לוח הזמנים שממסגר את הכניסה המטורפת של אוסקר גלוך לחיי השגרה של הכדורגל הישראלי פשוט לא נורמלי. תחשבו על כך שרק בשנה שעברה, באפריל 2022, הוא ערך בכורה בליגה במדי מכבי ת"א. אבל אותה בכורה סימלה את מה שמחכה לנו: שער ענק מול מכבי חיפה, ואז, בלי לעצור, השואו באליפות אירופה לנוער כולל הביצוע המרהיב בגמר מול אנגליה, ההצטיינות בצהוב, המעבר לרד בול זלצבורג, הקפיצה לנבחרת הבוגרת, השגת הכרטיס לאולימפיאדת פריז. וואו.
הוא בן 19 בסך הכל, כלום, אבל מעבר לניסיון העצום שכבר צבר, הוא ניצב בעמדה מדהימה בקריירה: גלוך הוא שחקן מרכזי בקבוצת ליגת אלופות, וכבר רשם שני שערים בשלב הבתים (הערב ב־22.00 יארח את אינטר במחזור הרביעי בבית 4). אחרי שכבר הביא לנבחרת ישראל במו רגליו ארבע נקודות קריטיות בקמפיין העלייה ליורו, הוא נכנס לארבעת משחקי ההכרעה כניצוץ של ההרכב, המוח שמניע את ההתקפה לאור הפציעה של מנור סולומון. בן 19, לא ייאמן.
3 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך עם שער בכורה בליגת האלופות נגד בנפיקה ליסבון עם שימיץ' המבשל
אוסקר גלוך עם שער בכורה בליגת האלופות נגד בנפיקה ליסבון עם שימיץ' המבשל
אוסקר גלוך לאחר שער הבכורה בליגת האלופות, נגד בנפיקה
(צילום: EPA/JOSE SENA GOULAO)
צריך לזכור שלפחות מבחינת זלצבורג, זה לא מובן מאליו. אמנם אלופת אוסטריה היא אחת מחממות הצעירים הטובות בעולם, והיא זיהתה בגלוך את הקסם המיוחד, אבל בקיץ הוא היה צריך להתחיל כמעט מאפס.
בשיא ההכנות, ממש לפני המחזור הראשון, המאמן מתיאס יאייסלה קיבל צ'ק ענק מאל־אהלי וחתך לסעודיה. המחליף גרהארד שטרובר לא הכיר את גלוך, שגם לא היה בשיאו אחרי קיץ עמוס מאוד שבו סחב פציעה. המשחקים הראשונים היו מאבק מבחינתו למצוא מחדש את המקום, אבל שטרובר לא היה זקוק לזמן רב כדי להבין מה יש לו ביד.

קבלות בצ'מפיונס

העיתונאי האוסטרי אנטון אוברנדורפר מסביר: "אוסקר הוא הכישרון הישראלי הגדול ביותר בכדורגל, כך אנחנו רואים אותו פה. הוא הוכיח את עצמו והרוויח את המקום שלו בהרכב. הוא גם הצליח להראות את הערך שלו בכך שנתן הופעות חזקות בליגת האלופות, על הבמה הגדולה ביותר. הוא אחד הפלוסים הגדולים ביותר של שטרובר".
3 צפייה בגלריה
גרהארד שטרובר
גרהארד שטרובר
הבין מה יש לו ביד. שטרובר
(צילום: Marco Luzzani/Getty Images)
ההיכרות עם המועדון וההכנה המסודרת יותר בקיץ עשו את שלהן בסופו של דבר. גלוך הגיע לזלצבורג באמצע העונה שעברה, נכנס לא רע לעניינים עם שני שערים ושני בישולים ב־17 הופעות, אבל לקראת סוף הליגה דעך מעט. עכשיו המצב שונה: ארבעה שערים וארבעה בישולים ב־19 משחקים, מקום קבוע בהרכב ובעיקר קבלות בצ'מפיונס.
העיתונאי האוסטרי אנטון אוברנדורפר: "היו הרבה שמועות על כך שגלוך יימכר כבר בקיץ, זה נוהג כמעט קבוע בזלצבורג, כפי שקרה עם ארלינג הולאנד. אבל לדעתי הוא עוד יישאר פה תקופה מסוימת"
מעבר לשער ב־0:2 בחוץ על בנפיקה, גלוך היה אחד השחקנים הטובים במגרש, במשחקו הראשון אי פעם בשלב הבתים, וזו הייתה חותמת מרשימה מאוד למידת ההתאמה שלו לרמה הזו. הביצוע הנקי והקלאסי בסן סירו בהפסד לאינטר במחזור הקודם כבר סימן עליית מדרגה: שקט מול השער.
זו נקודה משמעותית מאוד, שכבר ראינו במשחק הנבחרת ברומניה: גלוך יוצא מהמשבצת של השחקן הטכני עם התעלולים ונכנס למקום שבו הוא גם יודע לסיים ולהביא מספרים. זו הייתה, לדוגמה, הבעיה של סולומון בתחילת הקריירה: הנתונים שלא שיקפו את היכולת על המגרש. לעומת זאת, נראה שלגלוך נוח הרבה יותר משלב מוקדם להיות גם הסקורר במידת הצורך, וזה משדרג באופן ניכר את השווי שלו עבור הקבוצה ואת הערך שלו בשוק.

שיטת הסרט הנע

נראה גם שלשטרובר ולמאמן נבחרת ישראל אלון חזן יש חזון דומה עבור גלוך. יש לו תפקיד יחסית חופשי כקשר התקפי שזז גם לאגפים כדי לפתוח שטחים, הוא משחק לעתים מתחת לחלוץ ויורד גם לאחור לקבל את הכדור ולהתחיל את ההתקפה. עבור שחקן בן 19 זה דבר נהדר למצוא את עצמו בעמדה מגובשת כזו ולהתפתח בתוכה.
3 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך חוגג
אוסקר גלוך חוגג ומודה במדים הלאומיים
(צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
שיטת הסרט הנע היא המציאות של זלצבורג. גלוך, קארים קונאטה, רוקו שימיץ' ולוקה סוצ'יץ' ממלאים פנקסים של סקאוטים, ובחלונות הקרובים יעברו ליעד הבא ויפנו מקום לטינאייג'רים הבאים שזלצבורג תאתר ברחבי העולם. מעבר לאחת הליגות הגדולות נראה ודאי עבור גלוך, ועכשיו הוא משחק כדי לפתור את החידה הבאה: מה הקליבר של המועדון שירכוש אותו, ומתי זלצבורג תסכים לכך.
על פי אוברנדורפר, יש עוד זמן: "היו הרבה שמועות על כך שגלוך יימכר כבר בקיץ, זה נוהג כמעט קבוע במועדון, כפי שקרה עם ארלינג הולאנד. אבל לדעתי, הפעם מדובר בשחקן שעוד יישאר פה תקופה מסוימת".
אבל לא הרבה. "תקופה מסוימת" היא אחת משתי אופציות – עזיבה בינואר או ביולי. גלוך חתום עד לקיץ 2027, אבל לאיש בזלצבורג אין אשליות בנוגע לזה. המטרה היא להשביח אותו ולעשות עליו קופה.
נכון לעכשיו אתר טרנספרמרקט מעריך את שוויו של הישראלי ב־10 מיליון יורו, אבל לאור התפוקה שלו והתהודה שייצר (הוא כבר במעקב של מועדונים גדולים, כמו מנצ'סטר סיטי וארסנל), קשה להאמין שהאוסטרים יסתפקו בכך. הסכום הסביר יותר שיבקשו יהיה באזור 20 מיליון יורו. אם גלוך יככב הערב מול אינטר, במשחק חשוב מאוד לסיכויי העלייה של האוסטרים לשמינית הגמר, מחיר כזה יהפוך ריאלי – וכך גם העזיבה שלו כבר בחורף.