ג'אבר וזלטאן זאחוביץ' תחת בני לם בתחום ההתקפי, הם מקווים שישוחזרו הימים של שלמה שירזי ודוד פיזנטי באגפים.
"אומרים שריימונד אטוולד היה מאמן טוב, אבל טיפוס קשה", מוסיף דראפיץ', "השחקנים פחדו ממנו יותר מאשר נלחמו בשבילו. בשביל בני הם יילחמו עד טיפת הכוח האחרונה, כי הוא יותר מבין את נפשם".
6 צפייה בגלריה
דראפיץ' על הקווים
דראפיץ' על הקווים
דראפיץ'. "השחקנים יילחמו בשביל בני"
(צילום: ראובן שוורץ)
מי שעקב אחרי המשחק מול באר שבע, ראה לא רק מאמן חד, אלא אדם עם תשוקה ענקית לכדורגל. בלהט המשחק בני הוציא הוצאת חוץ כשהכדור יצא אל מעבר לקווים מתוך אינסטינקט של שחקן, כאילו לא עברו 30 שנה מפרישתו. "הוא ווינר בנשמתו, ומביא את זה למגרש כמאמן הקבוצה", אומר עודד מכנס.
מכנס סבור כי המבחן שבני לם צפוי לעמוד בו הוא המשחקים מול הקבוצות ברמתה של נתניה. בלי המוטיבציה האדירה מול הגדולות. "בני יודע את זה, והוא יידע איך להלהיב את השחקנים שלו".
במשרדי מכבי נתניה נזכרו השבוע בשמוליק פרלמן ז"ל, שבני לם היה אחד משחקניו. ב-1976, כשהוא בן 50, קיבל פרלמן הזדמנות ראשונה לאמן בליגת העל. שנתיים אחר כך הוא הוביל את נתניה לאחת העונות הכי גדולות בתולדותיה: היא זכתה באליפות, בגביע, וכן במפעל האינטרטוטו. "הוא אימן את רוב החבורה הזו בנוער", נזכר מכנס, "והמשיך איתה להצלחות בבוגרים". האם בני לם יצליח בנתניה כמו פרלמן? רק הזמן יגיד.