"הדבר הראשון שעשיתי אחרי שנבחרתי היה ללכת לכותל. רציתי להודות על הזכות להזדמנות נוספת להוביל את הכדורגל שלנו קדימה ולבקש עזרה כדי להצליח במה שאני מגדיר כמשימת חיי. אחר כך אישרתי VAR לשמינית גמר הגביע ובניתי סקר שביעות רצון לגבי ההתאחדות שיישלח השבוע לכל הקבוצות. אני רוצה ללמוד ממקור ראשון".
לפני כארבע שנים שינו זוארץ הגיע כדמות מוסכמת לתפקיד יו"ר ההתאחדות, אלא שפוליטיקה פנימית, לה נחשף בהצבעה שגרתית על מספר זרים בקבוצות נוער, גרמה לו לעזוב מהר מאוד את המשרדים באצטדיון ר"ג.
10 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
שינו זוארץ. נכנס לתפקיד
(צילום: עוז מועלם)
עכשיו הוא חוזר לכיסא ראש ממשלת הכדורגל, הפעם נחוש יותר, לוחמני יותר ורעב יותר. בראיון נרחב ראשון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet חושף זוארץ את המהפכה שהוא מתכנן, מפרגן לקודמו אורן חסון ומצהיר שבכוונתו ללכת בכל הכוח על השינויים במבנה הליגות עליהם הצהיר.
למה בכלל רצית את התפקיד? "יש בי רצון גדול להשלים את המסע שהתחלתי לפני ארבע שנים. בהתחלה רק רציתי שקט ממלחמות, אבל ככל שהזמן התקדם הבנתי שנשאר לי חור בלב שהדרך היחידה לסגור אותו הייתה לחזור למקום אותו עזבתי ולתקן. עם כל הכבוד לגמר מונדיאל או לגמר יורו, משחק טרומים בפריפריה הרבה יותר מרגש אותי. המחיר האישי בתפקיד הוא אדיר ואת זה יספר לך כל יו"ר, אך האפשרות להפוך חלומות למציאות היא ממכרת".
"בבוקר שלמחרת האירוע הגזעני התקשרתי לטואטחה כי רציתי לחזק אותו, להזכיר את התגובה האנושית והחברית של ריקן וזהבי. הבהרתי לו שאין מצב שאת המלחמה הזאת הוא ינהל לבד"
הרי כבר נבחרת ופרשת, טענת שאי אפשר לשנות. מה השתנה הפעם? "אני בא הרבה יותר בשל, מפוכח ומכיר היטב את המערכת. יהיה קשה מאוד להפתיע או לאכזב אותי. הפעם אני לא מגיע במסגרת הסכמים כפי שהיה עם כל יו"ר לפניי. אני עומד בראש רשימה עצמאית שזכתה בתמיכה הגדולה ביותר. אם מישהו בונה על זה שאפרוש, צר לי לאכזב אותו".
היו טענות לפגם בכך שתרמת כספים למספר קבוצות, זה ניגוד עניינים? "תרמתי לקבוצה אחת בלבד, מכבי פ"ת. וכמובן שציינתי זאת, הצגתי את המספרים המדויקים ולא הסתרתי דבר. לרכוש תא צפייה זה ממש לא תרומה. לא מעט חברות במשק עושות זאת לטובת היבטים שיווקיים ומסחריים והמחיר ששילמתי על התאים האלה, בכדורגל ובכדורסל, לא היה גורם לאף אחד לתמוך בי אם לא היה מוצא אותי ואת החזון שלי לענף ראויים".
10 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
"יותר בשל". זוארץ
(צילום: עוז מועלם)
10 צפייה בגלריה
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
תדמית הכדורגל בעייתית, בין היתר כשג'קי בן־זקן עבריין מורשע ופעיל בהתאחדות. איך ניתן למנוע כניסת דמויות כאלו? "הכללים של ההתאחדות מחמירים יותר מחוקי המדינה בנושא. כל מי שחטא והורשע, גם מורחק. אני מתכוון לבצע רפורמה בוועדה להעברת זכויות כדי שנהיה הרבה יותר בררניים לגבי מי שמבקשים להצטרף לענף".
היו קולות לפיהם הרעיונות שלך יחסלו את הקבוצות הקטנות ויעזרו רק לגדולות. "בוא נרגיע אותן ונאמר שהיו"ר הוא הנציג הכי טוב שלהן. קצת מאסתי בניסיון להכחיש דברים שיוחסו לי וכלל אינם נכונים. בוא נסכם שתבחנו אותי ואת עשייתי לטובת הקבוצות הקטנות בארבע השנים הקרובות".
מהם הקריטריונים שיידרשו בעוד שנתיים או שלוש לקבוצה בליגת העל? לאן זה ייקח את הכדורגל? "עדיין אין קריטריונים, אבל ברור שחייבים להיות כאלה. בזמן הקרוב אקים צוות היגוי שיכלול את נציגי ההתאחדות, נציגי מינהלת הליגה, נציגי הקבוצות (על ולאומית) ואולי גם אנשי כדורגל נוספים. הקריטריונים כמובן לא יחולו מהיום למחר, אלא יאפשרו טווח היערכות של מספר שנים".
10 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן. "הכללים של ההתאחדות מחמירים יותר מחוקי המדינה בנושא"
(צילום: עוז מועלם)

"היורו מעל הכל"

היית משאיר את עומר אצילי בנבחרת אם לא היה פורש? "הנושא הזה לא רלוונטי מהרגע שבו אצילי החליט לפרוש מהנבחרת כדי לאפשר לה את השקט הדרוש. הנושא הזה – ראוי לנבחרת או לא – תמיד יהיה שנוי במחלוקת. אני אומר באופן ברור, ללא קשר לאצילי: כדי להיות בנבחרת ישראל נדרש רף ערכי ברור. אני רוצה שכל ילד וילדה שמתחילים לשחק כדורגל יזכרו את זה ולא ישכחו לעולם. יש דברים שאי אפשר יהיה לתקן".
תחזיר את ערן זהבי לנבחרת? "אני מתכוון קודם כל ללמוד את הנושא לעומק וזה אומר לדבר עם יוסי בניון ואלון חזן, ועם ערן עצמו. לא התערבתי בשום דרך עד עכשיו, אבל אין לי פריבילגיה להמשיך לעשות את זה. לעולם לא אתערב בשיקולים מקצועיים, אך אם הצוות יאמר לי שיש מקום לזהבי, אתעקש לעשות כל מה שאפשר וצריך כדי שלרשות הצוות המקצועי יעמדו השחקנים הטובים ביותר במטרה לעלות ליורו".
10 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
"לא אתערב בשיקולים מרכזיים". ערן זהבי
(צילום: נדב אבס)
האם יש לך התנגדות לקפטן שלא ישיר את התקווה? "חשבתי שבשנת 2023 השאלה הזאת כבר לא רלוונטית. שמח שרוב מוחלט של אזרחי ואזרחיות ישראל מבין שיש דרכים אחרות מלבד שירת התקווה לבחון את תרומתו ומחויבותו של הקפטן. למישהו יש ספק שנאתכו הוא מהקפטנים הגדולים ביותר שהיו לנבחרת?"
מה דעתך על מעורבות פוליטית של שחקני נבחרת? העלאת פוסטים תיאסר? "אני לא צנזור. אין לי שום דרך למנוע העלאת פוסט כזה או אחר. אני בפירוש דורש מכל שחקן, ודאי משחקני נבחרות, לקחת אחריות, להבין את הגבולות. תמיכה במפלגה כזאת או אחרת היא דבר לגיטימי, הם גם אזרחים, בדיוק כמו האוהדים. אפשר לתמוך ולהביע דעה באופן מכבד".
שלם עם ההחלטה למנות את יוסי בניון כמנהל מקצועי? "ודאי. אני גם תמכתי במינוי של יוסי. אין ראוי ממנו. מכיר את החריצות שלו, את הווינריות, את הרצון ללמוד כל הזמן. בפירוש קורה משהו טוב בנבחרת הבוגרת".
10 צפייה בגלריה
בניון
בניון
בניון. "תמכתי בו"
(צילום: עוז מועלם)
האם תציב כמטרה להגיע ליורו? "אבוי אם אסתפק בפחות מזה. אנחנו כבר במרחק שני משחקים מהיורו דרך הפלייאוף, המוקדמות יחלו במארס וההגרלה אפשרית. עבודה נכונה וקהל שדוחף את הנבחרת לכל אורך הדרך יכולים להביא אותנו להגשים את אחד החלומות הגדולים שלנו".
לדעתך היה נכון למנות את גיא לוזון למאמן הנבחרת הצעירה במה שנראה כמינוי פוליטי? "תבדוק אם מונה בעבר מאמן לנבחרת הצעירה עם רזומה מקצועי עשיר, שכולל הצלחות וכישלונות, כמו זה של גיא. את זה הייתי אומר לך לפני המינוי, קל וחומר לאחר שגיא והנבחרת עלו ליורו. ושלא יהיה ספק, אני מצפה ממנו להתבטא ולהתנהג תמיד באופן שמכבד את התפקיד. אני יודע שהוא יעשה זאת".
10 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל הצעירה גיא לוזון
מאמן נבחרת ישראל הצעירה גיא לוזון
"אני מצפה ממנו להתבטא ולהתנהג תמיד באופן שמכבד את התפקיד". גיא לוזון
(צילום: עוז מועלם)

"למען הילדים"

מהם הדברים החשובים ביותר שייחשבו מבחינתך כהצלחה בתפקיד? "המשך הצלחת הנבחרות, שדרוג הכדורגל החובבני והנוער, בניית מערכת עצמאית מבחינה מקצועית וניהולית לכדורגל הנשים, הגדלת מספר השחקנים והשחקניות הרשומים בהתאחדות, שדרוג תשתיות".
מה החידוש המשמעותי ביותר שתביא? "אני רוצה להוביל תנופה אמיתית בבניית מתקנים שתאפשר לכל מי שרוצה לשחק כדורגל לעשות זאת. אני חייב להבטיח שהילדים שיגיעו למתקנים האלה יהנו מהמאמנים הטובים ביותר".
תמנה לי שלושה דברים חיוביים שאורן חסון שינה ושלושה שליליים. "ניהלתי קמפיין שלם מבלי לזרוק בוץ ולא אחרוג מדרכי. בשמחה אפרגן לאורן על הצלחת הנבחרות, על אירוח אליפות אירופה עד גיל 17, על הסכמי השותפות עם איחוד האמירויות, מרוקו ואתיופיה ועל הקמת הוועדה לבחינת רפורמה בדרכי המאבק באלימות. ארבעה דברים, לא שלושה".
10 צפייה בגלריה
אורן חסון יו"ר ההתאחדות לכדורגל לשעבר
אורן חסון יו"ר ההתאחדות לכדורגל לשעבר
"מפרגן לו על הצלחת הנבחרות". אורן חסון
(צילום: עוז מועלם)
נפגשת כבר עם שר הספורט החדש? "עוד לא נפגשתי עם השר אבל שוחחנו, הפגישה תהיה בקרוב. מיקי זוהר מודע לתרומה האדירה של הספורט מבחינה חברתית, ערכית ולאומית. אני יודע עד כמה הוא רצה שתפקידו הראשון כשר יהיה דווקא במשרד הזה".

"גולדהאר ושחר פנו אליי"

למה יעקב שחר ומיץ' גולדהאר תמכו דווקא בך? "קודם כל הם אלה שפנו אליי, כמו אנשים אחרים. המטרה הייתה להקים רשימה עצמאית והם רצו אותי כמי שיעמוד בראשה אחרי שזיהו את הרעב הגדול שלי, את המחויבות. הגעתי עם תוכנית סדורה, הראיתי להם איך כולם יוצאים נשכרים מהשינוי שאוביל".
"יותר משהנוכחות של השוטרים מרתיעה, היא בעיניי לא טבעית למשחק כדורגל ואולי אפילו מגבירה את החיכוך. זאת לא ביקורת על המשטרה, חלילה, אלא הבנה שמהמפגש הזה לא יצמח שום דבר טוב. זה להכניס פיל לחנות חרסינה"
התחושה היא שהקמתם מינהלת ב' לטובת הקבוצות הגדולות שישלטו על התקנונים. האם יתוקנו תקנות כלכליות לטובת הגדולות? "זה נשמע לי יותר כהמשך ההפחדה. זה לא עבד בהתחלה וגם לא יקרה. תקציב ההתאחדות גדל בשנים האחרונות ואין לי שום כוונה לצמצם אותו. ההיפך הוא הנכון – אני חייב להגדיל אותו כדי להבטיח צמיחה. קביעת קריטריונים לליגה מקצוענית משרתת את הכדורגל כולו ולא רק את הגדולות. תקציב מינימום גדול יותר יוביל לתקציב גדול יותר למחלקות הנוער".
עד כמה הריצה שלך עם הגדולות תחייב אותך לשרת אותן? "אני משרת את כל הכדורגל הישראלי ולא קבוצה מסוימת. בחרתי לשרת, ואני לא רואה במונח הזה שום פחיתות כבוד. אין קבוצה אחת שהתחייבתי לה בתמורה לבחירה בי. הצגתי חזון, בניתי תוכניות עבודה ועם זה באתי לשכנע אנשים לתמוך בי".
10 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עם יעקב שחר בעלי מכבי חיפה
"יעקב שחר וגולדהאר פנו אליי"
(צילום: עוז מועלם)
כיצד נלחמים באלימות הגואה? "אין לי נוסחת קסם. זה חייב להיות מאבק כולל ולא של ההתאחדות בלבד. זה בפירוש אחד האיומים הגדולים ביותר על החברה הישראלית. התפתחו כאן עברייני ספורט. עבריינים לכל דבר ועניין – מאורגנים, אלימים מאוד. אני יודע שהכדורגל לא יהיה לעולם תיאטרון ואני לא רוצה שהוא יהיה תיאטרון. אבל אני לא רוצה שמשחקים ילוו בהתפרעויות או שנראה תמונות של שופטים מוכים, אוהדים מבועתים ורימוני הלם. יש מסקנות של הוועדה לבחינת התפרעויות בכדורגל, אשב עם מי שהובילו אותה, נגבש קבוצה מצומצמת של אנשים שתפקידה לגזור דרכי פעולה בהתאם למסקנות. אני לא רוצה עונשים קולקטיביים, ואפשרות הורדת הנקודות נראית לי חלופה אפקטיבית. אני חייב את התגייסות המדינה למאבק הזה, ומעל לכל את האוהדים".
ויש גם את תופעת הגזענות המכוערת, ראינו שחקן בוכה לאחר שנהמו לעברו. שוחחת עם טאלב טואטחה, אבל מה אפשר לעשות? "בבוקר שלמחרת האירוע התקשרתי לטאלב כי רציתי לחזק אותו, לומר לו שהוא לא לבד, להזכיר את התגובה האנושית והחברית של ריקן וזהבי. הבהרתי לו שאין מצב שאת המלחמה הזאת הוא ינהל לבד".
10 צפייה בגלריה
טואטחה
טואטחה
"בבוקר שלמחרת האירוע התקשרתי לטאלב כי רציתי לחזק אותו"
(צילום: יאיר שגיא)
מה עושים עם האלימות המשטרתית? "אני לא רוצה לראות שוטרים ביציעים. יותר משהנוכחות שלהם מרתיעה, היא בעיניי לא טבעית למשחק כדורגל ואולי אפילו מגבירה את החיכוך. זאת לא ביקורת על המשטרה, חלילה, שעושה את עבודתה, אלא הבנה שמהמפגש הכל כך קרוב הזה לא יצמח שום דבר טוב. זה להכניס פיל לחנות חרסינה. מצד שני, לראות אוהדים מתגרים, שרים שירים נוראיים בגנות השוטרים וזורקים עליהם כיסאות – מטריד לא פחות".
תדמית השופטים ירודה, יש לך פתרונות? "צר לי לאכזב, התדמית שלהם בעיני מצוינת. העיסוק בהם כאן חרג מכל פרופורציה. התדמית לא מטרידה אותי כי קשה לשכנע אוהדים נעדרי אובייקטיביות שההחלטה נגד קבוצתם האהובה הייתה מוצדקת. יש מקום בעולם שבו אין טעויות שיפוט? לא ראיתי שהייתה שביעות רצון מהשופטים במונדיאל, למרות טכנולוגיה של נאס"א פחות או יותר. אני כן רוצה לעשות דברים הרבה יותר משמעותיים מתדמית עבור השופטים, יחד עם יו"ר האיגוד גיורא ענבר והמנכ"ל יריב טפר: בניית בית לאיגוד השופטים, הפיכת הסגל הבכיר למקצועני במאה אחוז, גיוס שופטים צעירים ועוד".