יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נגד הקדמת משחקי הכדורגל בשבת. בעקבות כניסת שעון החורף לתוקף, שיבצה מינהלת הליגה משחקים רבים יותר בשעה מוקדמת בשבת האחרונה, מה שעורר את תגובתו החריפה של סמוטריץ'. במכתב נוקב ליו"ר מינהלת הליגה ארז כלפון יצא סמוטריץ' נגד הקדמות שעות המשחקים.
"בשבוע שעבר פורסמה הודעה על ידי מינהלת הליגות בכדורגל בה הודעתם שהחל מהשבת האחרונה יוקדמו חלק ממשחקי הכדורגל בליגה הישראלית לשעות הצהריים המוקדמות של שבת", כתב סמוטריץ'. "הנימוקים של המינהלת להצהרה 'חגיגית' זו הייתה כדי למשוך כמה שיותר קהלים למגרשים ובפרט משפחות, ילדים וחיילים. מדובר בהודעה תמוהה מאוד, מאחר שמדובר בשבת הראשונה החלה בזמן שעון חורף כשהשבת יוצאת מוקדם מהרגיל. אני מברך על הרצון למשוך קהלים חדשים למגרשי הכדורגל, משפחות, חיילים, פריפריה, כולם. אך חמורה בעיניי ההתעלמות והאטימות כלפי ציבור כל כך גדול.
1 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
"המינהלת ממשיכה לפעול באופן פטרוני ודורסני". בצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)
"הציבור הדתי והמסורתי בישראל לוקח חלק מרכזי בכלל התחומים והעשייה. בביטחון, בחינוך, בכלכלה, בטכנולוגיה, ברפואה ועוד ועוד. בשנים האחרונות נפתחו גם שערי התרבות והתקשורת ונדמה שרק ענף הכדורגל מתעקש לסגור את שעריו בפני ציבור זה. מצער מאוד לראות שמבחינתכם קהלים חדשים אינם כוללים את קהל האוהדים שומר השבת והמסורת בישראל. בחרתם להתעלם בצורה בוטה מקהל גדול של שחקנים, ילדים ומשפחות".
"ציבור שומרי השבת והמסורת בישראל מהווה כמחצית מאזרחי ישראל ועל כן מדובר בהדרה הגדולה והסדרתית ביותר במדינה המתרחשת בהובלתכם מדי שבוע. בשנה וחצי האחרונות התכנסנו עם נציגי משרד הספורט ברצון לפתוח את השערים ולצמצם את הדרת הילדים והמשפחות שומרות השבת מהמגרשים, נדמה שרוח השר והמשרד לצמצום ההדרה אינה חילחלה כלל וכלל למשרדי המינהלת שממשיכה לפעול באופן פטרוני ודורסני".
"בישיבות שהתקיימו עם נציגי ההתאחדות והמינהלת הוצגו לכם מספר רעיונות יצירתיים על ידי יחד עם פעילי 'שבת וכדורגל לכולם', רעיונות שבכוחם לשמר ואף להרחיב את כמות המשחקים המוקדמים בשבתות וחגים תוך התחשבות בכלל האוכלוסיות בישראל".
"חשוב לזכור שגם בקרב החיילים הקרביים היוצאים לחופשת השבת ישנם אחוז גדול מאוד של חיילים שומרי שבת. מגיע גם להם להנות ממשחקי כדורגל במוצאי שבת. לצערי הצעות אלו לא נבחנו בצורה ראויה ומינהלת הליגות בחרה לפעול באופן חד צדדי בנושא".
"בפגישה שקיימתי עם בעלי זכיין השידור נאמר במפורש שהזכיין לא יהווה מכשול להסדרת המשחקים בזמן סביר לאחר יציאת השבת. בשבתות שבהן חל שעון חורף במשך מעל מחצית מהעונה אפשר ורצוי לשבץ משחקים מוקדמים ככל האפשר. מעבר לכך, אפשר לקדם מחזורים חגיגיים ומשפחתיים כנהוג בחו"ל בזמן מועדי ישראל לאורך השנה".
"אנחנו נמצאים בימים בהם הקריאות לשיתופי פעולה, הידברות וכבוד הדדי מציפות את גלי האתר - אני שב וקורא לכם בואו נתכנס ונייצר מתווה שיפתח את שערי הכדורגל לכולם. פעולות חד צדדיות הן המוצא האחרון שכדאי לכולנו להתרחק ממנו. אני תקווה שפניתי תיפול על אוזניים קשובות, אין לי ספק שעם רצון טוב ניתן למצוא מתווה מצוין שיקדם את מכלול האינטרסים של כלל הרצונות והקהלים בכדורגל. הדרת מחצית מהציבור הישראלי מהכדורגל הן כצופים והן כמשתתפים פעילים חייבת להיפסק, מדובר בצעד שאינו דמוקרטי, אינו ספורטיבי ואינו יהודי".
תגובת מנהלת הליגות: "עוד מטרם קום המדינה משחקים במדינת ישראל כדורגל בשבת. בשעון חורף, כשהטמפרטורות יורדות, הקדמנו את שעות המשחקים על מנת לאפשר לכמה שיותר ילדים ומשפחות להגיע למגרשי הכדורגל. המהלך זוכה להצלחה רבה ולראייה המשחקים בשעות המוקדמות מלאים בילדים נשים וחיילים שיוצאים לסוף שבוע הביתה ורוצים לראות כדורגל בשעות נוחות ולהצליח לחזור בשעה נורמלית לפני שבוע עמוס. יש כדורגל ישראלי בשישי שבת, ראשון ושני כך שמי שרוצה להגיע למשחקי הכדורגל הישראלי יכול למצוא לו את היום הנוח ביותר חילוניים כדתיים".
שר התרבות והספורט חילי טרופר: "במדינת ישראל יש קהלים שונים עם צרכים שונים. ראוי להבין ולכבד את הצרכים והרצונות של הקהל שומר השבת, וכך גם להבין ולכבד את הצרכים והרצונות של מי שאינם שומרי שבת. בשנים האחרונות כשר הספורט קיימנו הליך הידברות ובחינה שנועד לאפשר לכלל הציבור לקבל מענה לצרכים ולרצונות שלהם. בחלק ניכר מהפעמים אכן הגענו להסכמות חשובות ולעמק השווה. בפעמים אחרות נותרו פערים, וכנראה שחלקם יוותרו לעולם. זו החברה שלנו, וזו לא סיבה לייצר התנגשות וסכסוך חדש. נכון להמשיך לקדם הליך מעמיק, שיש בו כבוד הדדי ומבלי שצד אחד קובע בו עובדות. זה לא יקרה במכתבים ציבוריים ובהתקפות הדדיות בתקשורת, אלא בחדרים סגורים שיש בהם הבנה וכבוד הדדי".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, הגיב לדבריו של סמוטריץ': "כדורגל בשבת זו מסורת ישראלית, מה שלא מונע מהקיצונים לנסות ולהרוס אותה בשם עתיד ישראל כמדינת הלכה. אנחנו קוראים למנהלת הליגות למצוא פתרון שיאפשר לדתיים להיכנס למשחקים בלי לשלם על כרטיס במקום ובאופן שמכבד את הערכים שלהם, ואת המכתב של סמוטריץ' לזרוק לפח, לפני שהוא זורק לשם את המסורת שאנחנו חיים משבת לשבת".
יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי: "סמוטריץ' עוד לא התיישב על הכסא וכבר מנסה לכפות את אורח חייו הדתי על כל מדינת ישראל. יש לי בשורות בשבילך: משחקי הכדורגל ימשיכו כרגיל, ואם תעז לשנות את זה, הציבור יראה לך את הדרך החוצה. לא ניתן לך להפוך את ישראל למדינת הלכה".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, השר אביגדור ליברמן: "מדינת הלכה ממש מעבר לפינה. מסתבר שאצל סמוטריץ׳ חייבים לתת תעודת כשרות גם למשחקי כדורגל. אני רק תוהה מה יהיה הצעד הבא? בקצב הזה את שידורי המונדיאל בשבת נצטרך לראות בשידורים חוזרים. סמוטריץ׳, כדורגל בשבת ראינו לפניך ונראה גם אחריך".