שלוש שנים לאחר שעזב לבלגיה, יונס מלדה חוזר לכדורגל הישראלי. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, שחקן ההתקפה של מכלן חתם היום רשמית במכבי ת"א. מלדה חתם ל-3.5 שנים בשורות הצהובים, עם אופציה לשנה נוספת.
מלדה אמר אחרי החתימה: "אחרי שלוש שנים בחו"ל אני שמח לחזור לארץ ולחתום במועדון שכל אחד רוצה לשחק בו ולהיות חלק ממנו. במידה ולא היה מדובר במכבי ת"א, אני לא חושב שהייתי חוזר לישראל. עכשיו שחזרתי אני רוצה לעבוד קשה להוכיח את עצמי ולזכות בתארים".
4 צפייה בגלריה
יונס מלדה
יונס מלדה
יונס מלדה. "לא הייתי חוזר למועדון אחר בארץ"
(צילום: באדיבות מכבי ת"א)
4 צפייה בגלריה
יונס מלדה
יונס מלדה
שנים פחות מוצלחות בבלגיה. מלדה
(צילום: Matteo Cogliati / Hans Lucas via Reuters)
לפני 13 שנה, כשעוד לא היה רשום באף קבוצת ילדים, גם מלדה לא האמין שילבש באחד הימים את החולצה הצהובה-כחולה של מכבי ת"א, ועוד כרכש הנוצץ של מוליכת ליגת העל. למעשה, מלדה הגיע לכדורגל די במקרה.
היה זה עידן בר-און, אז מאמן במחלקת הנוער של מכבי צור שלום, שראה את מלדה, שנולד בקריית ביאליק למשפחה בני העדה האתיופית, משחק עם חבריו באחת מפינות הרחוב. ראה וזיהה מיד את הפוטנציאל. הוא זה שהביא אותו למחלקת הנוער של המועדון - והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.
מלדה שיחק במשך שנתיים במועדון ובלט כבר מהשלב הראשון. משם עבר למחלקת הנוער של הפועל חיפה, אך לא מצא את מקומו. על-פי אחד הפרסומים, בני לם, אז עוד המנהל המקצועי במחלקת הנוער של מכבי נתניה, קיבל טלפון מהאדומים מהכרמל לגבי שוער צעיר שהתעניינו בו. לם הסכים בתנאי שמלדה, ששיחק אז בנערים א', יועבר בחינם ליהלומים. זה קרה.
4 צפייה בגלריה
מלדה חוגג
מלדה חוגג
הפריחה הגדולה. מלדה במדי מכבי נתניה
(צילום: ראובן שוורץ)
בנתניה מלדה אף התגלה לראשונה לחובבי הכדורגל. בעונת 2017/2018 שהייתה העונה האחרונה בה שיחק בקביעות בקבוצת הנוער של היהלומים, כבש תשעה שערים והציג דומיננטיות רבה. באותה עונה ערך מלדה גם את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של המועדון, בפברואר 2018 ב-1:2 על מכבי חיפה בליגת העל.
מפה הטאלנט המוכשר רק פרח והתקדם. כבר במשחקו השני בקבוצה הבוגרת של מכבי נתניה כבש מלדה, זה היה ב-0:2 על הפועל אשקלון. "אני עוד לא כוכב, רק שמח על ההזדמנות שנתנו לי", אמר אז לאחר המשחק. סלובון דראפיץ', שהדריך את נתניה, ידע להחמיא ואולי גם לראות את הנולד: "הוא ילד כישרוני מאוד, עוד שחקן תוצרת בית שאנחנו כל הזמן מסתכלים אל הכיוון הזה. בקצב הזה, השמיים הם הגבול עבורו".
4 צפייה בגלריה
קין
קין
איך ישלב אותו בסגל העמוק? קין
(צילום: עוז מועלם)
כמעט ארבע עונות שיחק מלדה בנתניה. בזו האחרונה הרשים עם שבעה שערים ו-2 בישולים ב-14 משחקים, כולל רביעייה ב-0:7 מול בני סכנין. לגנט, שראתה את הביצועים של הכישרון הישראלי, זה הספיק.
מלדה עזב את ישראל בינואר 2021. תמורת 1.5 מיליון אירו. הוא רשם עונה וחצי במדי גנט לפני שעבר בקיץ 2022 למכלן, גם שם שיחק עונה וחצי עד החורף הנוכחי, אבל גם אצלה היה רחוק מלהרשים. אולי בגלל מעט ההזדמנויות שקיבל, אולי כי לא קיבל את הביטחון שכל שחקן התקפה צריך. בסך הכל, מאז שהגיע לבלגיה, הוא כבש ארבעה שערים בכל המסגרות, אחד בלבד בליגה המקומית. במכבי ת"א, אליה הוא מצטרף כעת, יקוו, כאמור, למספרים אחרים.
בגנט, אליה עבר מלדה לראשונה כשהגיע לכדורגל הבלגי, בנו עליו מאוד. טום קאלווי, המנהל הספורטיבי של הקבוצה, אמר עליו לאחר שחתם: "עקבנו אחריו הרבה זמן, ואנחנו מאמינים שהוא יוכל להתפתח לשחקן משמעותי. אנחנו מעוד שמחים שהוא הצטרף אלינו". על אף התפוקה הלא גבוהה בבלגיה, למאמנו במכלן, סטיבן דפור, היו דברים טובים להגיד עליו: "כבר מההתחלה ראינו עליו שיש לו את האיכויות והיכולת להתמודד ברמות הגבוהות. הוא מהיר מאוד, והפריצות שלו סוחפות".