הספורט הישראלי מתאבל על מותו של דרור קשטן, אחד המאמנים הגדולים בתולדות המדינה, שהלך היום (שני) לעולמו בגיל 79. קשטן הוא המאמן המעוטר בתולדות הכדורגל הישראלי, שזכה בלא פחות משש אליפויות, שישה גביעי מדינה, שלוש זכיות בגביע הטוטו ושלוש זכיות בתואר אלוף האלופים.
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ ספד: "דרור קשטן, מגדולי מאמני הכדורגל שלנו, חבר יקר ואדם נדיר באיכויותיו, איננו עוד. קשטן, שחקן מחונן שהפך למאמן עם הישגים אדירים, טיפח וגידל דורות של שחקנים ומאמנים ותרומתו לכדורגל הישראלי נפרשת על פני עשרות שנים ותלווה אותנו עוד שנים ארוכות. היתה לנו הזכות ליהנות מהידע שלו, מחכמתו ומיושרתו גם כחבר הוועדה המקצועית בהתאחדות לכדורגל ותמיד בלטה אהבתו העצומה למדינת ישראל ולכדורגל שלנו. יהי זכרו ברוך".
4 צפייה בגלריה
דרור קשטן
דרור קשטן
מורשת מפוארת. קשטן
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
דרור קשטן
דרור קשטן
"תרומתו לכדורגל הישראלי נפרשת על פני עשרות שנים". קשטן
(צילום: ראובן שוורץ)
המנהל המקצועי של הנבחרת יוסי בניון אמר: "כואב הלב, אחד האנשים הבולטים בכדורגל שלנו לאורך הרבה שנים. כשמונה למאמן הנבחרת למדתי להכיר בן אדם מדהים, רגיש וקשוב לשחקנים ולצוות. ללא ספק מהמאמנים הגדולים בכדורגל שלנו ושמח שזכיתי לשחק תחתיו. משתתף בצער המשפחה".
בית"ר ירושלים פרסמה סרטון של מאמן הקבוצה יוסי אבוקסיס נפרד מקשטן. "יום עצוב מאוד, גם לי באופן אישי וגם לכדורגל הישראלי", אמר אבוקסיס. "אחד המאמנים הכי גדולים שהיו פה, שהשפיע על כל כך הרבה אנשים בכדורגל, עליי באופן אישי, ועל הרבה מאמנים ושחקנים".
הייתי בבית"ר ירושלים עם דרור כמה שנים והיו לנו חוויות מדהימות, גם בהפועל ת"א", המשיך המאמן. "אני לוקח איתי הרבה דברים כמאמן, מקצוענות, מחוייבות, כל הדברים שהוא הטביע בשחקנים. היה לנו חיבור מאוד מאוד מיוחד, מעבר לשחקן ומאמן. דרור קשטן היה טקטיקן , גאון כדורגל שיודע להוציא מהשחקנים את המקסימום ואיך להתנהל מולם".
סלים טועמה, אקס הפועל ת"א ששיחק תחת קשטן, אמר: "אבל כבד. דרור היה כמו אבא בשבילנו, גידל אותנו להיות אנשים טובים ושחקנים טובים יותר, המאמן הכי טוב שהיה לי והשפיע עליי יותר מכולם. כואב לי. תמיד אזכור אותו ואת מה שעשה עבורי. אתגעגע אליו מאוד. אני משתתף בצערה של המשפחה היקרה".
מאמן מכבי חיפה מסאי דגו פרסם סטורי באינסטגרם בו כתב: "בוקר עצוב מאוד. היית המאמן הראשון שלי בבוגרים ולימדת אותי מהי דרך ארץ ומהי מקצוענות ללא פשרות. הכדורגל הישראלי איבד את אחד המאמנים והאנשים הכי טובים. תנוח על משכבך בשלום איש יקר ואהוב".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר כתב: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של המאמן הלאומי לשעבר, דרור קשטן ז"ל. אנו נפרדים מדמות ממלכתית, בולטת ומצליחה שעיצבה והיתה חלק משמעותי בהתפתחותו של הכדורגל הישראלי. מורשתו ותרומתו לספורט בישראל יישארו לעד, יהי זכרו ברוך".
יו"ר המנהלת ארז כלפון ספד: "כשמדברים על כדורגל ישראלי מדברים על דרור קשטן. במשך עשרות שנים דרור גידל וחינך דורות שלמים של שחקנים, את הגדולים ביותר, זכה להצלחות אדירות וחסרות תקדים כשקטף תואר אחרי תואר עם קבוצות רבות והוביל את המסע הבינלאומי המופלא של קבוצת הפועל תל אביב וכמובן את נבחרת ישראל, אבל מעבר לכדורגל, נזכור תמיד את דרור האדם, קשוח ועניו, דמות לחיקוי ומושא להערצה עבור שחקנים, מנהלים ואוהדים. דרור זכה תמיד להערכה עצומה מכל מי שהכיר אותו ואף ממי שלא הכיר אותו אותו בזכות האישיות העוצמתית, השקטה והמיוחדת שלו. דרור ייחקק לעד בספר ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי. משחקי המחזור הקרוב שייערכו מחר ומחרתיים ייפתחו בדקת דומיה לזכרו".
מהפועל ת"א, אותה אימן קשטן במשך שמונה עונות וב-335 משחקים בכל המסגרות (יותר מכל מאמן בהיסטוריה האדומה), נמסר: "מועדון הכדורגל הפועל ת"א מרכין ראש ואבל על לכתו בטרם עת של המאמן האגדי דרור קשטן, שנפטר בגיל 79. דרור קשטן, גדול מאמני הכדורגל בישראל, אימן את הפועל בארבע קדנציות שונות בהן זכה עם המועדון בארבעה תארים (אליפות אחת, שני גביעי מדינה וגביע הטוטו). דרור הוביל את הקבוצה למעמד שיא בגביע אופ"א - כשהעפילה לשלב רבע הגמר בקמפיין בלתי נשכח בתחילת שנות ה-2000. בנוסף, אימן גם את נבחרת ישראל ובעונת 2011/2012 חזר להפועל לקדנציה אחרונה".
4 צפייה בגלריה
דרור קשטן
דרור קשטן
המאמן המעוטר בתולדות הכדורגל הישראלי. קשטן
(צילום: ראובן שוורץ)
4 צפייה בגלריה
דרור קשטן
דרור קשטן
"דמות ממלכתית, בולטת ומצליחה". קשטן
(צילום: ראובן שוורץ)
כמאמן, קשטן זכה עם הפועל פ"ת בגביע הטוטו, התואר האחרון שלה עד כה. "מועדון הכדורגל הפועל פ"ת מרכין את ראשו עם היוודע דבר מותו של שחקן ומאמן העבר של המועדון, דרור קשטן, בגיל 79", נכתב בהודעת המועדון. "דרור, החל את דרכו בהפועל פתח-תקוה כבר בגיל שמונה. בהיותו בן 18 כבר שיחק בנבחרת ישראל הבוגרת, זאת עוד לפני שעלה לבוגרים בהפועל. בעונת 1962/3 החל לשחק בקבוצה הבוגרת של הפועל, ששלטה באותם ימים בכדורגל הישראלי ללא עוררין, עם ארבע אליפויות רצופות, ובסיום עונה זו זכתה באליפות נוספת. דרור שיחק שמונה עונות במדי הפועל ולאחריה עזב להפועל כפ"ס, עד שפרש בגיל 31".
מאז החל קשטן בקריירת האימון הענפה והמוצלחת שלו, כשלעד ייזכר כאחד המאמנים הגדולים אי פעם בכדורגל הישראלי", המשיכו בהפועל פ"ת. "בעונת 2004/05 חזר קשטן להפועל פ"ת, הפעם בתור מאמן. הקבוצה ניצחה בשישה משבעת המשחקים הראשונים עם קשטן על הקווים וקפצה לחלק העליון של הטבלה. יחד עם קשטן זכתה הקבוצה בגביע הטוטו, התואר האחרון נכון לעכשיו. לפני כארבעה חודשים, היה קשטן ז"ל, יחד עם שאר חבריו לעונות האליפויות, אורח המועדון במשחק מול הפועל באר-שבע".
במכבי ת"א ספדו: "מועדון הכדורגל מכבי ת"א כואב ומרכין ראש עם היוודע דבר פטירתו של מאמן העבר, דרור קשטן. בעונת 95/96 הוביל קשטן את מכבי כמאמן לזכייה בדאבל (אליפות וגביע המדינה), שזכורה עד היום כאחת מנקודות השיא בהיסטוריה העשירה של המועדון. יהי זכרו ברוך".
מבני יהודה נמסר: "מועדון הכדורגל בני יהודה תל אביב מרכין את ראשו עקב לכתו של דרור קשטן בגיל 79. דרור אגדת כדורגל ישראלית, מאמן נבחרת ישראל ומאמן הקבוצה בעבר הוא אדם מיוחד והמאמן המעוטר ביותר בכדורגל הישראלי. כולנו במועדון משתתפים בצער משפחת קשטן. טרם פתיחת המשחק נגד עירוני קריית שמונה ביום שישי הקרוב נערוך דקת דומייה לזכרו".
ממכבי חיפה נמסר: "מועדון כדורגל מכבי חיפה מרכין ראש עם היוודע דבר מותו של המאמן דרור קשטן ז"ל. דרור, מגדולי מאמני ישראל בכל הזמנים, אימן את מכבי בעונת 87/88. משתתפים בצער המשפחה ומתפללים שלא תדעו עוד צער. יהי זכרו ברוך".
גם ביריבה העירונית הפועל חיפה ספדו: "מועדון כדורגל הפועל חיפה, הבעלים יואב כץ, הצוות המקצועי והניהולי שולחים תנחומים למשפחת קשטן על מותו של דרור קשטן ז"ל בגיל 79. קשטן מגדולי המאמנים בתולדות הכדורגל הישראלי, אימן במועדון בעונת 94/95 במשך 16 מחזורים. המועדון יקיים דקת דומיה לזכרו מחר לפני המשחק מול הפועל חדרה".
במכבי נתניה כתבו: "מועדון הכדורגל מכבי נתניה אבל על מותו של מאמן נבחרת ישראל לשעבר דרור קשטן, יהי זיכרו ברוך".