גם אחרי כנס החירום שאירגן אתמול (שני) שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, בארנה בירושלים, בו היה ניסיון לייצר אופטימיות לספורט הישראלי עם תוכנית סיוע לטובת חזרה לפעילות, בקרב בעלי קבוצות בליגת העל שוררת פסימיות. במנהלת הליגה מתכננים לחדש את המשחקים בעוד כשלושה שבועות. בכל מקרה, למלחמת "חרבות ברזל" יש השלכות חמורות על הכדורגל הישראלי.
התרחיש הפסימי בקרב בעלי המועדונים הוא שלא ניתן יהיה לשוב לשחק בשנת 2023. מצד שני ישנם כאלו, כמו אבי לוזון ממכבי פ"ת, שסבורים שניתן יהיה לחדש את הליגה בכל זאת ב-25 בנובמבר. החשש הוא שבמידה שהליגה לא תוכל לחזור עד לתום השנה האזרחית, ייווצר פה כאוס. בין השאר הועלו אפשרויות כמו הקפאת הירידות, קיומו של רק סיבוב אחד ופלייאוף, אך אין קונצנזוס בין הקבוצות לגבי הפורמט הנכון במקרה כזה.
2 צפייה בגלריה
שרי מול ייני
שרי מול ייני
הליגה תחודש בעוד שלושה שבועות? שרי מול ייני
(צילום: ראובן כהן)
בכל מקרה, כשתחודש הליגה, היא תתקיים ללא קהל. המשמעות היא אובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים עבור הקבוצות הגדולות שיצטרכו להשיב את החלק היחסי למנויים יחד עם חוסר אפשרות למכור כרטיסים, ומבחינת חלק מהקבוצות מדובר במכת מוות.
קחו למשל את הפועל פ"ת, שאחוזים גבוהים מתקציבה מושתתים על הכנסות מקהל. היא הפסידה למעלה ממיליון שקלים מדחיית המשחק שאמור היה להתקיים מול בית"ר ירושלים. יש גם את הפועל חיפה, שהציבה תקציב גבוה, ההכנסות מהדרבי החיפאי שוות ערך לשני מיליון שקלים. עוד קבוצה שתחטוף מכה קשה היא הפועל חדרה, שמתבססת על תקציב עירוני. כבר עכשיו ישנה מחלוקת בין בעלי הקבוצות בנוגע לקיום המשחקים ללא קהל, לאור החשש מהבעיות הכלכליות שייגרמו לחלקן.
השר זוהר הבהיר אמש בארנה כי יתאים את מתווה הפיצויים לכמויות המשחקים שישוחקו, כשהמטרה היא ש-70 אחוז מההכנסות שיאבדו הקבוצות על דברים כמו מכירת כרטיסים, מנויים, מרצ'נדייז, זכויות שידור וספונסרים בשל המלחמה יוחזרו על ידי המדינה. מדובר ב-60 מיליון שקלים מידי חודש. יש לציין כי המועדונים הגדולים יתמודדו עם החזר ההוצאות מול רשות המיסים.

קיצוץ לשחקנים וחוסר שוויון בזרים

מי שיצטרכו להתאקלם לסיטואציה החדשה הם השחקנים, שיצטרכו להפחית משמעותית משכרם. בכל מקרה, בשונה מימי הקורונה, הפעם לא יוציאו שחקנים לחל"ת. בעלי המועדונים יזמנו בקרוב את השחקנים הישראלים על מנת לקבוע רף מקסימום לשכר כמו שהיה בימי הקורונה. הבעיה עלולה להיווצר מול שחקנים זרים שלא ירצו לקצץ בשכרם ועלולים לפנות לפיפ"א שעשויה במקרה כזה לקבוע שחרור מיידי או להעניש את המועדונים.
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
המטרה היא ש-70 אחוז מההכנסות שיאבדו הקבוצות יוחזרו על ידי המדינה. מיקי זוהר
(צילום: יואב דודקוביץ')
אחת הבעיות הנוספות היא היעדר ספורטיביות וחוסר שוויוניות שעלולות קבוצות הכדורגל להיתקל בהם. חלק מהקבוצות כבר הבהירו כי במקרה של שינוי פורמט הליגה הן ידרשו לאפס את המחזורים הראשונים, אחרת לוח הזמנים המקוצר ייצור מצב לא ספורטיבי, אולם הבעיה הגדולה ביותר שישנן קבוצות שחוששות כי חלק מהזרים לא ירצו לשוב, מה שיגרום לפערים משמעותיים.
על מנת לנסות לממש את התרחיש האופטימי - חידוש הליגה בתוך שלושה שבועות - ייעשה מאמץ להכשיר מגרשים ברחבי הארץ. לאור העובדה שלא צפויה להתאפשר כניסת קהל, יהיו אזורים בהן לא ניתן יהיה לקיים משחקים. הנטייה לקיים משחקים עם קביעת איזור ממוגן באיצטדיון שאליו ירוצו השחקנים במהלך המשחקים במידת הצורך, זאת במקרים של אזעקה. לאחר מכן, יחודש המשחק בתום חימום.
השר זוהר דיבר על החשיבות של חזרת הכדורגל כאירוע שאמור לרומם את מצב הרוח הלאומי, ועל כן יש לו שיחות עם פיקוד העורף, שבסופו של דבר יקבע את מועד החזרה. אגב, משרד התרבות והספורט גם החליט על בניית קופת מלחמה אליה יוקצה כסף להוצאות מיוחדות לקבוצות בגין המלחמה.