בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל קיבל היום (שני) החלטה דרמטית - הערעורים של מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל ת"א נדחו - ועונשי הפחתת הנקודות שהוטלו עליהן לא הומתקו.
כזכור, לפני כשלושה שבועות הורדה נקודה ממאזנה של האלופה, בשל זריקת אבוקה במשחק מול מכבי ת"א. בחיפה קיוו שהנקודה תוחזר, ובכך הפער מהצהובים שבפסגת ליגת העל יפחת לשש נקודות לפני פתיחת הפלייאוף העליון. אך כאמור, התקווה של הירוקים נגוזו, זאת כשבועיים לפני מפגש נוסף בין הקבוצות.
3 צפייה בגלריה
אבוקות ביציע של אוהדי מכבי חיפה
אבוקות ביציע של אוהדי מכבי חיפה
אבוקות ביציע של אוהדי מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)
הפועל ת"א נותרה במקום ה-11 ובית"ר ירושלים נשארה במקום ה-12. המשמעות היא שבמחזור הקרוב בית"ר תתארח אצל מכבי נתניה והפועל תשחק בטדי נגד הפועל ירושלים. משמעות נוספת היא שהפועל ת"א תארח את בית"ר ירושלים במחזור ה-30.

הסיבות לדחיית ערעורי הקבוצות

"ספק רב אם חוק העונשין מספיק כדי לשנות את התוצאה בעניינה (של הקבוצה)", נכתב בנוגע להחלטה בעניין מכבי חיפה. "ההליך הראשון הוא המקור לעונש על תנאי הרלוונטי. בגין התפרעות הוטל על מכבי חיפה עונש על תנאי של הפחתת שתי נקודות וכן סגירת יציעים מסוימים למשחק אחד. יש להשוות עונש זה לעונש כיום. כיוון שמדובר בזריקת אבוקות בין היציעים, העונש כיום הוא הפחה מיידית בפועל של נקודה אחת".
בית"ר נענשה בהפחתת נקודה בעקבות אירועי המשחק מול מכבי חיפה, שבגינו הצהובים-שחורים עמדו לדין בנסיבות מחמירות. הסיבה: הדלקת פירוטכניקה והשלכתה מצד אוהדי הקבוצה לתוך המגרש, כמו גם השלכת חפצים לכר הדשא. "בכל הנוגע לעונש ההפחתה על תנאי", נכתב בהחלטה בנושא בית"ר ירושלים. "נגרם בהליך הקודם נזק גוף בגין התפרעויות (הפגיעה בשחקן הקבוצה היריבה), דבר המאפשר ואף מחייב כיום הפחתת נקודה נוספת בפועל. כמו כן, נגרמה יותר מהפסקה אחת של המשחק, דבר המאפשר הטלת עונשים רגילים לפי התקנון (על פי סעיף 22יא2)".
3 צפייה בגלריה
אבוקות ביציעי בית"ר ירושלים
אבוקות ביציעי בית"ר ירושלים
"בית הדין המשמעתי פעל באופן מידתי ומתון". אבוקות ביציעי בית"ר ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
“ולבסוף, גם אילו היה מקום לסבור שהעונש שנגזר בעבר הוא חמור יותר מהעונש שהיה מוטל כיום, הייתה נדרשת החלטה שיפוטית על מנת לווסת בין העונשים, לצורך בחירת העונש המקל. הדבר אינו אפשרי מכוח סעיף 5(ב) לחוק העונשין שפורט לעיל. העונשים שנגזרו בגין אירועי גמר הגביע הם קשים, אך עסקינן בעבירות ברמת חומרה עליונה, וגם העבירות שנעשו בתיק הנוכחי הן חמורות. בית הדין המשמעתי פעל באופן מידתי ומתון, כאשר הפחית רק נקודה אחת מתוך שלוש הנקודות מושא העונש על תנאי".
במקרה של הפועל ת"א שנענשה בהפחתת נקודה בפועל מתוך 2 על תנאי נערך דיון נוסף, שם נטען כי "הודלקו ביציע עשרים אמצעים פירוטכניים, שלושה מן האמצעים הושלכו לשדה המשחק ונגרמה הפסקה במשחק. אירועים אלה אינם נכללים במסגרת עילות ההפחתה והשאלה היא אם יש להפעיל עונש על תנאי בגין הפחתת נקודות שנגזר בעבר.
"ההפעלה החלקית בלבד של עונש זה עתה היא מתונה ומדודה. עלינו להעמיד זה מול זה את העונש המירבי לפי הוראת השעה ואת העונש שנגזר בעבר, הכולל את הפחתת הנקודות על תנאי. על פי סעיף 5(ב), יש להחיל את העונש המקל מבין השניים. כאשר משווים בין העונשים בעקבות הוראת השעה, הרי שהוראת השעה קובעת הסדר מיוחד ביחס למקרים שבהם התפרעויות הובילו להפסקה של יותר מפעם אחת על ידי קהל של אותה קבוצה. התוצאה היא כי בית הדין חופשי במקרים האמורים לפסוק את העונש כהבנתו, וזאת בהתאם להוראות התקנון".
3 צפייה בגלריה
הפועל ת"א בית"ר ירושלים
הפועל ת"א בית"ר ירושלים
הפועל ת"א תארח את בית"ר ירושלים במחזור ה-30
(צילום: עוז מועלם)

הקבוצות זועמת

בבית"ר ירושלים הגיבו בזעם להחלטה. "לאחר שקראנו בעיון את החלטת השופטים, המסקנה ההכרחית היא כי בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל שוב הוכיח כי האלמנט הספורטיבי הוא האחרון בסדר החשיבות שלו", נכתב בהודעת הקבוצה, "בית״ר ירושלים ספגה הורדת חמש נקודות בתוך פחות משנה, והיד עוד נטויה.
"צר לנו כי בית המשפט שוב בוחר להתעלם מהצד השני של המשוואה, שהיה אמור לעזור בהרתעה ופשוט לא קיים מצד משטרת ישראל ומשרד הספורט. הקבוצות לא יכולות לפעול לבד, ומי שמצפה שזה יקרה יראה את מצעד הקבוצות המגיעות להורדת נקודות בליגה שוב ושוב. אנו מצרים על ההחלטה ונבדוק את האמצעים העומדים לרשותנו בעניין".
גורם במכבי חיפה אמר: "תם עידן הספורטיביות. ביזיון אחד גדול עצוב שככה מוכרעת האליפות".